현재 한중 공동제작 영화 작업은 한중 양국의 많은 영화인들의 시선을 끌고 있다. 2000년부터 2014년 현재까지 14년 동안 한중 공동제작 영화작업은 적극적으로 성장해왔다. 지금까지 제작되어 온 한중 공동제작 영화의 편수가 20편을 넘었지만 그중에서 성공했다고 볼 수 있는 영화는 실제로 몇 편이 안 되었다. 그렇다면 대부분의 한중 공동제작 영화가 실패하는 원인은 무엇인가? 또한 한중 공동제작 영화는 도대체 어떤 조건들을 달성해야 성공했다고 여길 수 있는가? 본문에서 우선 한중 공동제작 영화들의 실패 원인을 간략하게 분석한 후에 ...
현재 한중 공동제작 영화 작업은 한중 양국의 많은 영화인들의 시선을 끌고 있다. 2000년부터 2014년 현재까지 14년 동안 한중 공동제작 영화작업은 적극적으로 성장해왔다. 지금까지 제작되어 온 한중 공동제작 영화의 편수가 20편을 넘었지만 그중에서 성공했다고 볼 수 있는 영화는 실제로 몇 편이 안 되었다. 그렇다면 대부분의 한중 공동제작 영화가 실패하는 원인은 무엇인가? 또한 한중 공동제작 영화는 도대체 어떤 조건들을 달성해야 성공했다고 여길 수 있는가? 본문에서 우선 한중 공동제작 영화들의 실패 원인을 간략하게 분석한 후에 최근 성공했다고 볼 수 있는 <이별계약>과 <미스터 고>, 그리고 <필선> 시리즈 등의 한중 공동제작 영화들에 대한 프리프로덕션 단계부터 박스오피스 및 평가까지 그들의 성과를 분석함으로써, 중국시장의 상황에서 한중 공동제작 영화에 대해 보편적으로 적용할 수 있는 성공요인을 찾아내 보고자 한다.
본 연구를 위해 중국 영화시장과 한중 공동제작 영화들을 분석하기 위한 선행연구를 참고했고 한중 양국의 관계자들에 대한 인터뷰를 실시했다. 또 중국영화인들의 태도나 시장의 반향을 설명하기 위해 중국의 영화 관련 사이트에서 보도된 다양한 기사들을 참고했다. 중국 영화시장의 보편성을 발견하고 중국 일반관객들이 한중 공동제작 영화 작업에 대해 어떤 태도를 가지고 있는지, 또한 그들의 선호와 한중 공동제작 영화에 대한 기대 등 성공요인을 분석함에 있어 도움을 되는 질문들을 조사하기 위해 600명 이상의 중국 국민들을 대상으로 설문조사를 실시했다.
선행연구나 인터뷰, 기사보도 등을 통해서는 중국 영화시장의 현황을 파악할 수 있으며, 중국정부나 영화인, 그리고 일반 관객들이 갖는 한중 공동제작 영화에 대한 반응을 정확하게 설명할 수 있다. 또한 설문조사의 결과를 통해서는 중국 일반 관객들이 선호하는 영화장르와 한중 양국 관객들의 정서 및 태도 차이, 그리고 중국 관객들이 갖는 한국 감독들에 대한 의견 등을 알아볼 수 있으며 이는 중국관객들의 특징을 알 수 있는 중요한 지표들이 되기 때문에 앞으로 한중 공동제작 영화 작업의 발전을 위한 기본 방향을 알아볼 수 있다.
본 연구에서는 한중 공동제작 영화를 찍을 때 유의해야 된 문제들을 제안하고 성공할 수 있도록 영화 프리프로덕션 단계부터 후기 홍보단계까지 포함되어야 할 중요 요소들을 제시한다. 여기에서는 중국 시장의 600명 이상의 응답자를 대상으로 하는, 연령별․성별 관객들을 포함한 중국 일반 관객들의 태도를 충분히 반영하고 있기 때문에 한중 공동제작 영화에 대한 구체적이고 실용적인 성공 방안을 제안하는 것이 가능하다. 본 연구가 한중 공동제작 영화 작업의 발전에 대해 참고할만한 자료가 될 수 있기 바란다.
핵심어 : 한중 공동제작 영화, 공동제작 영화 성공요인, 한중합작, 중국영화산업, 한국영화산업, 이별계약, 미스터 고, 필선, 한국 감독
현재 한중 공동제작 영화 작업은 한중 양국의 많은 영화인들의 시선을 끌고 있다. 2000년부터 2014년 현재까지 14년 동안 한중 공동제작 영화작업은 적극적으로 성장해왔다. 지금까지 제작되어 온 한중 공동제작 영화의 편수가 20편을 넘었지만 그중에서 성공했다고 볼 수 있는 영화는 실제로 몇 편이 안 되었다. 그렇다면 대부분의 한중 공동제작 영화가 실패하는 원인은 무엇인가? 또한 한중 공동제작 영화는 도대체 어떤 조건들을 달성해야 성공했다고 여길 수 있는가? 본문에서 우선 한중 공동제작 영화들의 실패 원인을 간략하게 분석한 후에 최근 성공했다고 볼 수 있는 <이별계약>과 <미스터 고>, 그리고 <필선> 시리즈 등의 한중 공동제작 영화들에 대한 프리프로덕션 단계부터 박스오피스 및 평가까지 그들의 성과를 분석함으로써, 중국시장의 상황에서 한중 공동제작 영화에 대해 보편적으로 적용할 수 있는 성공요인을 찾아내 보고자 한다.
본 연구를 위해 중국 영화시장과 한중 공동제작 영화들을 분석하기 위한 선행연구를 참고했고 한중 양국의 관계자들에 대한 인터뷰를 실시했다. 또 중국영화인들의 태도나 시장의 반향을 설명하기 위해 중국의 영화 관련 사이트에서 보도된 다양한 기사들을 참고했다. 중국 영화시장의 보편성을 발견하고 중국 일반관객들이 한중 공동제작 영화 작업에 대해 어떤 태도를 가지고 있는지, 또한 그들의 선호와 한중 공동제작 영화에 대한 기대 등 성공요인을 분석함에 있어 도움을 되는 질문들을 조사하기 위해 600명 이상의 중국 국민들을 대상으로 설문조사를 실시했다.
선행연구나 인터뷰, 기사보도 등을 통해서는 중국 영화시장의 현황을 파악할 수 있으며, 중국정부나 영화인, 그리고 일반 관객들이 갖는 한중 공동제작 영화에 대한 반응을 정확하게 설명할 수 있다. 또한 설문조사의 결과를 통해서는 중국 일반 관객들이 선호하는 영화장르와 한중 양국 관객들의 정서 및 태도 차이, 그리고 중국 관객들이 갖는 한국 감독들에 대한 의견 등을 알아볼 수 있으며 이는 중국관객들의 특징을 알 수 있는 중요한 지표들이 되기 때문에 앞으로 한중 공동제작 영화 작업의 발전을 위한 기본 방향을 알아볼 수 있다.
본 연구에서는 한중 공동제작 영화를 찍을 때 유의해야 된 문제들을 제안하고 성공할 수 있도록 영화 프리프로덕션 단계부터 후기 홍보단계까지 포함되어야 할 중요 요소들을 제시한다. 여기에서는 중국 시장의 600명 이상의 응답자를 대상으로 하는, 연령별․성별 관객들을 포함한 중국 일반 관객들의 태도를 충분히 반영하고 있기 때문에 한중 공동제작 영화에 대한 구체적이고 실용적인 성공 방안을 제안하는 것이 가능하다. 본 연구가 한중 공동제작 영화 작업의 발전에 대해 참고할만한 자료가 될 수 있기 바란다.
핵심어 : 한중 공동제작 영화, 공동제작 영화 성공요인, 한중합작, 중국영화산업, 한국영화산업, 이별계약, 미스터 고, 필선, 한국 감독
many Korean and Chinese film makers. It has grown aggressively in last 14 yearsfrom 2000 to 2014. Although this work made more than 20 Korean and Chinese co-production films, just a few of them are successful. Therefore, there are several questions which confuse many film makers, such as why most of...
many Korean and Chinese film makers. It has grown aggressively in last 14 yearsfrom 2000 to 2014. Although this work made more than 20 Korean and Chinese co-production films, just a few of them are successful. Therefore, there are several questions which confuse many film makers, such as why most of the Korean and Chinese co-production films were unsuccessful, what made them unsuccessful, and what factors should a successful Korean and Chinese co-production film have. In this study, the writer firstly made an analysis of factors of unsuccessful Korean and Chinese co-production films. Then, by analyzing successful Korean and Chinese co-production films like , and season of , the study found some successful factors of Korean and Chinese co-production film.
Using some previews literatures in this field for reference, this article analyzed the Chinese film market as well as Korean and Chinese co-production film by the interviews with some Korean and Chinese film makers. Further, the news and reports on Chinese film site are also used to investigate the reflection of Chinese film market and Chinese film makers’ attitude of the Korean and Chinese co-production film. In order to make the study objective, a questionnaire including the questions like which genre of film do they like and how do they think about Korean and Chinese co-production film work were participated by more than 600 Chinese citizens.
And through the previous studies or interviews, articles, reports, etc. to determine the status of the Chinese film market, the Chinese government and film makers, viewers can describe the reaction to what is the Korean and Chinese co-production film. In addition, through the results of the survey to find out what genre of films do the Chinese viewers like, and what is the different of Korean and Chinese film viewers' emotion and attitude. Also through the results can know what the attitude of Chinese viewers to the Korean director, and what can be beneficial to the development of Korean and Chinese co-production films.
In this study, the Korean and Chinese co-production film suggest take a problem to be aware of succeed film reviews from the pre-production stage to present the key elements that should be included to the promotion stage. More than 600 Chinese respondent's attitude demonstrates that if the Korean and Chinese co-production films want to be successful what should to be done in films. This study can be a remarkable reference material for the development of the Korean and Chinese co-production films.
Keywords: Korean & Chinese co-production film, successful factors of co-production film, Chinese film market, Korean film market, Korean & Chinese joint work, Korean director, A wedding Invitation, Mr. Go, Ouija Board.
many Korean and Chinese film makers. It has grown aggressively in last 14 yearsfrom 2000 to 2014. Although this work made more than 20 Korean and Chinese co-production films, just a few of them are successful. Therefore, there are several questions which confuse many film makers, such as why most of the Korean and Chinese co-production films were unsuccessful, what made them unsuccessful, and what factors should a successful Korean and Chinese co-production film have. In this study, the writer firstly made an analysis of factors of unsuccessful Korean and Chinese co-production films. Then, by analyzing successful Korean and Chinese co-production films like , and season of , the study found some successful factors of Korean and Chinese co-production film.
Using some previews literatures in this field for reference, this article analyzed the Chinese film market as well as Korean and Chinese co-production film by the interviews with some Korean and Chinese film makers. Further, the news and reports on Chinese film site are also used to investigate the reflection of Chinese film market and Chinese film makers’ attitude of the Korean and Chinese co-production film. In order to make the study objective, a questionnaire including the questions like which genre of film do they like and how do they think about Korean and Chinese co-production film work were participated by more than 600 Chinese citizens.
And through the previous studies or interviews, articles, reports, etc. to determine the status of the Chinese film market, the Chinese government and film makers, viewers can describe the reaction to what is the Korean and Chinese co-production film. In addition, through the results of the survey to find out what genre of films do the Chinese viewers like, and what is the different of Korean and Chinese film viewers' emotion and attitude. Also through the results can know what the attitude of Chinese viewers to the Korean director, and what can be beneficial to the development of Korean and Chinese co-production films.
In this study, the Korean and Chinese co-production film suggest take a problem to be aware of succeed film reviews from the pre-production stage to present the key elements that should be included to the promotion stage. More than 600 Chinese respondent's attitude demonstrates that if the Korean and Chinese co-production films want to be successful what should to be done in films. This study can be a remarkable reference material for the development of the Korean and Chinese co-production films.
Keywords: Korean & Chinese co-production film, successful factors of co-production film, Chinese film market, Korean film market, Korean & Chinese joint work, Korean director, A wedding Invitation, Mr. Go, Ouija Board.
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