본 연구는 일반계 고등학교 직업교육 위탁과정의 운영에 대한 실태분석을 통해 문제점을 진단하고, 개선책 마련을 위한 시사점을 도출하는 것을 목적으로 실행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 일반계 고등학교 학생이 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정, 선택과정에 따른 만족도 차이, 수료생의 만족도 유지 정도를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정을 알아보기 위해 위탁과정을 알게 된 시기, 결정시기, 결정하게 된 계기, ...
본 연구는 일반계 고등학교 직업교육 위탁과정의 운영에 대한 실태분석을 통해 문제점을 진단하고, 개선책 마련을 위한 시사점을 도출하는 것을 목적으로 실행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 일반계 고등학교 학생이 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정, 선택과정에 따른 만족도 차이, 수료생의 만족도 유지 정도를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정을 알아보기 위해 위탁과정을 알게 된 시기, 결정시기, 결정하게 된 계기, 진로지도 여부, 선택하게 된 이유, 수료 후 향후 진로계획 등에 대해 알아보았다. 그 결과, 위탁과정에 대해 알게 된 시기는 1학년 때가 2학년 1학기, 2학년 2학기 보다 더 많은 비율을 보였다. 위탁과정 진학을 결정한 시기는 2학년 2학기가 1학년, 2학년 2학기 보다 더 많았다. 결정하게 된 계기 역시 타인의 권유보다는 본인의 결정에 따라 결정하는 학생들이 많았다. 진로지도 여부는 대부분의 학생들이 직업교육 위탁과정을 선택하기 전에 사전 교육을 받고 있었다. 수료 후 향후 진로계획에서는 취업이 대학진학보다 높은 비율을 보였다. 둘째, 선택과정별로 재학생의 학교생활만족도를 살펴보았다. 학교생활만족도는 교수학습 영역, 교사 영역, 생활지도 영역, 학교시설 영역, 전반적 만족도 영역 등 5가지 영역으로 구분하여 알아보았다. 그 결과 위탁과정을 선택하는 과정에 따라 재학생의 만족도에 차이가 있었다. 알게 된 시기와 결정한 시기별 만족도에서는 1학년 때가 2학년 1학기와 2학년 2학기보다 모두 높게 나타났다. 결정하게 된 계기별 만족도에서는 본인의 의지에 따라 결정한 그룹이, 선택한 이유별 만족도에서는 인문계 고등학교에서의 부적응 학생이, 위탁과정에 대한 사전 진로교육 여부별 만족도에서는 진로교육을 받은 그룹이, 수료 후 진로 계획에 따른 만족도에서는 대학진학이 취업이나 미정보다 높은 만족도를 보였다. 셋째, 수료한 학생의 만족도는 얼마나 유지되고 있는가를 알아보기 위해 재학생과 수료생의 만족도 차이를 살펴보았다. 그 결과 전체적인 만족도는 재학생이 수료생보다 더 높은 만족도를 보였다. 이상의 연구결과를 볼 때, 직업교육 위탁과정에 대한 입시 설명회(홍보)나 직업교육 위탁과정에 대한 진로교육 시기를 1학년 시기에 실시하는 것이 바람직할 것이다. 그리고 일반계 고등학교 직업교육 위탁과정의 학교생활만족도에 대한 보다 많은 관심과 직업교육 위탁과정의 개선방안에 대한 적극적인 노력이 요구된다. 마지막으로, 직업교육 위탁과정의 효과성 지속을 위해서는 수료생에 대해 지속적이고 체계적인 사후관리가 필요할 것이다.
본 연구는 일반계 고등학교 직업교육 위탁과정의 운영에 대한 실태분석을 통해 문제점을 진단하고, 개선책 마련을 위한 시사점을 도출하는 것을 목적으로 실행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 일반계 고등학교 학생이 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정, 선택과정에 따른 만족도 차이, 수료생의 만족도 유지 정도를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 직업교육 위탁과정을 선택하는 과정을 알아보기 위해 위탁과정을 알게 된 시기, 결정시기, 결정하게 된 계기, 진로지도 여부, 선택하게 된 이유, 수료 후 향후 진로계획 등에 대해 알아보았다. 그 결과, 위탁과정에 대해 알게 된 시기는 1학년 때가 2학년 1학기, 2학년 2학기 보다 더 많은 비율을 보였다. 위탁과정 진학을 결정한 시기는 2학년 2학기가 1학년, 2학년 2학기 보다 더 많았다. 결정하게 된 계기 역시 타인의 권유보다는 본인의 결정에 따라 결정하는 학생들이 많았다. 진로지도 여부는 대부분의 학생들이 직업교육 위탁과정을 선택하기 전에 사전 교육을 받고 있었다. 수료 후 향후 진로계획에서는 취업이 대학진학보다 높은 비율을 보였다. 둘째, 선택과정별로 재학생의 학교생활만족도를 살펴보았다. 학교생활만족도는 교수학습 영역, 교사 영역, 생활지도 영역, 학교시설 영역, 전반적 만족도 영역 등 5가지 영역으로 구분하여 알아보았다. 그 결과 위탁과정을 선택하는 과정에 따라 재학생의 만족도에 차이가 있었다. 알게 된 시기와 결정한 시기별 만족도에서는 1학년 때가 2학년 1학기와 2학년 2학기보다 모두 높게 나타났다. 결정하게 된 계기별 만족도에서는 본인의 의지에 따라 결정한 그룹이, 선택한 이유별 만족도에서는 인문계 고등학교에서의 부적응 학생이, 위탁과정에 대한 사전 진로교육 여부별 만족도에서는 진로교육을 받은 그룹이, 수료 후 진로 계획에 따른 만족도에서는 대학진학이 취업이나 미정보다 높은 만족도를 보였다. 셋째, 수료한 학생의 만족도는 얼마나 유지되고 있는가를 알아보기 위해 재학생과 수료생의 만족도 차이를 살펴보았다. 그 결과 전체적인 만족도는 재학생이 수료생보다 더 높은 만족도를 보였다. 이상의 연구결과를 볼 때, 직업교육 위탁과정에 대한 입시 설명회(홍보)나 직업교육 위탁과정에 대한 진로교육 시기를 1학년 시기에 실시하는 것이 바람직할 것이다. 그리고 일반계 고등학교 직업교육 위탁과정의 학교생활만족도에 대한 보다 많은 관심과 직업교육 위탁과정의 개선방안에 대한 적극적인 노력이 요구된다. 마지막으로, 직업교육 위탁과정의 효과성 지속을 위해서는 수료생에 대해 지속적이고 체계적인 사후관리가 필요할 것이다.
〈Abstract〉 A Study on Vocational Education Operated Consignment in General High School Kyeong-Su Lee Graduate School of Dong-Shin University (Academic Advisor : Prof. Sung-Ju Lee) The purpose of this research is to give some implications in vocational education by analyzing the present condition of ...
〈Abstract〉 A Study on Vocational Education Operated Consignment in General High School Kyeong-Su Lee Graduate School of Dong-Shin University (Academic Advisor : Prof. Sung-Ju Lee) The purpose of this research is to give some implications in vocational education by analyzing the present condition of vocational education consigned to general high school. To achieve this end, this study has examined general high school students choose the process of vocational education, satisfaction differences in the selection process and maintenance level of satisfaction. The research findings are as follows. First of all, to find out the selection process of vocational education consigned to general high school, students were asked to respond when they knew this program, when they decided to take a course, whether there were any career guidance, the reason why they chose and future plans after completing the program. As a result, they knew the program when they were more freshmen than sophomores and this finding showed a higher percentage than sophomores. With regard to the time when students decided the consignment course, the second semester of sophomores were higher than that of freshmen. Concerning what made students decide the program, they answered that they decided on their won rather than someone else's recommendation. Regarding career guidance, most of the participants were already received prior training before choosing the vocational education. After completing the vocational education, employment showed a higher rate than going to college. Second, the degree of school life satisfaction were examined by enrolled students according to selection process. School life satisfaction involves 5 categories; teaching-learning area, teacher area, behavior teaching area, school facilities area and overall satisfaction. The result showed that there was a difference in the satisfaction of registered students depending on the process of selecting the program. When it comes to the time when they knew and decided, freshmen showed higher than both the first and the second semester of sophomores. With respect to decision satisfaction level, the students who decided the program based on their willingness showed a high level of satisfaction. The finding indicated that school maladjusted students in general high school showed a high level of satisfaction concerning the crucial reason why they chose. The result also revealed that the group which conducted pre-career education presented higher satisfaction. As to the level of satisfaction depending on future career plans after the completion of the vocational education program, the group that is planning to go to college showed a high level of satisfaction than employment group or undefined group. Third, to find out how long students who completed the course maintained the level of satisfaction, the satisfaction differences between enrolled students and graduates were examined. The result revealed that enrolled students showed higher satisfaction than that of graduates. When all the research findings were combined, it is necessary that vocational education including vocational education briefing session needs to advance the period by the first semester of freshmen. And school life satisfaction of vocational courses operated consignment in general high school needs to be dealt with more. To fulfill this, a lot of attention and active efforts to improve vocational education courses are needed. Lastly, in order to last the effectiveness of vocational training courses, it is necessary to provide continuous and systematic follow-up measures for graduates.
〈Abstract〉 A Study on Vocational Education Operated Consignment in General High School Kyeong-Su Lee Graduate School of Dong-Shin University (Academic Advisor : Prof. Sung-Ju Lee) The purpose of this research is to give some implications in vocational education by analyzing the present condition of vocational education consigned to general high school. To achieve this end, this study has examined general high school students choose the process of vocational education, satisfaction differences in the selection process and maintenance level of satisfaction. The research findings are as follows. First of all, to find out the selection process of vocational education consigned to general high school, students were asked to respond when they knew this program, when they decided to take a course, whether there were any career guidance, the reason why they chose and future plans after completing the program. As a result, they knew the program when they were more freshmen than sophomores and this finding showed a higher percentage than sophomores. With regard to the time when students decided the consignment course, the second semester of sophomores were higher than that of freshmen. Concerning what made students decide the program, they answered that they decided on their won rather than someone else's recommendation. Regarding career guidance, most of the participants were already received prior training before choosing the vocational education. After completing the vocational education, employment showed a higher rate than going to college. Second, the degree of school life satisfaction were examined by enrolled students according to selection process. School life satisfaction involves 5 categories; teaching-learning area, teacher area, behavior teaching area, school facilities area and overall satisfaction. The result showed that there was a difference in the satisfaction of registered students depending on the process of selecting the program. When it comes to the time when they knew and decided, freshmen showed higher than both the first and the second semester of sophomores. With respect to decision satisfaction level, the students who decided the program based on their willingness showed a high level of satisfaction. The finding indicated that school maladjusted students in general high school showed a high level of satisfaction concerning the crucial reason why they chose. The result also revealed that the group which conducted pre-career education presented higher satisfaction. As to the level of satisfaction depending on future career plans after the completion of the vocational education program, the group that is planning to go to college showed a high level of satisfaction than employment group or undefined group. Third, to find out how long students who completed the course maintained the level of satisfaction, the satisfaction differences between enrolled students and graduates were examined. The result revealed that enrolled students showed higher satisfaction than that of graduates. When all the research findings were combined, it is necessary that vocational education including vocational education briefing session needs to advance the period by the first semester of freshmen. And school life satisfaction of vocational courses operated consignment in general high school needs to be dealt with more. To fulfill this, a lot of attention and active efforts to improve vocational education courses are needed. Lastly, in order to last the effectiveness of vocational training courses, it is necessary to provide continuous and systematic follow-up measures for graduates.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.