토지는 부증성(不增性)으로 인하여 일반 재화처럼 생산하거나 증식 시킬 수 없으며 국민 모두가 공통으로 누려야 할 삶의 터전이다. 그러나 인구 대비 국토 면적이 협소한 우리나라의 경우 일부 소수 특정 계층에게 토지가 편중되어 있는 것은 토지로부터 발생되는 불로소득의 사유화와 그로 인한 왜곡된 부의 분배구조 및 토지 투기의 원인이 되고 있다.
이에 정부는 1980년대 후반 자본주의 경제이념인 재산권 중 토지 소유권을 절대적인 것으로 보지 않고 공공의 이익과 복리 증진을 위해 제한하기 위한 토지공개념 3법을 도입하게 되었다. 그...
토지는 부증성(不增性)으로 인하여 일반 재화처럼 생산하거나 증식 시킬 수 없으며 국민 모두가 공통으로 누려야 할 삶의 터전이다. 그러나 인구 대비 국토 면적이 협소한 우리나라의 경우 일부 소수 특정 계층에게 토지가 편중되어 있는 것은 토지로부터 발생되는 불로소득의 사유화와 그로 인한 왜곡된 부의 분배구조 및 토지 투기의 원인이 되고 있다.
이에 정부는 1980년대 후반 자본주의 경제이념인 재산권 중 토지 소유권을 절대적인 것으로 보지 않고 공공의 이익과 복리 증진을 위해 제한하기 위한 토지공개념 3법을 도입하게 되었다. 그러나 이들 3법이 부동산 투기를 억제하고 안정시키는 기능이 많았으나 규제에 따른 폐해도 있어, 그 중 택지소유 상한에 관한 법률, 토지초과 이득세법은 위헌 소송에 휘말려 기능을 상실하였고 개발이익환수에 관한 법률만이 그 명맥을 이어오고 있다.
본 연구는 토지 공개념 중에서 현재까지 유일하게 시행되고 있는 개발부담금제도가 법적 안정성을 가지고 지속적으로 시행되기를 바라면서 불로소득인 개발이익은 사유화되지 않고 사회에 환원되어야 하는 정당성을 검토하였다. 이에 따라 개발이익환수의 근거가 되는 이론과 함께 개발부담금제가 어떤 구성 요소로 어떻게 운영되는지를 살펴보고, 지금까지 시행하면서 제기된 문제점을 도출하고 개선방안을 제시하였다.
연구방법으로는 현재 진주시에 정보공개청구를 통하여 2012년부터 2014년까지의 건축허가 건수와 개발부담금 부과 건수 및 징수 건수를 중심으로 분석하였다. 사례 지역인 진주시의 개발행위허가 건수 대비 부과징수 현황을 중심으로 문제점을 살펴보고 이에 대한 개선방안을 도출하는 것이 본 연구의 목적이다.
연구의 결과는 첫째, 현행 개발부담금 부과대상사업은 열거주의를 채택하고 있는데 사업의 판단에 있어 개발이익환수의 기본원칙에 부합하도록 모든 개발사업에 대한 대상사업의 확대가 필요하다. 둘째, 개발사업의 면적 기준이 형평성에 부합하도록 용도 지역별 최소 대지 분할 면적에 따라 개발부담금을 부과하도록 개선하는 것이 바람직하다고 본다. 셋째, 부담금의 산정방식이 징수권자와 납부의무자 모두에게 예측 가능하도록 단순화 및 표준화되어야 한다고 본다.
개발부담금제도의 목적은 토지에서 발생하는 개발이익을 환수하여 이를 적정하게 배분함으로써 토지에 대한 투기를 방지하고 토지의 효율적인 이용을 촉진하여 국민경제의 건전한 발전에 이바지함을 목적으로 하고 있다. 지금까지 개발부담금제도는 위헌소송과 경제적 위기 극복을 위한 한시적 부과면제 등으로 인하여 그 기능이 많이 약화되기는 하였으나, 근본적인 투기를 억제하고자 하는 입법 취지는 타당한 것이므로 시대에 맞는 법률 개정과 법적 안정성을 유지하면서 지속되기를 희망한다.
토지는 부증성(不增性)으로 인하여 일반 재화처럼 생산하거나 증식 시킬 수 없으며 국민 모두가 공통으로 누려야 할 삶의 터전이다. 그러나 인구 대비 국토 면적이 협소한 우리나라의 경우 일부 소수 특정 계층에게 토지가 편중되어 있는 것은 토지로부터 발생되는 불로소득의 사유화와 그로 인한 왜곡된 부의 분배구조 및 토지 투기의 원인이 되고 있다.
이에 정부는 1980년대 후반 자본주의 경제이념인 재산권 중 토지 소유권을 절대적인 것으로 보지 않고 공공의 이익과 복리 증진을 위해 제한하기 위한 토지공개념 3법을 도입하게 되었다. 그러나 이들 3법이 부동산 투기를 억제하고 안정시키는 기능이 많았으나 규제에 따른 폐해도 있어, 그 중 택지소유 상한에 관한 법률, 토지초과 이득세법은 위헌 소송에 휘말려 기능을 상실하였고 개발이익환수에 관한 법률만이 그 명맥을 이어오고 있다.
본 연구는 토지 공개념 중에서 현재까지 유일하게 시행되고 있는 개발부담금제도가 법적 안정성을 가지고 지속적으로 시행되기를 바라면서 불로소득인 개발이익은 사유화되지 않고 사회에 환원되어야 하는 정당성을 검토하였다. 이에 따라 개발이익환수의 근거가 되는 이론과 함께 개발부담금제가 어떤 구성 요소로 어떻게 운영되는지를 살펴보고, 지금까지 시행하면서 제기된 문제점을 도출하고 개선방안을 제시하였다.
연구방법으로는 현재 진주시에 정보공개청구를 통하여 2012년부터 2014년까지의 건축허가 건수와 개발부담금 부과 건수 및 징수 건수를 중심으로 분석하였다. 사례 지역인 진주시의 개발행위허가 건수 대비 부과징수 현황을 중심으로 문제점을 살펴보고 이에 대한 개선방안을 도출하는 것이 본 연구의 목적이다.
연구의 결과는 첫째, 현행 개발부담금 부과대상사업은 열거주의를 채택하고 있는데 사업의 판단에 있어 개발이익환수의 기본원칙에 부합하도록 모든 개발사업에 대한 대상사업의 확대가 필요하다. 둘째, 개발사업의 면적 기준이 형평성에 부합하도록 용도 지역별 최소 대지 분할 면적에 따라 개발부담금을 부과하도록 개선하는 것이 바람직하다고 본다. 셋째, 부담금의 산정방식이 징수권자와 납부의무자 모두에게 예측 가능하도록 단순화 및 표준화되어야 한다고 본다.
개발부담금제도의 목적은 토지에서 발생하는 개발이익을 환수하여 이를 적정하게 배분함으로써 토지에 대한 투기를 방지하고 토지의 효율적인 이용을 촉진하여 국민경제의 건전한 발전에 이바지함을 목적으로 하고 있다. 지금까지 개발부담금제도는 위헌소송과 경제적 위기 극복을 위한 한시적 부과면제 등으로 인하여 그 기능이 많이 약화되기는 하였으나, 근본적인 투기를 억제하고자 하는 입법 취지는 타당한 것이므로 시대에 맞는 법률 개정과 법적 안정성을 유지하면서 지속되기를 희망한다.
Land can not be produced or increased like common goods, and all national people should be able to enjoy the land. However, in case of Korea which land per one person is narrow, only a small numbef of people can own their land. It can be the causes of the problems of unearned income from land and di...
Land can not be produced or increased like common goods, and all national people should be able to enjoy the land. However, in case of Korea which land per one person is narrow, only a small numbef of people can own their land. It can be the causes of the problems of unearned income from land and distorted richness's distribution system, and stockjobbery.
Thus, the government selected The Public Concept of Land Ownership three laws, for the suggestion of public interest and welfare instead of regarding land ownership, capitalist economic ideology in the late 1980s, as a absolute property right. However, these three laws have also problems caused by rregulations, such as the function loss of the law associated with land ownership restoration, Profit Tax Law caused by unconstitutionality suit and only the Law related to Development Profit Redemption's maintainence. even though these three laws had suppressed and stabilized the real-estate stockjobbery.
This study investigated the for development profit, unearned income, justification not to be privatized and to be restored to the society with the hope that Development Burden Charge System, which has been implemented until now solely among The Public Concept of Land Ownership, would be implemented continuously with leagal stability. I looked at how Development Burden Charge System would be operated with what kinds of composition factors with the theory of Development Profit Redemption's, and deducted the problems raising until now during the implementation and suggested the improvement methods.
Study Method: Through current information disclosure request to Jinju City, we analyzed the number of construction permission, Development Burden Charge impose & collection from 2012 to 2014.
We looked at the problem of the number of impose collection currency to development permission in Jinju, an example location, and deducted the improvement methods. This is the purpose of this sutdy.
Study Result:
First, currently, Development Burden Charge Impose Business selects enumeration and the expansion of objecvt business is needed to be able to comply with the basic principle of development profit redemption in business judgement.
Second, it is desirable that development burden charge should be collected according to usage regional the smallest land share size. so that the size standard of development business could comply with equity.
Third, the selection way of burden charge must be simplified and standardized both collector and payer could predict.
The purpose of Development Burden Charge System, is to prohibit the real estate stockjobbery, to promote land's effective utilization, finally to dedicate to desirable development of national economy by redempting development profit form land and distribute them properly.
Until now, Development Burden Charge System, has appropriateness of leagal aim: fundermental sotckjobbery should be controled although its function got weaker much because of unconstitutionality suit and temporary impose exemption for economic recovery. Therefore, we hope this system to maintain with leagal revise fitting for the times and leagal stability.
Land can not be produced or increased like common goods, and all national people should be able to enjoy the land. However, in case of Korea which land per one person is narrow, only a small numbef of people can own their land. It can be the causes of the problems of unearned income from land and distorted richness's distribution system, and stockjobbery.
Thus, the government selected The Public Concept of Land Ownership three laws, for the suggestion of public interest and welfare instead of regarding land ownership, capitalist economic ideology in the late 1980s, as a absolute property right. However, these three laws have also problems caused by rregulations, such as the function loss of the law associated with land ownership restoration, Profit Tax Law caused by unconstitutionality suit and only the Law related to Development Profit Redemption's maintainence. even though these three laws had suppressed and stabilized the real-estate stockjobbery.
This study investigated the for development profit, unearned income, justification not to be privatized and to be restored to the society with the hope that Development Burden Charge System, which has been implemented until now solely among The Public Concept of Land Ownership, would be implemented continuously with leagal stability. I looked at how Development Burden Charge System would be operated with what kinds of composition factors with the theory of Development Profit Redemption's, and deducted the problems raising until now during the implementation and suggested the improvement methods.
Study Method: Through current information disclosure request to Jinju City, we analyzed the number of construction permission, Development Burden Charge impose & collection from 2012 to 2014.
We looked at the problem of the number of impose collection currency to development permission in Jinju, an example location, and deducted the improvement methods. This is the purpose of this sutdy.
Study Result:
First, currently, Development Burden Charge Impose Business selects enumeration and the expansion of objecvt business is needed to be able to comply with the basic principle of development profit redemption in business judgement.
Second, it is desirable that development burden charge should be collected according to usage regional the smallest land share size. so that the size standard of development business could comply with equity.
Third, the selection way of burden charge must be simplified and standardized both collector and payer could predict.
The purpose of Development Burden Charge System, is to prohibit the real estate stockjobbery, to promote land's effective utilization, finally to dedicate to desirable development of national economy by redempting development profit form land and distribute them properly.
Until now, Development Burden Charge System, has appropriateness of leagal aim: fundermental sotckjobbery should be controled although its function got weaker much because of unconstitutionality suit and temporary impose exemption for economic recovery. Therefore, we hope this system to maintain with leagal revise fitting for the times and leagal stability.
주제어
#개발부담금 개발이익환수제도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.