본 연구는 지역아동센터 아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 구성하여 자신의 감정을 인식하고 자유롭게 표출하며, 집단 내 상호작용을 통한 사회화 기술 및 감정조절능력을 형성할 수 있도록 기회를 제공함으로써 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이를 위해 경기도에 위치한 A지역아동센터를 이용하는 아동 중 자아탄력성이 낮은 초등학교 고학년 아동 4명을 대상으로 집단을 구성하여 주 2회 60분씩 16회기 집단미술치료프로그램을 진행하였다.
연구 방법은 연구대상 표집을 위해 아동의 주 양육자로부터 한국아동인성척도(KPRC)검사를 실시하였으며, 연구의 효과 검증을 위해 ...
본 연구는 지역아동센터 아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 구성하여 자신의 감정을 인식하고 자유롭게 표출하며, 집단 내 상호작용을 통한 사회화 기술 및 감정조절능력을 형성할 수 있도록 기회를 제공함으로써 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이를 위해 경기도에 위치한 A지역아동센터를 이용하는 아동 중 자아탄력성이 낮은 초등학교 고학년 아동 4명을 대상으로 집단을 구성하여 주 2회 60분씩 16회기 집단미술치료프로그램을 진행하였다.
연구 방법은 연구대상 표집을 위해 아동의 주 양육자로부터 한국아동인성척도(KPRC)검사를 실시하였으며, 연구의 효과 검증을 위해 자아탄력성 척도 검사와 풍경구성기법(LMT)그림검사를 실시하였다. 자아탄력성 척도 검사는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 사전․사후 점수의 차이에 대한 대응표본 t-검증을 실시한 결과와 미술치료 프로그램 단계에 따른 개인 및 집단의 변화과정과 풍경구성기법(LMT)의 변화 과정을 분석하였다.
연구의 결과를 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성에 미치는 효과를 알아본 결과 집단미술치료는 지역아동센터 아동의 자아탄력성 향상에 긍정적인 효과를 가지며 집단미술치료는 자아탄력성의 하위요인 중 활력성, 호기심, 감정통제에서 유의미한 차이가 있다.
풍경구성기법(LMT)의 그림을 분석한 결과 사전 검사에서는 정체되어 있는 강과 막히고 각이 진 길, 황폐한 밭 등의 표현에서 정서적으로 불안하고 낮은 만족감과 부정적인 자아상을 보였다. 그러나 사후 검사에서는 흐르는 강과 유연해진 길, 단단하고 풍성해진 나무의 표현 등에서 정서적 안정감과 자신감이 회복되며 긍정적인 자아상 확립의 변화를 보였다. 집단미술치료 과정에서는 미술매체라는 새로운 활동과 경험을 통해 아동의 내면에 잠재되어 있던 활력성과 호기심을 자극 받고 집단을 통해 자신의 감정을 표현하고 발산 할 수 있는 안전한 환경을 제공 받으면서 긍정적인 자기표현과 자신감을 가지고 능동적으로 활동하는 변화된 모습을 보였다.
따라서 본 연구는 이와 같은 논의와 결과를 통해 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성 향상에 긍정적인 효과를 가진다고 볼 수 있으며, 추후 자아탄력성 향상을 위한 심리, 정서적 지원에 효과적인 집단미술치료 프로그램으로서 활용될 수 있다는 가능성을 제시하는데 본 연구의 치료적 의의를 가진다.
본 연구는 지역아동센터 아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 구성하여 자신의 감정을 인식하고 자유롭게 표출하며, 집단 내 상호작용을 통한 사회화 기술 및 감정조절능력을 형성할 수 있도록 기회를 제공함으로써 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이를 위해 경기도에 위치한 A지역아동센터를 이용하는 아동 중 자아탄력성이 낮은 초등학교 고학년 아동 4명을 대상으로 집단을 구성하여 주 2회 60분씩 16회기 집단미술치료프로그램을 진행하였다.
연구 방법은 연구대상 표집을 위해 아동의 주 양육자로부터 한국아동인성척도(KPRC)검사를 실시하였으며, 연구의 효과 검증을 위해 자아탄력성 척도 검사와 풍경구성기법(LMT)그림검사를 실시하였다. 자아탄력성 척도 검사는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 사전․사후 점수의 차이에 대한 대응표본 t-검증을 실시한 결과와 미술치료 프로그램 단계에 따른 개인 및 집단의 변화과정과 풍경구성기법(LMT)의 변화 과정을 분석하였다.
연구의 결과를 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성에 미치는 효과를 알아본 결과 집단미술치료는 지역아동센터 아동의 자아탄력성 향상에 긍정적인 효과를 가지며 집단미술치료는 자아탄력성의 하위요인 중 활력성, 호기심, 감정통제에서 유의미한 차이가 있다.
풍경구성기법(LMT)의 그림을 분석한 결과 사전 검사에서는 정체되어 있는 강과 막히고 각이 진 길, 황폐한 밭 등의 표현에서 정서적으로 불안하고 낮은 만족감과 부정적인 자아상을 보였다. 그러나 사후 검사에서는 흐르는 강과 유연해진 길, 단단하고 풍성해진 나무의 표현 등에서 정서적 안정감과 자신감이 회복되며 긍정적인 자아상 확립의 변화를 보였다. 집단미술치료 과정에서는 미술매체라는 새로운 활동과 경험을 통해 아동의 내면에 잠재되어 있던 활력성과 호기심을 자극 받고 집단을 통해 자신의 감정을 표현하고 발산 할 수 있는 안전한 환경을 제공 받으면서 긍정적인 자기표현과 자신감을 가지고 능동적으로 활동하는 변화된 모습을 보였다.
따라서 본 연구는 이와 같은 논의와 결과를 통해 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자아탄력성 향상에 긍정적인 효과를 가진다고 볼 수 있으며, 추후 자아탄력성 향상을 위한 심리, 정서적 지원에 효과적인 집단미술치료 프로그램으로서 활용될 수 있다는 가능성을 제시하는데 본 연구의 치료적 의의를 가진다.
center located in A area of Gyeonggi-do. The research subjects were also diagnosed with low ego-resilience. The group of the four research subjects joined a group art therapy program twice a week, and each of the total 16 sessions lasted for 60 minutes.
As for the research method, the study cond...
center located in A area of Gyeonggi-do. The research subjects were also diagnosed with low ego-resilience. The group of the four research subjects joined a group art therapy program twice a week, and each of the total 16 sessions lasted for 60 minutes.
As for the research method, the study conducted a test of the Korean Personality Rating Scale for Children (KPRC) onto main fosterers of the children in order to collect research subjects, and the study also carried out a test of ego-resilience scale and a drawing test of Landscape Montage Technique (LMT) to verify effects of the study itself. In regard to the test of the ego-resilience scale, the study used SPSS 20.0 program and carried out the paired sample T-test on differences in scores T-test and how the individual research subjects, the group as well as LMT would change through the sessions of the art therapy program.
Conclusions extracted from the analysis on the research findings are summarized as follows. The study looked into how the group art therapy would influence the ego-resilience of the children in the community child center and
found out that the group art therapy has a positive effect on the improvement of the children’s ego-resilience and that the group art therapy presents significant differences in relation to these sub-factors of ego-resilience such as the vitality, the curiosity and the emotional control. The results of the comparison on the scores in connection with the eco-resilience of the children in the community child
center before and after the group art therapy came up with this statistically significant difference of t=-7.219(p<.01), and as for the differences in the scores of the sub-factors of the ego-resilience of the children in the community child center before and after the group art therapy, when the group art therapy finished, the vitality, the emotional control and the curiosity presented statistically significant
differences of t=-3.481(p<.05), t=-6.755 (p<.01) and t=-4.899(p<.05) respectively.
The study took a look into the LMT drawings and noticed that while the pretest presented emotionally insecure and low satisfaction as well as negative ego-images, the posttest came up with positive changes in the stablishment of ego-images as the children recovered emotional stability and confidence. When the children enjoyed new activities and experiences called the art media during the group art therapy, the vitality and the curiosity hidden inside the children were stimulated, and in the group, the children was put in this safe environment in which they were allowed to present their personal feelings, and that was what, as far as the study understood, encouraged the children to voluntarily join the program with a sense of confidence as they shared their feelings with others in positive ways.
In the light of what has been discussed and learned so far, the study confirms that the group art therapy contributes positively to the improvement of the ego-resilience of the children in the community child center.
center located in A area of Gyeonggi-do. The research subjects were also diagnosed with low ego-resilience. The group of the four research subjects joined a group art therapy program twice a week, and each of the total 16 sessions lasted for 60 minutes.
As for the research method, the study conducted a test of the Korean Personality Rating Scale for Children (KPRC) onto main fosterers of the children in order to collect research subjects, and the study also carried out a test of ego-resilience scale and a drawing test of Landscape Montage Technique (LMT) to verify effects of the study itself. In regard to the test of the ego-resilience scale, the study used SPSS 20.0 program and carried out the paired sample T-test on differences in scores T-test and how the individual research subjects, the group as well as LMT would change through the sessions of the art therapy program.
Conclusions extracted from the analysis on the research findings are summarized as follows. The study looked into how the group art therapy would influence the ego-resilience of the children in the community child center and
found out that the group art therapy has a positive effect on the improvement of the children’s ego-resilience and that the group art therapy presents significant differences in relation to these sub-factors of ego-resilience such as the vitality, the curiosity and the emotional control. The results of the comparison on the scores in connection with the eco-resilience of the children in the community child
center before and after the group art therapy came up with this statistically significant difference of t=-7.219(p<.01), and as for the differences in the scores of the sub-factors of the ego-resilience of the children in the community child center before and after the group art therapy, when the group art therapy finished, the vitality, the emotional control and the curiosity presented statistically significant
differences of t=-3.481(p<.05), t=-6.755 (p<.01) and t=-4.899(p<.05) respectively.
The study took a look into the LMT drawings and noticed that while the pretest presented emotionally insecure and low satisfaction as well as negative ego-images, the posttest came up with positive changes in the stablishment of ego-images as the children recovered emotional stability and confidence. When the children enjoyed new activities and experiences called the art media during the group art therapy, the vitality and the curiosity hidden inside the children were stimulated, and in the group, the children was put in this safe environment in which they were allowed to present their personal feelings, and that was what, as far as the study understood, encouraged the children to voluntarily join the program with a sense of confidence as they shared their feelings with others in positive ways.
In the light of what has been discussed and learned so far, the study confirms that the group art therapy contributes positively to the improvement of the ego-resilience of the children in the community child center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.