금관악기군인 트럼펫은 화려한 음색의 특성을 지니고 있어 Orchestra, Opera, Cantata등에서 뚜렷한 음색 대비에 자주 사용되고 있으며 독주악기로도 빼놓을 수 없는 주요한 악기이다. 트럼펫이 현대 사회에서 문화와 예술의 한 분야로 올바르게 정착하기 위해서는 학문적이고 체계적인 연주기법습득과 지도법이 필요하다. 그러나 대부분의 트럼펫 지도자들은 학문적인 연구와 체계적인 교육보다는 연주 중심의 교육을 중심으로 이루어지고 있어 그에 따른 많은 어려움이 따르고 있다. 현악기나 목관악기는 체계적인 지도법이나 기법의 연구가 활발하게 이루어지고 있는 반면에 트럼펫은 이에 대한 연구가 미흡하여 이 논제를 설정하게 되었다. 본 논문에서는 트럼펫의 발달사, 트럼펫의 구조와 종류, 마우스피스의 음향학적 구조를 고찰하였다. 또한 트럼펫 연주기법 중에서 가장 필수적이고 주요한 기법인 Embouchure, Tonguing, 호흡법에 관한 국내외의 연구자료와 문헌, 그리고 국내의 교향악단 금관악기 연주자와 중고등학교 관악합주단 지도자를 대상으로 한 설문조사를 바탕으로 연주기법과 지도법을 연구하였다. 본 논문을 통하여 연구된 내용은 다음과 같다. 첫째, 트럼펫의 발달은 오랫동안 다른 금관악기와 상호관계를 가지면서 발달되어 왔고, 초기에는 배음만을 연주하는 정도였으나 밸브 트럼펫의 발명으로 현재는 오케스트라, 취주악대, 재즈밴드 등에서 주요한 역할을 하는 악기로서 독주부분에서도 그 진가를 발휘하고 있다. 둘째, 트럼펫은 이조 악기로서 그 종류에 따라 음색, 음질, 음역 등이 매우 다양하다. 오케스트라나 취주학에서 주로 사용되고 가장 잘 알려져 있는 Bb조와 기본음과 실제음이 같은 악기로서 심포니 오케스트라에서 주로 사용되는 C조 D, Eb, F조와 키폴로 트럼펫, 플뤼겐 호른, 베이스 트럼펫 그리고 팡파르 트럼펫, 코넷등의 다양한 악기가 있다. 셋째, Mouthpoece는 Rim, Cup, Slot, Back-bore, Shank의 5부분을 분류되며, 구조에 따라 음색, 음량, 음역, 음정, 음향등에 커다란 영향을 주고 있다. 아마주처와 전문 연주자는 조금씩 다른 마우스피스를 사용하고 있다. 그러므로 개인의 신체적 조건과 연주 조건에 가장 적당한 Model을 신중히 선택해야 한다. 넷째, Embouchure는 음을 발생하는 중요한 역할을 담당하는 입술의 진동으로 인해 음색이나, 음질, 음정 등 조절하는 것도 입술의 역할이 크므로 연주자의 입술모양에 적합한 Embouchure를 찾지 않으면 연주를 하는데 어려움이 발생한다. 다섯째, Tonguing은 각 사람의 구조와 혀의 모양 구강구조가 다르기 때문에 자기에 맞는 발음을 찾는 것이 가장 이상적인 Tonguing이라 할 수 있다. 왜냐하면, 같은 "Tu" 발음이라도 국적이나 ...
금관악기군인 트럼펫은 화려한 음색의 특성을 지니고 있어 Orchestra, Opera, Cantata등에서 뚜렷한 음색 대비에 자주 사용되고 있으며 독주악기로도 빼놓을 수 없는 주요한 악기이다. 트럼펫이 현대 사회에서 문화와 예술의 한 분야로 올바르게 정착하기 위해서는 학문적이고 체계적인 연주기법습득과 지도법이 필요하다. 그러나 대부분의 트럼펫 지도자들은 학문적인 연구와 체계적인 교육보다는 연주 중심의 교육을 중심으로 이루어지고 있어 그에 따른 많은 어려움이 따르고 있다. 현악기나 목관악기는 체계적인 지도법이나 기법의 연구가 활발하게 이루어지고 있는 반면에 트럼펫은 이에 대한 연구가 미흡하여 이 논제를 설정하게 되었다. 본 논문에서는 트럼펫의 발달사, 트럼펫의 구조와 종류, 마우스피스의 음향학적 구조를 고찰하였다. 또한 트럼펫 연주기법 중에서 가장 필수적이고 주요한 기법인 Embouchure, Tonguing, 호흡법에 관한 국내외의 연구자료와 문헌, 그리고 국내의 교향악단 금관악기 연주자와 중고등학교 관악합주단 지도자를 대상으로 한 설문조사를 바탕으로 연주기법과 지도법을 연구하였다. 본 논문을 통하여 연구된 내용은 다음과 같다. 첫째, 트럼펫의 발달은 오랫동안 다른 금관악기와 상호관계를 가지면서 발달되어 왔고, 초기에는 배음만을 연주하는 정도였으나 밸브 트럼펫의 발명으로 현재는 오케스트라, 취주악대, 재즈밴드 등에서 주요한 역할을 하는 악기로서 독주부분에서도 그 진가를 발휘하고 있다. 둘째, 트럼펫은 이조 악기로서 그 종류에 따라 음색, 음질, 음역 등이 매우 다양하다. 오케스트라나 취주학에서 주로 사용되고 가장 잘 알려져 있는 Bb조와 기본음과 실제음이 같은 악기로서 심포니 오케스트라에서 주로 사용되는 C조 D, Eb, F조와 키폴로 트럼펫, 플뤼겐 호른, 베이스 트럼펫 그리고 팡파르 트럼펫, 코넷등의 다양한 악기가 있다. 셋째, Mouthpoece는 Rim, Cup, Slot, Back-bore, Shank의 5부분을 분류되며, 구조에 따라 음색, 음량, 음역, 음정, 음향등에 커다란 영향을 주고 있다. 아마주처와 전문 연주자는 조금씩 다른 마우스피스를 사용하고 있다. 그러므로 개인의 신체적 조건과 연주 조건에 가장 적당한 Model을 신중히 선택해야 한다. 넷째, Embouchure는 음을 발생하는 중요한 역할을 담당하는 입술의 진동으로 인해 음색이나, 음질, 음정 등 조절하는 것도 입술의 역할이 크므로 연주자의 입술모양에 적합한 Embouchure를 찾지 않으면 연주를 하는데 어려움이 발생한다. 다섯째, Tonguing은 각 사람의 구조와 혀의 모양 구강구조가 다르기 때문에 자기에 맞는 발음을 찾는 것이 가장 이상적인 Tonguing이라 할 수 있다. 왜냐하면, 같은 "Tu" 발음이라도 국적이나 지방간에 차이에서 나타나는 언어 습성에 따라 약간씩의 차이는 존재하기 때문이다. 여섯째, 호흡법은 소리의 원천이자 아름다운 소리를 내기 위한 관문이다. 올바른 호흡의 습득은 훌륭한 음색과 입술 압력의 완화, 셈여림의 표현, 정확한 음정, 지구력 등을 보강하므로 흡입과, 배출 과정의 중요성이 요구되며, 흉식호흡이 아닌 복식호흡으로서 횡격막을 이용한 호흡이 금관악기의 가장 적합한 호흡법이라 할 수 있다. 이와 같은 연구결과를 트럼펫 지도에 적응한다면 체계적인 이론이나 연주기법에 미약한 학습자의 효율적인 연주력 향상에 도움이 되리라고 본다. 앞으로도 이 분야의 계속적인 발전을 위해서는 트럼펫 지도자들의 적극적인 관심과 더불어 효과적인 연주기법과 지도법 개발이 지속적으로 연구되길 바란다.
금관악기군인 트럼펫은 화려한 음색의 특성을 지니고 있어 Orchestra, Opera, Cantata등에서 뚜렷한 음색 대비에 자주 사용되고 있으며 독주악기로도 빼놓을 수 없는 주요한 악기이다. 트럼펫이 현대 사회에서 문화와 예술의 한 분야로 올바르게 정착하기 위해서는 학문적이고 체계적인 연주기법습득과 지도법이 필요하다. 그러나 대부분의 트럼펫 지도자들은 학문적인 연구와 체계적인 교육보다는 연주 중심의 교육을 중심으로 이루어지고 있어 그에 따른 많은 어려움이 따르고 있다. 현악기나 목관악기는 체계적인 지도법이나 기법의 연구가 활발하게 이루어지고 있는 반면에 트럼펫은 이에 대한 연구가 미흡하여 이 논제를 설정하게 되었다. 본 논문에서는 트럼펫의 발달사, 트럼펫의 구조와 종류, 마우스피스의 음향학적 구조를 고찰하였다. 또한 트럼펫 연주기법 중에서 가장 필수적이고 주요한 기법인 Embouchure, Tonguing, 호흡법에 관한 국내외의 연구자료와 문헌, 그리고 국내의 교향악단 금관악기 연주자와 중고등학교 관악합주단 지도자를 대상으로 한 설문조사를 바탕으로 연주기법과 지도법을 연구하였다. 본 논문을 통하여 연구된 내용은 다음과 같다. 첫째, 트럼펫의 발달은 오랫동안 다른 금관악기와 상호관계를 가지면서 발달되어 왔고, 초기에는 배음만을 연주하는 정도였으나 밸브 트럼펫의 발명으로 현재는 오케스트라, 취주악대, 재즈밴드 등에서 주요한 역할을 하는 악기로서 독주부분에서도 그 진가를 발휘하고 있다. 둘째, 트럼펫은 이조 악기로서 그 종류에 따라 음색, 음질, 음역 등이 매우 다양하다. 오케스트라나 취주학에서 주로 사용되고 가장 잘 알려져 있는 Bb조와 기본음과 실제음이 같은 악기로서 심포니 오케스트라에서 주로 사용되는 C조 D, Eb, F조와 키폴로 트럼펫, 플뤼겐 호른, 베이스 트럼펫 그리고 팡파르 트럼펫, 코넷등의 다양한 악기가 있다. 셋째, Mouthpoece는 Rim, Cup, Slot, Back-bore, Shank의 5부분을 분류되며, 구조에 따라 음색, 음량, 음역, 음정, 음향등에 커다란 영향을 주고 있다. 아마주처와 전문 연주자는 조금씩 다른 마우스피스를 사용하고 있다. 그러므로 개인의 신체적 조건과 연주 조건에 가장 적당한 Model을 신중히 선택해야 한다. 넷째, Embouchure는 음을 발생하는 중요한 역할을 담당하는 입술의 진동으로 인해 음색이나, 음질, 음정 등 조절하는 것도 입술의 역할이 크므로 연주자의 입술모양에 적합한 Embouchure를 찾지 않으면 연주를 하는데 어려움이 발생한다. 다섯째, Tonguing은 각 사람의 구조와 혀의 모양 구강구조가 다르기 때문에 자기에 맞는 발음을 찾는 것이 가장 이상적인 Tonguing이라 할 수 있다. 왜냐하면, 같은 "Tu" 발음이라도 국적이나 지방간에 차이에서 나타나는 언어 습성에 따라 약간씩의 차이는 존재하기 때문이다. 여섯째, 호흡법은 소리의 원천이자 아름다운 소리를 내기 위한 관문이다. 올바른 호흡의 습득은 훌륭한 음색과 입술 압력의 완화, 셈여림의 표현, 정확한 음정, 지구력 등을 보강하므로 흡입과, 배출 과정의 중요성이 요구되며, 흉식호흡이 아닌 복식호흡으로서 횡격막을 이용한 호흡이 금관악기의 가장 적합한 호흡법이라 할 수 있다. 이와 같은 연구결과를 트럼펫 지도에 적응한다면 체계적인 이론이나 연주기법에 미약한 학습자의 효율적인 연주력 향상에 도움이 되리라고 본다. 앞으로도 이 분야의 계속적인 발전을 위해서는 트럼펫 지도자들의 적극적인 관심과 더불어 효과적인 연주기법과 지도법 개발이 지속적으로 연구되길 바란다.
The trumpet, a gold-embroidered instrument, having a characteristic of having beautiful timbre, is often used for the clear timbre distinction in Orchestras, Operas, and Cantatas. It is also an important instrument that can't be excluded from the category of solo-performing instruments. For the trum...
The trumpet, a gold-embroidered instrument, having a characteristic of having beautiful timbre, is often used for the clear timbre distinction in Orchestras, Operas, and Cantatas. It is also an important instrument that can't be excluded from the category of solo-performing instruments. For the trumpet to properly set its place as a part of the modern society's culture and arts, scholarly and strategic performance techniques must be understood and proper teaching methods needed. However, most trumpet teachers focus on the teaching of performance rather than exercising scholarly studies and strategic education. Thus, many problems ensue. The string and woodwind instruments are all actively researching strategic teaching methods and techniques. On the contrary, the trumpet is lacking this kind of research, and this is the reason for the creation for this argument. This research has investigated the historical development of the trumpet. It has also collected current national and international research materials dealing with the Embouchure, Tonguing, and rules for respiration; which are regarded as the most difficult and urgent areas in need of continuous research within the context of the structure, types, acoustic structure of the mouthpiece, and performance of the trumpet. Using questionnaires, this paper has concentrated on investigating the Embouchure, Tonguing, and rules for respiration and tried to present directions of improvement for the band leaders or trumpet players. The following results could be concluded through this research: First, The development of the trumpet has for a long time, had interrelations with other brass instruments. In the beginning, only harmonic overtones were performed. However due to the invention of the valve trumpet, it is now an instrument playing important roles in orchestras, jazz bands, and brass bands and is showing its true value in solo performances as well. Second, As a transposition instrument, the trumpet has a diverse range of timbre, tone quality, and musical range depending on the type of trumpet. There are many types of trumpets such as the most well known Bb type that is used most often in orchestras and jazz bands. The C type has the same basic real sounds and is used mainly in symphony orchestras. There are also D, Eb, and F types and the piccolo trumpet, base trumpet, pligen horn, fanfare trumpet and the cornet. Third, The mouthpiece consists of five parts: the rim, cup, slot, back-bore, and shank. These parts determine the timbre, volume, range, interval, and sound. The shape also has acoustic effects. Fourth, The vibration of the mouth plays an important role in producing the sound's timbre, tone quality, interval etc. Therefore it is important for the performer to find a compatible Embouchure for himself, to prevent difficulties while performing. Fifth, Because the oval structure of each person is different, it can be said that the most ideal Tonguing is finding the best pronunciation for the individual. The reason is that even the pronunciation of the sound 'Tu' differs depending on the nationality and background of the individual. Sixth, Rules for respiration is the source of sound and the gateway to making beautiful sounds. Mastering correct breathing reinforces abilities such as the mitigation of lip pressure, expression of dynamics, exact intervals, endurance etc. It requires the importance of the process of inhaling and exhaling. Abdominal breathing, that uses the diaphragm, is an ideal way of breathing for brass instruments. If these research results are applied in teaching the trumpet, they will aid in the improvement of efficient performance skills of the students who are weak in strategic theories or performing methods. For the continuous development of this area in the future, trumpet teachers must show more enthusiasm, and efficient performance methods and teaching methods must be continuously researched.
The trumpet, a gold-embroidered instrument, having a characteristic of having beautiful timbre, is often used for the clear timbre distinction in Orchestras, Operas, and Cantatas. It is also an important instrument that can't be excluded from the category of solo-performing instruments. For the trumpet to properly set its place as a part of the modern society's culture and arts, scholarly and strategic performance techniques must be understood and proper teaching methods needed. However, most trumpet teachers focus on the teaching of performance rather than exercising scholarly studies and strategic education. Thus, many problems ensue. The string and woodwind instruments are all actively researching strategic teaching methods and techniques. On the contrary, the trumpet is lacking this kind of research, and this is the reason for the creation for this argument. This research has investigated the historical development of the trumpet. It has also collected current national and international research materials dealing with the Embouchure, Tonguing, and rules for respiration; which are regarded as the most difficult and urgent areas in need of continuous research within the context of the structure, types, acoustic structure of the mouthpiece, and performance of the trumpet. Using questionnaires, this paper has concentrated on investigating the Embouchure, Tonguing, and rules for respiration and tried to present directions of improvement for the band leaders or trumpet players. The following results could be concluded through this research: First, The development of the trumpet has for a long time, had interrelations with other brass instruments. In the beginning, only harmonic overtones were performed. However due to the invention of the valve trumpet, it is now an instrument playing important roles in orchestras, jazz bands, and brass bands and is showing its true value in solo performances as well. Second, As a transposition instrument, the trumpet has a diverse range of timbre, tone quality, and musical range depending on the type of trumpet. There are many types of trumpets such as the most well known Bb type that is used most often in orchestras and jazz bands. The C type has the same basic real sounds and is used mainly in symphony orchestras. There are also D, Eb, and F types and the piccolo trumpet, base trumpet, pligen horn, fanfare trumpet and the cornet. Third, The mouthpiece consists of five parts: the rim, cup, slot, back-bore, and shank. These parts determine the timbre, volume, range, interval, and sound. The shape also has acoustic effects. Fourth, The vibration of the mouth plays an important role in producing the sound's timbre, tone quality, interval etc. Therefore it is important for the performer to find a compatible Embouchure for himself, to prevent difficulties while performing. Fifth, Because the oval structure of each person is different, it can be said that the most ideal Tonguing is finding the best pronunciation for the individual. The reason is that even the pronunciation of the sound 'Tu' differs depending on the nationality and background of the individual. Sixth, Rules for respiration is the source of sound and the gateway to making beautiful sounds. Mastering correct breathing reinforces abilities such as the mitigation of lip pressure, expression of dynamics, exact intervals, endurance etc. It requires the importance of the process of inhaling and exhaling. Abdominal breathing, that uses the diaphragm, is an ideal way of breathing for brass instruments. If these research results are applied in teaching the trumpet, they will aid in the improvement of efficient performance skills of the students who are weak in strategic theories or performing methods. For the continuous development of this area in the future, trumpet teachers must show more enthusiasm, and efficient performance methods and teaching methods must be continuously researched.
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