자동차 보수도장에서 유용성 프라이머의 샌딩 조건에 따른 접착강도 평가 Evaluation of bond strength of an oil soluble primer for automotive repair coating under various sanding conditions원문보기
자동차 보수도장에서 패널을 수리함에 있어 새로운 패널로 교환보수도장과 판금보수도장 작업을 수행할 때 연마과정을 수행한다. 연마과정에서 도막의 손상이 많을 경우 철판표면이 돌출되는 경우도 발생한다. 보수도장시 작업기술 방법에 따라 wash primer, epoxy primer, primer surfacer 등을 적용하거나 미적용 하고 있다. 이러한 수리방법은 도장품질의 중요한 인자이다.
본 연구에서는 자동차 차체의 보수도장시 유용성 프라이머의 샌딩 조건에 대한 접합강도를 평가하고자 한다. 이를 위하여 wash primer, primer surfacer, epoxy primer를 거칠기가 다른 다양한 ...
자동차 보수도장에서 패널을 수리함에 있어 새로운 패널로 교환보수도장과 판금보수도장 작업을 수행할 때 연마과정을 수행한다. 연마과정에서 도막의 손상이 많을 경우 철판표면이 돌출되는 경우도 발생한다. 보수도장시 작업기술 방법에 따라 wash primer, epoxy primer, primer surfacer 등을 적용하거나 미적용 하고 있다. 이러한 수리방법은 도장품질의 중요한 인자이다.
본 연구에서는 자동차 차체의 보수도장시 유용성 프라이머의 샌딩 조건에 대한 접합강도를 평가하고자 한다. 이를 위하여 wash primer, primer surfacer, epoxy primer를 거칠기가 다른 다양한 연마지를 적용하여 철판의 표면 조도를 변화시키면서 냉간압연강판에 도장을 하여 도막의 접착강도(paint film adhesion strength)를 평가하였다. 이를 위하여 500 mm x 1200 mm 크기의 냉간압연강판(SPCC) coupon에 보수도장에 적용되는 도장방법인 다양한 표면 거칠기로 가공 후 lacquer surfacer, primer surfacer, wash primer, epoxy primer를 적용하여 도장을 하였다. 도장 후 강제건조 시킨 도막에 대하여 도막 측정기를 사용하여 각각의 평균 도막두께를 측정한 결과평균값이 lacquer surfacer 가 68.7㎛ 로 가장 두껍고 primer surfacer는 44.9㎛로 가장 얇았다
각 시험편의 도막이 완전히 경화되었다고 판단된 기준일인 150일 경과 후의 시험편 도막의 접착력을 소형 인장 시험기를 사용하여 평가하였다. 평가 결과 전반적으로 거칠기가 감소할수록 접착강도가 증가하는 것으로 나타났다. 시험편의 표면을 연마재를 사용하여 일정한 거칠기로 연마 후 도장을 진행한 시험편과 연마재를 사용하지 않은 as-received상태의 시험편에 도장을 진행한 두 종류의 시험편의 접착강도는 많은 차이를 나타냈다. 네 종류의 시험편에 대한 접착강도 측정 결과 도막에 wash primer를 함께 적용한 시험편이 0.64 MPa로 lacquer surface를 적용한 시험편인 0.49 MPa에 비해 약 31% 접착강도가 증가함을 알 수 있다. 또한, primer의 유무에 따라 surfacer의 접착력이 증가하고 하도막 층의 접착강도는 surfacer와 primer사이의 접착력에 따라 강도가 증가하는 것으로 나타났다.
자동차 보수도장에서 패널을 수리함에 있어 새로운 패널로 교환보수도장과 판금보수도장 작업을 수행할 때 연마과정을 수행한다. 연마과정에서 도막의 손상이 많을 경우 철판표면이 돌출되는 경우도 발생한다. 보수도장시 작업기술 방법에 따라 wash primer, epoxy primer, primer surfacer 등을 적용하거나 미적용 하고 있다. 이러한 수리방법은 도장품질의 중요한 인자이다.
본 연구에서는 자동차 차체의 보수도장시 유용성 프라이머의 샌딩 조건에 대한 접합강도를 평가하고자 한다. 이를 위하여 wash primer, primer surfacer, epoxy primer를 거칠기가 다른 다양한 연마지를 적용하여 철판의 표면 조도를 변화시키면서 냉간압연강판에 도장을 하여 도막의 접착강도(paint film adhesion strength)를 평가하였다. 이를 위하여 500 mm x 1200 mm 크기의 냉간압연강판(SPCC) coupon에 보수도장에 적용되는 도장방법인 다양한 표면 거칠기로 가공 후 lacquer surfacer, primer surfacer, wash primer, epoxy primer를 적용하여 도장을 하였다. 도장 후 강제건조 시킨 도막에 대하여 도막 측정기를 사용하여 각각의 평균 도막두께를 측정한 결과평균값이 lacquer surfacer 가 68.7㎛ 로 가장 두껍고 primer surfacer는 44.9㎛로 가장 얇았다
각 시험편의 도막이 완전히 경화되었다고 판단된 기준일인 150일 경과 후의 시험편 도막의 접착력을 소형 인장 시험기를 사용하여 평가하였다. 평가 결과 전반적으로 거칠기가 감소할수록 접착강도가 증가하는 것으로 나타났다. 시험편의 표면을 연마재를 사용하여 일정한 거칠기로 연마 후 도장을 진행한 시험편과 연마재를 사용하지 않은 as-received상태의 시험편에 도장을 진행한 두 종류의 시험편의 접착강도는 많은 차이를 나타냈다. 네 종류의 시험편에 대한 접착강도 측정 결과 도막에 wash primer를 함께 적용한 시험편이 0.64 MPa로 lacquer surface를 적용한 시험편인 0.49 MPa에 비해 약 31% 접착강도가 증가함을 알 수 있다. 또한, primer의 유무에 따라 surfacer의 접착력이 증가하고 하도막 층의 접착강도는 surfacer와 primer사이의 접착력에 따라 강도가 증가하는 것으로 나타났다.
There needs a sanding process for automotive panel painting when we change a panel to new one or repair it. During the sanding process the coating can be damaged extremely, which results in exposure of the steel surface to air. Primer, epoxy primer and primer surfacer, even none of them, can be appl...
There needs a sanding process for automotive panel painting when we change a panel to new one or repair it. During the sanding process the coating can be damaged extremely, which results in exposure of the steel surface to air. Primer, epoxy primer and primer surfacer, even none of them, can be applied to the painting, depending on the repairing methods. These repairing methods are important factors on quality of panel painting.
This study is to evaluate adhesion strength of oil soluble primer with variation of sanding condition for automotive panel painting. The adhesive strength of paint film, adopting wash primer, primer surfacer, epoxy primer on steel surface, is evaluated with variation of its surface roughness by using various sand papers. After sanding process with different roughness the surface was painted to the cold rolled steel plate coupon (500 mm x 1200 mm) by lacquer surfacer, primer surfacer, wash primer, epoxy primer which are frequently applied to automotive repair coating. The painted coupons were artificially dried in a paint booth. The paint thickness of the coupons was measured by using paint thickness tester. It was found that for the average thickness, the lacquer surfacer exhibited the maximum value of 68.7㎛ and primer surfacer was the minimum value of 44.9㎛.
The adhesive strength of paint was evaluated by using a miniaturize tensile testing machine after completely age hardening of painting corresponding elapse time of 150 days. It was found that the coupon with less roughness treatment generally exhibited higher adhesive strength. The strength of paint under as-received steel coupon without sanding process was much lower than that of paint with sanding process. The strengths of paint with wash primer and lacquer surface were 0.64 MPa and 0.49 MPa, respectively. The adhesive strength of surfacer with primer exhibited higher than that without primer. And, the paint strength was found to depend on the strength between surface and primer.
There needs a sanding process for automotive panel painting when we change a panel to new one or repair it. During the sanding process the coating can be damaged extremely, which results in exposure of the steel surface to air. Primer, epoxy primer and primer surfacer, even none of them, can be applied to the painting, depending on the repairing methods. These repairing methods are important factors on quality of panel painting.
This study is to evaluate adhesion strength of oil soluble primer with variation of sanding condition for automotive panel painting. The adhesive strength of paint film, adopting wash primer, primer surfacer, epoxy primer on steel surface, is evaluated with variation of its surface roughness by using various sand papers. After sanding process with different roughness the surface was painted to the cold rolled steel plate coupon (500 mm x 1200 mm) by lacquer surfacer, primer surfacer, wash primer, epoxy primer which are frequently applied to automotive repair coating. The painted coupons were artificially dried in a paint booth. The paint thickness of the coupons was measured by using paint thickness tester. It was found that for the average thickness, the lacquer surfacer exhibited the maximum value of 68.7㎛ and primer surfacer was the minimum value of 44.9㎛.
The adhesive strength of paint was evaluated by using a miniaturize tensile testing machine after completely age hardening of painting corresponding elapse time of 150 days. It was found that the coupon with less roughness treatment generally exhibited higher adhesive strength. The strength of paint under as-received steel coupon without sanding process was much lower than that of paint with sanding process. The strengths of paint with wash primer and lacquer surface were 0.64 MPa and 0.49 MPa, respectively. The adhesive strength of surfacer with primer exhibited higher than that without primer. And, the paint strength was found to depend on the strength between surface and primer.
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