본 연구는 개별 제품 브랜드 만족도가 기업 브랜드 충성도에 미치는 영향에 대한 조사에 목적이 있다. 우선 문헌고찰을 통하여 ‘브랜드 만족도’ 와 ‘브랜드 충성도’ 에 대한 정의를 찾았고, 연구대상으로 ‘스마트폰 브랜드’를 선정하였다. 또한 제품 브랜드 만족도 측정 후에 기업 브랜드 신뢰, 기업 브랜드 감정과 기업 브랜드 충성도의 네 단계(인지적, 감정적, 능동적, 행동적 충성도)를 측정하였다. 따라서 제품 브랜드 만족도와 기업 브랜드 충성도 간의 인과관계<...
본 연구는 개별 제품 브랜드 만족도가 기업 브랜드 충성도에 미치는 영향에 대한 조사에 목적이 있다. 우선 문헌고찰을 통하여 ‘브랜드 만족도’ 와 ‘브랜드 충성도’ 에 대한 정의를 찾았고, 연구대상으로 ‘스마트폰 브랜드’를 선정하였다. 또한 제품 브랜드 만족도 측정 후에 기업 브랜드 신뢰, 기업 브랜드 감정과 기업 브랜드 충성도의 네 단계(인지적, 감정적, 능동적, 행동적 충성도)를 측정하였다. 따라서 제품 브랜드 만족도와 기업 브랜드 충성도 간의 인과관계를 밝혀냈다. 연구 결과, 세가지 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 제품 브랜드에 대한 만족도는 기업 브랜드 충성도에 결정적인 영향을 미친다는 것이다. 둘째, 제품 브랜드 만족도는 기업 브랜드 신뢰와 기업 브랜드 감정을 통해서도 기업 브랜드 충성도에 영향을 미친다는 것이다. 셋째, 이러한 관계는 기업 브랜드 충성도 4가지 척도에 강력한 영향을 주고 있지만 그 중에서도 행동적 충성도에 가장 큰 영향을 미치며 능동적 충성도에는 영향의 정도가 비교적 작은 것으로 나타났다.
본 연구는 개별 제품 브랜드 만족도가 기업 브랜드 충성도에 미치는 영향에 대한 조사에 목적이 있다. 우선 문헌고찰을 통하여 ‘브랜드 만족도’ 와 ‘브랜드 충성도’ 에 대한 정의를 찾았고, 연구대상으로 ‘스마트폰 브랜드’를 선정하였다. 또한 제품 브랜드 만족도 측정 후에 기업 브랜드 신뢰, 기업 브랜드 감정과 기업 브랜드 충성도의 네 단계(인지적, 감정적, 능동적, 행동적 충성도)를 측정하였다. 따라서 제품 브랜드 만족도와 기업 브랜드 충성도 간의 인과관계를 밝혀냈다. 연구 결과, 세가지 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 제품 브랜드에 대한 만족도는 기업 브랜드 충성도에 결정적인 영향을 미친다는 것이다. 둘째, 제품 브랜드 만족도는 기업 브랜드 신뢰와 기업 브랜드 감정을 통해서도 기업 브랜드 충성도에 영향을 미친다는 것이다. 셋째, 이러한 관계는 기업 브랜드 충성도 4가지 척도에 강력한 영향을 주고 있지만 그 중에서도 행동적 충성도에 가장 큰 영향을 미치며 능동적 충성도에는 영향의 정도가 비교적 작은 것으로 나타났다.
The study aims to investigate how the brand satisfaction of individual product would influence the corporate brand loyalty. At first, by examining literatures, definitions were found for 'the brand satisfaction' & 'the brand loyalty', and 'the smart phone brand' was selected with a subje...
The study aims to investigate how the brand satisfaction of individual product would influence the corporate brand loyalty. At first, by examining literatures, definitions were found for 'the brand satisfaction' & 'the brand loyalty', and 'the smart phone brand' was selected with a subject of the study. Also four steps (cognitive, afective, active and behavioral loyalty) were measured in acordance with the corporate brand trust, the corporate brand afect & the corporate brand loyalty after the product brand satisfaction was measured. Thus a causal relationship betwen the product brand satisfaction & the corporate brand loyalty was found out. As a result of the study, thre conclusions could be drawn. First, it's that the satisfaction of product brand would have a decisive efect on the corporate loyalty. Second, the satisfaction would influence the corporate brand loyalty with the corporate brand trust & the corporate brand afect. Third, this relationship would have a strong efect on 4 scales but above al it's shown to have the greatest influence on the behavioral loyalty and to be a comparatively smal degre of efect in the active loyalty.
The study aims to investigate how the brand satisfaction of individual product would influence the corporate brand loyalty. At first, by examining literatures, definitions were found for 'the brand satisfaction' & 'the brand loyalty', and 'the smart phone brand' was selected with a subject of the study. Also four steps (cognitive, afective, active and behavioral loyalty) were measured in acordance with the corporate brand trust, the corporate brand afect & the corporate brand loyalty after the product brand satisfaction was measured. Thus a causal relationship betwen the product brand satisfaction & the corporate brand loyalty was found out. As a result of the study, thre conclusions could be drawn. First, it's that the satisfaction of product brand would have a decisive efect on the corporate loyalty. Second, the satisfaction would influence the corporate brand loyalty with the corporate brand trust & the corporate brand afect. Third, this relationship would have a strong efect on 4 scales but above al it's shown to have the greatest influence on the behavioral loyalty and to be a comparatively smal degre of efect in the active loyalty.
주제어
#브랜드 만족 브랜드 신뢰 브랜드 감정 브랜드 충성도 Brand Satisfaction Brand Trust Brand Afect Brand Loyalty
학위논문 정보
저자
김동현
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 브랜드매니지먼트학과
지도교수
김준석
발행연도
2015
총페이지
ⅴ, 102 p.
키워드
브랜드 만족 브랜드 신뢰 브랜드 감정 브랜드 충성도 Brand Satisfaction Brand Trust Brand Afect Brand Loyalty
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