기성시가지의 역사 문화적 가치와 ‘숨은 이야기의 재발견’등 으로 국내 각 도시의 지자체마다 지역의 역사환경과 문화자원에 대한 중요성이 대두되면서 이를 도시재생과 접목하는 움직임이 추진되고 있으며, 이러한 도시재생의 과정에서 등장하게 된 도시재생 방법이 문화관광자원의 활용이다.
문화관광자원을 활용한 도시재생의 궁극적인 목표는 이 자원을 활용하여 관광객을 유치함으로써 지역경제 활성화를 유도하며 궁극적으로는 지역의 재생효과를 얻고자 하는 것이다. 문화관광자원을 활용한 도시재생에서는 특히 스토리텔링이 중요한데, 스토리텔링을 통해 공간적 속성을 이야기함으로써, 방문객의 감성욕구를 충족시킬 수 있기 때문이다.
이와 같은 측면에서, 본 연구는 문화관광자원을 활용한 도시재생의 대표적 사례의 하나인 대구광역시 중구 근대골목을 대상으로 방문객의 특성을 조사하고, 스토리텔링이 방문객에 미치는 영향을 파악하여, 경쟁력 있는 도시재생 방향을 모색하는데 연구 목적이 있다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
인구 통계적 특성의 검증 결과 대상지 방문객의 성별은 여성의 비율이 남성보다 조금 더 높은 것으로 나타났고, 주로 20대의 젊은 연령의 대학교 재학자 이상 학력군에서 많이 방문하는 것으로 조사되었다.
투어형태는 주로 2인 혹은 홀로 여행하는 경우가 많았으며, 방문 기간은 1~2일로 체류기간이 짧은 것으로 조사되었다.
스토리텔링에 관한 평가에서 응답자들은 다른 관광지와의 차별성에 높은 점수를 주었고, 지역 특유의 고유문화, 스토리의 호기심과 흥미에도 높은 점수로 평가를 하였다. 한편 관광지에 관한 평가로 재방문 의사 보다 주변사람에게의 추천의사가 미세하게 높은 것으로 조사되었다.
스토리텔링의 구성요소에 대한 ...
기성시가지의 역사 문화적 가치와 ‘숨은 이야기의 재발견’등 으로 국내 각 도시의 지자체마다 지역의 역사환경과 문화자원에 대한 중요성이 대두되면서 이를 도시재생과 접목하는 움직임이 추진되고 있으며, 이러한 도시재생의 과정에서 등장하게 된 도시재생 방법이 문화관광자원의 활용이다.
문화관광자원을 활용한 도시재생의 궁극적인 목표는 이 자원을 활용하여 관광객을 유치함으로써 지역경제 활성화를 유도하며 궁극적으로는 지역의 재생효과를 얻고자 하는 것이다. 문화관광자원을 활용한 도시재생에서는 특히 스토리텔링이 중요한데, 스토리텔링을 통해 공간적 속성을 이야기함으로써, 방문객의 감성욕구를 충족시킬 수 있기 때문이다.
이와 같은 측면에서, 본 연구는 문화관광자원을 활용한 도시재생의 대표적 사례의 하나인 대구광역시 중구 근대골목을 대상으로 방문객의 특성을 조사하고, 스토리텔링이 방문객에 미치는 영향을 파악하여, 경쟁력 있는 도시재생 방향을 모색하는데 연구 목적이 있다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
인구 통계적 특성의 검증 결과 대상지 방문객의 성별은 여성의 비율이 남성보다 조금 더 높은 것으로 나타났고, 주로 20대의 젊은 연령의 대학교 재학자 이상 학력군에서 많이 방문하는 것으로 조사되었다.
투어형태는 주로 2인 혹은 홀로 여행하는 경우가 많았으며, 방문 기간은 1~2일로 체류기간이 짧은 것으로 조사되었다.
스토리텔링에 관한 평가에서 응답자들은 다른 관광지와의 차별성에 높은 점수를 주었고, 지역 특유의 고유문화, 스토리의 호기심과 흥미에도 높은 점수로 평가를 하였다. 한편 관광지에 관한 평가로 재방문 의사 보다 주변사람에게의 추천의사가 미세하게 높은 것으로 조사되었다.
스토리텔링의 구성요소에 대한 요인분석 결과, 이해용이성, 감성, 교육성, 고유성, 매력성, 흥미성의 6개 요인이 나타났다.
위의 6개의 요인과 인구통학적 특성을 독립변수로 두고 만족도를 종속변수로 하여 그 영향의 추정을 위해 다중회귀 분석을 실시하였다.
우선, 응답자의 재방문의사를 분석한 결과 스토리텔링의 구성변수 중 교육성, 고유성, 흥미성은 정의 영향을 주는 것으로 나타났고, 남성보다 여성이, 대구지역 거주자보다 타 지역 거주자가 재방문 의사가 더 높은 것으로 나타났다.
다음으로 주변인에게의 추천의사를 분석한 결과, 이 역시 스토리텔링의 구성변수 중 교육성이 가장 높은 정의 영향을 주는 것으로 나타났고 고유성과 흥미성 또한 정의 영향을 주는 것으로 나타나, 스토리텔링의 일부 속성이 응답자의 주변 사람들에게 추천의사 또는 긍정적 구전 등의 행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 한편, 방문객 중 대구지역 거주자보다 타 지역 거주자가 주변사람에게 추천의사가 더 높은 것으로 나타났다.
응답자의 긍정적 구전의도에서 교육성과 고유성의 중요성이 나타난 것을 감안하여 대상지의 교육적 가치를 강조하는 홍보 마케팅을 전략으로 활용하는 것이 효과적이라 할 수 있을 것이다. 재방문 의사와 주변인에게 추천의사를 분석한 결과 공통적 특성으로 타 지역거주자들의 평가가 더 높게 나타난 만큼 타 지역에서 다시 찾고 싶은 관광지가 될 수 있도록 타 관광지와 차별화된 콘텐츠 개발에 힘써야 할 것이다.
이상 본 연구는 최근 들어 흥미로운 관심사로 떠오르고 있는 문화자원을 활용한 도시재생에서 스토리텔링이 방문객의 만족도에 미치는 영향관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 이러한 본 연구는 스토리텔링을 통한 도시재생 및 문화 콘텐츠의 기획의 필요성을 주장하는 뒷받침이 될 것이다.
기성시가지의 역사 문화적 가치와 ‘숨은 이야기의 재발견’등 으로 국내 각 도시의 지자체마다 지역의 역사환경과 문화자원에 대한 중요성이 대두되면서 이를 도시재생과 접목하는 움직임이 추진되고 있으며, 이러한 도시재생의 과정에서 등장하게 된 도시재생 방법이 문화관광자원의 활용이다.
문화관광자원을 활용한 도시재생의 궁극적인 목표는 이 자원을 활용하여 관광객을 유치함으로써 지역경제 활성화를 유도하며 궁극적으로는 지역의 재생효과를 얻고자 하는 것이다. 문화관광자원을 활용한 도시재생에서는 특히 스토리텔링이 중요한데, 스토리텔링을 통해 공간적 속성을 이야기함으로써, 방문객의 감성욕구를 충족시킬 수 있기 때문이다.
이와 같은 측면에서, 본 연구는 문화관광자원을 활용한 도시재생의 대표적 사례의 하나인 대구광역시 중구 근대골목을 대상으로 방문객의 특성을 조사하고, 스토리텔링이 방문객에 미치는 영향을 파악하여, 경쟁력 있는 도시재생 방향을 모색하는데 연구 목적이 있다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
인구 통계적 특성의 검증 결과 대상지 방문객의 성별은 여성의 비율이 남성보다 조금 더 높은 것으로 나타났고, 주로 20대의 젊은 연령의 대학교 재학자 이상 학력군에서 많이 방문하는 것으로 조사되었다.
투어형태는 주로 2인 혹은 홀로 여행하는 경우가 많았으며, 방문 기간은 1~2일로 체류기간이 짧은 것으로 조사되었다.
스토리텔링에 관한 평가에서 응답자들은 다른 관광지와의 차별성에 높은 점수를 주었고, 지역 특유의 고유문화, 스토리의 호기심과 흥미에도 높은 점수로 평가를 하였다. 한편 관광지에 관한 평가로 재방문 의사 보다 주변사람에게의 추천의사가 미세하게 높은 것으로 조사되었다.
스토리텔링의 구성요소에 대한 요인분석 결과, 이해용이성, 감성, 교육성, 고유성, 매력성, 흥미성의 6개 요인이 나타났다.
위의 6개의 요인과 인구통학적 특성을 독립변수로 두고 만족도를 종속변수로 하여 그 영향의 추정을 위해 다중회귀 분석을 실시하였다.
우선, 응답자의 재방문의사를 분석한 결과 스토리텔링의 구성변수 중 교육성, 고유성, 흥미성은 정의 영향을 주는 것으로 나타났고, 남성보다 여성이, 대구지역 거주자보다 타 지역 거주자가 재방문 의사가 더 높은 것으로 나타났다.
다음으로 주변인에게의 추천의사를 분석한 결과, 이 역시 스토리텔링의 구성변수 중 교육성이 가장 높은 정의 영향을 주는 것으로 나타났고 고유성과 흥미성 또한 정의 영향을 주는 것으로 나타나, 스토리텔링의 일부 속성이 응답자의 주변 사람들에게 추천의사 또는 긍정적 구전 등의 행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 한편, 방문객 중 대구지역 거주자보다 타 지역 거주자가 주변사람에게 추천의사가 더 높은 것으로 나타났다.
응답자의 긍정적 구전의도에서 교육성과 고유성의 중요성이 나타난 것을 감안하여 대상지의 교육적 가치를 강조하는 홍보 마케팅을 전략으로 활용하는 것이 효과적이라 할 수 있을 것이다. 재방문 의사와 주변인에게 추천의사를 분석한 결과 공통적 특성으로 타 지역거주자들의 평가가 더 높게 나타난 만큼 타 지역에서 다시 찾고 싶은 관광지가 될 수 있도록 타 관광지와 차별화된 콘텐츠 개발에 힘써야 할 것이다.
이상 본 연구는 최근 들어 흥미로운 관심사로 떠오르고 있는 문화자원을 활용한 도시재생에서 스토리텔링이 방문객의 만족도에 미치는 영향관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 이러한 본 연구는 스토리텔링을 통한 도시재생 및 문화 콘텐츠의 기획의 필요성을 주장하는 뒷받침이 될 것이다.
Historical and cultural values, and ‘rediscovery of hidden stories’ of the old urban areas are important resources for local development. Moreover, understanding the relationship among cultural heritage, storytelling, and tourism could effectively be utilized as a critical method for urban regenerat...
Historical and cultural values, and ‘rediscovery of hidden stories’ of the old urban areas are important resources for local development. Moreover, understanding the relationship among cultural heritage, storytelling, and tourism could effectively be utilized as a critical method for urban regeneration. The ultimate goal of urban regeneration considering cultural and tourism resources is to attract tourists. Then, it causes to induce local economic activation for local economic regeneration.
The storytelling has a particular importance in the urban regeneration utilizing cultural and tourism resources. Informing the hidden cultural stories of spatial characteristics may bring more curiosity for the space and satisfy the visitor’s sensibility.
This study aims at firstly, identify the effect of storytelling on visitors. Secondly, it seeks the direction for competitive urban regeneration. The site for the study is Modern Alley in Jung-gu in Daegu Metropolitan City. The site is a good example for the study because it has historical values and cultural resources and has potential for utilizing the resources for urban regeneration.
The followings are the results of this study. The statistical analysis showed that demographically there were slightly more female visitors than male, and the most frequent visitor group was age of 20’s with college education. It also showed that many visited the site by oneself or two within a period of 1~2 days. In the evaluation of storytelling, respondents gave higher score for its uniqueness comparing others. On the other hand, the evaluation of tourist attraction showed that intention for recommending to acquaintance was slightly higher than the intention for revisit.
The result of factor analysis on the composing factors of storytelling showed 6 factors: easy understanding, sensitivity, educational attribute, distinctiveness, attractiveness, and interest. Moreover, this study conducted multiple regression analysis with using above factors as independent variables. First, the result of analyzing the respondent’s intention for revisit showed that educational attribute, distinctiveness, and interest among the component factors of storytelling had positive effect. Males and non-Daegu residents had a higher intention for revisiting the site. Next, the intention for recommending to acquaintance was analyzed. Educational attainment showed a positive effect. Also, peculiarity and attractiveness of the site had a positive effect. On the other hand, among visitors of Daegu areas had a higher intention to recommend the site to their acquaintances.
The result of analysis on the intention for revisit and recommendation to acquaintance showed that non-Daegu residents had a more positive evaluation in common. Therefore, Modern Alley must put efforts on development of contents which are distinct from other tourist attractions.
This study investigated the effect of storytelling on the visitor’s satisfaction in the urban regeneration with using cultural resources. This study will contribute to develop urban regeneration strategies using cultural heritages and tourism resources.
Historical and cultural values, and ‘rediscovery of hidden stories’ of the old urban areas are important resources for local development. Moreover, understanding the relationship among cultural heritage, storytelling, and tourism could effectively be utilized as a critical method for urban regeneration. The ultimate goal of urban regeneration considering cultural and tourism resources is to attract tourists. Then, it causes to induce local economic activation for local economic regeneration.
The storytelling has a particular importance in the urban regeneration utilizing cultural and tourism resources. Informing the hidden cultural stories of spatial characteristics may bring more curiosity for the space and satisfy the visitor’s sensibility.
This study aims at firstly, identify the effect of storytelling on visitors. Secondly, it seeks the direction for competitive urban regeneration. The site for the study is Modern Alley in Jung-gu in Daegu Metropolitan City. The site is a good example for the study because it has historical values and cultural resources and has potential for utilizing the resources for urban regeneration.
The followings are the results of this study. The statistical analysis showed that demographically there were slightly more female visitors than male, and the most frequent visitor group was age of 20’s with college education. It also showed that many visited the site by oneself or two within a period of 1~2 days. In the evaluation of storytelling, respondents gave higher score for its uniqueness comparing others. On the other hand, the evaluation of tourist attraction showed that intention for recommending to acquaintance was slightly higher than the intention for revisit.
The result of factor analysis on the composing factors of storytelling showed 6 factors: easy understanding, sensitivity, educational attribute, distinctiveness, attractiveness, and interest. Moreover, this study conducted multiple regression analysis with using above factors as independent variables. First, the result of analyzing the respondent’s intention for revisit showed that educational attribute, distinctiveness, and interest among the component factors of storytelling had positive effect. Males and non-Daegu residents had a higher intention for revisiting the site. Next, the intention for recommending to acquaintance was analyzed. Educational attainment showed a positive effect. Also, peculiarity and attractiveness of the site had a positive effect. On the other hand, among visitors of Daegu areas had a higher intention to recommend the site to their acquaintances.
The result of analysis on the intention for revisit and recommendation to acquaintance showed that non-Daegu residents had a more positive evaluation in common. Therefore, Modern Alley must put efforts on development of contents which are distinct from other tourist attractions.
This study investigated the effect of storytelling on the visitor’s satisfaction in the urban regeneration with using cultural resources. This study will contribute to develop urban regeneration strategies using cultural heritages and tourism resources.
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