교육은 학생 개인의 능력과 학생들 간의 차이를 인정, 존중하면서 자주성과 독창성을 하나로 통합하여 서로 다른 학생들과 함께 어울려 교육하는 노력의 역사로 볼 수 있다. 그러나 오늘날 과거와는 다른 빠른 경제발전과 문화발전이 이루어지고 있다. 따라서 현재의 교육은 더욱 진보, 발전해가는 환경에 적응하는 즉, 지식․정보화 사회로 발전해가는 21세기 사회이다. 과거와 같은 숙련된 기술자보다는 창의력과 독창성을 갖춘 개성 있는 인재를 필요로 하며, 오늘날 새롭게 창출되는 전망 있는 직업에서는 전문적인 지식을 가진 능력자, 창조성을 가진 ...
교육은 학생 개인의 능력과 학생들 간의 차이를 인정, 존중하면서 자주성과 독창성을 하나로 통합하여 서로 다른 학생들과 함께 어울려 교육하는 노력의 역사로 볼 수 있다. 그러나 오늘날 과거와는 다른 빠른 경제발전과 문화발전이 이루어지고 있다. 따라서 현재의 교육은 더욱 진보, 발전해가는 환경에 적응하는 즉, 지식․정보화 사회로 발전해가는 21세기 사회이다. 과거와 같은 숙련된 기술자보다는 창의력과 독창성을 갖춘 개성 있는 인재를 필요로 하며, 오늘날 새롭게 창출되는 전망 있는 직업에서는 전문적인 지식을 가진 능력자, 창조성을 가진 리더십을 필요로 한다. 오늘날의 직업 분야에 진출하여 재능을 발휘하길 원하는 학생과 학부모들은 학교 교육 또한 이러한 사회적․개인적 욕구를 충족시켜 주기를 희망하고 있다. 과거의 일제식 교육방법에서처럼 우수한 인재만을 위한 수업이 아니라 개별적 능력에 맞는 수업을 통하여 점층적으로 능력을 향상시킬 수 있는 즉, 모든 학생들을 위한 수업방식이 절실히 요구되는 것이다. 모든 학생들이 자신의 능력을 충분히 발휘할 수 있도록 하는 수준별 수업이 요구된다. 연구결과에 의하면, 성적이 높을수록 영어 수준별 수업에 대한 만족도와 학습태도가 높게 나타났으며, 성적이 낮을수록 영어 수준별 수업에 대한 만족도나 학습태도에 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 또한 학습효과적인 면에서도 긍정적인 영향을 주지 못하는 것을 알 수 있다. 결과적으로 영어 수준별 수업은 영어 수준이 높은 즉, 선행학습을 통한 자신감을 가진 학습자와 공부를 잘하는 상위권 학생들에게 더 효과적임을 알 수 있다. 따라서 영어 수준별 수업이 실시하고자 하는 본래의 목적을 모든 학생들에게 달성하기 위해서는 하위권 학생들의 흥미를 유발시키고 집중력을 높여 수업에 참여할 수 있는 교재 연구와 담당 교사들의 노력이 요구된다. 또한 하위권 학생들이 느끼고 있는 학습 부진으로 오는 자신감 저하와 열등감을 갖지 않도록 학습 서열화를 줄일 수 있는 방향으로 개선되어, 모든 수준의 학생들이 수준별 수업에 대해 만족할 수 있도록 방안이 연구되어져야 하는 것을 의미한다. 영어 수준별 수업이 중학교 학생들의 학업성취도를 월등히 높이고, 학습태도에 대한 긍정적이며 발전적인 영향을 주어 수업을 하기 위하여, 첫째, 학생들의 만족도와 학습효과를 높이기 위해서는 수준별 수업 반편성에서 하위분반에 속한 학습자들의 성적이 높은 분반에 편성된 학생들과의 비교로 인한 자존감 하락과 열등감을 회복할 수 있도록 교사들의 노력이 요구된다. 둘째, 수준별 분반 학생들의 수준을 공정하고 정확하게 평가하여 학생들이 충분히 만족하고 성취도를 높일 수 있는 교수방법과 내용을 적용시켜 교육의 질을 높일 수 있는 방안을 연구해야 한다. 셋째, 사교육을 통한 선행 학습이 이루어진 학생들은 자신감과 수업에서의 능동적 참여로 이어지나, 선행학습이 이루어지지 않은 학생들은 수업에서 소극적인 면을 보이고 있다. 따라서 선행 학습이 이루어지지 않은 학생들을 위한 수업의 대안으로 소규모 집단 수업으로 진행하여 개별적 수업을 확대 실시해야 한다. 마지막으로, 수준별 수업이 도입된 후, 현실적인 효과를 정확히 평가하기 위해 전국의 학교를 대상으로 다각도의 연구가 이루어져야 한다. 또한 수준별 수업의 본래의 목적을 충실히 실현하기 위해 수준별 수업을 받는 학습자들의 정확한 수준을 평가하고 학습자들이 최대한 만족할 수 있는 교수방법을 적용시켜, 교육의 결과를 평가하고 수준별 수업을 위한 폭넓고 다양한 교재 및 수업방법 개발에 더 많은 노력이 요구된다.
교육은 학생 개인의 능력과 학생들 간의 차이를 인정, 존중하면서 자주성과 독창성을 하나로 통합하여 서로 다른 학생들과 함께 어울려 교육하는 노력의 역사로 볼 수 있다. 그러나 오늘날 과거와는 다른 빠른 경제발전과 문화발전이 이루어지고 있다. 따라서 현재의 교육은 더욱 진보, 발전해가는 환경에 적응하는 즉, 지식․정보화 사회로 발전해가는 21세기 사회이다. 과거와 같은 숙련된 기술자보다는 창의력과 독창성을 갖춘 개성 있는 인재를 필요로 하며, 오늘날 새롭게 창출되는 전망 있는 직업에서는 전문적인 지식을 가진 능력자, 창조성을 가진 리더십을 필요로 한다. 오늘날의 직업 분야에 진출하여 재능을 발휘하길 원하는 학생과 학부모들은 학교 교육 또한 이러한 사회적․개인적 욕구를 충족시켜 주기를 희망하고 있다. 과거의 일제식 교육방법에서처럼 우수한 인재만을 위한 수업이 아니라 개별적 능력에 맞는 수업을 통하여 점층적으로 능력을 향상시킬 수 있는 즉, 모든 학생들을 위한 수업방식이 절실히 요구되는 것이다. 모든 학생들이 자신의 능력을 충분히 발휘할 수 있도록 하는 수준별 수업이 요구된다. 연구결과에 의하면, 성적이 높을수록 영어 수준별 수업에 대한 만족도와 학습태도가 높게 나타났으며, 성적이 낮을수록 영어 수준별 수업에 대한 만족도나 학습태도에 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 또한 학습효과적인 면에서도 긍정적인 영향을 주지 못하는 것을 알 수 있다. 결과적으로 영어 수준별 수업은 영어 수준이 높은 즉, 선행학습을 통한 자신감을 가진 학습자와 공부를 잘하는 상위권 학생들에게 더 효과적임을 알 수 있다. 따라서 영어 수준별 수업이 실시하고자 하는 본래의 목적을 모든 학생들에게 달성하기 위해서는 하위권 학생들의 흥미를 유발시키고 집중력을 높여 수업에 참여할 수 있는 교재 연구와 담당 교사들의 노력이 요구된다. 또한 하위권 학생들이 느끼고 있는 학습 부진으로 오는 자신감 저하와 열등감을 갖지 않도록 학습 서열화를 줄일 수 있는 방향으로 개선되어, 모든 수준의 학생들이 수준별 수업에 대해 만족할 수 있도록 방안이 연구되어져야 하는 것을 의미한다. 영어 수준별 수업이 중학교 학생들의 학업성취도를 월등히 높이고, 학습태도에 대한 긍정적이며 발전적인 영향을 주어 수업을 하기 위하여, 첫째, 학생들의 만족도와 학습효과를 높이기 위해서는 수준별 수업 반편성에서 하위분반에 속한 학습자들의 성적이 높은 분반에 편성된 학생들과의 비교로 인한 자존감 하락과 열등감을 회복할 수 있도록 교사들의 노력이 요구된다. 둘째, 수준별 분반 학생들의 수준을 공정하고 정확하게 평가하여 학생들이 충분히 만족하고 성취도를 높일 수 있는 교수방법과 내용을 적용시켜 교육의 질을 높일 수 있는 방안을 연구해야 한다. 셋째, 사교육을 통한 선행 학습이 이루어진 학생들은 자신감과 수업에서의 능동적 참여로 이어지나, 선행학습이 이루어지지 않은 학생들은 수업에서 소극적인 면을 보이고 있다. 따라서 선행 학습이 이루어지지 않은 학생들을 위한 수업의 대안으로 소규모 집단 수업으로 진행하여 개별적 수업을 확대 실시해야 한다. 마지막으로, 수준별 수업이 도입된 후, 현실적인 효과를 정확히 평가하기 위해 전국의 학교를 대상으로 다각도의 연구가 이루어져야 한다. 또한 수준별 수업의 본래의 목적을 충실히 실현하기 위해 수준별 수업을 받는 학습자들의 정확한 수준을 평가하고 학습자들이 최대한 만족할 수 있는 교수방법을 적용시켜, 교육의 결과를 평가하고 수준별 수업을 위한 폭넓고 다양한 교재 및 수업방법 개발에 더 많은 노력이 요구된다.
Education can be defined as the history of endeavor to admit and value individual variances among students and educate them together in a manner to ensure both independence and originality. Nowadays, the development of economy and culture has been faster than any other period in the past, and today'...
Education can be defined as the history of endeavor to admit and value individual variances among students and educate them together in a manner to ensure both independence and originality. Nowadays, the development of economy and culture has been faster than any other period in the past, and today's education needs to stay abreast with fast-changing environments in the 21st century's knowledge and information society. Competent people of distinct individuality who have creativity and originality are required at present, whereas well-trained engineers were necessary in the past, and today's new, promising occupations requires professional knowledge, superb ability and creative leadership. Students and parents who want to show what they can do in the world hope that school education is good enough to address their social and individual needs. Simultaneous teaching of the past was just for the sake of excellent students, and it's now desperately required to provide instruction tailored to the individual abilities of students to gradually improve their abilities. That is, the kind of teaching method that is for the sake of every student is urgently needed. For instance, differentiated, level-based instruction should be provided, which is to help every student to show what they can do. The findings of the study were as follows: The students whose academic standing was higher were more satisfied with differentiated English instruction and had a better learning attitude. The students whose academic standing was lower weren't significantly affected in terms of satisfaction level with level-based instruction and learning attitude, and they didn't feel the instruction produced any learning effects, either. In conclusion, differentiated English instruction has a better effect on students who excel in English, such as learners who are confident thanks to prerequisite learning or upper-tiered students. In order to make level-based instruction work well as intended, teachers should put more efforts into class work study to boost the interest, attention and class participation of students in the lower tier. At the same time, differentiated instruction should be offered in a manner to prevent academic ranking among students to encourage lower-tiered students not to lose confidence nor to have an inferiority complex. In a word, how to conduct level-based instruction in a way to satisfy every student should discreetly be considered. There are some suggestions on how to provide differentiated English instruction in middle school to elevate the academic achievement of students and improve their learning attitude: First, teachers should try to help lower-tiered students to maintain their self-esteem without feeling interior to boost the satisfaction level and learning effects of every student. In homogeneous ability grouping, learners who belong to a low-performing class are likely to lose their self-esteem or have an inferiority complex when they are compared with learners who belong to a high-performing class. Second, the level of students who are divided into different classes by homogeneous ability grouping should be evaluated in a fair and accurate way, and the kind of teaching methods and learning contents that can satisfy them and improve their academic achievement should be selected to enhance the quality of education. Third, students who have done prerequisite learning through private education are confident and interactive in class, but other students who haven't are quite passive. More individualized education should be provided in small group for the sake of the latter. Finally, extensive research should be implemented to assess the actual effects of differentiated instruction in every school across the nation from diverse angles. To step up the successful goal achievement of differentiated instruction, the level of learners who are to receive that instruction should precisely be grasped, and the sort of teaching method that could raise their satisfaction level as much as possible should be applied. In addition, the outcome of this education should correctly be evaluated, and sustained R&D efforts should be channeled into the development of a wide variety of textbooks and teaching methods appropriate for differentiated instruction.
Education can be defined as the history of endeavor to admit and value individual variances among students and educate them together in a manner to ensure both independence and originality. Nowadays, the development of economy and culture has been faster than any other period in the past, and today's education needs to stay abreast with fast-changing environments in the 21st century's knowledge and information society. Competent people of distinct individuality who have creativity and originality are required at present, whereas well-trained engineers were necessary in the past, and today's new, promising occupations requires professional knowledge, superb ability and creative leadership. Students and parents who want to show what they can do in the world hope that school education is good enough to address their social and individual needs. Simultaneous teaching of the past was just for the sake of excellent students, and it's now desperately required to provide instruction tailored to the individual abilities of students to gradually improve their abilities. That is, the kind of teaching method that is for the sake of every student is urgently needed. For instance, differentiated, level-based instruction should be provided, which is to help every student to show what they can do. The findings of the study were as follows: The students whose academic standing was higher were more satisfied with differentiated English instruction and had a better learning attitude. The students whose academic standing was lower weren't significantly affected in terms of satisfaction level with level-based instruction and learning attitude, and they didn't feel the instruction produced any learning effects, either. In conclusion, differentiated English instruction has a better effect on students who excel in English, such as learners who are confident thanks to prerequisite learning or upper-tiered students. In order to make level-based instruction work well as intended, teachers should put more efforts into class work study to boost the interest, attention and class participation of students in the lower tier. At the same time, differentiated instruction should be offered in a manner to prevent academic ranking among students to encourage lower-tiered students not to lose confidence nor to have an inferiority complex. In a word, how to conduct level-based instruction in a way to satisfy every student should discreetly be considered. There are some suggestions on how to provide differentiated English instruction in middle school to elevate the academic achievement of students and improve their learning attitude: First, teachers should try to help lower-tiered students to maintain their self-esteem without feeling interior to boost the satisfaction level and learning effects of every student. In homogeneous ability grouping, learners who belong to a low-performing class are likely to lose their self-esteem or have an inferiority complex when they are compared with learners who belong to a high-performing class. Second, the level of students who are divided into different classes by homogeneous ability grouping should be evaluated in a fair and accurate way, and the kind of teaching methods and learning contents that can satisfy them and improve their academic achievement should be selected to enhance the quality of education. Third, students who have done prerequisite learning through private education are confident and interactive in class, but other students who haven't are quite passive. More individualized education should be provided in small group for the sake of the latter. Finally, extensive research should be implemented to assess the actual effects of differentiated instruction in every school across the nation from diverse angles. To step up the successful goal achievement of differentiated instruction, the level of learners who are to receive that instruction should precisely be grasped, and the sort of teaching method that could raise their satisfaction level as much as possible should be applied. In addition, the outcome of this education should correctly be evaluated, and sustained R&D efforts should be channeled into the development of a wide variety of textbooks and teaching methods appropriate for differentiated instruction.
주제어
#중학생의 수업 만족도 주제어 : 영어 수준별 수업 서열화
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