본 연구는 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 확인하는데 연구 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 능력(언어 창의성, 도형 창의성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 도형 창의성(연속성 및 연결성, 완성도, 주제, 새로운 요소첨가, 비습관성)에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, ...
본 연구는 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 확인하는데 연구 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 능력(언어 창의성, 도형 창의성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 도형 창의성(연속성 및 연결성, 완성도, 주제, 새로운 요소첨가, 비습관성)에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 D구에 소재한 C어린이집 만5세 2반의 유아 15명씩을 실험집단과 통제집단으로 무선 선정하였다. 실험집단에는 18차시로 구성된 숲체험 활동 프로그램을 진행하였고, 통제집단에는 만5세 누리과정에서의 실외활동을 실시하였다. 실험은 2014년 9월 29일부터 11월 7일까지 6주간 주 3회에 걸쳐 총 18회 실시하였다. 사전, 사후 검사는 이경화(2014)가 제작한 표준화된 ‘유아 통합 창의성 검사’를 사용하였다. 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 두집단 간에 t-test로 차이 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 도형 창의성 하위요인 중 새로운 요소 첨가, 비관습성을 제외한 연속성 및 연결성, 완성도, 주제 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의적 성격 하위요인 중 모험심을 제외한 호기심, 독립심, 과제집착력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 종합해 볼 때 본 연구에서 적용한 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의성 향상에 효과적이었음이 확인되었다. 따라서 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의성 향상을 위해 유아교육 현장에서 긍정적으로 활용될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 확인하는데 연구 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 능력(언어 창의성, 도형 창의성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성)에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 도형 창의성(연속성 및 연결성, 완성도, 주제, 새로운 요소첨가, 비습관성)에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 바깥놀이로서의 숲체험 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 D구에 소재한 C어린이집 만5세 2반의 유아 15명씩을 실험집단과 통제집단으로 무선 선정하였다. 실험집단에는 18차시로 구성된 숲체험 활동 프로그램을 진행하였고, 통제집단에는 만5세 누리과정에서의 실외활동을 실시하였다. 실험은 2014년 9월 29일부터 11월 7일까지 6주간 주 3회에 걸쳐 총 18회 실시하였다. 사전, 사후 검사는 이경화(2014)가 제작한 표준화된 ‘유아 통합 창의성 검사’를 사용하였다. 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 두집단 간에 t-test로 차이 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 도형 창의성 하위요인 중 새로운 요소 첨가, 비관습성을 제외한 연속성 및 연결성, 완성도, 주제 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의적 성격 하위요인 중 모험심을 제외한 호기심, 독립심, 과제집착력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 종합해 볼 때 본 연구에서 적용한 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의성 향상에 효과적이었음이 확인되었다. 따라서 바깥놀이로서의 숲체험 활동은 유아의 창의성 향상을 위해 유아교육 현장에서 긍정적으로 활용될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to identify the effects of forest experience activities as an outdoor play on the creativity of young children. Accordingly, the following research problems were established and identified: 1. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on you...
The purpose of this study is to identify the effects of forest experience activities as an outdoor play on the creativity of young children. Accordingly, the following research problems were established and identified: 1. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s creativity (language creativity, drawing creativity)? 1-1. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s language creativity(imagination, fluency, flexibility, and originality)? 1-2. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s drawing creativity (continuation, connection, completion, theme, adding new elements, and unconventionality)? 2. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s creative personality (curiosity, independence, run-a-risk and task commitment)? The subjects of this study were 30 children at the age of 5 from 'D Child Care Center located in a district of Seoul, and were set for 15 people, respectively, in experimental group and control group. While the experimental group engaged in forest experience activities as an outdoor play during 18 sessions, the controlled group implemented outdoor play of 5-year-old Nuri course program. Total 18 tests were implemented three times a week for total 6 weeks from September 4th week to November 1st week, 2014. A test tool that was used in the study was ‘Integrated Creativity Test for Young Children’ by Lee, Kyunghwa (2014). The collected data was processed using SPSS 20.0 program. Pre·post test results were analyzed through t-test. The results of the study are as follows: First, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving young children’s creativity. Second, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving language creativity (imagination, fluency, flexibility, and originality) of young children. Third, forest experience activities as an outdoor play were effective for young children to improve continuation, connection, completion, theme which are sub-factors of drawing creativity with the exception of adding new elements, unconventionality. Fourth, forest experience activities as an outdoor play were effective for young children to improve curiosity, independence, and task commitment which are sub-factors of creative personality with the exception of run-a-risk. Synthesizing the above findings, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving young children’s creativity. Accordingly, it is expected to be utilized as an educational program for improving young children's creativity in the early childhood education field.
The purpose of this study is to identify the effects of forest experience activities as an outdoor play on the creativity of young children. Accordingly, the following research problems were established and identified: 1. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s creativity (language creativity, drawing creativity)? 1-1. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s language creativity(imagination, fluency, flexibility, and originality)? 1-2. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s drawing creativity (continuation, connection, completion, theme, adding new elements, and unconventionality)? 2. What are the effects of forest experience activities as an outdoor play on young children’s creative personality (curiosity, independence, run-a-risk and task commitment)? The subjects of this study were 30 children at the age of 5 from 'D Child Care Center located in a district of Seoul, and were set for 15 people, respectively, in experimental group and control group. While the experimental group engaged in forest experience activities as an outdoor play during 18 sessions, the controlled group implemented outdoor play of 5-year-old Nuri course program. Total 18 tests were implemented three times a week for total 6 weeks from September 4th week to November 1st week, 2014. A test tool that was used in the study was ‘Integrated Creativity Test for Young Children’ by Lee, Kyunghwa (2014). The collected data was processed using SPSS 20.0 program. Pre·post test results were analyzed through t-test. The results of the study are as follows: First, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving young children’s creativity. Second, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving language creativity (imagination, fluency, flexibility, and originality) of young children. Third, forest experience activities as an outdoor play were effective for young children to improve continuation, connection, completion, theme which are sub-factors of drawing creativity with the exception of adding new elements, unconventionality. Fourth, forest experience activities as an outdoor play were effective for young children to improve curiosity, independence, and task commitment which are sub-factors of creative personality with the exception of run-a-risk. Synthesizing the above findings, forest experience activities as an outdoor play were effective for improving young children’s creativity. Accordingly, it is expected to be utilized as an educational program for improving young children's creativity in the early childhood education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.