나이스(NEIS) 기반 개별화교육계획
활용실태 및 인식과 활성화 방안
권 기 홍
대구대학교 대학원
박사과정 특수교육학과
지도교수 김 용 욱
(초록)
개별화교육계획의 작성은 특수학교 교사들에게 중요한 업무로 인식되고 있으나, 계획과 평가가 일관성 있게 연계되지 못하는 문제를 가지고 있다. 이러한 문제점에 대해 2011년부터 교육행정정보시스템에 나이스 개별화교육계획을 개발하여 활용하게 되었다. 그러나 나이스 기반 개별화교육계획은 ...
나이스(NEIS) 기반 개별화교육계획
활용실태 및 인식과 활성화 방안
권 기 홍
대구대학교 대학원
박사과정 특수교육학과
지도교수 김 용 욱
(초록)
개별화교육계획의 작성은 특수학교 교사들에게 중요한 업무로 인식되고 있으나, 계획과 평가가 일관성 있게 연계되지 못하는 문제를 가지고 있다. 이러한 문제점에 대해 2011년부터 교육행정정보시스템에 나이스 개별화교육계획을 개발하여 활용하게 되었다. 그러나 나이스 기반 개별화교육계획은 법적 근거의 부족으로 특수학교에만 활용하고 특수학급에는 활용할 수 없어 개별화교육계획이 올바르게 운영되지 못하는 원인이 되고 있다. 본 연구는 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태와 인식을 조사ㆍ분석하여, 나이스 기반 개별화교육계획 활성화 방안을 마련하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 구현하기 위해 전국 특수교사 265명을 대상으로 한 설문조사와 나이스 특수학교 자문위원 11명의 개별면담을 통해 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태와 인식을 조사하여 나이스 기반 개별화교육계획 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태는 나이스 기반 개별화교육계획이 효과적이나, 사용에 대한 법적 강제성이 없고, 교과중심의 편제와 지역별 나이스 특수학교 자문위원의 배치유무에 따라 활용의 영향을 받는다. 개별화교육계획 운영에 대해 법적 강제성이 우선시 되어 형식적인 문서로 인식하고 있으며, 이를 위해 개별화교육계획에 대한 명확한 정의를 재정립하고 개별화교육지원팀의 역할 강화와 공식적인 양식 등 적합한 운영지침이 필요하다. 나이스 기반 개별화교육계획 활용에 대해 대부분 보통이거나 효과적이라고 인식하고 있으며, 특히 관리의 안정성과 개별화교육계획 데이터 베이스 구축, 계획과 평가의 일관성 유지를 장점으로 인식하고 있으나, 자료 수정의 곤란, 절차와 양식의 표준화로 학교의 특성을 살리지 못한다는 문제점이 드러났다. 개선방안으로 교육과정과의 연계, 작성ㆍ관리 절차의 간소화를 제시하였다. 이를 바탕으로 개별화교육계획에 대한 개념을 재정립하고 법적 운영지침이 필요하며, 학교교육과정 중심으로 편성ㆍ운영되어야 하고, 모든 특수교육대상자를 위해 나이스 기반 개별화교육계획이 활용되어야 한다. 이를 위해 학교 특성에 맞는 사용자 중심의 시스템이 필요하며, 나이스 기반 개별화교육계획에 대한 시․도교육청별 전담 인력 배치 등의 교사 지원방안이 필요하다.
나이스(NEIS) 기반 개별화교육계획
활용실태 및 인식과 활성화 방안
권 기 홍
대구대학교 대학원
박사과정 특수교육학과
지도교수 김 용 욱
(초록)
개별화교육계획의 작성은 특수학교 교사들에게 중요한 업무로 인식되고 있으나, 계획과 평가가 일관성 있게 연계되지 못하는 문제를 가지고 있다. 이러한 문제점에 대해 2011년부터 교육행정정보시스템에 나이스 개별화교육계획을 개발하여 활용하게 되었다. 그러나 나이스 기반 개별화교육계획은 법적 근거의 부족으로 특수학교에만 활용하고 특수학급에는 활용할 수 없어 개별화교육계획이 올바르게 운영되지 못하는 원인이 되고 있다. 본 연구는 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태와 인식을 조사ㆍ분석하여, 나이스 기반 개별화교육계획 활성화 방안을 마련하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 구현하기 위해 전국 특수교사 265명을 대상으로 한 설문조사와 나이스 특수학교 자문위원 11명의 개별면담을 통해 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태와 인식을 조사하여 나이스 기반 개별화교육계획 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 나이스 기반 개별화교육계획 활용 실태는 나이스 기반 개별화교육계획이 효과적이나, 사용에 대한 법적 강제성이 없고, 교과중심의 편제와 지역별 나이스 특수학교 자문위원의 배치유무에 따라 활용의 영향을 받는다. 개별화교육계획 운영에 대해 법적 강제성이 우선시 되어 형식적인 문서로 인식하고 있으며, 이를 위해 개별화교육계획에 대한 명확한 정의를 재정립하고 개별화교육지원팀의 역할 강화와 공식적인 양식 등 적합한 운영지침이 필요하다. 나이스 기반 개별화교육계획 활용에 대해 대부분 보통이거나 효과적이라고 인식하고 있으며, 특히 관리의 안정성과 개별화교육계획 데이터 베이스 구축, 계획과 평가의 일관성 유지를 장점으로 인식하고 있으나, 자료 수정의 곤란, 절차와 양식의 표준화로 학교의 특성을 살리지 못한다는 문제점이 드러났다. 개선방안으로 교육과정과의 연계, 작성ㆍ관리 절차의 간소화를 제시하였다. 이를 바탕으로 개별화교육계획에 대한 개념을 재정립하고 법적 운영지침이 필요하며, 학교교육과정 중심으로 편성ㆍ운영되어야 하고, 모든 특수교육대상자를 위해 나이스 기반 개별화교육계획이 활용되어야 한다. 이를 위해 학교 특성에 맞는 사용자 중심의 시스템이 필요하며, 나이스 기반 개별화교육계획에 대한 시․도교육청별 전담 인력 배치 등의 교사 지원방안이 필요하다.
NEIS-based individualized education plan
Actual utilization, Recognition, and Activation way
Kwon Ki Hong
Department of Special Education
Graduate School, Daegu University
Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Kim, Yong-Wook
(Abstract)
There is a problem that the plan and evaluation ha...
NEIS-based individualized education plan
Actual utilization, Recognition, and Activation way
Kwon Ki Hong
Department of Special Education
Graduate School, Daegu University
Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Kim, Yong-Wook
(Abstract)
There is a problem that the plan and evaluation have not been consistently associated even though the writing of individualized education plans is recognized as an important task to special-education school teachers.
NEIS individualized education plan for national education information system has been developed and utilized on the problem since 2011.
However, the writing of student's information, which is specified in "Information Management Guideline on Student's Grade Book", is going bimodal, using the form of itself or the individualized education plans based on NEIS, because the part of writing and management of the individualized education plan is not specified.
The individualized education plan is not operate properly because NEIS-based individualized education plan only takes advantage of special schools and do not utilize in special classes due to the lack of a legal basis.
The propose of this study is to make an activation way of NEIS-based individualized education plan by researching and analyzing the actual utilization and recognition to operate effectively.
The status and recognition of the NEIS-based individualized education plan utilization were investigated through surveys of 256 special education teachers across the country and individual interviews of 11 advisory committee in NEIS special school.
The activation way of NEIS-based individualized education plan is suggested based on these findings.
The result of this study are as a below.
First, the actual utilization is that NEIS-based individualized education plan is more effective than the form of school itself. but there are no legal compulsion for use and the actual utilization is influenced by the formation of subject-centered curriculum and the presence or absence of regional arrangement NEIS special school advisory.
Second, The things that more time and effort is consumed to write individualized education plan and legally enforceable is a priority are recognized as a formal document. And it is difficult to apply in the field because it does not fully understand the student's disability and property due to fill in a short time. Appropriate operating instructions such as official forms, strengthen the role of individualized educational support team, re-establish a clear definition of individualized education plan are needed to solve the above problem. It is shown that the form from the use of NEIS-based individualized education plan, the written time and management are effective and related work are increased or reduced. The benefits for the use of NEIS-based individualized education plan are the stability of the administration, the establishing individualized education plan database, the consistency of planning and evaluation, and the easy to send data. However, there are problems that the modification is difficult and available online because of computerized data and the characteristics of the school can not use due to the standardized forms and procedures. As improvements, there are several suggestions such as the necessary of adequate training and resources for utilizing program, easy data modification, simplification of administrative procedures between schools, parent participation, and in conjunction with the curriculum.
Third, activation way of NEIS-based individualized education plan is as belows based on the results of this study. The individualized education plan should be redefined and the operating instructions for the proper individualized education plan on legal documents are required.
ㆍIndividualized education plan should be operated and organized around the school curriculum.
ㆍNEIS-based individualized education plan should be used for all special education.
ㆍThere is a need for user-friendly system for the school property such as the evaluation of the individualized education plan, and parent involvement.
ㆍThe dedicated staffing and operation should be mandated by the Department of Education and it should be needed the teacher support measures for NEIS-based individualized education plan.
NEIS-based individualized education plan
Actual utilization, Recognition, and Activation way
Kwon Ki Hong
Department of Special Education
Graduate School, Daegu University
Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Kim, Yong-Wook
(Abstract)
There is a problem that the plan and evaluation have not been consistently associated even though the writing of individualized education plans is recognized as an important task to special-education school teachers.
NEIS individualized education plan for national education information system has been developed and utilized on the problem since 2011.
However, the writing of student's information, which is specified in "Information Management Guideline on Student's Grade Book", is going bimodal, using the form of itself or the individualized education plans based on NEIS, because the part of writing and management of the individualized education plan is not specified.
The individualized education plan is not operate properly because NEIS-based individualized education plan only takes advantage of special schools and do not utilize in special classes due to the lack of a legal basis.
The propose of this study is to make an activation way of NEIS-based individualized education plan by researching and analyzing the actual utilization and recognition to operate effectively.
The status and recognition of the NEIS-based individualized education plan utilization were investigated through surveys of 256 special education teachers across the country and individual interviews of 11 advisory committee in NEIS special school.
The activation way of NEIS-based individualized education plan is suggested based on these findings.
The result of this study are as a below.
First, the actual utilization is that NEIS-based individualized education plan is more effective than the form of school itself. but there are no legal compulsion for use and the actual utilization is influenced by the formation of subject-centered curriculum and the presence or absence of regional arrangement NEIS special school advisory.
Second, The things that more time and effort is consumed to write individualized education plan and legally enforceable is a priority are recognized as a formal document. And it is difficult to apply in the field because it does not fully understand the student's disability and property due to fill in a short time. Appropriate operating instructions such as official forms, strengthen the role of individualized educational support team, re-establish a clear definition of individualized education plan are needed to solve the above problem. It is shown that the form from the use of NEIS-based individualized education plan, the written time and management are effective and related work are increased or reduced. The benefits for the use of NEIS-based individualized education plan are the stability of the administration, the establishing individualized education plan database, the consistency of planning and evaluation, and the easy to send data. However, there are problems that the modification is difficult and available online because of computerized data and the characteristics of the school can not use due to the standardized forms and procedures. As improvements, there are several suggestions such as the necessary of adequate training and resources for utilizing program, easy data modification, simplification of administrative procedures between schools, parent participation, and in conjunction with the curriculum.
Third, activation way of NEIS-based individualized education plan is as belows based on the results of this study. The individualized education plan should be redefined and the operating instructions for the proper individualized education plan on legal documents are required.
ㆍIndividualized education plan should be operated and organized around the school curriculum.
ㆍNEIS-based individualized education plan should be used for all special education.
ㆍThere is a need for user-friendly system for the school property such as the evaluation of the individualized education plan, and parent involvement.
ㆍThe dedicated staffing and operation should be mandated by the Department of Education and it should be needed the teacher support measures for NEIS-based individualized education plan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.