[학위논문]듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력 향상에 미치는 효과 The Effect of Listening Training Program on Improvement of Language Comprehension Ability of Children with Autism.원문보기
언어 습득과 학습을 위한 듣기의 중요성에도 불구하고, 언어치료 현장에서 이에 대한 자료와 연구가 부족한 실정이다. 특별히 자폐 아동은 낮은 청각적 언어이해력 때문에 의사소통과 학습, 사회적 관계 맺기에 지장을 받아 왔다.
본 연구는 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 청각적 언어이해력 향상에 미치는 효과에 대하여 실험하였다. 연구 대상은 청각적 언어이해력에 어려움을 보이지만 청력에 문제가 없는 학령기 자폐 아동 3명이었다.
본 연구의 연구 문제는 두 가지이다. 첫째, 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가? 둘째, 듣기훈련 프로그램이 중재하지 않은 자극에 대해서도 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가?
실험은 대상자 사전-사후 설계(...
언어 습득과 학습을 위한 듣기의 중요성에도 불구하고, 언어치료 현장에서 이에 대한 자료와 연구가 부족한 실정이다. 특별히 자폐 아동은 낮은 청각적 언어이해력 때문에 의사소통과 학습, 사회적 관계 맺기에 지장을 받아 왔다.
본 연구는 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 청각적 언어이해력 향상에 미치는 효과에 대하여 실험하였다. 연구 대상은 청각적 언어이해력에 어려움을 보이지만 청력에 문제가 없는 학령기 자폐 아동 3명이었다.
본 연구의 연구 문제는 두 가지이다. 첫째, 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가? 둘째, 듣기훈련 프로그램이 중재하지 않은 자극에 대해서도 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가?
실험은 대상자 사전-사후 설계(AB설계)로 진행되어, 예비 실험, 사전 평가, 중재, 사후 평가의 단계를 거쳤다. 대상 아동들에게 개별적으로 듣기훈련 프로그램을 실시한 후, 언어이해력의 향상 정도를 측정하고 분석하였다. 연구에 사용된 듣기훈련 프로그램은 LRAC 프로그램(Martinoff & Stokke, 1981), AR: MLC 검사(Stefanakos & Prater, 1982), TAPS-3 프로그램(Gardner, 2005) 등을 바탕으로 연구자가 제작하였다. 이는 단어 기억, 문장 기억, 청각적 이해, 청각적 추론의 4단계로 구성되었고, 브렌치 단계가 포함되었다. 중재는 2014년 6월∼9월 동안 주 3회, 30분간 총 24회기씩 이루어졌다.
실험 결과 첫째, 듣기훈련 프로그램을 적용한 후에 대상 아동 모두 언어이해력이 크게 향상되었다. 둘째, 대상 아동 모두 중재하지 않은 언어자극에 대해서도 언어이해력이 크게 향상되었다. 결론적으로 본 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력 향상에 매우 효과적임을 알 수 있었다.
본 연구의 의의는 자폐 아동에게 임상에서 바로 활용할 수 있는 체계적이고 실제적인 듣기연습 자료를 제공한 데 있다. 또한 의사소통 및 언어 수준의 듣기 연구나, 학령기 후반 아동을 위한 높은 수준의 듣기 프로그램 개발을 위한 기초를 제시하였다. 더 많은 대상 수로 확인하고, 실험 과정에서 아동들이 어려움을 나타낸 문장 기억이나 추론 과제 등에 대한 보다 개선된 후속 연구가 필요하다.
중심 단어: 듣기훈련, 언어이해력, 청각적 언어이해력, 자폐
언어 습득과 학습을 위한 듣기의 중요성에도 불구하고, 언어치료 현장에서 이에 대한 자료와 연구가 부족한 실정이다. 특별히 자폐 아동은 낮은 청각적 언어이해력 때문에 의사소통과 학습, 사회적 관계 맺기에 지장을 받아 왔다.
본 연구는 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 청각적 언어이해력 향상에 미치는 효과에 대하여 실험하였다. 연구 대상은 청각적 언어이해력에 어려움을 보이지만 청력에 문제가 없는 학령기 자폐 아동 3명이었다.
본 연구의 연구 문제는 두 가지이다. 첫째, 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가? 둘째, 듣기훈련 프로그램이 중재하지 않은 자극에 대해서도 자폐 아동의 언어이해력을 향상시키는가?
실험은 대상자 사전-사후 설계(AB설계)로 진행되어, 예비 실험, 사전 평가, 중재, 사후 평가의 단계를 거쳤다. 대상 아동들에게 개별적으로 듣기훈련 프로그램을 실시한 후, 언어이해력의 향상 정도를 측정하고 분석하였다. 연구에 사용된 듣기훈련 프로그램은 LRAC 프로그램(Martinoff & Stokke, 1981), AR: MLC 검사(Stefanakos & Prater, 1982), TAPS-3 프로그램(Gardner, 2005) 등을 바탕으로 연구자가 제작하였다. 이는 단어 기억, 문장 기억, 청각적 이해, 청각적 추론의 4단계로 구성되었고, 브렌치 단계가 포함되었다. 중재는 2014년 6월∼9월 동안 주 3회, 30분간 총 24회기씩 이루어졌다.
실험 결과 첫째, 듣기훈련 프로그램을 적용한 후에 대상 아동 모두 언어이해력이 크게 향상되었다. 둘째, 대상 아동 모두 중재하지 않은 언어자극에 대해서도 언어이해력이 크게 향상되었다. 결론적으로 본 듣기훈련 프로그램이 자폐 아동의 언어이해력 향상에 매우 효과적임을 알 수 있었다.
본 연구의 의의는 자폐 아동에게 임상에서 바로 활용할 수 있는 체계적이고 실제적인 듣기연습 자료를 제공한 데 있다. 또한 의사소통 및 언어 수준의 듣기 연구나, 학령기 후반 아동을 위한 높은 수준의 듣기 프로그램 개발을 위한 기초를 제시하였다. 더 많은 대상 수로 확인하고, 실험 과정에서 아동들이 어려움을 나타낸 문장 기억이나 추론 과제 등에 대한 보다 개선된 후속 연구가 필요하다.
중심 단어: 듣기훈련, 언어이해력, 청각적 언어이해력, 자폐
Despite the importance of listening in language acquisition and learning, there is not sufficient data and research on it in language therapy field. Especially, children with autism have difficulties in communicating, learning and building social relationships due to their weak language comprehensio...
Despite the importance of listening in language acquisition and learning, there is not sufficient data and research on it in language therapy field. Especially, children with autism have difficulties in communicating, learning and building social relationships due to their weak language comprehension abilities.
This research examines the effect of listening training program on improvement of auditory language comprehension ability of children with autism.
The subjects selected for this study consists of three school-age autistic children, who have difficulties in auditory language comprehension without problem in hearing ability itself.
The purpose of this study is twofold: 1) to determine whether listening training program improves language comprehension of autistic children and 2) to study whether listening training program can improve language comprehension of autistic children for non-treated stimuli.
The test was constructed as a pretest-posttest design(AB design), and went through the preliminary evaluation, pretest evaluation, treatment, posttest evaluation. The improvements on language comprehension were measured and analyzed after individually administrated listening training program. The listening training program used for the study was reconstructed by the author. It based on LRAC(Language Rehabilitation Auditory Comprehension Program; Martinoff & Stokke, 1981), AR: MLC Test(Auditory Rehabilitation: Memory, Language, Comprehension Test; Stefanakos & Prater, 1982), TAPS-3 Program(Test of Auditory Processing Skills–thirh Program; Gardner, 2005). The listening training program consists of 4 stages: word memory, sentence memory, auditory comprehension and auditory inference with branch stage. The treatments conducted three times per week, 30 minutes per session between June 2014 and September 2014, resulting in 24 sessions in total.
The results of this study were: 1) listening training program brought significant improvement in language comprehension to all subjects. 2) listening training program brought significant improvement for non-treated language stimuli to all subjects. The findings conclude that this listening training program is highly effective in improving language comprehension of children with autism.
This study is meaningful in that it suggests a systematic and practical listening training program which can be immediately utilized in therapy with autistic children. Additionally, this study provides the base for the development of listening programs for communication and language level research or higher level program for late school-age children. More study is needed to ascertain the findings with more subjects and with enhanced program for the sentence memory and inference, which the subjects showed difficulties in dealing with.
KeyWords: Listening Training, Language comprehension ability, Auditory language comprehension ability, autism
Despite the importance of listening in language acquisition and learning, there is not sufficient data and research on it in language therapy field. Especially, children with autism have difficulties in communicating, learning and building social relationships due to their weak language comprehension abilities.
This research examines the effect of listening training program on improvement of auditory language comprehension ability of children with autism.
The subjects selected for this study consists of three school-age autistic children, who have difficulties in auditory language comprehension without problem in hearing ability itself.
The purpose of this study is twofold: 1) to determine whether listening training program improves language comprehension of autistic children and 2) to study whether listening training program can improve language comprehension of autistic children for non-treated stimuli.
The test was constructed as a pretest-posttest design(AB design), and went through the preliminary evaluation, pretest evaluation, treatment, posttest evaluation. The improvements on language comprehension were measured and analyzed after individually administrated listening training program. The listening training program used for the study was reconstructed by the author. It based on LRAC(Language Rehabilitation Auditory Comprehension Program; Martinoff & Stokke, 1981), AR: MLC Test(Auditory Rehabilitation: Memory, Language, Comprehension Test; Stefanakos & Prater, 1982), TAPS-3 Program(Test of Auditory Processing Skills–thirh Program; Gardner, 2005). The listening training program consists of 4 stages: word memory, sentence memory, auditory comprehension and auditory inference with branch stage. The treatments conducted three times per week, 30 minutes per session between June 2014 and September 2014, resulting in 24 sessions in total.
The results of this study were: 1) listening training program brought significant improvement in language comprehension to all subjects. 2) listening training program brought significant improvement for non-treated language stimuli to all subjects. The findings conclude that this listening training program is highly effective in improving language comprehension of children with autism.
This study is meaningful in that it suggests a systematic and practical listening training program which can be immediately utilized in therapy with autistic children. Additionally, this study provides the base for the development of listening programs for communication and language level research or higher level program for late school-age children. More study is needed to ascertain the findings with more subjects and with enhanced program for the sentence memory and inference, which the subjects showed difficulties in dealing with.
KeyWords: Listening Training, Language comprehension ability, Auditory language comprehension ability, autism
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