2004년 이후, 한국은 중국의 세 번째 무역 파트너가 됐고, 2007년부터는 중국이 한국의 최대 무역 파트너가 되었다. 최근 드라마, 영화, 예능 프로그램 등 급속한 한류문화의 영향과, 최근 몇 년 사이에 중국인들이 한국 화장품에 관심이 많아짐에 따라서, 한국 화장품은 수요가 많은 품목 중 하나가 되었다. 2013년부터, 중국이 일본을 추월하여 한국 화장품 최대 수입 대상국이 되었으며 대한민국의 수출량중 화장품이 총 수출량의 22.27%을정도를 차지하고 있다. 정품을 모방한 가짜 화장품이 계속해서 나타나는 것이 현재 한중 화장품 무역에서가장 큰 문제이다. 그리하여 한 효율적인 한중 화장품 물류유통체인이반드시 필요하다. 이 논문은 문헌분석, 실증연구와 균형성과모형의 응용을 통하여 한중 화장품 비즈니스에서 유통체인 성능평가 모델을 구성했다. 그 다음, 지표 시스템을 구축하고, 실제적인 무역리드 기업에 적용하여 성능 ...
2004년 이후, 한국은 중국의 세 번째 무역 파트너가 됐고, 2007년부터는 중국이 한국의 최대 무역 파트너가 되었다. 최근 드라마, 영화, 예능 프로그램 등 급속한 한류문화의 영향과, 최근 몇 년 사이에 중국인들이 한국 화장품에 관심이 많아짐에 따라서, 한국 화장품은 수요가 많은 품목 중 하나가 되었다. 2013년부터, 중국이 일본을 추월하여 한국 화장품 최대 수입 대상국이 되었으며 대한민국의 수출량중 화장품이 총 수출량의 22.27%을정도를 차지하고 있다. 정품을 모방한 가짜 화장품이 계속해서 나타나는 것이 현재 한중 화장품 무역에서가장 큰 문제이다. 그리하여 한 효율적인 한중 화장품 물류유통체인이반드시 필요하다. 이 논문은 문헌분석, 실증연구와 균형성과모형의 응용을 통하여 한중 화장품 비즈니스에서 유통체인 성능평가 모델을 구성했다. 그 다음, 지표 시스템을 구축하고, 실제적인 무역리드 기업에 적용하여 성능 최적화를 위한 제안을 제시하였다. 논문의 기초로 한중 화장품 무역물류 모형, 유통체인 이론과 성능 평가이론을 요약하였고, 한국 대 중국의 화장품 수출 및 한중 화장품 물류유통체인의 특징을 분석하여 최대 무역기업인 아모레퍼시픽의 실제적인 상황을 요약하였다. 물류유통체인 성능 평가 모델을 생성하고 실증연구 결과를 아모레퍼시픽에 적용했다. ⑴ BSC 방법을 통해 한중 화장품 물류유통체인 성능 평가의 전략적인 목표를 확인하고, 더불어 기존의BSC의 네 가지 평가의 관점을 바탕으로 금용, 프로세스, 고객 및 학습과 성장으로 물류유통체인 평가의 종합성을 확인할 수 있다. ⑵ 한중 화장품 무역물류의 산업적인 특징을 바탕으로, 기존의 선행연구를 통해 이론적인 관점을 추가하여 물류유통체인의 성능 평가 모형을 구성하였고, AHP 원리에 따라 각 지표의 무게를 계산할 수 있다. ⑶ 전문가로부터 수집한 AHP 설문조사 결과를 바탕으로, 각 지표의 무게치를 계산하고 나서 데이터의 일관성을 검증하였다. ⑷ 퍼지 포괄적 평가방법을 사용하여 본 논문의 실증연구의 대상인 아모레퍼시픽의 물류유통체인의 성능을 분석할 수 있다. 평가 데이터는 아모레퍼시픽 기업의 전문가와 매니저로부터 수집하였다. 마지막으로, 실증연구의 결과를 바탕으로 하여, 아모레퍼시픽 기업의 한중 물류유통체인의 효율성을 높이는 방안과, 더불어 한중 양국간의 물류유통체인에 대한 개선방안을 제시하였다.
2004년 이후, 한국은 중국의 세 번째 무역 파트너가 됐고, 2007년부터는 중국이 한국의 최대 무역 파트너가 되었다. 최근 드라마, 영화, 예능 프로그램 등 급속한 한류문화의 영향과, 최근 몇 년 사이에 중국인들이 한국 화장품에 관심이 많아짐에 따라서, 한국 화장품은 수요가 많은 품목 중 하나가 되었다. 2013년부터, 중국이 일본을 추월하여 한국 화장품 최대 수입 대상국이 되었으며 대한민국의 수출량중 화장품이 총 수출량의 22.27%을정도를 차지하고 있다. 정품을 모방한 가짜 화장품이 계속해서 나타나는 것이 현재 한중 화장품 무역에서가장 큰 문제이다. 그리하여 한 효율적인 한중 화장품 물류유통체인이반드시 필요하다. 이 논문은 문헌분석, 실증연구와 균형성과모형의 응용을 통하여 한중 화장품 비즈니스에서 유통체인 성능평가 모델을 구성했다. 그 다음, 지표 시스템을 구축하고, 실제적인 무역리드 기업에 적용하여 성능 최적화를 위한 제안을 제시하였다. 논문의 기초로 한중 화장품 무역물류 모형, 유통체인 이론과 성능 평가이론을 요약하였고, 한국 대 중국의 화장품 수출 및 한중 화장품 물류유통체인의 특징을 분석하여 최대 무역기업인 아모레퍼시픽의 실제적인 상황을 요약하였다. 물류유통체인 성능 평가 모델을 생성하고 실증연구 결과를 아모레퍼시픽에 적용했다. ⑴ BSC 방법을 통해 한중 화장품 물류유통체인 성능 평가의 전략적인 목표를 확인하고, 더불어 기존의BSC의 네 가지 평가의 관점을 바탕으로 금용, 프로세스, 고객 및 학습과 성장으로 물류유통체인 평가의 종합성을 확인할 수 있다. ⑵ 한중 화장품 무역물류의 산업적인 특징을 바탕으로, 기존의 선행연구를 통해 이론적인 관점을 추가하여 물류유통체인의 성능 평가 모형을 구성하였고, AHP 원리에 따라 각 지표의 무게를 계산할 수 있다. ⑶ 전문가로부터 수집한 AHP 설문조사 결과를 바탕으로, 각 지표의 무게치를 계산하고 나서 데이터의 일관성을 검증하였다. ⑷ 퍼지 포괄적 평가방법을 사용하여 본 논문의 실증연구의 대상인 아모레퍼시픽의 물류유통체인의 성능을 분석할 수 있다. 평가 데이터는 아모레퍼시픽 기업의 전문가와 매니저로부터 수집하였다. 마지막으로, 실증연구의 결과를 바탕으로 하여, 아모레퍼시픽 기업의 한중 물류유통체인의 효율성을 높이는 방안과, 더불어 한중 양국간의 물류유통체인에 대한 개선방안을 제시하였다.
In this thesis through literature analysis, theoretical basis and Balanced Scorecard (BSC) application research, a performance evaluation model of distribution channel in Korean cosmetic business to China is constructed. After building the indicator system the model is verified in an empirical study...
In this thesis through literature analysis, theoretical basis and Balanced Scorecard (BSC) application research, a performance evaluation model of distribution channel in Korean cosmetic business to China is constructed. After building the indicator system the model is verified in an empirical study on the trade leader Amorepacific Company, and some related suggestion for performance optimization for Amorepacific Company is proposed. As the basis of this thesis, the cosmetic trade and Logistic model between Korea to China,distribution channel theory and performance evaluation theory are reviewed. The exports of cosmetic from Korea to China and the characteristics of logistics channel between Korea to China are analyzed. The physical situation of the most powerful trade leader Amorepacific Company is reviewed. Then cosmetic Logistics performance evaluation model is constructed and an empirical study on Amorepacific Company is applied after obtaining the indicator weightings. The detailed process are as followed: ⑴ Through BSC,the strategic goal of performance evaluation of distribution channel in Korean cosmetic business is determined,and the comprehensive evaluation is from four evaluating perspectives which includes financial, process,customer and learning and growth. ⑵ Combined with the industrial characteristic in Korean cosmetic trade and logistics,and based on previous research,three theoretical foundation was applied. And the framework is built up according to AHP principle. ⑶ Combined with AHP questionnaire from experts,the indicators weightings are calculated and the consistency of data is checked. ⑷ Fuzzy-comprehensive evaluation method is adopted in the empirical study and the performance condition of distribution channel in Amorepacific Company is analyzed. The evaluation information is collected from Amorepacific Company experts and managers both from Korea and China. Lastly, based on the evaluation outcomes, the four perspectives of Amorepacific Company distribution channel between Korea to China should be developed, an improved suggestion is proposed;And an improvement project on the distribution channel between Korea to China is also proposed. For instance,how to construct an effective distribution channel without fakes in order to guarantee the interests of customers.
In this thesis through literature analysis, theoretical basis and Balanced Scorecard (BSC) application research, a performance evaluation model of distribution channel in Korean cosmetic business to China is constructed. After building the indicator system the model is verified in an empirical study on the trade leader Amorepacific Company, and some related suggestion for performance optimization for Amorepacific Company is proposed. As the basis of this thesis, the cosmetic trade and Logistic model between Korea to China,distribution channel theory and performance evaluation theory are reviewed. The exports of cosmetic from Korea to China and the characteristics of logistics channel between Korea to China are analyzed. The physical situation of the most powerful trade leader Amorepacific Company is reviewed. Then cosmetic Logistics performance evaluation model is constructed and an empirical study on Amorepacific Company is applied after obtaining the indicator weightings. The detailed process are as followed: ⑴ Through BSC,the strategic goal of performance evaluation of distribution channel in Korean cosmetic business is determined,and the comprehensive evaluation is from four evaluating perspectives which includes financial, process,customer and learning and growth. ⑵ Combined with the industrial characteristic in Korean cosmetic trade and logistics,and based on previous research,three theoretical foundation was applied. And the framework is built up according to AHP principle. ⑶ Combined with AHP questionnaire from experts,the indicators weightings are calculated and the consistency of data is checked. ⑷ Fuzzy-comprehensive evaluation method is adopted in the empirical study and the performance condition of distribution channel in Amorepacific Company is analyzed. The evaluation information is collected from Amorepacific Company experts and managers both from Korea and China. Lastly, based on the evaluation outcomes, the four perspectives of Amorepacific Company distribution channel between Korea to China should be developed, an improved suggestion is proposed;And an improvement project on the distribution channel between Korea to China is also proposed. For instance,how to construct an effective distribution channel without fakes in order to guarantee the interests of customers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.