본 논문은 『화주림』의 학문적 연원과 체계를 밝히려는 취지로서 경방의 易占과 관련하여 육효법의 체제와 그 방법론을 모색하고자 한다. 특히 『화주림』의 육효법에서 드러나는 현실세계의 도식, 그 ‘變通’의 세계관 및 인간사회의 지향점, 즉 天人合一의 논법에 주목하고 이에 대한 학문적 체계를 논할 것이다.
상수 개념은 실재에 대한 인간의 인식에 기초한다. 인간은 실제의 물상을 관찰하여 괘상을 구성하고 또한 괘상을 통해 세계에 대한 인식적 토대를 마련한 것이다. 그 물리적 특성은 의미를 함축하는 담지체로서 인간의 주체가 세계를 인식하는 단서가 된다. 이는 인간이 인식한 것을 묘사하는, 단순히 수동적 의미의 재현적 도구만이 아니라 인간의 인식의 ...
본 논문은 『화주림』의 학문적 연원과 체계를 밝히려는 취지로서 경방의 易占과 관련하여 육효법의 체제와 그 방법론을 모색하고자 한다. 특히 『화주림』의 육효법에서 드러나는 현실세계의 도식, 그 ‘變通’의 세계관 및 인간사회의 지향점, 즉 天人合一의 논법에 주목하고 이에 대한 학문적 체계를 논할 것이다.
상수 개념은 실재에 대한 인간의 인식에 기초한다. 인간은 실제의 물상을 관찰하여 괘상을 구성하고 또한 괘상을 통해 세계에 대한 인식적 토대를 마련한 것이다. 그 물리적 특성은 의미를 함축하는 담지체로서 인간의 주체가 세계를 인식하는 단서가 된다. 이는 인간이 인식한 것을 묘사하는, 단순히 수동적 의미의 재현적 도구만이 아니라 인간의 인식의 규준을 제공하는 능동적 의미의 표현적 담지체라고 할 수 있다.
『화주림』은 한대의 상수역학의 맥락 속에서 경방의 역학이론을 기반으로 한다. 경방은 『경씨역전』에서 天人感應說의 이념 하에서 陰陽의 消息盈虛의 과정에 따른 八宮卦의 방식에 입각하여 음양오행설, 납갑설, 효변설, 세응설, 비복설, 육친설, 등의 이론적 원리를 도출해내었다. 특히 그는 세계가 변화하는 기본적 법칙으로서 음양과 오행의 원리가 八卦, 64卦 및 384爻에서 드러난다고 생각했다. 이것이 『화주림』의 세계관의 단초가 된다. 특히 그의 납갑설의 사유체계와 이론적 내용은 그대로 『화주림』의 육효법의 이론적 토대가 되었다.
『화주림』은 64개의 문장으로 구성되어 있다. 이 책을 최초로 언급한 문헌은 주희의 『文公易說』인데, 이 문헌에도 『화주림』이 등장하는 것을 보면 당시에 상당히 주목을 받았던 것 같다. 남송시대에 장행성의 『원포수총의』에 따르면, 『화주림』은 팔괘를 위주로 하고 네 가지 陰과 네 가지 陽을 대립시켰으며 『주역』 「설괘전」의 내용에 기본하고 있다.
오늘날 數術은 이성의 시대에서 감성의 시대로의 전환기를 맞이하고 있다. 더군다나 21세기로 들어오면서 한국에서 수술의 전통문화에 대한 재인식과 학문적 기대는 그 어느 시대보다 더 크다. 따라서 수술을 토대로 한 『화주림』의 육효법은 인간의 삶과 사회에서 무엇을 할 수 있을까에 대한 자문을 재조명하게 한다. 그러므로 『화주림』에서 다룬 역학의 응용분야에 대한 본격적인 연구는 전통적 문화와 그 학문적 연구에 시사 하는바가 클 것으로 기대된다.
본 논문은 『화주림』의 학문적 연원과 체계를 밝히려는 취지로서 경방의 易占과 관련하여 육효법의 체제와 그 방법론을 모색하고자 한다. 특히 『화주림』의 육효법에서 드러나는 현실세계의 도식, 그 ‘變通’의 세계관 및 인간사회의 지향점, 즉 天人合一의 논법에 주목하고 이에 대한 학문적 체계를 논할 것이다.
상수 개념은 실재에 대한 인간의 인식에 기초한다. 인간은 실제의 물상을 관찰하여 괘상을 구성하고 또한 괘상을 통해 세계에 대한 인식적 토대를 마련한 것이다. 그 물리적 특성은 의미를 함축하는 담지체로서 인간의 주체가 세계를 인식하는 단서가 된다. 이는 인간이 인식한 것을 묘사하는, 단순히 수동적 의미의 재현적 도구만이 아니라 인간의 인식의 규준을 제공하는 능동적 의미의 표현적 담지체라고 할 수 있다.
『화주림』은 한대의 상수역학의 맥락 속에서 경방의 역학이론을 기반으로 한다. 경방은 『경씨역전』에서 天人感應說의 이념 하에서 陰陽의 消息盈虛의 과정에 따른 八宮卦의 방식에 입각하여 음양오행설, 납갑설, 효변설, 세응설, 비복설, 육친설, 등의 이론적 원리를 도출해내었다. 특히 그는 세계가 변화하는 기본적 법칙으로서 음양과 오행의 원리가 八卦, 64卦 및 384爻에서 드러난다고 생각했다. 이것이 『화주림』의 세계관의 단초가 된다. 특히 그의 납갑설의 사유체계와 이론적 내용은 그대로 『화주림』의 육효법의 이론적 토대가 되었다.
『화주림』은 64개의 문장으로 구성되어 있다. 이 책을 최초로 언급한 문헌은 주희의 『文公易說』인데, 이 문헌에도 『화주림』이 등장하는 것을 보면 당시에 상당히 주목을 받았던 것 같다. 남송시대에 장행성의 『원포수총의』에 따르면, 『화주림』은 팔괘를 위주로 하고 네 가지 陰과 네 가지 陽을 대립시켰으며 『주역』 「설괘전」의 내용에 기본하고 있다.
오늘날 數術은 이성의 시대에서 감성의 시대로의 전환기를 맞이하고 있다. 더군다나 21세기로 들어오면서 한국에서 수술의 전통문화에 대한 재인식과 학문적 기대는 그 어느 시대보다 더 크다. 따라서 수술을 토대로 한 『화주림』의 육효법은 인간의 삶과 사회에서 무엇을 할 수 있을까에 대한 자문을 재조명하게 한다. 그러므로 『화주림』에서 다룬 역학의 응용분야에 대한 본격적인 연구는 전통적 문화와 그 학문적 연구에 시사 하는바가 클 것으로 기대된다.
This study is purposed to grope the system of the Rule of Hexagrams which is called Liuxiao and its methodology in relation to Jing Fang’s I-Ching divination to prove the academic origin and system of 『Huo-zhu-lin』. Especially, the study noticed the schema of reality represented in 『Huo-zhu-lin』, it...
This study is purposed to grope the system of the Rule of Hexagrams which is called Liuxiao and its methodology in relation to Jing Fang’s I-Ching divination to prove the academic origin and system of 『Huo-zhu-lin』. Especially, the study noticed the schema of reality represented in 『Huo-zhu-lin』, its Change-Penetrating view of the world, and the aim of human society, so called, the logic of Heaven-Man Unity, and examined its academical system.
The concept of the Image-Number studies is based on human perception of reality. Human beings construct the image of a trigram called “Gua” by observing real objects and build perceptional foundation of the world through the trigrams. Such a physical characteristic came to a clue that man as the subject would perceive the world as an implied bearer, which was not only a representative tool in the passive meaning describing what man perceives, but also expressive bearer in the active meaning supplying the norms for human perception.
『Huo-zhu-lin』 is based on Jing Fang’s theory of I Ching or Changes in the context of the Image-Number I Ching in the Han Dynasty. in 『Jing Fang Yichuan』, Jing Fang induced the theological principle for the theory of Yin-Yang and Five Elements, Napgap theory, Yaobian, Saeung, Bibik, and Yukchin theories based on the way of the Eight Trigrams called Bagua according to the process of Xiao-Xi-Ying-Xu in Yin and Yang under the ideology of the Theory of Heaven-Man Interaction. Especially, he thought the principle of Yin-Yang and the Five Elements as a basic rule that the world changes would be represented in the Eight Trigrams, 64 Trigrams, and 384 Yaos, which led to the basis of 『Huo-zhu-lin』’s view of the world. Particularly, the thinking system and theological contents of his Napgap theory became the theological basis for the Rule of Liuxiao in 『Huo-zhu-lin』 .
『Huo-zhu-lin』 consists of 64 phrases or sentences. The literature which mentioned that first was Zhu Xi’s 『Wen Gong Yishuo』, which means that Huo-zhu-lin was quite noticed that time. According to Zhang Xingcheng’s 『Yuanbaozongyi』 in Southern Song Dynasty, 『Huo-zhu-lin』 was focused on the Eight Trigrams or Bagua, contrasted four types of Yin and Yang respectively, and based on the contents of 「Shoegua chuan」, 『I Ching』.
Today numerology is greeting a turning point to the age of emotion from the age of reason. In addition, with the 21st century, Korean society shows more academic expectation and re-understanding of numerology as a traditional culture than any other time. Thus, 『Huo-zhu-lin』 hexagram theory based on numerology lets us ask ourselves a question on what it can do for human life and society. It is. therefore, expected that practical researches on the applications of I Ching or Changes dealt in 『Huo-zhu-lin』 will be quite significant for the research on the traditional culture and its academic research.
This study is purposed to grope the system of the Rule of Hexagrams which is called Liuxiao and its methodology in relation to Jing Fang’s I-Ching divination to prove the academic origin and system of 『Huo-zhu-lin』. Especially, the study noticed the schema of reality represented in 『Huo-zhu-lin』, its Change-Penetrating view of the world, and the aim of human society, so called, the logic of Heaven-Man Unity, and examined its academical system.
The concept of the Image-Number studies is based on human perception of reality. Human beings construct the image of a trigram called “Gua” by observing real objects and build perceptional foundation of the world through the trigrams. Such a physical characteristic came to a clue that man as the subject would perceive the world as an implied bearer, which was not only a representative tool in the passive meaning describing what man perceives, but also expressive bearer in the active meaning supplying the norms for human perception.
『Huo-zhu-lin』 is based on Jing Fang’s theory of I Ching or Changes in the context of the Image-Number I Ching in the Han Dynasty. in 『Jing Fang Yichuan』, Jing Fang induced the theological principle for the theory of Yin-Yang and Five Elements, Napgap theory, Yaobian, Saeung, Bibik, and Yukchin theories based on the way of the Eight Trigrams called Bagua according to the process of Xiao-Xi-Ying-Xu in Yin and Yang under the ideology of the Theory of Heaven-Man Interaction. Especially, he thought the principle of Yin-Yang and the Five Elements as a basic rule that the world changes would be represented in the Eight Trigrams, 64 Trigrams, and 384 Yaos, which led to the basis of 『Huo-zhu-lin』’s view of the world. Particularly, the thinking system and theological contents of his Napgap theory became the theological basis for the Rule of Liuxiao in 『Huo-zhu-lin』 .
『Huo-zhu-lin』 consists of 64 phrases or sentences. The literature which mentioned that first was Zhu Xi’s 『Wen Gong Yishuo』, which means that Huo-zhu-lin was quite noticed that time. According to Zhang Xingcheng’s 『Yuanbaozongyi』 in Southern Song Dynasty, 『Huo-zhu-lin』 was focused on the Eight Trigrams or Bagua, contrasted four types of Yin and Yang respectively, and based on the contents of 「Shoegua chuan」, 『I Ching』.
Today numerology is greeting a turning point to the age of emotion from the age of reason. In addition, with the 21st century, Korean society shows more academic expectation and re-understanding of numerology as a traditional culture than any other time. Thus, 『Huo-zhu-lin』 hexagram theory based on numerology lets us ask ourselves a question on what it can do for human life and society. It is. therefore, expected that practical researches on the applications of I Ching or Changes dealt in 『Huo-zhu-lin』 will be quite significant for the research on the traditional culture and its academic research.
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