기업의 사회적책임인식이 환경보전비용의 측정 및 공시와 지속가능경영에 미치는 영향에 관한 연구 (A) study on the effect of corporate social responsibility recognition on the measurement & disclosure of environmental preservation expenses and원문보기
기업의 사회적 책임은 경제적, 법률적 요건을 넘어서 사회로부터 정당성을 인정받을 수 있는 기업 활동을 의미하며, 경제적 목적 이외에 사회적·인간적 가치의 실현에 공헌하는 것이다. 최근 기업의 환경보전에 대한 책임은 기업의 사회적 책임의 하나로서 비중이 커지고 있으며, 나아가 기업 경영의 패러다임을 환경 친화적 경영에서 기업에 부여된 경제·환경·사회적 책임을 준수함으로써 장기적으로 생존할 수 있는 토대를 마련하는 ...
기업의 사회적 책임은 경제적, 법률적 요건을 넘어서 사회로부터 정당성을 인정받을 수 있는 기업 활동을 의미하며, 경제적 목적 이외에 사회적·인간적 가치의 실현에 공헌하는 것이다. 최근 기업의 환경보전에 대한 책임은 기업의 사회적 책임의 하나로서 비중이 커지고 있으며, 나아가 기업 경영의 패러다임을 환경 친화적 경영에서 기업에 부여된 경제·환경·사회적 책임을 준수함으로써 장기적으로 생존할 수 있는 토대를 마련하는 지속가능경영으로 바뀌고 있다.
그 동안 많은 학자들이 기업의 사회적 책임과 환경회계 그리고 지속가능경영에 대한 연구가 지속되었지만 이제까지의 연구에서는 특정 주제에 대해 개념의 본질 이해, 척도 개발, 기업가치 및 재무적 성과와의 관련성 문제 등 대부분 단일과제에 대한 연구가 많았으며, 기업의 궁극적인 관심사인 재무성과, 기업가치의 증대, 기업 이미지 등과의 연관성을 검증하기 위한 다양한 연구가 진행되었다. 그리고 환경적 지속가능성과 경제적 수익성을 동시에 수용할 수 있는 환경회계의 도입과 기업의 환경회계정보에 대한 측정방법과 공시방향의 유용성에 대한 연구가 진행되었다. 또한 지속가능경영의 핵심성공요인, 적용모델, 지표개발, CSR, 가치, 전략, 성과에 관한 다양한 실증연구들이 이루어졌는데, 이처럼 각 단위 주제별로 기업의 경영성과 간의 관계를 검증한 연구들이 증가하였고, 대부분 재무적 성과에 초점이 맞추어져 있었다.
따라서 본 연구에서는 단일연구 주제를 중심으로 연구하는 것이 아니라 기업의 사회적 책임인식이 환경회계정보 측정의 필요성 및 공시의 충실성에 미치는 영향에 대해서 복합연구 주제로 연구하였다. 결과적으로 현대경영의 새로운 패러다임인 환경경영에 대한 인식과 적극적인 대처 방안을 모색하고, 또 나아가 지속가능경영에 미치는 영향을 분석 연구함으로써 사회적 책임 의식을 가지고 환경경영을 이루어 나갈 때 지속가능경영으로 갈 수 있는 방안을 찾고자 하는 것이다.
연구대상으로 본 연구의 주제어인 기업의 사회적 책임, 환경회계, 지속가능경영은 경영 및 회계분야의 전문분야로서 이론적 지식이 있는 경영·회계 전공교수와 공인회계사·세무사 및 경영컨설턴트(경영지도사, 기술평가사, 경영진단사 등)와 기업체에서 의사결정자의 입장에 있는 대표 및 임원들과 중간 간부 이상의 간부급 직원들을 대상으로 실증분석을 하였다.
연구 방법으로 기업의 사회적 책임, 환경보전비용의 측정과 공시, 지속가능경영 등에 대한 이론적·경험적 연구결과와 문헌들을 검토하였으며, 국내·외 선행 연구논문, 연구보고서, 저서, 기준 및 가이드라인 등을 검토하여 연구의 기본 개념과 연구 설계 및 연구모형을 구성하였다. 이에 따라 본 연구의 측정척도를 선정하고 가설 설정과 변수의 조작적 정의를 한 후 설문을 구성하였다. 본 연구의 실증연구에서는 SPSS (Ver. 2.0)와 AMOS 프로그램을 사용하였다. 주요 요인의 타당성 검토와 신뢰성 검증 및 구조방정식 모형분석을 통한 확인적 요인분석을 하였으며, 측정 변수에 대한 집중타당도를 알아보기 위해 측정 변수의 구조적 개념을 독립변수와 종속변수로 나누어 탐색적 요인분석을 실시하였다. 가설의 검증작업으로 상관관계분석을 실시하고 경로분석을 실시하였다.
본 연구에서 연구모형으로 기업의 사회적 책임 인식의 각 항목(경제적, 법률/윤리적, 환경적, 자선적 책임)을 독립변수로 하고 환경보전비용의 측정의 필요성과 공시의 충실성을 종속변수로, 또 환경보전비용 측정의 필요성과 공시의 충실성을 독립변수로 하여 기업의 지속가능 경영의 3대 축인 경제적 수익성, 환경적 건전성, 사회적 책임성을 종속변수로 하는 연구모형을 검증하였다.
연구결과 기업의 사회적 책임의 요인인 경제적 책임, 법률적/윤리적 책임, 환경적 책임, 자선적 책임 인식이 높을수록 환경보전비용 측정의 필요성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 책임 중 법률적/윤리적 책임, 자선적 책임의 인식이 높아질수록 환경보전비용 공시의 충실성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 경제적 책임과 환경적 책임 인식은 환경보전비용 공시의 충실성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편 환경보전비용의 측정 및 공시와 지속가능경영과의 관계를 검증한 결과 환경보전비용 측정의 필요성은 지속가능경영에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 환경보전비용 공시의 충실성도 지속가능경영에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과 기업은 환경과 밀접한 관련성을 가지고 있으며, 경제, 사회 문제 뿐만 아니라 환경 부분까지도 고려하는 좀 더 포괄적인 의미에서 기업의 사회적 책임을 새로이 추구할 가치로 인식할 것으로 기대된다. 기업은 기업의 성과 달성을 측정하는 새로운 척도로 등장하고 있는 환경보전비용과 연계한 지속가능한 경영이 기업 가치를 제고시키는 중요한 요소가 될 수 있다고 판단된다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다.
첫째, 기업의 사회적 책임 중 환경보호 책임은 환경오염의 피해
기업의 사회적 책임은 경제적, 법률적 요건을 넘어서 사회로부터 정당성을 인정받을 수 있는 기업 활동을 의미하며, 경제적 목적 이외에 사회적·인간적 가치의 실현에 공헌하는 것이다. 최근 기업의 환경보전에 대한 책임은 기업의 사회적 책임의 하나로서 비중이 커지고 있으며, 나아가 기업 경영의 패러다임을 환경 친화적 경영에서 기업에 부여된 경제·환경·사회적 책임을 준수함으로써 장기적으로 생존할 수 있는 토대를 마련하는 지속가능경영으로 바뀌고 있다.
그 동안 많은 학자들이 기업의 사회적 책임과 환경회계 그리고 지속가능경영에 대한 연구가 지속되었지만 이제까지의 연구에서는 특정 주제에 대해 개념의 본질 이해, 척도 개발, 기업가치 및 재무적 성과와의 관련성 문제 등 대부분 단일과제에 대한 연구가 많았으며, 기업의 궁극적인 관심사인 재무성과, 기업가치의 증대, 기업 이미지 등과의 연관성을 검증하기 위한 다양한 연구가 진행되었다. 그리고 환경적 지속가능성과 경제적 수익성을 동시에 수용할 수 있는 환경회계의 도입과 기업의 환경회계정보에 대한 측정방법과 공시방향의 유용성에 대한 연구가 진행되었다. 또한 지속가능경영의 핵심성공요인, 적용모델, 지표개발, CSR, 가치, 전략, 성과에 관한 다양한 실증연구들이 이루어졌는데, 이처럼 각 단위 주제별로 기업의 경영성과 간의 관계를 검증한 연구들이 증가하였고, 대부분 재무적 성과에 초점이 맞추어져 있었다.
따라서 본 연구에서는 단일연구 주제를 중심으로 연구하는 것이 아니라 기업의 사회적 책임인식이 환경회계정보 측정의 필요성 및 공시의 충실성에 미치는 영향에 대해서 복합연구 주제로 연구하였다. 결과적으로 현대경영의 새로운 패러다임인 환경경영에 대한 인식과 적극적인 대처 방안을 모색하고, 또 나아가 지속가능경영에 미치는 영향을 분석 연구함으로써 사회적 책임 의식을 가지고 환경경영을 이루어 나갈 때 지속가능경영으로 갈 수 있는 방안을 찾고자 하는 것이다.
연구대상으로 본 연구의 주제어인 기업의 사회적 책임, 환경회계, 지속가능경영은 경영 및 회계분야의 전문분야로서 이론적 지식이 있는 경영·회계 전공교수와 공인회계사·세무사 및 경영컨설턴트(경영지도사, 기술평가사, 경영진단사 등)와 기업체에서 의사결정자의 입장에 있는 대표 및 임원들과 중간 간부 이상의 간부급 직원들을 대상으로 실증분석을 하였다.
연구 방법으로 기업의 사회적 책임, 환경보전비용의 측정과 공시, 지속가능경영 등에 대한 이론적·경험적 연구결과와 문헌들을 검토하였으며, 국내·외 선행 연구논문, 연구보고서, 저서, 기준 및 가이드라인 등을 검토하여 연구의 기본 개념과 연구 설계 및 연구모형을 구성하였다. 이에 따라 본 연구의 측정척도를 선정하고 가설 설정과 변수의 조작적 정의를 한 후 설문을 구성하였다. 본 연구의 실증연구에서는 SPSS (Ver. 2.0)와 AMOS 프로그램을 사용하였다. 주요 요인의 타당성 검토와 신뢰성 검증 및 구조방정식 모형분석을 통한 확인적 요인분석을 하였으며, 측정 변수에 대한 집중타당도를 알아보기 위해 측정 변수의 구조적 개념을 독립변수와 종속변수로 나누어 탐색적 요인분석을 실시하였다. 가설의 검증작업으로 상관관계분석을 실시하고 경로분석을 실시하였다.
본 연구에서 연구모형으로 기업의 사회적 책임 인식의 각 항목(경제적, 법률/윤리적, 환경적, 자선적 책임)을 독립변수로 하고 환경보전비용의 측정의 필요성과 공시의 충실성을 종속변수로, 또 환경보전비용 측정의 필요성과 공시의 충실성을 독립변수로 하여 기업의 지속가능 경영의 3대 축인 경제적 수익성, 환경적 건전성, 사회적 책임성을 종속변수로 하는 연구모형을 검증하였다.
연구결과 기업의 사회적 책임의 요인인 경제적 책임, 법률적/윤리적 책임, 환경적 책임, 자선적 책임 인식이 높을수록 환경보전비용 측정의 필요성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 책임 중 법률적/윤리적 책임, 자선적 책임의 인식이 높아질수록 환경보전비용 공시의 충실성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 경제적 책임과 환경적 책임 인식은 환경보전비용 공시의 충실성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편 환경보전비용의 측정 및 공시와 지속가능경영과의 관계를 검증한 결과 환경보전비용 측정의 필요성은 지속가능경영에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 환경보전비용 공시의 충실성도 지속가능경영에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과 기업은 환경과 밀접한 관련성을 가지고 있으며, 경제, 사회 문제 뿐만 아니라 환경 부분까지도 고려하는 좀 더 포괄적인 의미에서 기업의 사회적 책임을 새로이 추구할 가치로 인식할 것으로 기대된다. 기업은 기업의 성과 달성을 측정하는 새로운 척도로 등장하고 있는 환경보전비용과 연계한 지속가능한 경영이 기업 가치를 제고시키는 중요한 요소가 될 수 있다고 판단된다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다.
첫째, 기업의 사회적 책임 중 환경보호 책임은 환경오염의 피해
Abstract
A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility Recognition on the Measurement & Disclosure of Environmental Preservation Expenses and Sustainable Management.
Cho, Cheol Ho
Major in Accounting
Dept. of Business Administration
Graduate School of Seokyeong University
(supervise...
Abstract
A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility Recognition on the Measurement & Disclosure of Environmental Preservation Expenses and Sustainable Management.
Cho, Cheol Ho
Major in Accounting
Dept. of Business Administration
Graduate School of Seokyeong University
(supervised by Professor Han, Mun Seong)
In order for a corporate social responsibility activity to be accepted as righteous in the society, it does not matter whether how economically and lawfully righteous they are. It is more about how the society sees the corporate activity to be closely related to realizing and contributing social and human values rather than just producing economic outputs. Nowadays, a social responsibility activity includes conserving and saving the environment. Furthermore, the paradigm of management is shifting from eco-friendly management to corporate sustainability management, which is fulfilling economic, environmental and social responsibilities in order to survive in the long-run.
Up until now, there have been many researches on corporate social responsibility, environmental accounting and corporate sustainability management. But, these were single studies. There have been various studies on proving correlation to increase in financial results, enterprise value and corporate image. Furthermore, there was the introduction of environmental accounting that can achieve environmental sustainability and economical profitability, the methods to measuring environmental accounting information and usefulness of the direction of public announcement is being researched in the academia. Moreover, there have been positive researches on the key factors in achieving success in corporate sustainability management, applied model, development of index, CSR, value, strategy and success. To sum up, there has been an increase in single studies that focuses on proving a correlation between a particular subject to business performance.
By doing so, this will try to clarify the ideas and meet with environmental management, a new paradigm in modern day management. Furthermore, by analyzing the effects of sustainable management, this will try to find ways to how a company can achieve sustainability through fulfilling social responsibilities and performing environmental management.
To describe the key words of this research: social responsibility, environmental accounting and sustainable management, various business administration and accounting professors, CPAs, CTAs and business consultants such as CMCs(Certified management consultants) CVAs(Certified valuation analyst) and management consultants and CEOs, board members and middle-grade executives were selected to be the subjects for the positive research.
For the methods of experiment, several books on the theories and empirical data of a corporate social responsibilities, measurement and disclosure of environmental preservation expenses and sustainable management were used. Both domestic and foreign advance research papers, research reports, books, standards and guidelines were used to create the fundamental concepts of experiment, research plan and model. Also, surveys were made by selecting the measurement scale, hypothesis and defining operational definition.
In the positive study, SPSS (Ver.2.0) and AMOS program were used. The reliability and validity were checked for the main factors and through structural equation model analysis a confirmatory factor analysis was performed. In order to find the convergent validity of the measured variable, its structural concept was divided into independent and dependent variables, which was analyzed with exploratory factor analysis. Finally, as to confirm the hypothesis, correlation analysis and path analysis were performed.
This study has set the corporate social responsibility to conserve the environment, such as economical, legal/ethical, environmental and charity aspects, as the independent variable and the need to measurement of environmental preservation expenses and faithfulness to disclosure as the dependent variable. Also, research model using the need to measuring the related preservation expenses the nature and faithfulness to disclosure as independent variable and the three critical factors to sustainable management: profitability, environmentally soundness and responsibility to the society as dependent variable were verified.
The findings showed that the higher a company puts stronger recognition on social responsibilities to nature, such as monetary, legal /ethical, environmental and charity work aspects, the faithfulness to disclosure of environmental preservation expenses went up. Also, of the corporate social responsibility, in terms of legal/ethical, and charity works, these had a positive effect on the need to measure the environmental preservation expenses. However, it showed that recognition of responsibility towards, economical and environmental factors did not affect the faithfulness to disclosure. On the other hand, by looking at the relationship between the disclosure of environmental preservation expenses and sustainable management, the need to measure of environment preservation expenses had a positive effect on sustainable management. Also, faithfulness to disclosure affected sustainable management in a positive way. The results show that the relationship between companies and the environment is crucial and it is expected that companies will try to consider environmental matters as their major responsibility other than economical and societal problems in the future. Environmental preservation expenses, which is used as a new scale to the success of a business and sustainable management, is seen as a vital factor in increasing enterprise value also.
The implication of the study is as follows
First, a corporate responsibility to protect the environment as a social responsibility is being concretized by having the need to create an environment protection sy
Abstract
A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility Recognition on the Measurement & Disclosure of Environmental Preservation Expenses and Sustainable Management.
Cho, Cheol Ho
Major in Accounting
Dept. of Business Administration
Graduate School of Seokyeong University
(supervised by Professor Han, Mun Seong)
In order for a corporate social responsibility activity to be accepted as righteous in the society, it does not matter whether how economically and lawfully righteous they are. It is more about how the society sees the corporate activity to be closely related to realizing and contributing social and human values rather than just producing economic outputs. Nowadays, a social responsibility activity includes conserving and saving the environment. Furthermore, the paradigm of management is shifting from eco-friendly management to corporate sustainability management, which is fulfilling economic, environmental and social responsibilities in order to survive in the long-run.
Up until now, there have been many researches on corporate social responsibility, environmental accounting and corporate sustainability management. But, these were single studies. There have been various studies on proving correlation to increase in financial results, enterprise value and corporate image. Furthermore, there was the introduction of environmental accounting that can achieve environmental sustainability and economical profitability, the methods to measuring environmental accounting information and usefulness of the direction of public announcement is being researched in the academia. Moreover, there have been positive researches on the key factors in achieving success in corporate sustainability management, applied model, development of index, CSR, value, strategy and success. To sum up, there has been an increase in single studies that focuses on proving a correlation between a particular subject to business performance.
By doing so, this will try to clarify the ideas and meet with environmental management, a new paradigm in modern day management. Furthermore, by analyzing the effects of sustainable management, this will try to find ways to how a company can achieve sustainability through fulfilling social responsibilities and performing environmental management.
To describe the key words of this research: social responsibility, environmental accounting and sustainable management, various business administration and accounting professors, CPAs, CTAs and business consultants such as CMCs(Certified management consultants) CVAs(Certified valuation analyst) and management consultants and CEOs, board members and middle-grade executives were selected to be the subjects for the positive research.
For the methods of experiment, several books on the theories and empirical data of a corporate social responsibilities, measurement and disclosure of environmental preservation expenses and sustainable management were used. Both domestic and foreign advance research papers, research reports, books, standards and guidelines were used to create the fundamental concepts of experiment, research plan and model. Also, surveys were made by selecting the measurement scale, hypothesis and defining operational definition.
In the positive study, SPSS (Ver.2.0) and AMOS program were used. The reliability and validity were checked for the main factors and through structural equation model analysis a confirmatory factor analysis was performed. In order to find the convergent validity of the measured variable, its structural concept was divided into independent and dependent variables, which was analyzed with exploratory factor analysis. Finally, as to confirm the hypothesis, correlation analysis and path analysis were performed.
This study has set the corporate social responsibility to conserve the environment, such as economical, legal/ethical, environmental and charity aspects, as the independent variable and the need to measurement of environmental preservation expenses and faithfulness to disclosure as the dependent variable. Also, research model using the need to measuring the related preservation expenses the nature and faithfulness to disclosure as independent variable and the three critical factors to sustainable management: profitability, environmentally soundness and responsibility to the society as dependent variable were verified.
The findings showed that the higher a company puts stronger recognition on social responsibilities to nature, such as monetary, legal /ethical, environmental and charity work aspects, the faithfulness to disclosure of environmental preservation expenses went up. Also, of the corporate social responsibility, in terms of legal/ethical, and charity works, these had a positive effect on the need to measure the environmental preservation expenses. However, it showed that recognition of responsibility towards, economical and environmental factors did not affect the faithfulness to disclosure. On the other hand, by looking at the relationship between the disclosure of environmental preservation expenses and sustainable management, the need to measure of environment preservation expenses had a positive effect on sustainable management. Also, faithfulness to disclosure affected sustainable management in a positive way. The results show that the relationship between companies and the environment is crucial and it is expected that companies will try to consider environmental matters as their major responsibility other than economical and societal problems in the future. Environmental preservation expenses, which is used as a new scale to the success of a business and sustainable management, is seen as a vital factor in increasing enterprise value also.
The implication of the study is as follows
First, a corporate responsibility to protect the environment as a social responsibility is being concretized by having the need to create an environment protection sy
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