본 연구는 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태와 인생태도에 어떠한 영향을 미치는지 효과를 규명하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 자아상태 하위 요인별로 확인한다.
둘째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 인생태도에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 인생태도 하위 요인별로 확인한다.
본 연구의 대상은 법원의 판결에 따라 최소 1년 이상 재소의 의무를 지니고 있는 소년원생들 중 A시에 있는 B학교의 소년원생들로서, 기관의 협조를 구해 임의표집방법으로 선정된 16-17세 남성 청소년 7명이었다.
기관의 특성에 따라 이들을 모두 실험집단으로 선정하여 단일집단 사전 사후 비교설계를 채택하였으며, 2014년 4월 7일부터 2014년 5월 1일까지 주 2회씩 한 달 동안 8회기를 진행한 뒤, 2014년 6월 3일 추수상담 1회기를 추가하여 총 9회기를 실시하였다.
영화치료프로그램은 본 연구자가 한국영상영화치료학회와 한국영상응용연구소(KIFA)의 영화 목록을 참고하여 대상자의 특성에 맞게 재구성하여 사용하였다.
본 연구의 측정도구로는 Berne의 ...
본 연구는 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태와 인생태도에 어떠한 영향을 미치는지 효과를 규명하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 자아상태 하위 요인별로 확인한다.
둘째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 인생태도에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 인생태도 하위 요인별로 확인한다.
본 연구의 대상은 법원의 판결에 따라 최소 1년 이상 재소의 의무를 지니고 있는 소년원생들 중 A시에 있는 B학교의 소년원생들로서, 기관의 협조를 구해 임의표집방법으로 선정된 16-17세 남성 청소년 7명이었다.
기관의 특성에 따라 이들을 모두 실험집단으로 선정하여 단일집단 사전 사후 비교설계를 채택하였으며, 2014년 4월 7일부터 2014년 5월 1일까지 주 2회씩 한 달 동안 8회기를 진행한 뒤, 2014년 6월 3일 추수상담 1회기를 추가하여 총 9회기를 실시하였다.
영화치료프로그램은 본 연구자가 한국영상영화치료학회와 한국영상응용연구소(KIFA)의 영화 목록을 참고하여 대상자의 특성에 맞게 재구성하여 사용하였다.
본 연구의 측정도구로는 Berne의 교류분석 이론에 근거한 이고 그램 체크리스트를 우재현(1993)이 번안하여 만든 한국판 청소년용 자아상태 척도와 Berne의 제자인 Dusay(1977)가 고안한 것을 우재현(1993)이 번한하여 만든 한국판 청소년용 인생태도 척도이다.
자료처리는 프로그램 실시 전 후와 추수검사를 비교 분석하였고, 매 회기마다 연구자가 직접 관찰한 내용 및 집단원의 활동지 내용을 기술하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과를 간단히 제시하면 다음과 같다.
첫째, 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 자아상태 중 NP(양육적 어버이)와 FC(자유스런 어린이) 자아상태에 향상에 부분적인 효과가 있었다. 7명의 대상자 중 사례 A, 사례 B, 사례 C, 사례 D한테는 기대한 변화를 보였지만, 사례 E, 사례 F, 사례 G한테는 개인차가 나타났다.
둘째, 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 인생태도 중 타인긍정(U+)과 자기긍정(I+) 태도 향상에 부분적인 효과가 있었다. 7명의 대상자 중 사례 A, 사례 B, 사례 C, 사례 D, 사례 F, 사례 G한테는 기대한 변화를 보였지만, 사례 E한테는 개인차가 나타났다.
따라서 본 연구에서 실시한 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 자아상태와 인생태도에 부분적인 효과를 나타낸다고 볼 수 있다.
본 연구는 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태와 인생태도에 어떠한 영향을 미치는지 효과를 규명하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 자아상태에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 자아상태 하위 요인별로 확인한다.
둘째, 영화치료프로그램이 소년원 재소 청소년들의 인생태도에 어떤 영향이 있는지 알아보고, 이를 인생태도 하위 요인별로 확인한다.
본 연구의 대상은 법원의 판결에 따라 최소 1년 이상 재소의 의무를 지니고 있는 소년원생들 중 A시에 있는 B학교의 소년원생들로서, 기관의 협조를 구해 임의표집방법으로 선정된 16-17세 남성 청소년 7명이었다.
기관의 특성에 따라 이들을 모두 실험집단으로 선정하여 단일집단 사전 사후 비교설계를 채택하였으며, 2014년 4월 7일부터 2014년 5월 1일까지 주 2회씩 한 달 동안 8회기를 진행한 뒤, 2014년 6월 3일 추수상담 1회기를 추가하여 총 9회기를 실시하였다.
영화치료프로그램은 본 연구자가 한국영상영화치료학회와 한국영상응용연구소(KIFA)의 영화 목록을 참고하여 대상자의 특성에 맞게 재구성하여 사용하였다.
본 연구의 측정도구로는 Berne의 교류분석 이론에 근거한 이고 그램 체크리스트를 우재현(1993)이 번안하여 만든 한국판 청소년용 자아상태 척도와 Berne의 제자인 Dusay(1977)가 고안한 것을 우재현(1993)이 번한하여 만든 한국판 청소년용 인생태도 척도이다.
자료처리는 프로그램 실시 전 후와 추수검사를 비교 분석하였고, 매 회기마다 연구자가 직접 관찰한 내용 및 집단원의 활동지 내용을 기술하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과를 간단히 제시하면 다음과 같다.
첫째, 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 자아상태 중 NP(양육적 어버이)와 FC(자유스런 어린이) 자아상태에 향상에 부분적인 효과가 있었다. 7명의 대상자 중 사례 A, 사례 B, 사례 C, 사례 D한테는 기대한 변화를 보였지만, 사례 E, 사례 F, 사례 G한테는 개인차가 나타났다.
둘째, 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 인생태도 중 타인긍정(U+)과 자기긍정(I+) 태도 향상에 부분적인 효과가 있었다. 7명의 대상자 중 사례 A, 사례 B, 사례 C, 사례 D, 사례 F, 사례 G한테는 기대한 변화를 보였지만, 사례 E한테는 개인차가 나타났다.
따라서 본 연구에서 실시한 영화치료프로그램은 소년원 재소 청소년의 자아상태와 인생태도에 부분적인 효과를 나타낸다고 볼 수 있다.
This research aimed to verify the effectiveness of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center and its impact on Ego State and Life Position.
In order to accomplish the goal of research, studies were designed as follows.
First, investigate the influence of cinema therapy for ...
This research aimed to verify the effectiveness of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center and its impact on Ego State and Life Position.
In order to accomplish the goal of research, studies were designed as follows.
First, investigate the influence of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center, and check the subordinate components of Ego State.
Second, find out the effectiveness of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center, and reviewing the subsidiary categories of Life Position.
This research was performed in the juvenile delinquents at B school in A city, who received court orders to remain at the detention center for at least a year. The subjects were randomly selected from a pool of 16-17 year-old male students with the cooperation of the sponsoring institution.
The program consisted of nine sessions: eight sessions that were provided twice weekly for one month from April 7, 2014 to May 1, 2014, and follow-up test held on June 3, 2014.
The applied cinema therapy program was revisited for suiting the characteristics of the participants, after referencing the movie directory from KOSIC and KIFA.
Pre-test and post-test for this research were Korean versions of the Adolescent Ego State Index, which was developed by Berne based on the Transactional Analysis theory and adapted by Jae Hyun Woo (1993), and the Korean version of Adolescent Life Position Index, which was introduced by a fellow student of Berne, Dusay (1977) and adapted by Jae Hyun Woo (1993).
The collected data was analyzed after comparing test results, which were taken before and after the program and follow-up.
The empirical evidence arrived at two important findings.
First, cinema therapy was partially effective on the improvement of NP and FC Ego States of juvenile delinquents in the detention center. Among seven participants, meaningful changes were captured for case A, B, C, and D, but varied and individualized results were observed for case E, F, and G.
Second, cinema therapy was partially effective on the improvement in You’re OK (U+) and I’m OK (I+) aspects for Life Position of juvenile delinquents in detention center. Among seven participants, meaningful changes were captured for case A, B, C, D, F and G, but varied and individualized results were observed for case E.
Therefore, the conducted cinema therapy program was partially effective on the improvement in Ego State and Life Position of the juvenile delinquent at detention center.
This research aimed to verify the effectiveness of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center and its impact on Ego State and Life Position.
In order to accomplish the goal of research, studies were designed as follows.
First, investigate the influence of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center, and check the subordinate components of Ego State.
Second, find out the effectiveness of cinema therapy for juvenile delinquents in a detention center, and reviewing the subsidiary categories of Life Position.
This research was performed in the juvenile delinquents at B school in A city, who received court orders to remain at the detention center for at least a year. The subjects were randomly selected from a pool of 16-17 year-old male students with the cooperation of the sponsoring institution.
The program consisted of nine sessions: eight sessions that were provided twice weekly for one month from April 7, 2014 to May 1, 2014, and follow-up test held on June 3, 2014.
The applied cinema therapy program was revisited for suiting the characteristics of the participants, after referencing the movie directory from KOSIC and KIFA.
Pre-test and post-test for this research were Korean versions of the Adolescent Ego State Index, which was developed by Berne based on the Transactional Analysis theory and adapted by Jae Hyun Woo (1993), and the Korean version of Adolescent Life Position Index, which was introduced by a fellow student of Berne, Dusay (1977) and adapted by Jae Hyun Woo (1993).
The collected data was analyzed after comparing test results, which were taken before and after the program and follow-up.
The empirical evidence arrived at two important findings.
First, cinema therapy was partially effective on the improvement of NP and FC Ego States of juvenile delinquents in the detention center. Among seven participants, meaningful changes were captured for case A, B, C, and D, but varied and individualized results were observed for case E, F, and G.
Second, cinema therapy was partially effective on the improvement in You’re OK (U+) and I’m OK (I+) aspects for Life Position of juvenile delinquents in detention center. Among seven participants, meaningful changes were captured for case A, B, C, D, F and G, but varied and individualized results were observed for case E.
Therefore, the conducted cinema therapy program was partially effective on the improvement in Ego State and Life Position of the juvenile delinquent at detention center.
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