슈만은 피아니스트이자 작곡가, 평론가로 활동한 독일 낭만주의를 대표 하는 음악가이다. 그는 3개의 바이올린 소나타를 남겼으며, 이 작품들에서 그의 중심 음악 장르였던 피아노는 반주의 기능뿐 아니라 바이올린과 피아노가 동등한 입장에서 또는 피아노가 바이올린을 먼저 끌어주기도 하는 모습으로 나타난다. 본 논문은 슈만의 생애와 그가 남긴 3개의 바이올린 소나타가 작곡된 배경을 살펴보았고, 《바이올린 소나타 제1번》의 연구를 위해 작품의 형식, 화성, 선율, 그리고 리듬을 분석하였다. 본 논문에서 연구한 《바이올린 소나타 제1번》은 슈만...
슈만은 피아니스트이자 작곡가, 평론가로 활동한 독일 낭만주의를 대표 하는 음악가이다. 그는 3개의 바이올린 소나타를 남겼으며, 이 작품들에서 그의 중심 음악 장르였던 피아노는 반주의 기능뿐 아니라 바이올린과 피아노가 동등한 입장에서 또는 피아노가 바이올린을 먼저 끌어주기도 하는 모습으로 나타난다. 본 논문은 슈만의 생애와 그가 남긴 3개의 바이올린 소나타가 작곡된 배경을 살펴보았고, 《바이올린 소나타 제1번》의 연구를 위해 작품의 형식, 화성, 선율, 그리고 리듬을 분석하였다. 본 논문에서 연구한 《바이올린 소나타 제1번》은 슈만의 최후의 창작기인 1851년 작곡된 작품이다. 곡의 구성은 총 세 개의 악장으로 되어있으며, 1악장과 3악장은 a minor의 소나타악장 형식, 2악장은 F Major의 론도 형식으로 작곡 되었다. 전체 악장에 걸쳐 아티큘레이션과 다이나믹이 세밀하게 표기되어있고 특히 3악장의 제1주제는 빠른 토카타풍의 리듬위에 스타카티시모, 스타카토, 악센트, 마르카토의 아티큘레이션이 자세하게 표기 되어있다. 또한 1악장과 2악장에서는 약박의 위치에 악센트를 붙여 강박이 되도록 보이는 특징이 나타난다. 그러나 이러한 집착적인 다이나믹과 아티큘레이션의 표기에 비해 형식에 있어서는 불안정한 모습을 보이며, 곡의 분위기를 전달하기에는 비교적 느리게 표기된 3악장의 빠르기말은 논란의 여지가 있다.
슈만은 피아니스트이자 작곡가, 평론가로 활동한 독일 낭만주의를 대표 하는 음악가이다. 그는 3개의 바이올린 소나타를 남겼으며, 이 작품들에서 그의 중심 음악 장르였던 피아노는 반주의 기능뿐 아니라 바이올린과 피아노가 동등한 입장에서 또는 피아노가 바이올린을 먼저 끌어주기도 하는 모습으로 나타난다. 본 논문은 슈만의 생애와 그가 남긴 3개의 바이올린 소나타가 작곡된 배경을 살펴보았고, 《바이올린 소나타 제1번》의 연구를 위해 작품의 형식, 화성, 선율, 그리고 리듬을 분석하였다. 본 논문에서 연구한 《바이올린 소나타 제1번》은 슈만의 최후의 창작기인 1851년 작곡된 작품이다. 곡의 구성은 총 세 개의 악장으로 되어있으며, 1악장과 3악장은 a minor의 소나타악장 형식, 2악장은 F Major의 론도 형식으로 작곡 되었다. 전체 악장에 걸쳐 아티큘레이션과 다이나믹이 세밀하게 표기되어있고 특히 3악장의 제1주제는 빠른 토카타풍의 리듬위에 스타카티시모, 스타카토, 악센트, 마르카토의 아티큘레이션이 자세하게 표기 되어있다. 또한 1악장과 2악장에서는 약박의 위치에 악센트를 붙여 강박이 되도록 보이는 특징이 나타난다. 그러나 이러한 집착적인 다이나믹과 아티큘레이션의 표기에 비해 형식에 있어서는 불안정한 모습을 보이며, 곡의 분위기를 전달하기에는 비교적 느리게 표기된 3악장의 빠르기말은 논란의 여지가 있다.
Robert Schumann was one of the leading German Romantic pianist, composer and a music critic. He left three violin sonatas. In his violin sonatas, the piano, in which he had his prowess, was given unprecedented roles. It was not only an accompanying instrument: it even led the violin here and there o...
Robert Schumann was one of the leading German Romantic pianist, composer and a music critic. He left three violin sonatas. In his violin sonatas, the piano, in which he had his prowess, was given unprecedented roles. It was not only an accompanying instrument: it even led the violin here and there or they played their parts without hierarchy between them. This research deals with Robert Schumann’s life and the background on the birth of his three violin sonatas. To study 《Violin Sonata No. 1》, its constitution, harmony, melody and rhythm were analyzed. 《Violin Sonata No. 1》 was composed in 1851, which was apparently the latest stage of his music-writing career. It consisted of three movements, movement 1 and movement 3 were a minor sonata form, movement 2 was F Major rondo form. Articulation and dynamics are closely marked throughout the movement, and in particular the first theme of the third movement was to be represented by the notation staccatissimo, staccato, accent, marcato on a fast toccata-like rhythm. In addition, the first movement and the second movement appears to be a feature that looks put the accent on the location of the light beats compulsion. But seems unstable compared to the representation of the state in the form of these obsessive dynamics and articulation, the preferred way to convey the atmosphere of the it marked the third movement is relatively slow pace of the tempo marked is debatable.
Robert Schumann was one of the leading German Romantic pianist, composer and a music critic. He left three violin sonatas. In his violin sonatas, the piano, in which he had his prowess, was given unprecedented roles. It was not only an accompanying instrument: it even led the violin here and there or they played their parts without hierarchy between them. This research deals with Robert Schumann’s life and the background on the birth of his three violin sonatas. To study 《Violin Sonata No. 1》, its constitution, harmony, melody and rhythm were analyzed. 《Violin Sonata No. 1》 was composed in 1851, which was apparently the latest stage of his music-writing career. It consisted of three movements, movement 1 and movement 3 were a minor sonata form, movement 2 was F Major rondo form. Articulation and dynamics are closely marked throughout the movement, and in particular the first theme of the third movement was to be represented by the notation staccatissimo, staccato, accent, marcato on a fast toccata-like rhythm. In addition, the first movement and the second movement appears to be a feature that looks put the accent on the location of the light beats compulsion. But seems unstable compared to the representation of the state in the form of these obsessive dynamics and articulation, the preferred way to convey the atmosphere of the it marked the third movement is relatively slow pace of the tempo marked is debatable.
주제어
#슈만 바이올린 소나타 Op. 105
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.