우리사회는 인간의 평균수명 연장과 저출산으로 인하여 2000년에 노인인구가 7.2%를 초과하여 이미 고령화사회에 접어들었으며, 2017년에는 14.0%에 도달하여 고령사회에 진입하게 된다. 그로부터 9년후인 2026년에는 20.8%로 초고령사회에 진입하게 될 전망이다. 또한, 생산가능인구의 감소로 2060년에는 생산가능인구 10명이 노인 8명을 부양해야 하는 전망까지 나오고 있는 사회적 현실이 되어버렸다. 특히, 경제적 어려움과 심신의 기능저하, 치매중풍 등 노인성 질환으로 가족의 도움이나 사회의 도움을 필요로 하는 노인이 증가하고 있지만 핵가족화된 오늘의 사회구조에서 우리나라의 전통적 가치관에 맞추어 장남 또는 자녀 등 가족에 의해 노인부양이 미덕인 시대는 점차 멀어져가고, 자녀들이 노부모와 동거하기를 원하지 않고 노부모 역시 자녀와 동거하기를 불편해 하는 등 노인부양 의식이 변화하고, 여성의 사회진출이 증가하면서 더욱더 사회구조가 변화되어 버렸다. 따라서, 현대사회에서 노인부양 문제는 가족의 문제가 아닌 사회 전반의 문제로 국가와 사회단체가 앞장서서 해결해야 할 과제로 남게 되었다. 본 연구는 도심의 노인 주야간보호시설을 이용하는 어른신들의 만족도에 미치는 요인을 분석하기 위하여 선행연구로 문헌연구를 학위논문, 학술논문, 서적, 각종 간행물 등을 이용하였으며, 현황자료는 통계청, 보건복지부, 서울특별시, 국민건강보험공단 등 발표자료를 이용하였다. 또한, 서울시 25개 자치구 중 65세이상 노인인구가 일곱 번째(51,181명)인 동작구를 대상으로 서울형 데이케어센터의 서비스 이용만족도에 대한 설문조사를 통하여 ...
우리사회는 인간의 평균수명 연장과 저출산으로 인하여 2000년에 노인인구가 7.2%를 초과하여 이미 고령화사회에 접어들었으며, 2017년에는 14.0%에 도달하여 고령사회에 진입하게 된다. 그로부터 9년후인 2026년에는 20.8%로 초고령사회에 진입하게 될 전망이다. 또한, 생산가능인구의 감소로 2060년에는 생산가능인구 10명이 노인 8명을 부양해야 하는 전망까지 나오고 있는 사회적 현실이 되어버렸다. 특히, 경제적 어려움과 심신의 기능저하, 치매중풍 등 노인성 질환으로 가족의 도움이나 사회의 도움을 필요로 하는 노인이 증가하고 있지만 핵가족화된 오늘의 사회구조에서 우리나라의 전통적 가치관에 맞추어 장남 또는 자녀 등 가족에 의해 노인부양이 미덕인 시대는 점차 멀어져가고, 자녀들이 노부모와 동거하기를 원하지 않고 노부모 역시 자녀와 동거하기를 불편해 하는 등 노인부양 의식이 변화하고, 여성의 사회진출이 증가하면서 더욱더 사회구조가 변화되어 버렸다. 따라서, 현대사회에서 노인부양 문제는 가족의 문제가 아닌 사회 전반의 문제로 국가와 사회단체가 앞장서서 해결해야 할 과제로 남게 되었다. 본 연구는 도심의 노인 주야간보호시설을 이용하는 어른신들의 만족도에 미치는 요인을 분석하기 위하여 선행연구로 문헌연구를 학위논문, 학술논문, 서적, 각종 간행물 등을 이용하였으며, 현황자료는 통계청, 보건복지부, 서울특별시, 국민건강보험공단 등 발표자료를 이용하였다. 또한, 서울시 25개 자치구 중 65세이상 노인인구가 일곱 번째(51,181명)인 동작구를 대상으로 서울형 데이케어센터의 서비스 이용만족도에 대한 설문조사를 통하여 실증연구를 실시하였다. 연구결과를 바탕으로 노인 주야간보호시설의 서비스 이용자 만족도 제고 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 이용노인들의 대부분이 건강과 기능회복 위주의 서비스를 선호하고 있어, 노후 치료장비⋅부족장비의 교체확충과 물리치료 후 치료 호전정도가 높아지도록 개인별 치료관리의 개선 및 노인전문 물리치료사와 간호사의 인력확보가 요구된다. 따라서 의료실⋅물리치료실의 공간확보 및 시설환경 개선을 위하여 정부와 지자체의 경제적 지원과 시설 확충에 노력이 필요하다. 둘째, 주․야간보호시설이 주말과 휴일에 일부 시설에서만 운영되고 있어, 이용을 희망하는 어르신과 보호자의 삶의 만족도를 높이기 위해서는 시설의 인력확충을 위한 지원 및 이용어르신의 비용부담을 저감시킬 수 있는 정부와 지자체의 예산지원과 관련법 개정이 요구된다. 또한, 주․야간보호시설을 이용하는 노인의 대부분이 기초수급자나 저소득 가정으로 시설의 이용시간이 끝나는 22시 이후 발생하는 가족의 출장⋅외출⋅사고발생 등 예상치 못하는 상황발생시 어르신 보호와 부양문제가 제기되므로, 이를 24시간 대응할 수 있는 자치구별 거점센터를 구축하고 재가노인복지시설과 의료시설을 연계하는 개선 방안을 제시한다. 셋째, 주․야간보호시설에서는 이용어르신이 병환 등으로 부득이 단기간 시설 이용이 어려울 때, 가정방문서비스⋅방문간호서비스 등의 재가노인복지시설과 연계하여 이용노인에 대한 서비스 향상에 노력해야 할 것이다. 넷째, 분석결과 목욕서비스는 어르신들이 받기를 원하고 있으나, 센터내 시설부족 및 인력부족으로 목욕서비스를 대부분의 센터가 실시하지 않고 있어 방문목욕서비스와 연계한 서비스 확대 방안이 요구되며, 또한 식사서비스에서는 기호와 치아 및 건강상태에 따른 차별화된 식사제공을 원하시고 있어 어르신들의 개인특성에 맞는 그룹별 식단 등 체계적 영양관리방식의 개선 방안이 강구되어야 할 것이다. 다섯째, 이용대상 어르신 중 치매 및 중풍질환 어르신에 대한 분리보호가 이루어지지 못하고 있는데, 이용대상노인의 장애질환 정도, 특히 일상생활능력(ADL)과 수단적 일상생활수행능력(IADL)에 따라 사업 내용이 전문적으로 분화되어야 하며, 또한, 노인의 건강상태에 따라 사회적응기능, 인지기능, 여가 등을 개발할 수 있는 프로그램과 가족교육 및 치매상담센터와 연계한 상담 프로그램 운영 등 다양한 개선이 요구된다. 또한, 시설의 열악한 환경에서 서비스 프로그램의 개발은 현실상 어려운 실정으로 평가기관인 서울복지재단과 국민건강보험공단에서는 우수프로그램을 개발⋅전파하여 시설의 질적 서비스가 제공되도록 노력해야 할 것이다. 이러한 서비스 및 프로그램 개선을 바탕으로 도심의 노인 주‧야간보호시설이 현대 사회에서 지역에 주요시설로 자리 잡을 때, 노인들은 심신의 건강을 유지하고 부양가족에게는 수발에 대한 신체적⋅심리적⋅경제적 부담을 덜어줌으로써 향후 국가성장과 국민 전체의 행복지수를 높이는데 기여할 것으로 본다.
우리사회는 인간의 평균수명 연장과 저출산으로 인하여 2000년에 노인인구가 7.2%를 초과하여 이미 고령화사회에 접어들었으며, 2017년에는 14.0%에 도달하여 고령사회에 진입하게 된다. 그로부터 9년후인 2026년에는 20.8%로 초고령사회에 진입하게 될 전망이다. 또한, 생산가능인구의 감소로 2060년에는 생산가능인구 10명이 노인 8명을 부양해야 하는 전망까지 나오고 있는 사회적 현실이 되어버렸다. 특히, 경제적 어려움과 심신의 기능저하, 치매중풍 등 노인성 질환으로 가족의 도움이나 사회의 도움을 필요로 하는 노인이 증가하고 있지만 핵가족화된 오늘의 사회구조에서 우리나라의 전통적 가치관에 맞추어 장남 또는 자녀 등 가족에 의해 노인부양이 미덕인 시대는 점차 멀어져가고, 자녀들이 노부모와 동거하기를 원하지 않고 노부모 역시 자녀와 동거하기를 불편해 하는 등 노인부양 의식이 변화하고, 여성의 사회진출이 증가하면서 더욱더 사회구조가 변화되어 버렸다. 따라서, 현대사회에서 노인부양 문제는 가족의 문제가 아닌 사회 전반의 문제로 국가와 사회단체가 앞장서서 해결해야 할 과제로 남게 되었다. 본 연구는 도심의 노인 주야간보호시설을 이용하는 어른신들의 만족도에 미치는 요인을 분석하기 위하여 선행연구로 문헌연구를 학위논문, 학술논문, 서적, 각종 간행물 등을 이용하였으며, 현황자료는 통계청, 보건복지부, 서울특별시, 국민건강보험공단 등 발표자료를 이용하였다. 또한, 서울시 25개 자치구 중 65세이상 노인인구가 일곱 번째(51,181명)인 동작구를 대상으로 서울형 데이케어센터의 서비스 이용만족도에 대한 설문조사를 통하여 실증연구를 실시하였다. 연구결과를 바탕으로 노인 주야간보호시설의 서비스 이용자 만족도 제고 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 이용노인들의 대부분이 건강과 기능회복 위주의 서비스를 선호하고 있어, 노후 치료장비⋅부족장비의 교체확충과 물리치료 후 치료 호전정도가 높아지도록 개인별 치료관리의 개선 및 노인전문 물리치료사와 간호사의 인력확보가 요구된다. 따라서 의료실⋅물리치료실의 공간확보 및 시설환경 개선을 위하여 정부와 지자체의 경제적 지원과 시설 확충에 노력이 필요하다. 둘째, 주․야간보호시설이 주말과 휴일에 일부 시설에서만 운영되고 있어, 이용을 희망하는 어르신과 보호자의 삶의 만족도를 높이기 위해서는 시설의 인력확충을 위한 지원 및 이용어르신의 비용부담을 저감시킬 수 있는 정부와 지자체의 예산지원과 관련법 개정이 요구된다. 또한, 주․야간보호시설을 이용하는 노인의 대부분이 기초수급자나 저소득 가정으로 시설의 이용시간이 끝나는 22시 이후 발생하는 가족의 출장⋅외출⋅사고발생 등 예상치 못하는 상황발생시 어르신 보호와 부양문제가 제기되므로, 이를 24시간 대응할 수 있는 자치구별 거점센터를 구축하고 재가노인복지시설과 의료시설을 연계하는 개선 방안을 제시한다. 셋째, 주․야간보호시설에서는 이용어르신이 병환 등으로 부득이 단기간 시설 이용이 어려울 때, 가정방문서비스⋅방문간호서비스 등의 재가노인복지시설과 연계하여 이용노인에 대한 서비스 향상에 노력해야 할 것이다. 넷째, 분석결과 목욕서비스는 어르신들이 받기를 원하고 있으나, 센터내 시설부족 및 인력부족으로 목욕서비스를 대부분의 센터가 실시하지 않고 있어 방문목욕서비스와 연계한 서비스 확대 방안이 요구되며, 또한 식사서비스에서는 기호와 치아 및 건강상태에 따른 차별화된 식사제공을 원하시고 있어 어르신들의 개인특성에 맞는 그룹별 식단 등 체계적 영양관리방식의 개선 방안이 강구되어야 할 것이다. 다섯째, 이용대상 어르신 중 치매 및 중풍질환 어르신에 대한 분리보호가 이루어지지 못하고 있는데, 이용대상노인의 장애질환 정도, 특히 일상생활능력(ADL)과 수단적 일상생활수행능력(IADL)에 따라 사업 내용이 전문적으로 분화되어야 하며, 또한, 노인의 건강상태에 따라 사회적응기능, 인지기능, 여가 등을 개발할 수 있는 프로그램과 가족교육 및 치매상담센터와 연계한 상담 프로그램 운영 등 다양한 개선이 요구된다. 또한, 시설의 열악한 환경에서 서비스 프로그램의 개발은 현실상 어려운 실정으로 평가기관인 서울복지재단과 국민건강보험공단에서는 우수프로그램을 개발⋅전파하여 시설의 질적 서비스가 제공되도록 노력해야 할 것이다. 이러한 서비스 및 프로그램 개선을 바탕으로 도심의 노인 주‧야간보호시설이 현대 사회에서 지역에 주요시설로 자리 잡을 때, 노인들은 심신의 건강을 유지하고 부양가족에게는 수발에 대한 신체적⋅심리적⋅경제적 부담을 덜어줌으로써 향후 국가성장과 국민 전체의 행복지수를 높이는데 기여할 것으로 본다.
Due to the extension of average life span and low birthrate, domestic society has witnessed the rate of elderly population exceeding 7.2% in 2000, thus entering an aging society already, and it will become 14.0% in 2017, thus becoming an aged society. Nine years after, domestic society is expected t...
Due to the extension of average life span and low birthrate, domestic society has witnessed the rate of elderly population exceeding 7.2% in 2000, thus entering an aging society already, and it will become 14.0% in 2017, thus becoming an aged society. Nine years after, domestic society is expected to enter a super aging society in 2026. In addition, with the decrease of productive population, 10 productive persons must support 8 elderly persons in 2060. In particular, with economic difficulties and such senile diseases as physical and mental dysfunction, dementia and stroke, elderly persons who need familial and social help increase, but domestic traditional value system that regarding elderly son's or children's supporting of parents as virtue gradually disappears with the current social structure of nuclear family. In addition, the traditional perception of supporting the elderly changes into such modalities as children do not want to live together with parents and parents also do not want to live together with children. And women increasingly participate in the public affairs, and therefore this trend changes social structure more severely. Therefore, the issue of supporting the elderly in modern society has become not only familial responsibility but also the obligation of society on the whole, and government and social organizations must take initiative in solving this problem. In order to examine influential factors on elderly user's satisfaction with day & night care facilities in downtown, this study carried out a preliminary study using such literature as dissertations, scientific treatises, books and various journals, together with data on current use status of day & night care facilities, published by the National Statistical Office, the Ministry of Health and Welfare, Seoul Metropolitan City and the National Health Insurance Corporation. In addition, a questionnaire survey was carried out for an empirical study on the satisfaction with the use of Seoul-style day care center in Dongjak-gu of which elderly population of 65 years of age and above (n=51,181) was the seventh among 25 autonomous districts of Seoul Based on study findings, the plan of enhancement of elderly user's satisfaction with day & night care facilities is presented as follows: First, since most of elderly users prefer health and function restoration-oriented services, it is necessary to substitute/supplement time-worn and insufficient therapeutic equipments, improve individualized management of treatment in order to increase the degree of betterment after carrying out physical therapy, and secure such human resources as physical therapists and nurses who are specialized in the elderly. Therefore, central and local governments must provide economic support and expand facilities, in order to secure the space of clinic rooms and physical therapy department and improve the environment of facilities. Second, since day & night care facilities are operated weekends and holidays only, it is necessary for central and local governments to support the expansion of budget and human resources of facilities, thus enhancing the satisfaction of the would-be elderly users and protectors with life, and revise related laws, thus reducing elderly user's burden of expenses. In addition, since most of elderly users of day & night care facilities are recipients of national basic livelihood guarantees or low-income brackets and they can raise the problem of protection and support, when such unexpected incidents as family member's taking a business trip, going out or meeting with an accident after 10 o'clock p.m. at which the use of facilities ends are taken place, it is necessary for autonomous districts to establish a base center that can make a 24-hour action possible, through its connection with elderly home care facilities or medical facilities. Third, when elderly users of day & night care facilities cannot use the facilities for a short period of time due to ailments and so on, it is necessary for day & night care facilities to try to improve their services for elderly users, in connection with such services of home care facilities as home visitation services and home visiting nursing services. Fourth, study findings show that the elderly wanted to receive bath service, but most of centers did not carry out it due to the lack of facilities and human resources. In this vein, it is necessary to expand services in connection with bath service. Regarding meal service, since the elderly wanted to receive discriminated provision of meals according to their preference and status of teeth and health, it is necessary to work out a systematic nutritious management technique-oriented meal service, such as a group menu that is appropriate for the personal characteristic of the elderly. Fifth, since the elderly with dementia or stroke are not separated from general elderly users of day & night care facilities, it is necessary to classify the contents of facility's business specifically, according to elderly user's degree of disorder and disease, especially their ADL and IADL, and then operate such a program with which elderly person's social adaptation skill, cognition skill and leisure can be developed according to their status of health, together with operation of such a consultation program which is connected to family education and dementia consultation centers. In addition, since it is impossible to develop appropriate service programs under the current poor environment of facilities in reality, the Seoul Welfare Foundation and the National Health Insurance Corporation, namely two agencies of assessment, must develop and distribute excellent programs, thus making facilities provide high-quality services. When the day & night care facilities of the elderly in downtown are positioned as regionally important facilities in modern society, based on the above improvement strategies of services and programs, elderly persons can maintain their physical and mental health and support families can reduce their physical/psychological/economic burden of care, thus contributing to national growth and increasing peoples index of happiness in the future.
Due to the extension of average life span and low birthrate, domestic society has witnessed the rate of elderly population exceeding 7.2% in 2000, thus entering an aging society already, and it will become 14.0% in 2017, thus becoming an aged society. Nine years after, domestic society is expected to enter a super aging society in 2026. In addition, with the decrease of productive population, 10 productive persons must support 8 elderly persons in 2060. In particular, with economic difficulties and such senile diseases as physical and mental dysfunction, dementia and stroke, elderly persons who need familial and social help increase, but domestic traditional value system that regarding elderly son's or children's supporting of parents as virtue gradually disappears with the current social structure of nuclear family. In addition, the traditional perception of supporting the elderly changes into such modalities as children do not want to live together with parents and parents also do not want to live together with children. And women increasingly participate in the public affairs, and therefore this trend changes social structure more severely. Therefore, the issue of supporting the elderly in modern society has become not only familial responsibility but also the obligation of society on the whole, and government and social organizations must take initiative in solving this problem. In order to examine influential factors on elderly user's satisfaction with day & night care facilities in downtown, this study carried out a preliminary study using such literature as dissertations, scientific treatises, books and various journals, together with data on current use status of day & night care facilities, published by the National Statistical Office, the Ministry of Health and Welfare, Seoul Metropolitan City and the National Health Insurance Corporation. In addition, a questionnaire survey was carried out for an empirical study on the satisfaction with the use of Seoul-style day care center in Dongjak-gu of which elderly population of 65 years of age and above (n=51,181) was the seventh among 25 autonomous districts of Seoul Based on study findings, the plan of enhancement of elderly user's satisfaction with day & night care facilities is presented as follows: First, since most of elderly users prefer health and function restoration-oriented services, it is necessary to substitute/supplement time-worn and insufficient therapeutic equipments, improve individualized management of treatment in order to increase the degree of betterment after carrying out physical therapy, and secure such human resources as physical therapists and nurses who are specialized in the elderly. Therefore, central and local governments must provide economic support and expand facilities, in order to secure the space of clinic rooms and physical therapy department and improve the environment of facilities. Second, since day & night care facilities are operated weekends and holidays only, it is necessary for central and local governments to support the expansion of budget and human resources of facilities, thus enhancing the satisfaction of the would-be elderly users and protectors with life, and revise related laws, thus reducing elderly user's burden of expenses. In addition, since most of elderly users of day & night care facilities are recipients of national basic livelihood guarantees or low-income brackets and they can raise the problem of protection and support, when such unexpected incidents as family member's taking a business trip, going out or meeting with an accident after 10 o'clock p.m. at which the use of facilities ends are taken place, it is necessary for autonomous districts to establish a base center that can make a 24-hour action possible, through its connection with elderly home care facilities or medical facilities. Third, when elderly users of day & night care facilities cannot use the facilities for a short period of time due to ailments and so on, it is necessary for day & night care facilities to try to improve their services for elderly users, in connection with such services of home care facilities as home visitation services and home visiting nursing services. Fourth, study findings show that the elderly wanted to receive bath service, but most of centers did not carry out it due to the lack of facilities and human resources. In this vein, it is necessary to expand services in connection with bath service. Regarding meal service, since the elderly wanted to receive discriminated provision of meals according to their preference and status of teeth and health, it is necessary to work out a systematic nutritious management technique-oriented meal service, such as a group menu that is appropriate for the personal characteristic of the elderly. Fifth, since the elderly with dementia or stroke are not separated from general elderly users of day & night care facilities, it is necessary to classify the contents of facility's business specifically, according to elderly user's degree of disorder and disease, especially their ADL and IADL, and then operate such a program with which elderly person's social adaptation skill, cognition skill and leisure can be developed according to their status of health, together with operation of such a consultation program which is connected to family education and dementia consultation centers. In addition, since it is impossible to develop appropriate service programs under the current poor environment of facilities in reality, the Seoul Welfare Foundation and the National Health Insurance Corporation, namely two agencies of assessment, must develop and distribute excellent programs, thus making facilities provide high-quality services. When the day & night care facilities of the elderly in downtown are positioned as regionally important facilities in modern society, based on the above improvement strategies of services and programs, elderly persons can maintain their physical and mental health and support families can reduce their physical/psychological/economic burden of care, thus contributing to national growth and increasing peoples index of happiness in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.