본 논문은 동양학의 기본 이론인 음양오행설의 기저가 되는 『오행대의』를 통하여 오행의 성립과 변용, 『오행대의』를 찬술한 蕭吉의 생애와 저술, 『오행대의』의 구성체계와 특징을 분석하고 그것의 후래적 영향을 규명하는데 목적이 있다.
『오행대의』는 隋나라 蕭吉이 이전에 남아 있는, 오행이 활용된 전적들을 발췌하여 찬술한 것으로서 고대인들이 오행의 원리를 활용한 경우의 例가 많이 수록되어 있다. 오행의 근본원리와 이를 이용한 사례들을 모아 집대성한 책으로 음양오행설 연구에 귀중한 자료로 활용할 수 있다.
『오행대의』에 나타난 음양오행설은 고대에 ‘음’과 ‘양’으로 각각 활용되던 것이 春秋戰國時代에 들어와서 비로소 ‘음양’으로 통합되고 오행이 더해져서 음양오행설이 성립되었다. 당시의 오행관념은 자연현상과 생활현상의 변화를 해석하는 도식으로서 실용적인 생활자재이며, 후대 사상에서 나타나는 오행의 의미와는 차이가 있다.
이는 전국시대의 稷下 음양가들에 의해 보다 심화되고 발전되었다. 이들은 음양관념과 오행관념을 통합하여 이전보다 진전된 새로운 음양오행설을 탄생시켰다. 이러한 음양오행설은 전국시대 말기에 더욱 발전되었다. 음양오행설의 발전과정에서 동중서는 『春秋繁露』에서 이를 유가적으로 해석하여 황제절대권과 중앙집권적인 통치이론으로 변용시켰으며, 삼통설로 전환하여 국가권력 정통성 확립의 기반으로 삼았다. 또한 반고는 『백호통의』에서 음양오행설을 국가일원화에 활용하였고, 수명설과 오행휴왕설을 통해서 국가의 취약한 정통성을 확보하려는 노력을 하였으며, 이러한 일련의 역사적 사실은 『오행대의』가 찬술되는 배경이 되었다. 그리하여 의학, 천문학 등 많은 분야에 『오행대의』활용이 나타났고, 송대 이후에는 인간의 길흉화복을 판단하는 명리학으로의 변용이 활발하게 이루어졌다.
한편 『오행대의』의 기초이론은 천간지지론과 상생?상극론이다. 이의 응용 및 실천 이론으로는 율려론과 천문역법론이 있다. 천간지지론은 십간십이지를 중심으로 자연의 변화를 나타낸 것이다. 오행 사이의 관계는 언제나 상생?상극할 뿐만 아니라 끊임없이 轉化하기 때문에 전체적으로는 협조?평형 상태에 있다는 것이 상생?상극론이며, 조율하고 조정하여 질서에 맞게 능력을 발휘하는 것이 율려론이다. 해와 달과 오성을 칠정이라고 하고 이는 28수가 하늘의 365¹/₄도에 두루 퍼져 있기 때문에, 사계절과 달의 운행(月行)을 합치시키고, 해와 별의 도수를 바로 한다는 천체우주의 원리를 이용하여 생활에 유용하게 활용하는 것을 설명하는 것이 천문역법론이다.
『오행대의』에 나타난 오행설의 사유방식을 살펴보면, 오행은 생극의 순환관계를 설명하는 최소한의 단위로 사용할 수 있고, 평형체계를 유지하기 위한 상호 견제와 협조의 구성요소들로서 작용하게 되며, 이것은 서로간의 상생 상극의 체계로 나타난다. 유한한 ...
본 논문은 동양학의 기본 이론인 음양오행설의 기저가 되는 『오행대의』를 통하여 오행의 성립과 변용, 『오행대의』를 찬술한 蕭吉의 생애와 저술, 『오행대의』의 구성체계와 특징을 분석하고 그것의 후래적 영향을 규명하는데 목적이 있다.
『오행대의』는 隋나라 蕭吉이 이전에 남아 있는, 오행이 활용된 전적들을 발췌하여 찬술한 것으로서 고대인들이 오행의 원리를 활용한 경우의 例가 많이 수록되어 있다. 오행의 근본원리와 이를 이용한 사례들을 모아 집대성한 책으로 음양오행설 연구에 귀중한 자료로 활용할 수 있다.
『오행대의』에 나타난 음양오행설은 고대에 ‘음’과 ‘양’으로 각각 활용되던 것이 春秋戰國時代에 들어와서 비로소 ‘음양’으로 통합되고 오행이 더해져서 음양오행설이 성립되었다. 당시의 오행관념은 자연현상과 생활현상의 변화를 해석하는 도식으로서 실용적인 생활자재이며, 후대 사상에서 나타나는 오행의 의미와는 차이가 있다.
이는 전국시대의 稷下 음양가들에 의해 보다 심화되고 발전되었다. 이들은 음양관념과 오행관념을 통합하여 이전보다 진전된 새로운 음양오행설을 탄생시켰다. 이러한 음양오행설은 전국시대 말기에 더욱 발전되었다. 음양오행설의 발전과정에서 동중서는 『春秋繁露』에서 이를 유가적으로 해석하여 황제절대권과 중앙집권적인 통치이론으로 변용시켰으며, 삼통설로 전환하여 국가권력 정통성 확립의 기반으로 삼았다. 또한 반고는 『백호통의』에서 음양오행설을 국가일원화에 활용하였고, 수명설과 오행휴왕설을 통해서 국가의 취약한 정통성을 확보하려는 노력을 하였으며, 이러한 일련의 역사적 사실은 『오행대의』가 찬술되는 배경이 되었다. 그리하여 의학, 천문학 등 많은 분야에 『오행대의』활용이 나타났고, 송대 이후에는 인간의 길흉화복을 판단하는 명리학으로의 변용이 활발하게 이루어졌다.
한편 『오행대의』의 기초이론은 천간지지론과 상생?상극론이다. 이의 응용 및 실천 이론으로는 율려론과 천문역법론이 있다. 천간지지론은 십간십이지를 중심으로 자연의 변화를 나타낸 것이다. 오행 사이의 관계는 언제나 상생?상극할 뿐만 아니라 끊임없이 轉化하기 때문에 전체적으로는 협조?평형 상태에 있다는 것이 상생?상극론이며, 조율하고 조정하여 질서에 맞게 능력을 발휘하는 것이 율려론이다. 해와 달과 오성을 칠정이라고 하고 이는 28수가 하늘의 365¹/₄도에 두루 퍼져 있기 때문에, 사계절과 달의 운행(月行)을 합치시키고, 해와 별의 도수를 바로 한다는 천체우주의 원리를 이용하여 생활에 유용하게 활용하는 것을 설명하는 것이 천문역법론이다.
『오행대의』에 나타난 오행설의 사유방식을 살펴보면, 오행은 생극의 순환관계를 설명하는 최소한의 단위로 사용할 수 있고, 평형체계를 유지하기 위한 상호 견제와 협조의 구성요소들로서 작용하게 되며, 이것은 서로간의 상생 상극의 체계로 나타난다. 유한한 우주공간에서 삶을 항상적으로 유지하기 위해서는 환경과의 조화 속에서 전체를 생각하는 방식의 삶이 필요하다. 이러한 사유방식이 명리학에 적용될 때 길흉에 대한 전일적 관찰이 이루어진다.
이러한 사유방식으로 인해 동양학의 오행체계는 이 분야에 종사하는 사람들에게 별다른 이의 없이 활용되고 왔고, 그것은 사회적으로도 무리 없이 받아들여지고 있다. 그러므로 음양-오행-삼재론을 규범으로 하는 동양학은 묵시적이고 사회적인 합의과정을 통해 정상적인 과학으로서의 위치에까지 근접하고 있는 것이다. 오행론은 서양의 환원주의와 실물중심론에 바탕한 인문과학과 공존하면서도 각자의 규범을 가지고 경쟁하면서 실현되어오고 있는 것이다.
음양오행설은 2000년 이상을 중국과 동양에서 주요한 설명도구나 機制로 활용되어 왔고, 우리나라에 도입된 시기가 명확하지는 않지만 오랜 기간 생활의 관념적인 이론이나 利用體系로 활용되어 왔다. 『오행대의』는 역사적으로 국가질서 확립과 길흉화복을 예측하는 역할을 했고, 오늘에 이르기까지도 여러 분야에 많은 영향을 끼치고 있다. 또 다른 측면의 활용적 의의는 『백호통의』등에서 사라진 문장을 『오행대의』의 인용문을 통하여 그 내용을 확인할 수 있는 단서를 제공받고, 우리에게 중요한 자료를 다시 복원할 수 있는 기회를 가져다준다는 것이다.
따라서 동양사상의 핵심적인 이론인 음양오행설을 과학적이고 체계적이며 논리적으로 계발하여 정신문화와 민속문화의 기반을 구축하고 그 문화의 한 축을 담당할 수 있도록 발전시켜 나가야 할 것이다. 다만 음양오행설을 기존의 부호나 언어체계로서는 현대인의 사고에 보편적으로 적용하기가 힘든 부분이 있기 때문에, 음양오행사상의 패러다임을 지금의 인식과 생활에 맞게 개발하여 현대인이 쉽게 활용할 수 있도록 연구 되어야 할 것이다.
본 논문은 동양학의 기본 이론인 음양오행설의 기저가 되는 『오행대의』를 통하여 오행의 성립과 변용, 『오행대의』를 찬술한 蕭吉의 생애와 저술, 『오행대의』의 구성체계와 특징을 분석하고 그것의 후래적 영향을 규명하는데 목적이 있다.
『오행대의』는 隋나라 蕭吉이 이전에 남아 있는, 오행이 활용된 전적들을 발췌하여 찬술한 것으로서 고대인들이 오행의 원리를 활용한 경우의 例가 많이 수록되어 있다. 오행의 근본원리와 이를 이용한 사례들을 모아 집대성한 책으로 음양오행설 연구에 귀중한 자료로 활용할 수 있다.
『오행대의』에 나타난 음양오행설은 고대에 ‘음’과 ‘양’으로 각각 활용되던 것이 春秋戰國時代에 들어와서 비로소 ‘음양’으로 통합되고 오행이 더해져서 음양오행설이 성립되었다. 당시의 오행관념은 자연현상과 생활현상의 변화를 해석하는 도식으로서 실용적인 생활자재이며, 후대 사상에서 나타나는 오행의 의미와는 차이가 있다.
이는 전국시대의 稷下 음양가들에 의해 보다 심화되고 발전되었다. 이들은 음양관념과 오행관념을 통합하여 이전보다 진전된 새로운 음양오행설을 탄생시켰다. 이러한 음양오행설은 전국시대 말기에 더욱 발전되었다. 음양오행설의 발전과정에서 동중서는 『春秋繁露』에서 이를 유가적으로 해석하여 황제절대권과 중앙집권적인 통치이론으로 변용시켰으며, 삼통설로 전환하여 국가권력 정통성 확립의 기반으로 삼았다. 또한 반고는 『백호통의』에서 음양오행설을 국가일원화에 활용하였고, 수명설과 오행휴왕설을 통해서 국가의 취약한 정통성을 확보하려는 노력을 하였으며, 이러한 일련의 역사적 사실은 『오행대의』가 찬술되는 배경이 되었다. 그리하여 의학, 천문학 등 많은 분야에 『오행대의』활용이 나타났고, 송대 이후에는 인간의 길흉화복을 판단하는 명리학으로의 변용이 활발하게 이루어졌다.
한편 『오행대의』의 기초이론은 천간지지론과 상생?상극론이다. 이의 응용 및 실천 이론으로는 율려론과 천문역법론이 있다. 천간지지론은 십간십이지를 중심으로 자연의 변화를 나타낸 것이다. 오행 사이의 관계는 언제나 상생?상극할 뿐만 아니라 끊임없이 轉化하기 때문에 전체적으로는 협조?평형 상태에 있다는 것이 상생?상극론이며, 조율하고 조정하여 질서에 맞게 능력을 발휘하는 것이 율려론이다. 해와 달과 오성을 칠정이라고 하고 이는 28수가 하늘의 365¹/₄도에 두루 퍼져 있기 때문에, 사계절과 달의 운행(月行)을 합치시키고, 해와 별의 도수를 바로 한다는 천체우주의 원리를 이용하여 생활에 유용하게 활용하는 것을 설명하는 것이 천문역법론이다.
『오행대의』에 나타난 오행설의 사유방식을 살펴보면, 오행은 생극의 순환관계를 설명하는 최소한의 단위로 사용할 수 있고, 평형체계를 유지하기 위한 상호 견제와 협조의 구성요소들로서 작용하게 되며, 이것은 서로간의 상생 상극의 체계로 나타난다. 유한한 우주공간에서 삶을 항상적으로 유지하기 위해서는 환경과의 조화 속에서 전체를 생각하는 방식의 삶이 필요하다. 이러한 사유방식이 명리학에 적용될 때 길흉에 대한 전일적 관찰이 이루어진다.
이러한 사유방식으로 인해 동양학의 오행체계는 이 분야에 종사하는 사람들에게 별다른 이의 없이 활용되고 왔고, 그것은 사회적으로도 무리 없이 받아들여지고 있다. 그러므로 음양-오행-삼재론을 규범으로 하는 동양학은 묵시적이고 사회적인 합의과정을 통해 정상적인 과학으로서의 위치에까지 근접하고 있는 것이다. 오행론은 서양의 환원주의와 실물중심론에 바탕한 인문과학과 공존하면서도 각자의 규범을 가지고 경쟁하면서 실현되어오고 있는 것이다.
음양오행설은 2000년 이상을 중국과 동양에서 주요한 설명도구나 機制로 활용되어 왔고, 우리나라에 도입된 시기가 명확하지는 않지만 오랜 기간 생활의 관념적인 이론이나 利用體系로 활용되어 왔다. 『오행대의』는 역사적으로 국가질서 확립과 길흉화복을 예측하는 역할을 했고, 오늘에 이르기까지도 여러 분야에 많은 영향을 끼치고 있다. 또 다른 측면의 활용적 의의는 『백호통의』등에서 사라진 문장을 『오행대의』의 인용문을 통하여 그 내용을 확인할 수 있는 단서를 제공받고, 우리에게 중요한 자료를 다시 복원할 수 있는 기회를 가져다준다는 것이다.
따라서 동양사상의 핵심적인 이론인 음양오행설을 과학적이고 체계적이며 논리적으로 계발하여 정신문화와 민속문화의 기반을 구축하고 그 문화의 한 축을 담당할 수 있도록 발전시켜 나가야 할 것이다. 다만 음양오행설을 기존의 부호나 언어체계로서는 현대인의 사고에 보편적으로 적용하기가 힘든 부분이 있기 때문에, 음양오행사상의 패러다임을 지금의 인식과 생활에 맞게 개발하여 현대인이 쉽게 활용할 수 있도록 연구 되어야 할 것이다.
In this paper, the basic theory of Oriental Studies of the base is the w?xing theory for representative w?xing theory edition is translated into the W?-xing-da-yi and the formation and transformation of the nature, meaning and composition of the w?xing theory of the system to analyze and plan to...
In this paper, the basic theory of Oriental Studies of the base is the w?xing theory for representative w?xing theory edition is translated into the W?-xing-da-yi and the formation and transformation of the nature, meaning and composition of the w?xing theory of the system to analyze and plan to take advantage of modern the purpose sought to be seeing it.
The W?-xing-da-yi is Sui Guoji? remain in the country since a similar Xi?o Ji, all the w?xing theory are utilized to extract solely as an old man who and described as edition by utilizing the principle of the w?xing theory in all cases without exception shown in the example. The basic principle of the w?xing theory and its application to cases of Y?n and Yang gathered culmination the w?xing theory book can be used as a valuable research.
Come on Ch?nqi?-Zhanguo shidai 'y?n' and 'yang' means 'y?nyang' and was integrated into the w?xing theory is established. Notion of the w?xing theory of natural phenomena and life as a schematic interpretation of the phenomenon of change in practical life materials, and later the meaning of the w?xing theory are shown in the differences.
The era of the nation than by deepening jixia y?nyangji? developed. Each of these w?xing theory formed with the idea to incorporate the idea of ??Y?n and Yang than Y?n and Yang w?xing theory gave birth to the new developments. This Y?n and Yang w?xing theory is end of Zhanguo shidai, the w?xing theory in the process undergone further development.
D?ng Zhong Sh? in the process of developing a once in Ch?n-qi?-fan-lou, Y?n and Yang w?xing theory in the Ruji? interpreted the emperors ruling dictatorship and centralized stylized transformation theory, by switching the three common view as the basis for establishing the legitimacy of state power. B?n G? is Bai-h?-t?ng-yi of Y?n and Yang in the unification of the country to utilize w?xing theory was life through Shouming theory and w?xing xi?wang theory of the country was vulnerable to efforts to secure legitimacy, Songguoji? to judge since there minglixue as human transformation led to the good, devil, disaster, luck. W?-xing-da-yi is the background to edit this was in addition to medicine, there was a transformation in many fields such as astronomy.
The W?-xing-da-yi is theory of the center of reasoning Xi?ngtu? theory and l?l? theory, Ti?nwen x?ngxiu theory. The relationship between the w?xing, Xi?ngsh?ng xi?ngke as well as a whole, because the energy is constantly coordinated equilibrium phase, it is inferred that the state, and in order to align and adjust it to fit l?l? theory performing, and that the sun, moon, and five star as seven energy referred to this 28 starposition also throughout the spread sky of 365 ¹ / ₄, so the four seasons and the months of movement course to merge, and the sun and the star by the angle of the right that the celestial cosmic principle to explain is the Ti?nwen x?ngxiu theory.
The concept of w?xing theory is a shengke circular to satisfy a relationship may be demonstrated by a minimum of elements, the elements that make up a spatial equilibrium system of checks and cooperate with one another to act as, and this is shown as a system of w?xing among mutual Xi?ngsh?ng xi?ngke. Finite in space in order to maintain life in harmony with the environment is always the life of the whole way of thinking required. In this way, when applied to the mingl?xue about the good or ill luck. Observation is made for the one whole. W?xing system of Oriental Studies is Oriental Studies in the engaged, and take advantage of people without much objection, and it is socially accepted as smoothly. So Y?nyang - W?xing - S?ncai theory to the norms of Oriental Studies of normal science, which will close the place. Western core thoughts are based on humanities science of reductionism and pragmatism in a common area with its own rules, which will co-exist and compete.
Here W?-xing-da-yi played a role in history, and is now seen to be heavily influenced it.
Y?nyang W?xing theory more than 2000 in Chinese and Oriental mechanism used as a major explanation method have been and introduced in our country in the long period of time is not clear, but the notion of life as a theory and has been applied to a notion of system.
The Bai-h?-t?ng-yi of the missing statements such as W?-xing-da-yi through the citation data to a number of very important to us that you can bounce back from what can be found on its significance.
Thus, the theory of Y?n and Yang key on Asian History w?xing theory systematic and logical development of science and culture, and the folk culture of the mental foundation for the culture of and further develop the axis so that you can charge it will get out.
Y?nyang W?xing theory be difficult language system as the existing code or universally applicable to modern thinking on this because it is the hard part of the paradigm of scientific thought, quantify, qualify and easy to take advantage of modern research should be.
In this paper, the basic theory of Oriental Studies of the base is the w?xing theory for representative w?xing theory edition is translated into the W?-xing-da-yi and the formation and transformation of the nature, meaning and composition of the w?xing theory of the system to analyze and plan to take advantage of modern the purpose sought to be seeing it.
The W?-xing-da-yi is Sui Guoji? remain in the country since a similar Xi?o Ji, all the w?xing theory are utilized to extract solely as an old man who and described as edition by utilizing the principle of the w?xing theory in all cases without exception shown in the example. The basic principle of the w?xing theory and its application to cases of Y?n and Yang gathered culmination the w?xing theory book can be used as a valuable research.
Come on Ch?nqi?-Zhanguo shidai 'y?n' and 'yang' means 'y?nyang' and was integrated into the w?xing theory is established. Notion of the w?xing theory of natural phenomena and life as a schematic interpretation of the phenomenon of change in practical life materials, and later the meaning of the w?xing theory are shown in the differences.
The era of the nation than by deepening jixia y?nyangji? developed. Each of these w?xing theory formed with the idea to incorporate the idea of ??Y?n and Yang than Y?n and Yang w?xing theory gave birth to the new developments. This Y?n and Yang w?xing theory is end of Zhanguo shidai, the w?xing theory in the process undergone further development.
D?ng Zhong Sh? in the process of developing a once in Ch?n-qi?-fan-lou, Y?n and Yang w?xing theory in the Ruji? interpreted the emperors ruling dictatorship and centralized stylized transformation theory, by switching the three common view as the basis for establishing the legitimacy of state power. B?n G? is Bai-h?-t?ng-yi of Y?n and Yang in the unification of the country to utilize w?xing theory was life through Shouming theory and w?xing xi?wang theory of the country was vulnerable to efforts to secure legitimacy, Songguoji? to judge since there minglixue as human transformation led to the good, devil, disaster, luck. W?-xing-da-yi is the background to edit this was in addition to medicine, there was a transformation in many fields such as astronomy.
The W?-xing-da-yi is theory of the center of reasoning Xi?ngtu? theory and l?l? theory, Ti?nwen x?ngxiu theory. The relationship between the w?xing, Xi?ngsh?ng xi?ngke as well as a whole, because the energy is constantly coordinated equilibrium phase, it is inferred that the state, and in order to align and adjust it to fit l?l? theory performing, and that the sun, moon, and five star as seven energy referred to this 28 starposition also throughout the spread sky of 365 ¹ / ₄, so the four seasons and the months of movement course to merge, and the sun and the star by the angle of the right that the celestial cosmic principle to explain is the Ti?nwen x?ngxiu theory.
The concept of w?xing theory is a shengke circular to satisfy a relationship may be demonstrated by a minimum of elements, the elements that make up a spatial equilibrium system of checks and cooperate with one another to act as, and this is shown as a system of w?xing among mutual Xi?ngsh?ng xi?ngke. Finite in space in order to maintain life in harmony with the environment is always the life of the whole way of thinking required. In this way, when applied to the mingl?xue about the good or ill luck. Observation is made for the one whole. W?xing system of Oriental Studies is Oriental Studies in the engaged, and take advantage of people without much objection, and it is socially accepted as smoothly. So Y?nyang - W?xing - S?ncai theory to the norms of Oriental Studies of normal science, which will close the place. Western core thoughts are based on humanities science of reductionism and pragmatism in a common area with its own rules, which will co-exist and compete.
Here W?-xing-da-yi played a role in history, and is now seen to be heavily influenced it.
Y?nyang W?xing theory more than 2000 in Chinese and Oriental mechanism used as a major explanation method have been and introduced in our country in the long period of time is not clear, but the notion of life as a theory and has been applied to a notion of system.
The Bai-h?-t?ng-yi of the missing statements such as W?-xing-da-yi through the citation data to a number of very important to us that you can bounce back from what can be found on its significance.
Thus, the theory of Y?n and Yang key on Asian History w?xing theory systematic and logical development of science and culture, and the folk culture of the mental foundation for the culture of and further develop the axis so that you can charge it will get out.
Y?nyang W?xing theory be difficult language system as the existing code or universally applicable to modern thinking on this because it is the hard part of the paradigm of scientific thought, quantify, qualify and easy to take advantage of modern research should be.
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