본 연구에서는 폭열에 의한 구조물의 상세 육안조사를 통한 피해정도를 조사하였으며 폭열로 인한 콘크리트 손상에 대해서 조사결과에 따른 보수·보강 및 유지관리 방안을 제시하였다.
1. 대부분 그을음에 의한 표면오염만 발생한 상태로, 열에 의한 Con'c의 변색과 수열온도 범위를 대략 300℃ 미만으로 판단할 수 있으며, 폭열현상으로 박락이 다수 발생된 교대 전면부의 잔존부위에 대한 표면 변색정도를 확인해 본 결과, 부분적으로 그을림(검정색) 및 핑크색(일부)을 나타내는 것으로 보아 300~600℃이하의 열을 받은 것으로 추정된다.
2. ...
본 연구에서는 폭열에 의한 구조물의 상세 육안조사를 통한 피해정도를 조사하였으며 폭열로 인한 콘크리트 손상에 대해서 조사결과에 따른 보수·보강 및 유지관리 방안을 제시하였다.
1. 대부분 그을음에 의한 표면오염만 발생한 상태로, 열에 의한 Con'c의 변색과 수열온도 범위를 대략 300℃ 미만으로 판단할 수 있으며, 폭열현상으로 박락이 다수 발생된 교대 전면부의 잔존부위에 대한 표면 변색정도를 확인해 본 결과, 부분적으로 그을림(검정색) 및 핑크색(일부)을 나타내는 것으로 보아 300~600℃이하의 열을 받은 것으로 추정된다.
2. 반발경도법에 의한 콘크리트 압축강도는 폭열에 의해 박락이 발생한 구간은 측정이 불가능 하여 그을음이 발생한 구간과 화재손상에 영향을 받지 않은 측면 부분에 한하여 실시하였다. 측정결과, 전반적으로 설계기준강도를 상회하는(120~131%) 것으로 조사되어 교대 콘크리트의 국부적인 강도는 양호한 것으로 판단되었다. 본 구조물에 대한 탄산화 깊이 측정 결과, A2교대에서 화재에 직접적으로 영향을 받은 구간은 탄산화깊이가 최대 125㎜로 피복두께(70㎜)를 초과한 것으로 측정되었다.
3. X-ray 회절분석과 시차열분석을 통한 대상 구조물의 화재 온도를 추정한 결과, 폭열로 인해를 박락된 구간을 제외한 현재 표면에서의 최대 열화 깊이는 20㎜(A2-No.4)로 대부분 400℃이하의 열을 받은 것으로 평가되었다. 이는 현장조사 시 실시하였던 탄산화 측정 깊이와 일치하는 결과로 화재로 손상을 입은 콘크리트는 모두 박락된 것으로 판단된다.
4. 교대(A2)에서 채취한 철근의 항복강도는 470~540MPa (설계도면 항복강도 : 300MPa)로, 제조사 자료 및 설계도면에 비하여 더 양호한 결과를 나타내었고 응력-변형률선도 역시 일반적인 철근과 비교할 때 전혀 문제가 없음을 알 수 있었다.
5. 화재에 의한 손상정도를 평가하기 위하여 정밀외관조사, 콘크리트의 내구성조사(비파괴강도추정, 탄산화 깊이측정), 화재온도분석(X-ray 회절분석, 시차열분석), 철근인장강도시험 등을 종합한 결과, 폭열로 인해를 박락된 구간을 제외한 잔존 부위로 부터의 열화 깊이는 0.0(최소)~20.0㎜(최대)로 분석되어 600℃이상의 열을 받은 콘크리트는 대부분 폭열에 의해 박락되었고, 현재 콘크리트의 표면은 화재에 의한 손상정도가 미미한(400℃이하) 것으로 평가되었다. 따라서, 손상이 발생한 단면(박락 및 철근노출)에 대하여 단면을 복구한다면 교대의 내구성은 문제가 없을 것으로 판단된다.
본 연구를 통한 철근 콘크리트 구조물에 대한 내화성능의 합리적인 평가 방법을 확립해야 할 것이다.
본 연구에서는 폭열에 의한 구조물의 상세 육안조사를 통한 피해정도를 조사하였으며 폭열로 인한 콘크리트 손상에 대해서 조사결과에 따른 보수·보강 및 유지관리 방안을 제시하였다.
1. 대부분 그을음에 의한 표면오염만 발생한 상태로, 열에 의한 Con'c의 변색과 수열온도 범위를 대략 300℃ 미만으로 판단할 수 있으며, 폭열현상으로 박락이 다수 발생된 교대 전면부의 잔존부위에 대한 표면 변색정도를 확인해 본 결과, 부분적으로 그을림(검정색) 및 핑크색(일부)을 나타내는 것으로 보아 300~600℃이하의 열을 받은 것으로 추정된다.
2. 반발경도법에 의한 콘크리트 압축강도는 폭열에 의해 박락이 발생한 구간은 측정이 불가능 하여 그을음이 발생한 구간과 화재손상에 영향을 받지 않은 측면 부분에 한하여 실시하였다. 측정결과, 전반적으로 설계기준강도를 상회하는(120~131%) 것으로 조사되어 교대 콘크리트의 국부적인 강도는 양호한 것으로 판단되었다. 본 구조물에 대한 탄산화 깊이 측정 결과, A2교대에서 화재에 직접적으로 영향을 받은 구간은 탄산화깊이가 최대 125㎜로 피복두께(70㎜)를 초과한 것으로 측정되었다.
3. X-ray 회절분석과 시차열분석을 통한 대상 구조물의 화재 온도를 추정한 결과, 폭열로 인해를 박락된 구간을 제외한 현재 표면에서의 최대 열화 깊이는 20㎜(A2-No.4)로 대부분 400℃이하의 열을 받은 것으로 평가되었다. 이는 현장조사 시 실시하였던 탄산화 측정 깊이와 일치하는 결과로 화재로 손상을 입은 콘크리트는 모두 박락된 것으로 판단된다.
4. 교대(A2)에서 채취한 철근의 항복강도는 470~540MPa (설계도면 항복강도 : 300MPa)로, 제조사 자료 및 설계도면에 비하여 더 양호한 결과를 나타내었고 응력-변형률선도 역시 일반적인 철근과 비교할 때 전혀 문제가 없음을 알 수 있었다.
5. 화재에 의한 손상정도를 평가하기 위하여 정밀외관조사, 콘크리트의 내구성조사(비파괴강도추정, 탄산화 깊이측정), 화재온도분석(X-ray 회절분석, 시차열분석), 철근인장강도시험 등을 종합한 결과, 폭열로 인해를 박락된 구간을 제외한 잔존 부위로 부터의 열화 깊이는 0.0(최소)~20.0㎜(최대)로 분석되어 600℃이상의 열을 받은 콘크리트는 대부분 폭열에 의해 박락되었고, 현재 콘크리트의 표면은 화재에 의한 손상정도가 미미한(400℃이하) 것으로 평가되었다. 따라서, 손상이 발생한 단면(박락 및 철근노출)에 대하여 단면을 복구한다면 교대의 내구성은 문제가 없을 것으로 판단된다.
본 연구를 통한 철근 콘크리트 구조물에 대한 내화성능의 합리적인 평가 방법을 확립해야 할 것이다.
This study investigated the damage width was approximately with a detailed visual survey of the structure due to the heat, proposed a reinforcement and maintenance measures in accordance with the findings for concrete repair damage caused by explosive fracture.
1. Most state occurs only in the surf...
This study investigated the damage width was approximately with a detailed visual survey of the structure due to the heat, proposed a reinforcement and maintenance measures in accordance with the findings for concrete repair damage caused by explosive fracture.
1. Most state occurs only in the surface contamination by soot, and Con'c color change and hydrothermal temperature the range can be determined at less than 300 ℃. Exfoliation looked out the degree of discoloration on the front of the residual Abutment caused a number of areas. As a result, partially viewed to exhibit soot (black) and pink (in part), it is estimated to have been less than 300 ~ 600 ℃ of heat.
2. Concrete compressive strength by rebound hardness method is a section exfoliation is caused by the explosion is impossible to measure. Assessed with soot section and side parts which are not affected by the fire damage. Generally was investigated by (120-131%) in excess of the design strength criteria. Localized the strength of the Abutment concrete were judged to good. Carbonation depth measurement results for the structure, The region directly affected by the fire in the A2 abutment were carbonation depth was measured to be in excess of the sheath thickness (70㎜) the maximum 125㎜.
3. As a result of fire temperature estimates of the target structure through X-ray diffraction analysis and differential thermal analysis. depth in the maximum degradation of the current surface other than the exfoliation region due to explosive fracture was evaluated to be received the heat the to below 20㎜(A2-No.4) 400 ℃. This is consistent with the carbonation depth measurements carried out during the field survey, as a result The concrete damaged by fire are all determined that the exfoliation.
4. yield strength of reinforcement taken from A2 abutment is 470 ~ 540MPa(design drawings, yield strength : 300MPa). Compared to the manufacturer's data and design drawings exhibited a better result. and The stress-strain curves also showed no problem at all when compared general steel reinforcement.
5. Precision the exterior survey, concrete durability investigation (non-destructive strength estimation, carbonation depth measurement), fire temperature analysis (X-ray diffraction, differential thermal analysis), reinforced the tensile strength test, etc., , is a synthesis result to assess the extent of damage caused by fire. Degradation depth from the remaining region except for the exfoliation section due to explosive fracture is 0.0(min) ~ 20.0㎜(max) analyzed. more than 600 ℃ heat receiving concrete was exfoliation by heat most explosive fracture. The extent of the damage caused by the fire of the current concrete surface was estimated to be insignificant (400 ℃ or less). Therefore, if you repair the damage caused in cross section (exfoliation and reinforced exposure) is the durability of the abutment is judged that there is no problem.
Will have to establish a rational evaluation of the fire resistance of reinforced concrete structures through the study.
This study investigated the damage width was approximately with a detailed visual survey of the structure due to the heat, proposed a reinforcement and maintenance measures in accordance with the findings for concrete repair damage caused by explosive fracture.
1. Most state occurs only in the surface contamination by soot, and Con'c color change and hydrothermal temperature the range can be determined at less than 300 ℃. Exfoliation looked out the degree of discoloration on the front of the residual Abutment caused a number of areas. As a result, partially viewed to exhibit soot (black) and pink (in part), it is estimated to have been less than 300 ~ 600 ℃ of heat.
2. Concrete compressive strength by rebound hardness method is a section exfoliation is caused by the explosion is impossible to measure. Assessed with soot section and side parts which are not affected by the fire damage. Generally was investigated by (120-131%) in excess of the design strength criteria. Localized the strength of the Abutment concrete were judged to good. Carbonation depth measurement results for the structure, The region directly affected by the fire in the A2 abutment were carbonation depth was measured to be in excess of the sheath thickness (70㎜) the maximum 125㎜.
3. As a result of fire temperature estimates of the target structure through X-ray diffraction analysis and differential thermal analysis. depth in the maximum degradation of the current surface other than the exfoliation region due to explosive fracture was evaluated to be received the heat the to below 20㎜(A2-No.4) 400 ℃. This is consistent with the carbonation depth measurements carried out during the field survey, as a result The concrete damaged by fire are all determined that the exfoliation.
4. yield strength of reinforcement taken from A2 abutment is 470 ~ 540MPa(design drawings, yield strength : 300MPa). Compared to the manufacturer's data and design drawings exhibited a better result. and The stress-strain curves also showed no problem at all when compared general steel reinforcement.
5. Precision the exterior survey, concrete durability investigation (non-destructive strength estimation, carbonation depth measurement), fire temperature analysis (X-ray diffraction, differential thermal analysis), reinforced the tensile strength test, etc., , is a synthesis result to assess the extent of damage caused by fire. Degradation depth from the remaining region except for the exfoliation section due to explosive fracture is 0.0(min) ~ 20.0㎜(max) analyzed. more than 600 ℃ heat receiving concrete was exfoliation by heat most explosive fracture. The extent of the damage caused by the fire of the current concrete surface was estimated to be insignificant (400 ℃ or less). Therefore, if you repair the damage caused in cross section (exfoliation and reinforced exposure) is the durability of the abutment is judged that there is no problem.
Will have to establish a rational evaluation of the fire resistance of reinforced concrete structures through the study.
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