1970 ~ 1990년 경제 발전과 함께 도시의 외연적 확산현상이 두드러졌고 그로인해 신ᐧ구도심 간의 불균형이 심화되어 구도심의 경제 침체와 주거환경 악화, 상업 활동 저하, 지역 주민의 감소 등의 문제에 직면하게 되었다. 구도심 지역경제 활성화 및 낡은 도시 브랜드의 재창출 목적으로 상업가로 조성사업에 대한 관심이 확대되어 도심개발에 관심이 쏠리게 되었다. 상업가로는 특히 도시 경제력의 원동력인 상권의 매출에 직접 연계, 유입인구와 유동인구 변화에 주요인이 된다. 본 연구에서는 보행량에 따른 최적 보도폭을 산정하여 상업가로 활성...
1970 ~ 1990년 경제 발전과 함께 도시의 외연적 확산현상이 두드러졌고 그로인해 신ᐧ구도심 간의 불균형이 심화되어 구도심의 경제 침체와 주거환경 악화, 상업 활동 저하, 지역 주민의 감소 등의 문제에 직면하게 되었다. 구도심 지역경제 활성화 및 낡은 도시 브랜드의 재창출 목적으로 상업가로 조성사업에 대한 관심이 확대되어 도심개발에 관심이 쏠리게 되었다. 상업가로는 특히 도시 경제력의 원동력인 상권의 매출에 직접 연계, 유입인구와 유동인구 변화에 주요인이 된다. 본 연구에서는 보행량에 따른 최적 보도폭을 산정하여 상업가로 활성화를 이루고, 그에 따른 노변상가의 영업매출을 증가시켜 도시 경제 성장을 촉진시킬 방안을 연구ᐧ제시하고자 하였다.
연구 방법은 최근 10년 내 상업가로 관련 연구 대상지였던 가로와 활성화되고 있다고 관찰되는 가로 등 선정기준에 따라 검토한 결과 빈도수가 가장 높은 강남역 거리, 압구정 로데오거리, 신천역 상업가로를 연구 대상지로 선정하였다. 분석 대상으로는 보행밀도에 따라 의류판매 점포 7개소, 현장 여건상 분석결과가 요구되는 지점 2개소를 포함하여 총9개 지점을 선정하였다. 현장조사는 보행여건과 보행자의 물리적, 행태적 요소의 문제점을 분석하여 개선방안을 제안하고, 보행밀도와 입점객수의 상관관계를 통하여 적정 보행밀도를 유지할 수 있는 보도폭을 선정하였고, 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 쇼핑형 상업가로의 특성상 충분한 보행공간보다는 다소 이동에 제한을 받아 적정 보행밀도를 유지하는 것이 중요하며, 보행밀도 1.35인/㎡ ~ 2.00인/㎡의 입점객수 평균이 가장 높고 손실되는 입점객수가 가장 적은 것으로 확인 되었다.
둘째, 보행밀도 2.00인/㎡ 이상의 과밀 지역에서는 통행여건상 보도폭을 확장하여야 하나, 보도폭 확장의 한계가 있는 경우 보행공간을 2개로 분리함으로써 입점객수의 손실을 줄일 수 있다고 판단되었다. 보행가능 폭은 최소 3m를 유지하여야 하며, 보행공간을 분리하기 위한 화분ᐧ하단 등의 시설물 설치 폭이 요구되는 경우에는 최소 3.5m 이상의 보행공간에서 적용 가능하다.
셋째, 보행밀도가 0.35인/㎡ 이하의 저밀 지역의 경우에도 최소 보행공간 3m를 유지하고 머뭄ᐧ모임ᐧ휴식 등의 행위가 발생되는 공간을 추가로 조성하여 이용자들이 점포에 유입되도록 유도하고, 일정 밀도를 유지하여 입점객수를 소폭 증가시킬 수 있다.
넷째, 보행밀도 2.00인/㎡ 이하의 경우 보행가능 폭을 3m이상 유지하여야 하며, 2.00인/㎡ ~2.85인/㎡ 경우 최소 4m이상 보행가능 폭을 확보 할 경우 입점객수가 가장 높은 보행밀도를 유지할 수 있다.
연구결과는 보행밀도의 과ᐧ소밀 정도에 따라 필요한 최소 보행공간 폭을 제시함으로써 추후 상업가로 조성사업시 계획수립의 기초자료로 활용되어 더욱 계획적이고 성공적인 상업가로 조성 및 활성화 방안의 기틀이 될 수 있기를 기대한다. 그러나 분석내용이 국내 자료로 국한되어, 특히 쇼핑형 상업가로에 머무는 한계점을 지니고 있어 향후 국외사례와 다양한 유형의 상업가로 분석연구가 필요하다.
1970 ~ 1990년 경제 발전과 함께 도시의 외연적 확산현상이 두드러졌고 그로인해 신ᐧ구도심 간의 불균형이 심화되어 구도심의 경제 침체와 주거환경 악화, 상업 활동 저하, 지역 주민의 감소 등의 문제에 직면하게 되었다. 구도심 지역경제 활성화 및 낡은 도시 브랜드의 재창출 목적으로 상업가로 조성사업에 대한 관심이 확대되어 도심개발에 관심이 쏠리게 되었다. 상업가로는 특히 도시 경제력의 원동력인 상권의 매출에 직접 연계, 유입인구와 유동인구 변화에 주요인이 된다. 본 연구에서는 보행량에 따른 최적 보도폭을 산정하여 상업가로 활성화를 이루고, 그에 따른 노변상가의 영업매출을 증가시켜 도시 경제 성장을 촉진시킬 방안을 연구ᐧ제시하고자 하였다.
연구 방법은 최근 10년 내 상업가로 관련 연구 대상지였던 가로와 활성화되고 있다고 관찰되는 가로 등 선정기준에 따라 검토한 결과 빈도수가 가장 높은 강남역 거리, 압구정 로데오거리, 신천역 상업가로를 연구 대상지로 선정하였다. 분석 대상으로는 보행밀도에 따라 의류판매 점포 7개소, 현장 여건상 분석결과가 요구되는 지점 2개소를 포함하여 총9개 지점을 선정하였다. 현장조사는 보행여건과 보행자의 물리적, 행태적 요소의 문제점을 분석하여 개선방안을 제안하고, 보행밀도와 입점객수의 상관관계를 통하여 적정 보행밀도를 유지할 수 있는 보도폭을 선정하였고, 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 쇼핑형 상업가로의 특성상 충분한 보행공간보다는 다소 이동에 제한을 받아 적정 보행밀도를 유지하는 것이 중요하며, 보행밀도 1.35인/㎡ ~ 2.00인/㎡의 입점객수 평균이 가장 높고 손실되는 입점객수가 가장 적은 것으로 확인 되었다.
둘째, 보행밀도 2.00인/㎡ 이상의 과밀 지역에서는 통행여건상 보도폭을 확장하여야 하나, 보도폭 확장의 한계가 있는 경우 보행공간을 2개로 분리함으로써 입점객수의 손실을 줄일 수 있다고 판단되었다. 보행가능 폭은 최소 3m를 유지하여야 하며, 보행공간을 분리하기 위한 화분ᐧ하단 등의 시설물 설치 폭이 요구되는 경우에는 최소 3.5m 이상의 보행공간에서 적용 가능하다.
셋째, 보행밀도가 0.35인/㎡ 이하의 저밀 지역의 경우에도 최소 보행공간 3m를 유지하고 머뭄ᐧ모임ᐧ휴식 등의 행위가 발생되는 공간을 추가로 조성하여 이용자들이 점포에 유입되도록 유도하고, 일정 밀도를 유지하여 입점객수를 소폭 증가시킬 수 있다.
넷째, 보행밀도 2.00인/㎡ 이하의 경우 보행가능 폭을 3m이상 유지하여야 하며, 2.00인/㎡ ~2.85인/㎡ 경우 최소 4m이상 보행가능 폭을 확보 할 경우 입점객수가 가장 높은 보행밀도를 유지할 수 있다.
연구결과는 보행밀도의 과ᐧ소밀 정도에 따라 필요한 최소 보행공간 폭을 제시함으로써 추후 상업가로 조성사업시 계획수립의 기초자료로 활용되어 더욱 계획적이고 성공적인 상업가로 조성 및 활성화 방안의 기틀이 될 수 있기를 기대한다. 그러나 분석내용이 국내 자료로 국한되어, 특히 쇼핑형 상업가로에 머무는 한계점을 지니고 있어 향후 국외사례와 다양한 유형의 상업가로 분석연구가 필요하다.
Urban area has been externally expanded by consistent economic development from 1970's to 1990's, and deepened problem of inequality between old and new downtown causes economic depression, deterioration of residential environment, decline of commercial activities, and decrease of population in old ...
Urban area has been externally expanded by consistent economic development from 1970's to 1990's, and deepened problem of inequality between old and new downtown causes economic depression, deterioration of residential environment, decline of commercial activities, and decrease of population in old downtown area. Therefore, the attention on urban redevelopment in old downtown area has been raised with increasing concerns of designing commercial streets, which its specific purpose aimed to reactivate local economy and to recreate the brand breaking old urban image. Commercial street is one of main factors for determining volume of inflow and floating population, in particular, it links directly to the sales of street shops and urban economy enhancement. This study suggests a plan to activate commercial streets promoting urban economic growth and commercial supremacy, by researching on optimal sidewalk width relevant to volume of pedestrian flow.
The study carefully selected Gangnam Station street, Apgujeong Rodeo Street, and Shincheon Station street as research sites after the review of evaluation indicators, which they were the most frequently quoted and observed sites by related studies in 10 years. The analysis objects have been chosen at total of 9 points depending on pedestrian density, 7 of them are clothing stores and 2 points that requires analysis results due to field situation. Field research analyzes problems of pedestrian environment and physical/behavioral elements of pedestrians, and further proposes improvement methods and proper width of sidewalk relevant to pedestrian density, results are as follow;
First, it is important that sidewalk should contain proper pedestrian density to control its flow speed rather than just providing enough pedestrian space, due to the characteristic of shopping-oriented commercial streets. Average number of customers entering store were highest at pedestrian density between 1.35 persons/m2 ~ 2,00 persons/m2 range, with minimum loss of customers.
Second, sidewalk with density more than 2.00 persons/m2 should expand its width for pedestrians' convenience, however, dividing sidewalk into two can minimize reduction of customers in case of expansion is limited. The width of sidewalk should maintain minimum 3meters, and installation of flowerpots and parterre can be apply at minimum 3.5meters width.
Third, sidewalk with density below 0.35 persons/m2 should also keep minimum 3meters width, and provision of additional node spaces for staying, meeting, and resting are required to induce inflow of visitors and maintaining certain level of density that eventually increases customers for shops.
Lastly, sidewalk should maintain minimum 3meters width until 2.00 persons/m2 pedestrian density. In case of 2.00 persons/m2 ~ 2.85 persons/m2 density, securing minimum 4meters of width can maintain the density for highest number of customers.
The research result suggests minimum pedestrian space required according to pedestrian density condition, thereby, it expects to be used as a basic reference for future planning of commercial streets, further, can become a foundation for constructing/revitalizing well-planned and successful commercial streets. However, analysis on overseas precedent studies and various types of commercial streets are required for further exploration, since its contents are limited only in domestic shopping-oriented commercial streets.
Urban area has been externally expanded by consistent economic development from 1970's to 1990's, and deepened problem of inequality between old and new downtown causes economic depression, deterioration of residential environment, decline of commercial activities, and decrease of population in old downtown area. Therefore, the attention on urban redevelopment in old downtown area has been raised with increasing concerns of designing commercial streets, which its specific purpose aimed to reactivate local economy and to recreate the brand breaking old urban image. Commercial street is one of main factors for determining volume of inflow and floating population, in particular, it links directly to the sales of street shops and urban economy enhancement. This study suggests a plan to activate commercial streets promoting urban economic growth and commercial supremacy, by researching on optimal sidewalk width relevant to volume of pedestrian flow.
The study carefully selected Gangnam Station street, Apgujeong Rodeo Street, and Shincheon Station street as research sites after the review of evaluation indicators, which they were the most frequently quoted and observed sites by related studies in 10 years. The analysis objects have been chosen at total of 9 points depending on pedestrian density, 7 of them are clothing stores and 2 points that requires analysis results due to field situation. Field research analyzes problems of pedestrian environment and physical/behavioral elements of pedestrians, and further proposes improvement methods and proper width of sidewalk relevant to pedestrian density, results are as follow;
First, it is important that sidewalk should contain proper pedestrian density to control its flow speed rather than just providing enough pedestrian space, due to the characteristic of shopping-oriented commercial streets. Average number of customers entering store were highest at pedestrian density between 1.35 persons/m2 ~ 2,00 persons/m2 range, with minimum loss of customers.
Second, sidewalk with density more than 2.00 persons/m2 should expand its width for pedestrians' convenience, however, dividing sidewalk into two can minimize reduction of customers in case of expansion is limited. The width of sidewalk should maintain minimum 3meters, and installation of flowerpots and parterre can be apply at minimum 3.5meters width.
Third, sidewalk with density below 0.35 persons/m2 should also keep minimum 3meters width, and provision of additional node spaces for staying, meeting, and resting are required to induce inflow of visitors and maintaining certain level of density that eventually increases customers for shops.
Lastly, sidewalk should maintain minimum 3meters width until 2.00 persons/m2 pedestrian density. In case of 2.00 persons/m2 ~ 2.85 persons/m2 density, securing minimum 4meters of width can maintain the density for highest number of customers.
The research result suggests minimum pedestrian space required according to pedestrian density condition, thereby, it expects to be used as a basic reference for future planning of commercial streets, further, can become a foundation for constructing/revitalizing well-planned and successful commercial streets. However, analysis on overseas precedent studies and various types of commercial streets are required for further exploration, since its contents are limited only in domestic shopping-oriented commercial streets.
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