현 정부의 국정과제 75. ‘능력중심 사회를 위한 여건 조성’으로 활성화된 국가직무능력표준(NCS : National Competency Standards)은 교육․훈련과정을 마친 입직자가 현장에서 수행하여야 할 평생경력에 대해 작업 단위별로 세분화 하고 이를 수행하기 위한 능력단위를 지식, 기술, 태도로 구분하여 표준화한 것이다. 따라서 NCS는 지금까지 이원화되어 있던 교육훈련과 현장의 직무에 대해 공동목표를 가지고 수행할 수 있는 기재로 활용될 것으로 기대한다. NCS 개발완료에 따른 활용측면에서 살펴보면 교육적으로 특성화고 및 일부 전문대학과 직업학교에서 교육훈련과 매칭한 교육과정을 구성하고 능력단위를 기반으로 한 교과를 수행하기 위해 노력하고 있다. 그러나 기업 및 현장에서 NCS의 활용은 직종의 특성과 공정의 다양성 때문에 활용이 미미하게 진행되고 있다. 이러한 문제를 해결하고 기업체 활용을 활성화하기 위해 실제 기업체의 동의하에 공정 및 근로자에 대한 작업분석을 실시하고 해당 직종에 따른 NCS의 선택 및 연계방법에 대해 살펴보았다. 또한 국가에서 제시하고 있는 NCS를 통해 어떻게 기업체에서 활용할 수 있는가를 실증적으로 제시하였다. 연구결과로 기업체 활용은 크게 공정개선과 인적자원 개선의 두 가지 측면으로 구분하여 표준의 활용성에 대해 제시하고 이를 통한 기업체 생산성 향상 방향에 대해 제시하였다. 첫 번째 공정개선은 NCS 능력단위와 각 기업의 공정의 작업단위에 대해 일대일 또는 일대다, 다대일의 매칭작업을 실시하고 이를 통한 ...
현 정부의 국정과제 75. ‘능력중심 사회를 위한 여건 조성’으로 활성화된 국가직무능력표준(NCS : National Competency Standards)은 교육․훈련과정을 마친 입직자가 현장에서 수행하여야 할 평생경력에 대해 작업 단위별로 세분화 하고 이를 수행하기 위한 능력단위를 지식, 기술, 태도로 구분하여 표준화한 것이다. 따라서 NCS는 지금까지 이원화되어 있던 교육훈련과 현장의 직무에 대해 공동목표를 가지고 수행할 수 있는 기재로 활용될 것으로 기대한다. NCS 개발완료에 따른 활용측면에서 살펴보면 교육적으로 특성화고 및 일부 전문대학과 직업학교에서 교육훈련과 매칭한 교육과정을 구성하고 능력단위를 기반으로 한 교과를 수행하기 위해 노력하고 있다. 그러나 기업 및 현장에서 NCS의 활용은 직종의 특성과 공정의 다양성 때문에 활용이 미미하게 진행되고 있다. 이러한 문제를 해결하고 기업체 활용을 활성화하기 위해 실제 기업체의 동의하에 공정 및 근로자에 대한 작업분석을 실시하고 해당 직종에 따른 NCS의 선택 및 연계방법에 대해 살펴보았다. 또한 국가에서 제시하고 있는 NCS를 통해 어떻게 기업체에서 활용할 수 있는가를 실증적으로 제시하였다. 연구결과로 기업체 활용은 크게 공정개선과 인적자원 개선의 두 가지 측면으로 구분하여 표준의 활용성에 대해 제시하고 이를 통한 기업체 생산성 향상 방향에 대해 제시하였다. 첫 번째 공정개선은 NCS 능력단위와 각 기업의 공정의 작업단위에 대해 일대일 또는 일대다, 다대일의 매칭작업을 실시하고 이를 통한 GAP분석을 통해 해당 공정의 수준을 분석하였다. 두 번째 인적자원 개선은 NCS에서 제시하고 있는 채용․배치․승진 체크리스트와 자가진단 체크리스트를 공정특성에 맞는 능력단위요소별로 기업체 관리자와 근로자의 직무능력에 대한 평가를 실시하였다. 이에 따른 평가방법은 Gary D. Borich 가 제시한 교육요구도 모델을 응용하여 역량요구도로 변형하여 계산식을 제시하였다. 또한 쌍별 평가결과에 대해 판정할 수 있는 방법론을 9 매트릭스를 응용하여 새롭게 제시하였다. 본 논문은 NCS기반 기업체의 공정개선과 인적자원개선을 통해 최종 기업의 생산성 향상방안에 대해 제시하고자 하였다. 이에 따라 다양한 방법론에 대해 소개하고 최종 생산성 향상을 위한 정책적 방안에 대해 매트릭스 기법을 통한 분석결과를 제시하게 되었다. 실증연구를 수행한 결과는 즉응 즉개선이 가능한 부분은 기업에서 수용하여 적용하는 것으로 하였으나, 비용 및 시간의 제약이 있는 개선방안에 대해서는 그 결과를 제시할 수 없는 한계를 가지고 있다. 그러나 본 연구는 실제 기업에서 NCS를 통해 효율적으로 공정과 인적자원에 대한 개선이 가능하고 이를 통해 경제적 측면과 생산적 측면 등 기업체 활용측면에서 충분한 활용가능성을 보여주었다.
현 정부의 국정과제 75. ‘능력중심 사회를 위한 여건 조성’으로 활성화된 국가직무능력표준(NCS : National Competency Standards)은 교육․훈련과정을 마친 입직자가 현장에서 수행하여야 할 평생경력에 대해 작업 단위별로 세분화 하고 이를 수행하기 위한 능력단위를 지식, 기술, 태도로 구분하여 표준화한 것이다. 따라서 NCS는 지금까지 이원화되어 있던 교육훈련과 현장의 직무에 대해 공동목표를 가지고 수행할 수 있는 기재로 활용될 것으로 기대한다. NCS 개발완료에 따른 활용측면에서 살펴보면 교육적으로 특성화고 및 일부 전문대학과 직업학교에서 교육훈련과 매칭한 교육과정을 구성하고 능력단위를 기반으로 한 교과를 수행하기 위해 노력하고 있다. 그러나 기업 및 현장에서 NCS의 활용은 직종의 특성과 공정의 다양성 때문에 활용이 미미하게 진행되고 있다. 이러한 문제를 해결하고 기업체 활용을 활성화하기 위해 실제 기업체의 동의하에 공정 및 근로자에 대한 작업분석을 실시하고 해당 직종에 따른 NCS의 선택 및 연계방법에 대해 살펴보았다. 또한 국가에서 제시하고 있는 NCS를 통해 어떻게 기업체에서 활용할 수 있는가를 실증적으로 제시하였다. 연구결과로 기업체 활용은 크게 공정개선과 인적자원 개선의 두 가지 측면으로 구분하여 표준의 활용성에 대해 제시하고 이를 통한 기업체 생산성 향상 방향에 대해 제시하였다. 첫 번째 공정개선은 NCS 능력단위와 각 기업의 공정의 작업단위에 대해 일대일 또는 일대다, 다대일의 매칭작업을 실시하고 이를 통한 GAP분석을 통해 해당 공정의 수준을 분석하였다. 두 번째 인적자원 개선은 NCS에서 제시하고 있는 채용․배치․승진 체크리스트와 자가진단 체크리스트를 공정특성에 맞는 능력단위요소별로 기업체 관리자와 근로자의 직무능력에 대한 평가를 실시하였다. 이에 따른 평가방법은 Gary D. Borich 가 제시한 교육요구도 모델을 응용하여 역량요구도로 변형하여 계산식을 제시하였다. 또한 쌍별 평가결과에 대해 판정할 수 있는 방법론을 9 매트릭스를 응용하여 새롭게 제시하였다. 본 논문은 NCS기반 기업체의 공정개선과 인적자원개선을 통해 최종 기업의 생산성 향상방안에 대해 제시하고자 하였다. 이에 따라 다양한 방법론에 대해 소개하고 최종 생산성 향상을 위한 정책적 방안에 대해 매트릭스 기법을 통한 분석결과를 제시하게 되었다. 실증연구를 수행한 결과는 즉응 즉개선이 가능한 부분은 기업에서 수용하여 적용하는 것으로 하였으나, 비용 및 시간의 제약이 있는 개선방안에 대해서는 그 결과를 제시할 수 없는 한계를 가지고 있다. 그러나 본 연구는 실제 기업에서 NCS를 통해 효율적으로 공정과 인적자원에 대한 개선이 가능하고 이를 통해 경제적 측면과 생산적 측면 등 기업체 활용측면에서 충분한 활용가능성을 보여주었다.
NCS (National Competency Standards) revitalized by current government project 75. ‘Creations of conditions for competence based society’ departmentalizes lifetime career that people completing education․training process and turning in office should perform on the spot by working unit, divides compet...
NCS (National Competency Standards) revitalized by current government project 75. ‘Creations of conditions for competence based society’ departmentalizes lifetime career that people completing education․training process and turning in office should perform on the spot by working unit, divides competence unit for the performance into knowledge, technology and attitude and standardizes them. Therefore, NCS should be utilized as a mechanism for performing education․training and Son-the-spot duties which have been dualised until now with common goals. If examining utilization by completion of NCS development, efforts are made so as to organize curriculum matched to education․training and perform subjects based on competence unit educationally in specialized high schools, some junior colleges and vocational schools. However, NCS is insignificantly utilized in enterprises and on the spot due to characteristics of occupation type and diversity of process. To solve the problem and vitalize enterprises' utilization, this researcher conducted an analysis on works of process and workers with actual enterprise's consent and examined the method to select and connect NCS by the occupation type. Also, this researcher positively suggested how enterprises can utilize through the NCS suggested by country. As a result of this research, enterprises' utilization was greatly divided into two aspects of process' improvement and human resources' improvement, utilization of standards was suggested and then, direction of enterprises' productivity improvement was suggested. First, for the process' improvement, one-to-one, one-for-many or many-for-one matching work was conducted for NCS competence unit and process' working unit of each enterprise and through the GAP analysis by it, the standard of the process was analyzed. Second, for the human resources' improvement, employment․arrangement․promotion checklist and self-diagnosis checklist which are suggested by NCS evaluated duty ability of managers and workers in enterprises by competence unit factor suitable for characteristics of the process. For the method of evaluation, calculation formula was suggested by applying the education demand model Gary D. Borich suggested and changing it to competence demand. In addition, methodology judging results of dual punishment evaluation was newly suggested by applying 9 matrix. This thesis intended to measures of productivity improvement of final enterprise through the process' improvement and human resources' improvement of NCS based enterprise. Therefore, various methodologies were introduced and results of analysis by matrix method were suggested for policy measures improving final productivity. For the results of empirical study, improvement potentials should be accepted and applied by the enterprise. But, for improvement measures with limitations of costs and time, there is a limitation that the results cannot be suggested. However, this research showed that actual enterprise can improve process and human resources effectively through the NCS and there are sufficient possibilities of utilization from an angle of enterprise's utilizations such as financial aspect, productive aspect, etc.
NCS (National Competency Standards) revitalized by current government project 75. ‘Creations of conditions for competence based society’ departmentalizes lifetime career that people completing education․training process and turning in office should perform on the spot by working unit, divides competence unit for the performance into knowledge, technology and attitude and standardizes them. Therefore, NCS should be utilized as a mechanism for performing education․training and Son-the-spot duties which have been dualised until now with common goals. If examining utilization by completion of NCS development, efforts are made so as to organize curriculum matched to education․training and perform subjects based on competence unit educationally in specialized high schools, some junior colleges and vocational schools. However, NCS is insignificantly utilized in enterprises and on the spot due to characteristics of occupation type and diversity of process. To solve the problem and vitalize enterprises' utilization, this researcher conducted an analysis on works of process and workers with actual enterprise's consent and examined the method to select and connect NCS by the occupation type. Also, this researcher positively suggested how enterprises can utilize through the NCS suggested by country. As a result of this research, enterprises' utilization was greatly divided into two aspects of process' improvement and human resources' improvement, utilization of standards was suggested and then, direction of enterprises' productivity improvement was suggested. First, for the process' improvement, one-to-one, one-for-many or many-for-one matching work was conducted for NCS competence unit and process' working unit of each enterprise and through the GAP analysis by it, the standard of the process was analyzed. Second, for the human resources' improvement, employment․arrangement․promotion checklist and self-diagnosis checklist which are suggested by NCS evaluated duty ability of managers and workers in enterprises by competence unit factor suitable for characteristics of the process. For the method of evaluation, calculation formula was suggested by applying the education demand model Gary D. Borich suggested and changing it to competence demand. In addition, methodology judging results of dual punishment evaluation was newly suggested by applying 9 matrix. This thesis intended to measures of productivity improvement of final enterprise through the process' improvement and human resources' improvement of NCS based enterprise. Therefore, various methodologies were introduced and results of analysis by matrix method were suggested for policy measures improving final productivity. For the results of empirical study, improvement potentials should be accepted and applied by the enterprise. But, for improvement measures with limitations of costs and time, there is a limitation that the results cannot be suggested. However, this research showed that actual enterprise can improve process and human resources effectively through the NCS and there are sufficient possibilities of utilization from an angle of enterprise's utilizations such as financial aspect, productive aspect, etc.
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