아름다움에 대한 추구와 뷰티 행동 형태가 시대와 문화에 따라 다양하고 빠르게 변화되어 가고 있다. 현대인들의 대부분이 인터넷이나 TV, 미디어에 의존하는 비율이 높아지면서 일반 여성들도 연예인들과 같이 속눈썹을 연장하는 경향이 점차 증가하고 있다. 따라서 속눈썹연장 시술만으로도 얼굴 이미지를 쉽게 변화시킬 수 있으며, 인상형성의 중요한 요인으로 인식되고 있다. 이러한 요인으로 여성들의 속눈썹연장 시술에 대한 만족도가 매우 높은 것으로 나타나며, 얼굴 전체의 메이크업 시간을 단축시켜줌으로써 속눈썹연장 시술에 대한 선호도가 높은 것으로 사료된다. 본 연구는 속눈썹연장 시술 선호도(샵 이용 시 선호도, 시술에 대한 선호도)와 샵 평가기준, 이용실태의 차이를 규명하고 이러한 차이를 통해 속눈썹연장 시술을 선호하는 이유를 파악하여 속눈썹연장 시술 ...
아름다움에 대한 추구와 뷰티 행동 형태가 시대와 문화에 따라 다양하고 빠르게 변화되어 가고 있다. 현대인들의 대부분이 인터넷이나 TV, 미디어에 의존하는 비율이 높아지면서 일반 여성들도 연예인들과 같이 속눈썹을 연장하는 경향이 점차 증가하고 있다. 따라서 속눈썹연장 시술만으로도 얼굴 이미지를 쉽게 변화시킬 수 있으며, 인상형성의 중요한 요인으로 인식되고 있다. 이러한 요인으로 여성들의 속눈썹연장 시술에 대한 만족도가 매우 높은 것으로 나타나며, 얼굴 전체의 메이크업 시간을 단축시켜줌으로써 속눈썹연장 시술에 대한 선호도가 높은 것으로 사료된다. 본 연구는 속눈썹연장 시술 선호도(샵 이용 시 선호도, 시술에 대한 선호도)와 샵 평가기준, 이용실태의 차이를 규명하고 이러한 차이를 통해 속눈썹연장 시술을 선호하는 이유를 파악하여 속눈썹연장 시술 마케팅 전략에 활용할 수 있는 새로운 학문에 대한 기초자료를 제공하는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 속눈썹연장 시술 경험이 있는 부산, 울산, 경남의 20대 이상 여성 300명을 대상으로 설문을 실시 한 후 300부 모두를 최종적으로 조사 분석을 실시하였으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 입력 과정을 거쳐 SPSS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 전산 처리 하였다. 자료 분석을 위해 사용된 기법으로는 인구통계학적인 특성, 설문 문항에 대한 타당도와 신뢰도 분석을 하였으며, 그 이후의 요인들을 이용하여 차이분석을 실시하였다. 첫째, 인구통계학적 특성, 선호도, 샵평가, 이용실태에 따른 빈도분석에서 인구통계학적 특성에 대한 빈도에서 연령은 20대, 미혼 여성으로, 학력은 대학교 재학중의 학생으로 부모님들의 경제수준(소득)은 200~400 만원 미만이 높게 나타났고, 선호도에 따른 빈도분석에서 샵 이용 시 선호도에 따른 빈도에서는 삽 방문 시 가장 선호하는 항목으로 시술스킬, 샵 이용 시 시설 선호도는 내부공간(내부시설), 서비스 선호도는 고객의 요구에 신속히 대응, 속눈썹연장 시술 시 선호도는 고객유형 얼굴스타일 등에 맞게 시술, 이벤트 선호도는 저렴한 가격, 속눈썹 샵 형태 선호도는 속눈썹연장 시술 전문 샵, 샵 위치는 중심지 번화가가 높게 나타났다. 속눈썹연장 시술에 대한 선호도에 따른 빈도분석에서는 컬의 종류는 네추럴 컬, 속눈썹 이미지는 청순한 이미지, 속눈썹의 굵기는 0.10mm, 컬의 형태는 JC컬, 길이는 10mm, 컬의 컬러는 검정색, 밀도는 80%-풍성하고 자연스럽게가 높게 나타났다. 샵 평가에 따른 빈도분석에서는 업체의 블로그나 후기, 친절한 상담, 속눈썹연장 시술 샵의 인지도에서 중요하다고 여겼으며, 속눈썹연장 시술 아티스트들의 프로필이나 경력, 적당한 가격, 단골 고객에 대한 할인율시, 속눈썹연장 시술 전문 샵에서는 속눈썹연장 시술 전문 샵에서 시술 받는 것을 중요시 여겼고 또한, 전문가의 숙련도를 높이 평가 한다고 나타내었다. 이용실태에 따른 빈도분석에서는 년 시술횟수는 5회 미만, 이용 시기는 기분전환을 위해, 시술정도는 2~3달에 1회 이하, 1회 지출비용은 3만원 이상~4만원 미만, 시술시간 30분 이상~1시간 미만, 정보경로는 지인의 추천, 샵 위치는 시내 중심가에 위치한 샵으로 시술 받는 목적은 본인의 만족감을 갖기 위해서로 나타났다. 둘째, 성격유형별 요인분석과 신뢰도에서 성격유형에 대한 측정도구가 실제로 적절한지 여부를 평가하기 위해 개념타당도를 알아본 결과, 총 30개의 변수에서 요인적재값이 .60이하로 나타난 5개 문항(성격9, 성격15, 성격18, 성격19, 성격24, 성격 27)을 제외하고 25개의 문항을 선택하였다. 신뢰도의 척도인 Cronbach’s α 값은 일반적으로 .60이상인 문항으로 5개의 요인으로 민감성, 성실성, 외향성, 친절성, 개방성으로 나타났다. 셋째, 속눈썹연장 시술 시 샵의 평가기준과 이용실태에서 성격유형과 속눈썹연장 시술 샵 평가에서는 업체의 블로그나 후기 항목의 차이에서 외향성, 친절한 상담 항목의 차이에서 개방성, 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술의 전문기술의 차이에서 민감성, 외향성, 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술 샵의 인지도의 차이에서 친절성, 속눈썹연장 시술 아티스트들의 프로필이나 경력 차이에서 민감성, 개방성, 성실성, 적당한 비용의 차이에서 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술 전문 샵의 차이에서 개방성, 성실성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성격유형에 따른 이용실태에서 시술시간 차이에서 성실성, 1회 지출비용의 차이에서는 민감성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 관리기간의 차이에서는 민감성, 성실성, 정보경로의 차이에서는 민감성, 샵 위치의 차이에서는 성실성, 목적의 차이에서는 민감성, 성실성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 속눈썹연장 시술에 대한 선호도에서 성격유형에 따른 속눈썹연장 시술 샵 이용 시 선호도에서는 샵 방문 시 가장 선호하는 항목의 차이에서 성실성, 샵 이용 시 시설 선호도의 차이에서 외향성, 성격유형에 따른 속눈썹연장 시술 선호도의 차이에서 외향성, 친절성, 샵 위치 선호도의 차이에서 민감
아름다움에 대한 추구와 뷰티 행동 형태가 시대와 문화에 따라 다양하고 빠르게 변화되어 가고 있다. 현대인들의 대부분이 인터넷이나 TV, 미디어에 의존하는 비율이 높아지면서 일반 여성들도 연예인들과 같이 속눈썹을 연장하는 경향이 점차 증가하고 있다. 따라서 속눈썹연장 시술만으로도 얼굴 이미지를 쉽게 변화시킬 수 있으며, 인상형성의 중요한 요인으로 인식되고 있다. 이러한 요인으로 여성들의 속눈썹연장 시술에 대한 만족도가 매우 높은 것으로 나타나며, 얼굴 전체의 메이크업 시간을 단축시켜줌으로써 속눈썹연장 시술에 대한 선호도가 높은 것으로 사료된다. 본 연구는 속눈썹연장 시술 선호도(샵 이용 시 선호도, 시술에 대한 선호도)와 샵 평가기준, 이용실태의 차이를 규명하고 이러한 차이를 통해 속눈썹연장 시술을 선호하는 이유를 파악하여 속눈썹연장 시술 마케팅 전략에 활용할 수 있는 새로운 학문에 대한 기초자료를 제공하는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 속눈썹연장 시술 경험이 있는 부산, 울산, 경남의 20대 이상 여성 300명을 대상으로 설문을 실시 한 후 300부 모두를 최종적으로 조사 분석을 실시하였으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 입력 과정을 거쳐 SPSS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 전산 처리 하였다. 자료 분석을 위해 사용된 기법으로는 인구통계학적인 특성, 설문 문항에 대한 타당도와 신뢰도 분석을 하였으며, 그 이후의 요인들을 이용하여 차이분석을 실시하였다. 첫째, 인구통계학적 특성, 선호도, 샵평가, 이용실태에 따른 빈도분석에서 인구통계학적 특성에 대한 빈도에서 연령은 20대, 미혼 여성으로, 학력은 대학교 재학중의 학생으로 부모님들의 경제수준(소득)은 200~400 만원 미만이 높게 나타났고, 선호도에 따른 빈도분석에서 샵 이용 시 선호도에 따른 빈도에서는 삽 방문 시 가장 선호하는 항목으로 시술스킬, 샵 이용 시 시설 선호도는 내부공간(내부시설), 서비스 선호도는 고객의 요구에 신속히 대응, 속눈썹연장 시술 시 선호도는 고객유형 얼굴스타일 등에 맞게 시술, 이벤트 선호도는 저렴한 가격, 속눈썹 샵 형태 선호도는 속눈썹연장 시술 전문 샵, 샵 위치는 중심지 번화가가 높게 나타났다. 속눈썹연장 시술에 대한 선호도에 따른 빈도분석에서는 컬의 종류는 네추럴 컬, 속눈썹 이미지는 청순한 이미지, 속눈썹의 굵기는 0.10mm, 컬의 형태는 JC컬, 길이는 10mm, 컬의 컬러는 검정색, 밀도는 80%-풍성하고 자연스럽게가 높게 나타났다. 샵 평가에 따른 빈도분석에서는 업체의 블로그나 후기, 친절한 상담, 속눈썹연장 시술 샵의 인지도에서 중요하다고 여겼으며, 속눈썹연장 시술 아티스트들의 프로필이나 경력, 적당한 가격, 단골 고객에 대한 할인율시, 속눈썹연장 시술 전문 샵에서는 속눈썹연장 시술 전문 샵에서 시술 받는 것을 중요시 여겼고 또한, 전문가의 숙련도를 높이 평가 한다고 나타내었다. 이용실태에 따른 빈도분석에서는 년 시술횟수는 5회 미만, 이용 시기는 기분전환을 위해, 시술정도는 2~3달에 1회 이하, 1회 지출비용은 3만원 이상~4만원 미만, 시술시간 30분 이상~1시간 미만, 정보경로는 지인의 추천, 샵 위치는 시내 중심가에 위치한 샵으로 시술 받는 목적은 본인의 만족감을 갖기 위해서로 나타났다. 둘째, 성격유형별 요인분석과 신뢰도에서 성격유형에 대한 측정도구가 실제로 적절한지 여부를 평가하기 위해 개념타당도를 알아본 결과, 총 30개의 변수에서 요인적재값이 .60이하로 나타난 5개 문항(성격9, 성격15, 성격18, 성격19, 성격24, 성격 27)을 제외하고 25개의 문항을 선택하였다. 신뢰도의 척도인 Cronbach’s α 값은 일반적으로 .60이상인 문항으로 5개의 요인으로 민감성, 성실성, 외향성, 친절성, 개방성으로 나타났다. 셋째, 속눈썹연장 시술 시 샵의 평가기준과 이용실태에서 성격유형과 속눈썹연장 시술 샵 평가에서는 업체의 블로그나 후기 항목의 차이에서 외향성, 친절한 상담 항목의 차이에서 개방성, 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술의 전문기술의 차이에서 민감성, 외향성, 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술 샵의 인지도의 차이에서 친절성, 속눈썹연장 시술 아티스트들의 프로필이나 경력 차이에서 민감성, 개방성, 성실성, 적당한 비용의 차이에서 친절성, 성실성, 속눈썹연장 시술 전문 샵의 차이에서 개방성, 성실성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성격유형에 따른 이용실태에서 시술시간 차이에서 성실성, 1회 지출비용의 차이에서는 민감성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 관리기간의 차이에서는 민감성, 성실성, 정보경로의 차이에서는 민감성, 샵 위치의 차이에서는 성실성, 목적의 차이에서는 민감성, 성실성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 속눈썹연장 시술에 대한 선호도에서 성격유형에 따른 속눈썹연장 시술 샵 이용 시 선호도에서는 샵 방문 시 가장 선호하는 항목의 차이에서 성실성, 샵 이용 시 시설 선호도의 차이에서 외향성, 성격유형에 따른 속눈썹연장 시술 선호도의 차이에서 외향성, 친절성, 샵 위치 선호도의 차이에서 민감
The desire for beauty and the form of beauty actions are diverse, in relation to the time and culture, and it is changing rapidly. As most of the modern people are relying on the internet, TV or the media, the number of average women who want to extend their eyelashes like the celebrities is increas...
The desire for beauty and the form of beauty actions are diverse, in relation to the time and culture, and it is changing rapidly. As most of the modern people are relying on the internet, TV or the media, the number of average women who want to extend their eyelashes like the celebrities is increasing. Therefore, they can change the facial image easily just by extending their eyelashes and it is known to be an important factor in establishing a great impression. Due to these reasons, the satisfaction level of women’s eyelashes extension surgical procedures is high and people prefer this procedure because it can reduce the overall time spent on makeup. This research aims to investigate the difference between the preference of eye lash extension procedure (preference when using shop, preference about the procedure) and the shop’s judgment criteria and the usage condition and through these differences, identify the reason why people prefer this procedure so that it can provide base evidence for a new study that can be used for marketing strategy for eyelash extension surgical procedure. The target for this research is 300 women over their 20s who have experience in the procedure and those who live in Busan, Ulsan and Gyeong-Nam. We conducted a survey and then conducted analysis with all of the 300 surveys and we processed it through SPSS 18.0 after inputting the data. The method used to analyze the material was the analysis of the demographic characteristics, the validity and the reliability of the survey and then conducted the difference analysis using the later cause. First, according to the frequency distribution of the demographic characteristic, preference, shop assessment and usage condition, the following were shown. In terms of demographic characteristics, the women were in their 20s, unmarried, mostly students at universities and their parents’ financial status was mostly in between 2,000,000∼4,000,000 won. In the frequency distribution of the preference, the frequency in relation to the preference when using the shop, the most preferred content was the procedure skill in relation to visiting the shop, inside space (facility) in relation to the preference of extension procedure, immediate response in relation to the preference of the service, procedure according to the face style in relation to the preference of the extension procedure, appropriate price in relation to the preference of event, professional extension shop in relation to the type of eye lash shop, city central in relation to the location were shown high. The frequency distribution of the preferred curl type showed that natural curl, eye lash image was pure image, 0.10mm in thickness, JC curl for the curl type, 10mm in length, black for the curl color and 80% density – rich and natural were high. In the frequency distribution according to the shop judgment, the company’s blog or comments, friendly consultation, the popularity was important factors, the artists’ profiles or careers, appropriate price, discounts for constant customers and receiving professional procedure in the extension procedure shop were important factors and also judged the professional’s technicality very high. According to the frequency distribution of the usage condition, it showed that the number of procedures conducted per year was less than 5 times, the reason was to change their mood, the number of procedures was less than one time in between 2~3 months, the payment was in between 30,000~40,000 won, the procedure duration was in between 30 minutes to 1 hour, the information path was through peer’s recommendation, the location of the shop was in the central are of the city and the objective was to gain self-satisfaction. Second, in order to check if the measurement tool for the personality types in reliability and cause and effect analysis of the personality types is appropriate, we conducted a validity test. The measure of reliability, Cronbach’s alpha is generally questions over 0.60, shown by 5 causes, sensitivity, sincerity, extroversion, friendliness and openness. Third, in terms of shop’s judgment criteria and the usage condition, there are differences in; extroversion in relation to the company’s blog or comments, openness, friendliness, sincerity in relation to friendly consulting, sensitivity, openness, friendliness, sincerity in relation to the technicality of the surgeon, friendliness in relation to the popularity of the shop, sensitivity, openness, sincerity in relation to the artists’ profile or career, friendliness, sincerity in relation to the appropriate price, openness and sincerity in relation to the eye lash extension professional shop. In relation to the usage condition according to the personality, there is a difference in sincerity in relation to the procedure duration, sensitivity in relation to the onetime payment. There is a difference in sensitivity, sincerity in relation to the management duration, sensitivity in relation to the information path, sincerity in relation to the location of the shop, sensitivity and sincerity in relation to the objectives. Fourth, in the preference of eye lash procedure and in the preference of eye lash extension procedure according to the personality, it showed that sincerity was important, extroversion in relation to the facility preference, extroversion, friendliness in relation to the preference of eye lash extension procedure according to the personality, sensitivity and sincerity in relation to the preference of the shop’s location. In the curl type preference in the eye lash extension procedure according to the personality, friendliness was important, sensitivity, friendliness, sincerity in relation to the preference of the thickness of the eye lashes, friendliness in relation to the preference of the curl’s form and openness in relation to the preference of the length of the eye lashes.
The desire for beauty and the form of beauty actions are diverse, in relation to the time and culture, and it is changing rapidly. As most of the modern people are relying on the internet, TV or the media, the number of average women who want to extend their eyelashes like the celebrities is increasing. Therefore, they can change the facial image easily just by extending their eyelashes and it is known to be an important factor in establishing a great impression. Due to these reasons, the satisfaction level of women’s eyelashes extension surgical procedures is high and people prefer this procedure because it can reduce the overall time spent on makeup. This research aims to investigate the difference between the preference of eye lash extension procedure (preference when using shop, preference about the procedure) and the shop’s judgment criteria and the usage condition and through these differences, identify the reason why people prefer this procedure so that it can provide base evidence for a new study that can be used for marketing strategy for eyelash extension surgical procedure. The target for this research is 300 women over their 20s who have experience in the procedure and those who live in Busan, Ulsan and Gyeong-Nam. We conducted a survey and then conducted analysis with all of the 300 surveys and we processed it through SPSS 18.0 after inputting the data. The method used to analyze the material was the analysis of the demographic characteristics, the validity and the reliability of the survey and then conducted the difference analysis using the later cause. First, according to the frequency distribution of the demographic characteristic, preference, shop assessment and usage condition, the following were shown. In terms of demographic characteristics, the women were in their 20s, unmarried, mostly students at universities and their parents’ financial status was mostly in between 2,000,000∼4,000,000 won. In the frequency distribution of the preference, the frequency in relation to the preference when using the shop, the most preferred content was the procedure skill in relation to visiting the shop, inside space (facility) in relation to the preference of extension procedure, immediate response in relation to the preference of the service, procedure according to the face style in relation to the preference of the extension procedure, appropriate price in relation to the preference of event, professional extension shop in relation to the type of eye lash shop, city central in relation to the location were shown high. The frequency distribution of the preferred curl type showed that natural curl, eye lash image was pure image, 0.10mm in thickness, JC curl for the curl type, 10mm in length, black for the curl color and 80% density – rich and natural were high. In the frequency distribution according to the shop judgment, the company’s blog or comments, friendly consultation, the popularity was important factors, the artists’ profiles or careers, appropriate price, discounts for constant customers and receiving professional procedure in the extension procedure shop were important factors and also judged the professional’s technicality very high. According to the frequency distribution of the usage condition, it showed that the number of procedures conducted per year was less than 5 times, the reason was to change their mood, the number of procedures was less than one time in between 2~3 months, the payment was in between 30,000~40,000 won, the procedure duration was in between 30 minutes to 1 hour, the information path was through peer’s recommendation, the location of the shop was in the central are of the city and the objective was to gain self-satisfaction. Second, in order to check if the measurement tool for the personality types in reliability and cause and effect analysis of the personality types is appropriate, we conducted a validity test. The measure of reliability, Cronbach’s alpha is generally questions over 0.60, shown by 5 causes, sensitivity, sincerity, extroversion, friendliness and openness. Third, in terms of shop’s judgment criteria and the usage condition, there are differences in; extroversion in relation to the company’s blog or comments, openness, friendliness, sincerity in relation to friendly consulting, sensitivity, openness, friendliness, sincerity in relation to the technicality of the surgeon, friendliness in relation to the popularity of the shop, sensitivity, openness, sincerity in relation to the artists’ profile or career, friendliness, sincerity in relation to the appropriate price, openness and sincerity in relation to the eye lash extension professional shop. In relation to the usage condition according to the personality, there is a difference in sincerity in relation to the procedure duration, sensitivity in relation to the onetime payment. There is a difference in sensitivity, sincerity in relation to the management duration, sensitivity in relation to the information path, sincerity in relation to the location of the shop, sensitivity and sincerity in relation to the objectives. Fourth, in the preference of eye lash procedure and in the preference of eye lash extension procedure according to the personality, it showed that sincerity was important, extroversion in relation to the facility preference, extroversion, friendliness in relation to the preference of eye lash extension procedure according to the personality, sensitivity and sincerity in relation to the preference of the shop’s location. In the curl type preference in the eye lash extension procedure according to the personality, friendliness was important, sensitivity, friendliness, sincerity in relation to the preference of the thickness of the eye lashes, friendliness in relation to the preference of the curl’s form and openness in relation to the preference of the length of the eye lashes.
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