서론: 세계 여러 국가에서 조종사들의 고가속도 환경에 대한 대응 능력 향상을 위해 원심분리기를 이용한 고가속도 훈련을 시행하고 있다. 고가속도 훈련은 그 자체로 조종사들의 척추에 부정적인 영향을 미칠 위험성을 가지고 있다. 하지만 현재까지 고가속도 훈련이 전투기 조종사의 척추에 미치는 영향에 관한 대규모 연구는 없는 실태이다.
방법: 하나의 기관에서 고가속도 훈련을 시행 받은 991명의 남자 조종사들의 데이터가 통계 분석에 이용되었다. 피험자 변인으로는 신체적 조건, 훈련 전까지의 비행시간, 훈련에 이용된 고가속도 관련 환경 등이 포함되었다. 급성 척추 손상의 발생 여부 및 그 손상의 ...
서론: 세계 여러 국가에서 조종사들의 고가속도 환경에 대한 대응 능력 향상을 위해 원심분리기를 이용한 고가속도 훈련을 시행하고 있다. 고가속도 훈련은 그 자체로 조종사들의 척추에 부정적인 영향을 미칠 위험성을 가지고 있다. 하지만 현재까지 고가속도 훈련이 전투기 조종사의 척추에 미치는 영향에 관한 대규모 연구는 없는 실태이다.
방법: 하나의 기관에서 고가속도 훈련을 시행 받은 991명의 남자 조종사들의 데이터가 통계 분석에 이용되었다. 피험자 변인으로는 신체적 조건, 훈련 전까지의 비행시간, 훈련에 이용된 고가속도 관련 환경 등이 포함되었다. 급성 척추 손상의 발생 여부 및 그 손상의 심각도 등 2가지를 종속 변수로 하였다.
결과: 단일 고가속도 훈련 후 급성 척추 손상 발병률은 2.3% (991명 중 23명) 이었다. 19명은 경미한 손상에 해당되는 급성 요추 혹은 경추 염좌가 발생하였고, 4명은 중한 손상이라고 판단할 수 있는 추간판 탈출증이 발생하였다. 다변량 분석 결과, 훈련 시 부하 받은 고가속도의 크기와 훈련 시 좌석 뒷받침의 각도가 급성 척추 손상의 발생 여부와 통계학적으로 유의한 관련이 있었다. 하지만 손상의 심각도와 관련된 피험자 변인은 없었다.
결론: 단일 고가속도 노출만으로도 전투기 조종사들의 척추 손상을 일으킬 수 있다는 것을 확인할 수 있었다. 훈련 시 시행 받은 고가속도의 크기가 급성 척추 손상 발생에 영향을 미치는 중요 요소로 생각된다.
서론: 세계 여러 국가에서 조종사들의 고가속도 환경에 대한 대응 능력 향상을 위해 원심분리기를 이용한 고가속도 훈련을 시행하고 있다. 고가속도 훈련은 그 자체로 조종사들의 척추에 부정적인 영향을 미칠 위험성을 가지고 있다. 하지만 현재까지 고가속도 훈련이 전투기 조종사의 척추에 미치는 영향에 관한 대규모 연구는 없는 실태이다.
방법: 하나의 기관에서 고가속도 훈련을 시행 받은 991명의 남자 조종사들의 데이터가 통계 분석에 이용되었다. 피험자 변인으로는 신체적 조건, 훈련 전까지의 비행시간, 훈련에 이용된 고가속도 관련 환경 등이 포함되었다. 급성 척추 손상의 발생 여부 및 그 손상의 심각도 등 2가지를 종속 변수로 하였다.
결과: 단일 고가속도 훈련 후 급성 척추 손상 발병률은 2.3% (991명 중 23명) 이었다. 19명은 경미한 손상에 해당되는 급성 요추 혹은 경추 염좌가 발생하였고, 4명은 중한 손상이라고 판단할 수 있는 추간판 탈출증이 발생하였다. 다변량 분석 결과, 훈련 시 부하 받은 고가속도의 크기와 훈련 시 좌석 뒷받침의 각도가 급성 척추 손상의 발생 여부와 통계학적으로 유의한 관련이 있었다. 하지만 손상의 심각도와 관련된 피험자 변인은 없었다.
결론: 단일 고가속도 노출만으로도 전투기 조종사들의 척추 손상을 일으킬 수 있다는 것을 확인할 수 있었다. 훈련 시 시행 받은 고가속도의 크기가 급성 척추 손상 발생에 영향을 미치는 중요 요소로 생각된다.
Purpose : Many countries have high gravity (G) training center using centrifuge for pilots to cope with a high G force environment. The high G training carries potential risk of giving negative effect on pilots' spine. However, no studies evaluated the influence of a single episode of centrifuge tra...
Purpose : Many countries have high gravity (G) training center using centrifuge for pilots to cope with a high G force environment. The high G training carries potential risk of giving negative effect on pilots' spine. However, no studies evaluated the influence of a single episode of centrifuge training on the spine of fighter pilots in large scale.
Methods : Study subjects were 991 male fighter pilots with high G training at one institution. Physical characteristics, flight hours of pilots prior to the training and exposed G force related factors during training were investigated as subject variables. The two dependent variables were whether the pilots developed acute spinal injury after training and the severity of the injury (major/minor).
Result : The incidence of acute spinal injury after a single episode of high G training was 2.3% (23 of 991 subjects). In 19 subjects, minor injury was developed. In the remaining 4 subjects, herniated intervertebral disc which is considered as a major injury was developed. In multivariate analysis, the magnitude of trained G force and the angle of trainee`s seatback was significantly related to the development of acute spinal injury. However, no factors were related with the severity of injury.
Conclusion : These results suggest that a single episode of high G training cause acute spinal injury of fighter pilots. The magnitude of trained G force seemed to be an important factor in the occurrence of acute spinal injury.
Purpose : Many countries have high gravity (G) training center using centrifuge for pilots to cope with a high G force environment. The high G training carries potential risk of giving negative effect on pilots' spine. However, no studies evaluated the influence of a single episode of centrifuge training on the spine of fighter pilots in large scale.
Methods : Study subjects were 991 male fighter pilots with high G training at one institution. Physical characteristics, flight hours of pilots prior to the training and exposed G force related factors during training were investigated as subject variables. The two dependent variables were whether the pilots developed acute spinal injury after training and the severity of the injury (major/minor).
Result : The incidence of acute spinal injury after a single episode of high G training was 2.3% (23 of 991 subjects). In 19 subjects, minor injury was developed. In the remaining 4 subjects, herniated intervertebral disc which is considered as a major injury was developed. In multivariate analysis, the magnitude of trained G force and the angle of trainee`s seatback was significantly related to the development of acute spinal injury. However, no factors were related with the severity of injury.
Conclusion : These results suggest that a single episode of high G training cause acute spinal injury of fighter pilots. The magnitude of trained G force seemed to be an important factor in the occurrence of acute spinal injury.
주제어
#전투기 조종사
#급성 척추 손상
#고가속도
#원심분리기
#Fighter Pilot
#Acute Spinal Injury
#High G force
#Centrifuge
학위논문 정보
저자
신영호
학위수여기관
충북대학교
학위구분
국내석사
학과
의학과 정형외과학전공
지도교수
김용민
발행연도
2015
총페이지
vii, 25 p.
키워드
전투기 조종사,
급성 척추 손상,
고가속도,
원심분리기,
Fighter Pilot,
Acute Spinal Injury,
High G force,
Centrifuge
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