21세기 급격히 발달한 군사과학기술은 무기체계를 복잡하고 정교하게 발전시키고, 전투수행방식을 무인전투체계로 변화시키고 있다. 이러한 변화의 중심에는 미국을 선두로 한 무인항공기체계가 위치하고 있으며, 우리 육군도 지난 10년간 군단급 제대에서 무인항공기를 운용하며 수많은 시행착오를 경험했다.
이에 본 논문은 육군의 제대별 무인항공기 전력화 계획에 따라 무인항공기체계에 대한 개념을 재정립하고, 선진국들의 전쟁사례와 최근 운용실태 및 발전추세를 고찰하며, 우리 육군의 운용실태와 문제점을 분석하여 향후 전술제대 무인항공기체계 운용 발전방향을 도출 제시하였다.
무인항공기체계는 플랫폼 위주의 무인항공기(...
21세기 급격히 발달한 군사과학기술은 무기체계를 복잡하고 정교하게 발전시키고, 전투수행방식을 무인전투체계로 변화시키고 있다. 이러한 변화의 중심에는 미국을 선두로 한 무인항공기체계가 위치하고 있으며, 우리 육군도 지난 10년간 군단급 제대에서 무인항공기를 운용하며 수많은 시행착오를 경험했다.
이에 본 논문은 육군의 제대별 무인항공기 전력화 계획에 따라 무인항공기체계에 대한 개념을 재정립하고, 선진국들의 전쟁사례와 최근 운용실태 및 발전추세를 고찰하며, 우리 육군의 운용실태와 문제점을 분석하여 향후 전술제대 무인항공기체계 운용 발전방향을 도출 제시하였다.
무인항공기체계는 플랫폼 위주의 무인항공기(UAV) 대신 통합된 체계임을 나타내는 무인항공기체계(UAS)로 표현해야 하며, 운용 시에는 무인항공기와 운용자, 지상장비 모두를 고려해야 한다. 전장에서 무인항공기를 운용하는 가장 큰 목적은 인간의 생명을 위협(Danger)하거나, 더럽고 지저분(Dirty)한 일, 오랜 시간 지루하게(Dull) 해야 하는 일 등을 인간을 대신하여 수행할 수 있기 때문이며, 이에 무인항공기는 정찰, 전자전, 기만, 공격, 전투, 표적제공 및 기타 다양한 임무를 수행한다. 미 육군의 경우 걸프전, 코소보전, 이라크전 등의 교훈을 통해 각 제대별로 획득하고 탐지한 결과를 통합 처리하여, 실시간 지휘결심에 필요한 기초자료를 제공할 수 있도록 각 제대별 다양한 무인항공기체계를 구체적으로 설정하여 운용하고 있다. 이러한 이론적 고찰을 바탕으로 제대별 전력화 예상되는 우리 육군의 무인항공기 운용실태와 문제점을 분석하였다.
우리 육군은 무인항공기를 정찰용으로만 사용하며, 이마저도 사용자들의 정확한 인식이 부족한 실태이다. 또한 유사한 성능과 수준의 무인항공기를 운용함에 있어 기상과 지형의 제한을 받고 있다. 공역통제와 안전성에 대한 신뢰의 저하로 무인항공기는 국가공역체계의 비행제한선 이북지역 전방에서만 운용되고, 유인항공기와의 통합운용 준비가 미흡한 실태이다. 제대별 무인항공기 전력화시 몇 배의 주파수 소요가 증대할 것으로 예상되나 구체적인 준비가 미흡한 실정이며, 지상장비에 대한 개발과 성능개량, 조종사 확보 및 관리에 대한 구체적인 방안 마련이 필요하다.
이러한 문제점들에 대한 무인항공기체계 발전방향으로 제대별 책임지역에 대한 전장가시화를 달성할 수 있도록 플랫폼은 부대 유형별, 특성과 임무에 부합되도록 크기와 형상, 운용형태를 다양화하고, 필요에 따라 스텔스 기능이나 최소한의 방호능력을 보호하도록 발전시켜야 한다. 무인항공기 체계를 운용하는 조종 및 정비, 기타 인원을 최소화할 수 있도록 무인화, 자동화 시스템으로 발전하여 미래 병력감축에 대비해야 함은 물론, 지형적 특성을 고려하여 활주로가 필요 없이 발사대 이륙이나 수직 이․착륙이 가능토록 발전되어야 한다. 임무 탑재장비는 EO․IR․SAR 등의 형태로 주야간 및 악천후 시에도 감시가 가능하도록 해야 하며, 원거리 탐지능력은 물론 통신 중계, 화생방탐지, 전자공격 등의 능력을 갖추도록 노력해야 한다. 무인항공기체계는 비행체만으로 임무를 수행하는 것이 아니라, 체계를 구성하는 모든 장비와 조종 및 정비사가 협업 및 동시다발적으로 운용되는 것임을 올바로 인식하여 장차 제대별 전력화시에는 교리, 구조․편성, 무기․장비․물자, 교육훈련, 인적자원, 시설, 간부개발의 전투발전 분야별 발전방안을 종합적으로 고려해야 한다.
21세기 급격히 발달한 군사과학기술은 무기체계를 복잡하고 정교하게 발전시키고, 전투수행방식을 무인전투체계로 변화시키고 있다. 이러한 변화의 중심에는 미국을 선두로 한 무인항공기체계가 위치하고 있으며, 우리 육군도 지난 10년간 군단급 제대에서 무인항공기를 운용하며 수많은 시행착오를 경험했다.
이에 본 논문은 육군의 제대별 무인항공기 전력화 계획에 따라 무인항공기체계에 대한 개념을 재정립하고, 선진국들의 전쟁사례와 최근 운용실태 및 발전추세를 고찰하며, 우리 육군의 운용실태와 문제점을 분석하여 향후 전술제대 무인항공기체계 운용 발전방향을 도출 제시하였다.
무인항공기체계는 플랫폼 위주의 무인항공기(UAV) 대신 통합된 체계임을 나타내는 무인항공기체계(UAS)로 표현해야 하며, 운용 시에는 무인항공기와 운용자, 지상장비 모두를 고려해야 한다. 전장에서 무인항공기를 운용하는 가장 큰 목적은 인간의 생명을 위협(Danger)하거나, 더럽고 지저분(Dirty)한 일, 오랜 시간 지루하게(Dull) 해야 하는 일 등을 인간을 대신하여 수행할 수 있기 때문이며, 이에 무인항공기는 정찰, 전자전, 기만, 공격, 전투, 표적제공 및 기타 다양한 임무를 수행한다. 미 육군의 경우 걸프전, 코소보전, 이라크전 등의 교훈을 통해 각 제대별로 획득하고 탐지한 결과를 통합 처리하여, 실시간 지휘결심에 필요한 기초자료를 제공할 수 있도록 각 제대별 다양한 무인항공기체계를 구체적으로 설정하여 운용하고 있다. 이러한 이론적 고찰을 바탕으로 제대별 전력화 예상되는 우리 육군의 무인항공기 운용실태와 문제점을 분석하였다.
우리 육군은 무인항공기를 정찰용으로만 사용하며, 이마저도 사용자들의 정확한 인식이 부족한 실태이다. 또한 유사한 성능과 수준의 무인항공기를 운용함에 있어 기상과 지형의 제한을 받고 있다. 공역통제와 안전성에 대한 신뢰의 저하로 무인항공기는 국가공역체계의 비행제한선 이북지역 전방에서만 운용되고, 유인항공기와의 통합운용 준비가 미흡한 실태이다. 제대별 무인항공기 전력화시 몇 배의 주파수 소요가 증대할 것으로 예상되나 구체적인 준비가 미흡한 실정이며, 지상장비에 대한 개발과 성능개량, 조종사 확보 및 관리에 대한 구체적인 방안 마련이 필요하다.
이러한 문제점들에 대한 무인항공기체계 발전방향으로 제대별 책임지역에 대한 전장가시화를 달성할 수 있도록 플랫폼은 부대 유형별, 특성과 임무에 부합되도록 크기와 형상, 운용형태를 다양화하고, 필요에 따라 스텔스 기능이나 최소한의 방호능력을 보호하도록 발전시켜야 한다. 무인항공기 체계를 운용하는 조종 및 정비, 기타 인원을 최소화할 수 있도록 무인화, 자동화 시스템으로 발전하여 미래 병력감축에 대비해야 함은 물론, 지형적 특성을 고려하여 활주로가 필요 없이 발사대 이륙이나 수직 이․착륙이 가능토록 발전되어야 한다. 임무 탑재장비는 EO․IR․SAR 등의 형태로 주야간 및 악천후 시에도 감시가 가능하도록 해야 하며, 원거리 탐지능력은 물론 통신 중계, 화생방탐지, 전자공격 등의 능력을 갖추도록 노력해야 한다. 무인항공기체계는 비행체만으로 임무를 수행하는 것이 아니라, 체계를 구성하는 모든 장비와 조종 및 정비사가 협업 및 동시다발적으로 운용되는 것임을 올바로 인식하여 장차 제대별 전력화시에는 교리, 구조․편성, 무기․장비․물자, 교육훈련, 인적자원, 시설, 간부개발의 전투발전 분야별 발전방안을 종합적으로 고려해야 한다.
21st Century military technology is rapidly developed and developing complex and sophisticated weapon systems, changing the way you do in combat unmanned combat systems. At the heart of these changes is located unmanned aircraft system which the United States in the lead, we also operate a drone arm...
21st Century military technology is rapidly developed and developing complex and sophisticated weapon systems, changing the way you do in combat unmanned combat systems. At the heart of these changes is located unmanned aircraft system which the United States in the lead, we also operate a drone army in the past 10 years and has experienced a number of corps-level echelon of trial and error.
The purpose of this paper is to redefine the concept of unmanned aircraft systems in accordance with the plan of the classified drone army and consumption, and the developed countries of the war situation and development trend of operational practices and recently investigated by analyzing the operational realities and problems of our future army tactical unmanned aircraft system operating properly proposed development direction of derivation.
Unmanned aircraft systems should be represented in the drone system (UAS), which indicates that the drone (UAV) instead of the integrated system, and platform-oriented, management should consider both the city and the drone operators, ground equipment. The biggest goal is to operate the UAV in Battlefield or threaten human life, dirty, messy job, the job must be boring for a long time because it can be performed on behalf of a human being, this drone reconnaissance, electronic warfare, deception, attack, battle, and other targeted offers to perform a variety of missions. In the case of the US Army Gulf War, acquisition and integration process for each correctly detected result from the lessons of Kosovo, such as before the war in Iraq, to provide the basic data necessary for real-time command decided specifically to each of the various classified unmanned aircraft systems and is governed by the set. First classified on the basis of such Theoretical consumption expected that analyzed the drone operation status and problems of our army.
Our army is only used for the reconnaissance drone, which is also the exact status of your lack of awareness. In addition, it operated as an unmanned aircraft with similar performance levels are under the limits of weather and terrain. Unmanned aircraft to a drop in confidence in the safety and airspace control is only operational flight ahead of the national airspace system limit line north region, the situation is unsatisfactory preparation of integrated management and manned aircraft. The first few times when classified drone consumption frequencies takes readiness is lacking specific situation, but is expected to increase, development and performance improvement, concrete measures are provided for the pilot to land acquisition and management of equipment is needed.
To achieve a total length of the first visible to AOR classified drone system development direction of these problems platform bag type, nature and size to meet the mission and shape, varying the operation mode and, as needed, Stealth should be developed to protect the function or the minimum protection ability. Unmanned aircraft control and maintenance of the operating system, so as to minimize the other person unmanned, of course, must be prepared for future troop reductions by developing an automated system, consider the geographical characteristics runway takeoff and vertical launchers without the need to land this development should be ever possible. Mission-mounted equipment should be monitored to allow for day and night and bad weather in the form of EO, IR, SAR, and remote detection capability should try to communicate as well as equipped with a relay, such as NBC detection capability, electronic attack. Unmanned aircraft systems are not only a vehicle to perform the mission, all equipment and controls and mechanics that make up the system correctly, it should be recognized that collaboration and concurrent with that operation. Consumption in the future when my classified doctrine, structure formation, weapons equipment supplies, training, human resources, facilities, development of sectoral development plan to consider the Battle of executive development in a comprehensive way.
21st Century military technology is rapidly developed and developing complex and sophisticated weapon systems, changing the way you do in combat unmanned combat systems. At the heart of these changes is located unmanned aircraft system which the United States in the lead, we also operate a drone army in the past 10 years and has experienced a number of corps-level echelon of trial and error.
The purpose of this paper is to redefine the concept of unmanned aircraft systems in accordance with the plan of the classified drone army and consumption, and the developed countries of the war situation and development trend of operational practices and recently investigated by analyzing the operational realities and problems of our future army tactical unmanned aircraft system operating properly proposed development direction of derivation.
Unmanned aircraft systems should be represented in the drone system (UAS), which indicates that the drone (UAV) instead of the integrated system, and platform-oriented, management should consider both the city and the drone operators, ground equipment. The biggest goal is to operate the UAV in Battlefield or threaten human life, dirty, messy job, the job must be boring for a long time because it can be performed on behalf of a human being, this drone reconnaissance, electronic warfare, deception, attack, battle, and other targeted offers to perform a variety of missions. In the case of the US Army Gulf War, acquisition and integration process for each correctly detected result from the lessons of Kosovo, such as before the war in Iraq, to provide the basic data necessary for real-time command decided specifically to each of the various classified unmanned aircraft systems and is governed by the set. First classified on the basis of such Theoretical consumption expected that analyzed the drone operation status and problems of our army.
Our army is only used for the reconnaissance drone, which is also the exact status of your lack of awareness. In addition, it operated as an unmanned aircraft with similar performance levels are under the limits of weather and terrain. Unmanned aircraft to a drop in confidence in the safety and airspace control is only operational flight ahead of the national airspace system limit line north region, the situation is unsatisfactory preparation of integrated management and manned aircraft. The first few times when classified drone consumption frequencies takes readiness is lacking specific situation, but is expected to increase, development and performance improvement, concrete measures are provided for the pilot to land acquisition and management of equipment is needed.
To achieve a total length of the first visible to AOR classified drone system development direction of these problems platform bag type, nature and size to meet the mission and shape, varying the operation mode and, as needed, Stealth should be developed to protect the function or the minimum protection ability. Unmanned aircraft control and maintenance of the operating system, so as to minimize the other person unmanned, of course, must be prepared for future troop reductions by developing an automated system, consider the geographical characteristics runway takeoff and vertical launchers without the need to land this development should be ever possible. Mission-mounted equipment should be monitored to allow for day and night and bad weather in the form of EO, IR, SAR, and remote detection capability should try to communicate as well as equipped with a relay, such as NBC detection capability, electronic attack. Unmanned aircraft systems are not only a vehicle to perform the mission, all equipment and controls and mechanics that make up the system correctly, it should be recognized that collaboration and concurrent with that operation. Consumption in the future when my classified doctrine, structure formation, weapons equipment supplies, training, human resources, facilities, development of sectoral development plan to consider the Battle of executive development in a comprehensive way.
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