최근 국내외를 막론하고 문화원형 요소를 모티프로 활용한 다양한 작품들이 제작되고 있으며, 대중들에게 큰 호응을 얻고 있다. ‘문화원형’이란 한국의 문화정체성을 내포하며, 한국문화의 특수성과 함께 현재의 대중들이 정서적인 공감대를 형성할 수 있는 보편성을 가진 창작 소재라고 할 수 있다. 이러한 문화원형 소재들은 한국적인 개성과 색채를 담아낼 수 있는 중요한 원천소스로서, 한국 애니메이션의 경쟁력 강화에 필요한 요소를 제공해줄 수 있다.
이에 본 논문은 한국 애니메이션에서 문화원형 소재가 어떻게 활용되어 왔는지, 시대별로 ...
최근 국내외를 막론하고 문화원형 요소를 모티프로 활용한 다양한 작품들이 제작되고 있으며, 대중들에게 큰 호응을 얻고 있다. ‘문화원형’이란 한국의 문화정체성을 내포하며, 한국문화의 특수성과 함께 현재의 대중들이 정서적인 공감대를 형성할 수 있는 보편성을 가진 창작 소재라고 할 수 있다. 이러한 문화원형 소재들은 한국적인 개성과 색채를 담아낼 수 있는 중요한 원천소스로서, 한국 애니메이션의 경쟁력 강화에 필요한 요소를 제공해줄 수 있다.
이에 본 논문은 한국 애니메이션에서 문화원형 소재가 어떻게 활용되어 왔는지, 시대별로 어떠한 문화원형 소재가 어떠한 경향을 가지고 활용되어 왔는지에 대해 연구해보았다,
문화원형 소재는 정치 · 사회적 배경에 영향을 받으며, 시대별로 다양한 양상을 보이며 활용되어왔다. 한국 애니메이션의 태동기인 1960년대는 대중들에게 검증된 고전소설, 설화 등의 문화원형을 이야기 소재로서 충실히 따르며, 한국적 문화 아이콘을 형성하는데 활용했다. 정치 · 문화적인 암흑기였던 1970년대는 문화원형 소재 역시 유신정권의 체제를 강화하는 방식으로 활용되는 경향을 보인다. 반면, 1980년대는 이전 시기에 대한 반작용으로 ‘민속 문화’로서의 성격이 강한 문화원형 소재들이 많이 활용되는 양상을 보인다. 그리고 이후 1990년대와 2000년대는 애니메이션에 대한 산업적 접근이 강화되면서, 문화원형 소재 역시 새롭게 현대적인 해석을 가미한 각색들로 상업적 요소가 강조되며, 활용방식을 다양하게 확장하고 있다.
본 연구는 과거 시대별로 문화원형 요소가 어떻게 활용되어 왔는지를 살펴봄으로써, 향후 효과적이고 성공적인 문화원형 소재 활용방식에 대한 고민의 단초를 제공하고자 했다. 하지만 과거 애니메이션에서 문화원형 소재를 어떻게 다루고 있는지 정리하는데 그친 한계를 가지고 있다. 한국 애니메이션의 가장 큰 가능성은 문화원형을 바탕으로 한 한국적인 개성을 살림에 있음을 믿어 의심치 않으며, 앞으로 애니메이션에서 문화원형을 효과적으로 활용하기 위한 체계적인 연구가 계속되었으면 하는 바람이다.
최근 국내외를 막론하고 문화원형 요소를 모티프로 활용한 다양한 작품들이 제작되고 있으며, 대중들에게 큰 호응을 얻고 있다. ‘문화원형’이란 한국의 문화정체성을 내포하며, 한국문화의 특수성과 함께 현재의 대중들이 정서적인 공감대를 형성할 수 있는 보편성을 가진 창작 소재라고 할 수 있다. 이러한 문화원형 소재들은 한국적인 개성과 색채를 담아낼 수 있는 중요한 원천소스로서, 한국 애니메이션의 경쟁력 강화에 필요한 요소를 제공해줄 수 있다.
이에 본 논문은 한국 애니메이션에서 문화원형 소재가 어떻게 활용되어 왔는지, 시대별로 어떠한 문화원형 소재가 어떠한 경향을 가지고 활용되어 왔는지에 대해 연구해보았다,
문화원형 소재는 정치 · 사회적 배경에 영향을 받으며, 시대별로 다양한 양상을 보이며 활용되어왔다. 한국 애니메이션의 태동기인 1960년대는 대중들에게 검증된 고전소설, 설화 등의 문화원형을 이야기 소재로서 충실히 따르며, 한국적 문화 아이콘을 형성하는데 활용했다. 정치 · 문화적인 암흑기였던 1970년대는 문화원형 소재 역시 유신정권의 체제를 강화하는 방식으로 활용되는 경향을 보인다. 반면, 1980년대는 이전 시기에 대한 반작용으로 ‘민속 문화’로서의 성격이 강한 문화원형 소재들이 많이 활용되는 양상을 보인다. 그리고 이후 1990년대와 2000년대는 애니메이션에 대한 산업적 접근이 강화되면서, 문화원형 소재 역시 새롭게 현대적인 해석을 가미한 각색들로 상업적 요소가 강조되며, 활용방식을 다양하게 확장하고 있다.
본 연구는 과거 시대별로 문화원형 요소가 어떻게 활용되어 왔는지를 살펴봄으로써, 향후 효과적이고 성공적인 문화원형 소재 활용방식에 대한 고민의 단초를 제공하고자 했다. 하지만 과거 애니메이션에서 문화원형 소재를 어떻게 다루고 있는지 정리하는데 그친 한계를 가지고 있다. 한국 애니메이션의 가장 큰 가능성은 문화원형을 바탕으로 한 한국적인 개성을 살림에 있음을 믿어 의심치 않으며, 앞으로 애니메이션에서 문화원형을 효과적으로 활용하기 위한 체계적인 연구가 계속되었으면 하는 바람이다.
As cultural archetype-based cultural contents in a certain cultural area have gained global popularity in recent times, discussions on the discovery and development of cultural archetype materials have become active. In Korea, a variety of works of which motif is the element of cultural archetypes h...
As cultural archetype-based cultural contents in a certain cultural area have gained global popularity in recent times, discussions on the discovery and development of cultural archetype materials have become active. In Korea, a variety of works of which motif is the element of cultural archetypes have been produced and won fervent response from the masses. 'Cultural archetypes' contain the cultural identity of Korea and seem to be the subject materials of creation that have the unique features of Korean culture and such a universality with which the masses can form emotional consensus.
Cultural archetype materials are important original sources that can contain the individuality and color of Korea, and able to provide essential elements of reinforcing the competitiveness of Korean animations in global market. In this regard, the purpose of this study was to examine how cultural archetypes have been utilized in korean animations. For this, the author looked into the type and trend of utilization of cultural archetype materials by eras. Study findings are as follows:
The utilization of cultural archetype materials has been influenced by the political and social settings of the times and presented a variety of modalities by times. In the intial stage of Korean animations in the 1960s, such cultural archetypes as classic fictions and tales that were approved by the masses were faithfully used as the subject materials of story, thus forming the cultural icons of Korea. In the political and cultural dark age in the 1970s, the utilization of cultural archetypes presented the tendency of being used as a means of reinforcing the system of Yusin Regime. On the other hand, such cultural archetype materials that had a strong disposition of 'folk culture' were frequently utilized in the 1980s as a reaction to the previous periods. And in the 1990s and 2000s, industrial approach to animations was reinforced and the commercial components of cultural archetype materials were emphasized through their modern interpretation-added novel dramatization, thus expanding the method of use of them diversely.
This study examined the use method of cultural archetype elements in the past by the times and tried to provide clues to the discussions on the effective and successful use methods of cultural archetype materials in the future. However, this study has limitation in that it only organized how cultural archetype materials were dealt in animations in the past. It is no doubt that the biggest potentials of Korean animations are to revitalize cultural archetype-based individuality of Korea. The author hopes systematic studies on the effective utilization of cultural archetypes in animations will be continuously carried out in the future.
As cultural archetype-based cultural contents in a certain cultural area have gained global popularity in recent times, discussions on the discovery and development of cultural archetype materials have become active. In Korea, a variety of works of which motif is the element of cultural archetypes have been produced and won fervent response from the masses. 'Cultural archetypes' contain the cultural identity of Korea and seem to be the subject materials of creation that have the unique features of Korean culture and such a universality with which the masses can form emotional consensus.
Cultural archetype materials are important original sources that can contain the individuality and color of Korea, and able to provide essential elements of reinforcing the competitiveness of Korean animations in global market. In this regard, the purpose of this study was to examine how cultural archetypes have been utilized in korean animations. For this, the author looked into the type and trend of utilization of cultural archetype materials by eras. Study findings are as follows:
The utilization of cultural archetype materials has been influenced by the political and social settings of the times and presented a variety of modalities by times. In the intial stage of Korean animations in the 1960s, such cultural archetypes as classic fictions and tales that were approved by the masses were faithfully used as the subject materials of story, thus forming the cultural icons of Korea. In the political and cultural dark age in the 1970s, the utilization of cultural archetypes presented the tendency of being used as a means of reinforcing the system of Yusin Regime. On the other hand, such cultural archetype materials that had a strong disposition of 'folk culture' were frequently utilized in the 1980s as a reaction to the previous periods. And in the 1990s and 2000s, industrial approach to animations was reinforced and the commercial components of cultural archetype materials were emphasized through their modern interpretation-added novel dramatization, thus expanding the method of use of them diversely.
This study examined the use method of cultural archetype elements in the past by the times and tried to provide clues to the discussions on the effective and successful use methods of cultural archetype materials in the future. However, this study has limitation in that it only organized how cultural archetype materials were dealt in animations in the past. It is no doubt that the biggest potentials of Korean animations are to revitalize cultural archetype-based individuality of Korea. The author hopes systematic studies on the effective utilization of cultural archetypes in animations will be continuously carried out in the future.
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