최근 들어 생활의 품질을 추구하려고 하는 욕구가 상승하면서 고객에게 있어서 물질적 가치보다 못지않게 정신적, 심리적 가치가 더 중요하게 하고 있다는 관점을 발현할 수 있다. 이러한 경향은 현대의 소비자들이 상품의 편익적이고 기능적인 혜택의 추구보다는 주관적, 사회적 의의를 더 중시하며, 제품을 구매하거나 소비하는 중에서 심리적 만족을 추구하는 경향으로 소비특성 모델이 변화해가고 있는 것과 동일하다고 할 수 있다. 즉, 물질적 소비와 비교하면 즐거움과 행복감을 제공해 주는 경험적 소비에 대한 요구가 점차적으로 오리고 있다고 할 수 있다. 본 연구는 패밀리 레스토랑 이용의 경험적 소비특성이 ...
최근 들어 생활의 품질을 추구하려고 하는 욕구가 상승하면서 고객에게 있어서 물질적 가치보다 못지않게 정신적, 심리적 가치가 더 중요하게 하고 있다는 관점을 발현할 수 있다. 이러한 경향은 현대의 소비자들이 상품의 편익적이고 기능적인 혜택의 추구보다는 주관적, 사회적 의의를 더 중시하며, 제품을 구매하거나 소비하는 중에서 심리적 만족을 추구하는 경향으로 소비특성 모델이 변화해가고 있는 것과 동일하다고 할 수 있다. 즉, 물질적 소비와 비교하면 즐거움과 행복감을 제공해 주는 경험적 소비에 대한 요구가 점차적으로 오리고 있다고 할 수 있다. 본 연구는 패밀리 레스토랑 이용의 경험적 소비특성이 소비감정, 고객-브랜드 관계몰입, 신뢰 및 장기지향성에 미치는 영향 관계에 대해 연구하는 것을 목적으로 연구할 것이다. 경험적 소비특성 요인들이 소비감정, 고객-브랜드 관계몰입, 신뢰에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 검증함으로써, 패밀리 레스토랑 기업의 경쟁력 증가하고 방안과 같이 실무적 시사점을 제시하고, 갈수록 치열해지는 경쟁시장에서 패밀리 레스토랑 사업 관련자들이 패밀리 레스토랑 사업 운영 및 관리 중에서 필요할 것을 제공하려고 할 목표가 있다. 본 연구는 문헌 연구를 바탕으로 연구모형을 개발하였다. 다음에 연구가설을 17개 설립하였으며, SPSS로 실증분석을 통해 연구가설 들을 검증하였다. 연구대상은 최근 3개월 이내 패밀리 레스토랑을 이용해본 적인 고객을 대상으로 조사하고 응답자가 직접 기입하는 설문조사에 의한 방법을 사용하였다. 설문지의 데이트를 분석하기 위해 SPSS 19.0을 이용하여 사용된 설문지에 대한 신뢰도와 타당성을 검증한 후, 제시된 연구가설을 회귀분석으로 검증하였다. 본 연구의 가설검증에 따라 결과는 다음과 같이 나왔다. 첫째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성(유희성, 상징성, 공유성, 유익성)은 모두 고객의 소비감정에 긍정적으로 영향을 미칠 것으로 나타났다. 둘째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 유희성, 공유성, 유익성은 고객의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 상징성은 고객의 관계몰입에 안 유의한 영향을 미칠 것으로 나타났다. 셋째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 유희성, 공유성, 유익성은 신뢰에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 상징성은 고객의 신뢰에 유의하지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 신뢰는 고객-브랜드 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 소비감정은 고객-브랜드 관계몰입에 유의하지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 소비감정, 관계몰입과 신뢰는 모두 패밀리레스토랑에 대한 장기지향성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
최근 들어 생활의 품질을 추구하려고 하는 욕구가 상승하면서 고객에게 있어서 물질적 가치보다 못지않게 정신적, 심리적 가치가 더 중요하게 하고 있다는 관점을 발현할 수 있다. 이러한 경향은 현대의 소비자들이 상품의 편익적이고 기능적인 혜택의 추구보다는 주관적, 사회적 의의를 더 중시하며, 제품을 구매하거나 소비하는 중에서 심리적 만족을 추구하는 경향으로 소비특성 모델이 변화해가고 있는 것과 동일하다고 할 수 있다. 즉, 물질적 소비와 비교하면 즐거움과 행복감을 제공해 주는 경험적 소비에 대한 요구가 점차적으로 오리고 있다고 할 수 있다. 본 연구는 패밀리 레스토랑 이용의 경험적 소비특성이 소비감정, 고객-브랜드 관계몰입, 신뢰 및 장기지향성에 미치는 영향 관계에 대해 연구하는 것을 목적으로 연구할 것이다. 경험적 소비특성 요인들이 소비감정, 고객-브랜드 관계몰입, 신뢰에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 검증함으로써, 패밀리 레스토랑 기업의 경쟁력 증가하고 방안과 같이 실무적 시사점을 제시하고, 갈수록 치열해지는 경쟁시장에서 패밀리 레스토랑 사업 관련자들이 패밀리 레스토랑 사업 운영 및 관리 중에서 필요할 것을 제공하려고 할 목표가 있다. 본 연구는 문헌 연구를 바탕으로 연구모형을 개발하였다. 다음에 연구가설을 17개 설립하였으며, SPSS로 실증분석을 통해 연구가설 들을 검증하였다. 연구대상은 최근 3개월 이내 패밀리 레스토랑을 이용해본 적인 고객을 대상으로 조사하고 응답자가 직접 기입하는 설문조사에 의한 방법을 사용하였다. 설문지의 데이트를 분석하기 위해 SPSS 19.0을 이용하여 사용된 설문지에 대한 신뢰도와 타당성을 검증한 후, 제시된 연구가설을 회귀분석으로 검증하였다. 본 연구의 가설검증에 따라 결과는 다음과 같이 나왔다. 첫째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성(유희성, 상징성, 공유성, 유익성)은 모두 고객의 소비감정에 긍정적으로 영향을 미칠 것으로 나타났다. 둘째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 유희성, 공유성, 유익성은 고객의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 상징성은 고객의 관계몰입에 안 유의한 영향을 미칠 것으로 나타났다. 셋째, 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 유희성, 공유성, 유익성은 신뢰에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑 이용의 경험적 소비특성 중 상징성은 고객의 신뢰에 유의하지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 신뢰는 고객-브랜드 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 소비감정은 고객-브랜드 관계몰입에 유의하지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 패밀리레스토랑에 대한 사용자의 소비감정, 관계몰입과 신뢰는 모두 패밀리레스토랑에 대한 장기지향성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
With the increasing desire to improve the quality of life, it's evident that psychological, mental values are becoming as much important as material value for the customers. Such tendency is consistent with the state that the customers of today value social, subjective meanings rather than pursuing ...
With the increasing desire to improve the quality of life, it's evident that psychological, mental values are becoming as much important as material value for the customers. Such tendency is consistent with the state that the customers of today value social, subjective meanings rather than pursuing benefits from functional, convenient products, actually consuming products which satisfy their psychological state proving the change of their consumption feature. That is, their desire for experiential consumption which presents them happiness and pleasure more than material consumption does increase more and more. The real meaning of customer-brand relationship would be formed by the customers' purchase and use of brands instead of just perceiving or having attitudes toward brands. Besides, as the customer-brand relationship in quality means along-term and strong relationship between the customers and brands, the relationship quality level needs to be measured through those who ever purchased or used the brands. Accordingly, The purpose of this study was to examine the relationship between consumption experiences features(playfulness, symbolism, sharing, benefit) and Consumption emotional, trust, customer-brand relationship commitment, and long-term orientation in family restaurants. To achieve this, this research designed a research model and set up hypothesis referring to literature. Conducted a questionnaire for the people using family restaurants in Heilongjiang province of China. 206 out of total 220 copies of questionnaires were collected and then 200 copies were selected at last for an empirical analysis, SPSS 19.0 was used for the statistical processing of the collected data. These statistical analyses including frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, and regression analysis. The results of analysis of the data and verification of assumption can be summarized as follows: (1)Four consumption experiences feature factors(playfulness, symbolism, sharing, benefit)have positive influence on consumption emotional; (2)Three consumption experiences feature factors(playfulness, sharing, benefit) have positive influence on customer-brand relationship commitment, but symbolism did not have a significance influence on customer-brand relationship commitment; (3)Three consumption experiences feature factors(playfulness, sharing, benefit) have positive influence on trust, but symbolism did not have a significance influence on trust; (4)Trust have a positive influence on customer-brand relationship commitment, but consumption emotional did not have a significance influence on customer-brand relationship commitment; (5)Consumption emotional, trust, customer-brand relationship commitment have positive influence on long-term orientation. Finally, the limitations of this research and the guidelines for future researches are also discussed.
With the increasing desire to improve the quality of life, it's evident that psychological, mental values are becoming as much important as material value for the customers. Such tendency is consistent with the state that the customers of today value social, subjective meanings rather than pursuing benefits from functional, convenient products, actually consuming products which satisfy their psychological state proving the change of their consumption feature. That is, their desire for experiential consumption which presents them happiness and pleasure more than material consumption does increase more and more. The real meaning of customer-brand relationship would be formed by the customers' purchase and use of brands instead of just perceiving or having attitudes toward brands. Besides, as the customer-brand relationship in quality means along-term and strong relationship between the customers and brands, the relationship quality level needs to be measured through those who ever purchased or used the brands. Accordingly, The purpose of this study was to examine the relationship between consumption experiences features(playfulness, symbolism, sharing, benefit) and Consumption emotional, trust, customer-brand relationship commitment, and long-term orientation in family restaurants. To achieve this, this research designed a research model and set up hypothesis referring to literature. Conducted a questionnaire for the people using family restaurants in Heilongjiang province of China. 206 out of total 220 copies of questionnaires were collected and then 200 copies were selected at last for an empirical analysis, SPSS 19.0 was used for the statistical processing of the collected data. These statistical analyses including frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, and regression analysis. The results of analysis of the data and verification of assumption can be summarized as follows: (1)Four consumption experiences feature factors(playfulness, symbolism, sharing, benefit)have positive influence on consumption emotional; (2)Three consumption experiences feature factors(playfulness, sharing, benefit) have positive influence on customer-brand relationship commitment, but symbolism did not have a significance influence on customer-brand relationship commitment; (3)Three consumption experiences feature factors(playfulness, sharing, benefit) have positive influence on trust, but symbolism did not have a significance influence on trust; (4)Trust have a positive influence on customer-brand relationship commitment, but consumption emotional did not have a significance influence on customer-brand relationship commitment; (5)Consumption emotional, trust, customer-brand relationship commitment have positive influence on long-term orientation. Finally, the limitations of this research and the guidelines for future researches are also discussed.
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