건설공사에서 공사비 산정과 지반의 안정성을 확인하기 위한 목적으로 암반분류법이 사용된다. 암반은 일반적으로 내구성의 정도에 따라 풍화암, 연암, 보통암, 경암으로 분류하며, Ⅰ∼Ⅴ등급으로 분류하기도 한다. 암반분류는 기초, 사면, 터널 등 구조물의 종류에 따라 방법이 다르고 고려되는 변수가 많아 여러 분류법이 사용되고 있다. 분류법의 상이성으로 인해 공사 현장마다 유리한 분류법을 사용하는 것처럼 여겨지고 그런점이 신뢰성을 저하시키는 원인이 되고 있다. 이러한 암반분류의 불신을 저감하기 위해서 정확한 분류법이 필요하다. 본 논문에서는 다양한 분류법 중 터널과 같이 지하공간설계에 널리 활용되고 있는 ...
건설공사에서 공사비 산정과 지반의 안정성을 확인하기 위한 목적으로 암반분류법이 사용된다. 암반은 일반적으로 내구성의 정도에 따라 풍화암, 연암, 보통암, 경암으로 분류하며, Ⅰ∼Ⅴ등급으로 분류하기도 한다. 암반분류는 기초, 사면, 터널 등 구조물의 종류에 따라 방법이 다르고 고려되는 변수가 많아 여러 분류법이 사용되고 있다. 분류법의 상이성으로 인해 공사 현장마다 유리한 분류법을 사용하는 것처럼 여겨지고 그런점이 신뢰성을 저하시키는 원인이 되고 있다. 이러한 암반분류의 불신을 저감하기 위해서 정확한 분류법이 필요하다. 본 논문에서는 다양한 분류법 중 터널과 같이 지하공간설계에 널리 활용되고 있는 RMR분류법에 대한 국내 사용사례를 분석하고 매개변수(parameters)의 민감도를 줄일 수 있는 방법을 제시하였다.
Bieniawski(1973)에 의해 제안된 RMR분류법은 암석강도, 암질지수, 불연속면의 간격, 불연속면의 상태, 지하수 상태, 불연속면의 방향성을 평점으로 산정하여 암반의 등급을 결정하는 분류방법이다. RMR분류법의 평점방식은 parameter에 따라 일정범위로 평점을 주는 방식으로 터널현장에서는 원 Table에 기초하여 평점을 산정하는 경우가 있으나, 대부분 설계시 일정범위를 1점 단위로 산정할 수 있도록 세분화하여 사용하고 있다. 이러한 세분화 과정에서 발생하는 parameters의 오차를 조사하고 오차율을 줄이기 위한 방안을 제시하였다.
일반적으로 사용되는 parameter의 유형 중 암석강도, 암질지수, 불연속면의 간격은 5점내외의 오차범위를 보였고, 불연속면의 상태, 지하수상태, 불연속면의 방향성에 대한 보정부분은 대체로 세분화하지 않고 원 Table을 그대로 사용하고 있었다. 평점의 차이는 세분화 과정에서 Bieniawski(1989)의 보간용 Chart를 간과하여 생긴 것으로 세분화에 따른 오차를 줄이기 위한 상관식을 제시하였다. 또한 불연속면의 방향성에 대한 내용을 검토하여 불필요한 감점요인을 없애거나 보강 또는 완화하는 방법을 기술하였다.
연구에서 제시된 정량적 parameters는 관계식으로부터 선행 평점방식의 오차율을 개선할 수 있고 공사 현장별로 상이성을 저감시킬 수 있다. 더불어 시공 중 암판정에 사용할 수 있도록 1점 단위의 도표를 작성하였다. 불연속면의 방향성에 대한 보정에 대해서는 불필요한 보강을 완화하게 함으로써 경제적인 시공을 할 수 있도록 하였다.
건설공사에서 공사비 산정과 지반의 안정성을 확인하기 위한 목적으로 암반분류법이 사용된다. 암반은 일반적으로 내구성의 정도에 따라 풍화암, 연암, 보통암, 경암으로 분류하며, Ⅰ∼Ⅴ등급으로 분류하기도 한다. 암반분류는 기초, 사면, 터널 등 구조물의 종류에 따라 방법이 다르고 고려되는 변수가 많아 여러 분류법이 사용되고 있다. 분류법의 상이성으로 인해 공사 현장마다 유리한 분류법을 사용하는 것처럼 여겨지고 그런점이 신뢰성을 저하시키는 원인이 되고 있다. 이러한 암반분류의 불신을 저감하기 위해서 정확한 분류법이 필요하다. 본 논문에서는 다양한 분류법 중 터널과 같이 지하공간설계에 널리 활용되고 있는 RMR분류법에 대한 국내 사용사례를 분석하고 매개변수(parameters)의 민감도를 줄일 수 있는 방법을 제시하였다.
Bieniawski(1973)에 의해 제안된 RMR분류법은 암석강도, 암질지수, 불연속면의 간격, 불연속면의 상태, 지하수 상태, 불연속면의 방향성을 평점으로 산정하여 암반의 등급을 결정하는 분류방법이다. RMR분류법의 평점방식은 parameter에 따라 일정범위로 평점을 주는 방식으로 터널현장에서는 원 Table에 기초하여 평점을 산정하는 경우가 있으나, 대부분 설계시 일정범위를 1점 단위로 산정할 수 있도록 세분화하여 사용하고 있다. 이러한 세분화 과정에서 발생하는 parameters의 오차를 조사하고 오차율을 줄이기 위한 방안을 제시하였다.
일반적으로 사용되는 parameter의 유형 중 암석강도, 암질지수, 불연속면의 간격은 5점내외의 오차범위를 보였고, 불연속면의 상태, 지하수상태, 불연속면의 방향성에 대한 보정부분은 대체로 세분화하지 않고 원 Table을 그대로 사용하고 있었다. 평점의 차이는 세분화 과정에서 Bieniawski(1989)의 보간용 Chart를 간과하여 생긴 것으로 세분화에 따른 오차를 줄이기 위한 상관식을 제시하였다. 또한 불연속면의 방향성에 대한 내용을 검토하여 불필요한 감점요인을 없애거나 보강 또는 완화하는 방법을 기술하였다.
연구에서 제시된 정량적 parameters는 관계식으로부터 선행 평점방식의 오차율을 개선할 수 있고 공사 현장별로 상이성을 저감시킬 수 있다. 더불어 시공 중 암판정에 사용할 수 있도록 1점 단위의 도표를 작성하였다. 불연속면의 방향성에 대한 보정에 대해서는 불필요한 보강을 완화하게 함으로써 경제적인 시공을 할 수 있도록 하였다.
For the purpose of estimating engineering expenses and stability of the ground in construction projects, rock classification methods are regularly used. Bedrocks are generally classified into weathered rock, soft rock, moderate rock and hard rock depending on the degree of durability, and sometimes ...
For the purpose of estimating engineering expenses and stability of the ground in construction projects, rock classification methods are regularly used. Bedrocks are generally classified into weathered rock, soft rock, moderate rock and hard rock depending on the degree of durability, and sometimes classified into I ~ V grades. Various classification methods have been used, and they differ each other depending on the kind of structure concerned such as the ground situation, slope and tunnel, and with so many variables to be taken into account. Different use of rock classification method at each individual project with the purpose of adopting economically advantageous classification methods reduces dependability of the classification scheme used. To remove such distrust in the classification of rock types, an improvement to a new precise classification method is essential. This paper analyzes instances where the RMR classification method now being widely used in designing underground spaces such as tunnel, and comes up with methods by which to reduce sensitivity of parameters.
The RMR classification method suggested by Bieniawski (1973) is the one where strength of intact rock material, the rock quality designation(RQD), the spacing of discontinuities, the condition of discontinuities, the state of underground water and discontinuity orientation are given certain grades by which grades of rocks are evaluated. The RMR classification grading system is a method where certain grades are given in a certain range according to the parameters. While on tunnel sites grades are sometimes calculated based on the Bieniawski's original table, in most cases a certain range is segmented into 1 point unit before it is used. This study examines the error of parameters caused in the process of segmentation, and presents ways of reducing such errors.
The strength of intact rock material, the rock quality designation(RQD), and the spacing of discontinuities among the types of parameters generally used showed an error range within more or less than 5 points, and the condition of discontinuities, the state of underground water, and the discontinuity orientation were largely not segmented but the original table was used as it was. Difference in grading was caused by not properly using Bieniawski's (1989) interpolation chart in the process of segmentation, and therefore an interpolation equation was proposed to improve this situation. In addition, a method was described to eliminate and to compensate unnecessary handicapping with regard to the discontinuity orientations.
Quantitative parameters presented in this study are able to improve error ratios of the previous grading system by use of the interpolation equation and reduce differences project site by project site. At the same time, this study formulated a table of 1 point interval as a unit, so that it may be used in determining the rock at the spot of construction sites. As regards compensation for the discontinuity orientations, economic construction was attempted by easing unnecessary supplementation.
For the purpose of estimating engineering expenses and stability of the ground in construction projects, rock classification methods are regularly used. Bedrocks are generally classified into weathered rock, soft rock, moderate rock and hard rock depending on the degree of durability, and sometimes classified into I ~ V grades. Various classification methods have been used, and they differ each other depending on the kind of structure concerned such as the ground situation, slope and tunnel, and with so many variables to be taken into account. Different use of rock classification method at each individual project with the purpose of adopting economically advantageous classification methods reduces dependability of the classification scheme used. To remove such distrust in the classification of rock types, an improvement to a new precise classification method is essential. This paper analyzes instances where the RMR classification method now being widely used in designing underground spaces such as tunnel, and comes up with methods by which to reduce sensitivity of parameters.
The RMR classification method suggested by Bieniawski (1973) is the one where strength of intact rock material, the rock quality designation(RQD), the spacing of discontinuities, the condition of discontinuities, the state of underground water and discontinuity orientation are given certain grades by which grades of rocks are evaluated. The RMR classification grading system is a method where certain grades are given in a certain range according to the parameters. While on tunnel sites grades are sometimes calculated based on the Bieniawski's original table, in most cases a certain range is segmented into 1 point unit before it is used. This study examines the error of parameters caused in the process of segmentation, and presents ways of reducing such errors.
The strength of intact rock material, the rock quality designation(RQD), and the spacing of discontinuities among the types of parameters generally used showed an error range within more or less than 5 points, and the condition of discontinuities, the state of underground water, and the discontinuity orientation were largely not segmented but the original table was used as it was. Difference in grading was caused by not properly using Bieniawski's (1989) interpolation chart in the process of segmentation, and therefore an interpolation equation was proposed to improve this situation. In addition, a method was described to eliminate and to compensate unnecessary handicapping with regard to the discontinuity orientations.
Quantitative parameters presented in this study are able to improve error ratios of the previous grading system by use of the interpolation equation and reduce differences project site by project site. At the same time, this study formulated a table of 1 point interval as a unit, so that it may be used in determining the rock at the spot of construction sites. As regards compensation for the discontinuity orientations, economic construction was attempted by easing unnecessary supplementation.
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