[학위논문]어린이집 재원기간과 재원시간에 따른 만 5세 유아의 주의집중력 연구 A Study on the Concentration of 5 year-old children's According to Period and Time Spent in Daycare center원문보기
본 연구의 목적은 어린이집에 재원하는 만 5세 유아의 재원기간과 재원시간에 따른 주의집중력의 구체적인 양상을 조사하는 데 있다. 어린이집 재원 변인에 따라 주의집중력에 어떠한 차이가 있으며, 유아 주의집중력에 대한 기초 자료를 제시하는데 목적을 둔다. 이와 같은 연구를 위해 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
어린이집 재원기간과 재원시간에 따라 만 5세 유아의 주의집중력에 차이가 있는가?
1-1. 유아 주의집중력에 있어 재원기간과 재원시간간의 상호작용 효과가 있는가?
1-2. 재원기간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
1-3. 재원시간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
본 연구는 서울, 경기 소재 중류층의 ...
본 연구의 목적은 어린이집에 재원하는 만 5세 유아의 재원기간과 재원시간에 따른 주의집중력의 구체적인 양상을 조사하는 데 있다. 어린이집 재원 변인에 따라 주의집중력에 어떠한 차이가 있으며, 유아 주의집중력에 대한 기초 자료를 제시하는데 목적을 둔다. 이와 같은 연구를 위해 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
어린이집 재원기간과 재원시간에 따라 만 5세 유아의 주의집중력에 차이가 있는가?
1-1. 유아 주의집중력에 있어 재원기간과 재원시간간의 상호작용 효과가 있는가?
1-2. 재원기간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
1-3. 재원시간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
본 연구는 서울, 경기 소재 중류층의 지역사회에 위치하였으며 생활환경과 교육환경이 유사한 어린이집 7곳의 만 5세 9반 유아 208명을 대상으로 교사 9명에게 설문지를 배포하였다. 연구도구는 홍성훈(2013)이 개발한 교사용 유아 주의집중력 척도(Child Attention Scale for Teachers: CAST)를 사용하였다. 설문지는 학습장면 영역의 집중력(7문항), 충동성(4문항)과 사회생활 적응 영역의 적응성(4문항), 감성(5문항)을 측정하는 4요인 20문항으로 구성되어 있다.
수집된 자료는 분석을 위해 SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였고, 변인에 따른 유아 주의집중력을 알아보기 위해 다원분량분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 아래와 같다.
첫째, 재원기간과 재원시간에 따라 주의집중력에 차이가 있는지 알아본 결과, 주의집중력 하위 구성요소인 감성에서 재원기간과 재원시간의 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타났다. 재원기간이 짧은 유아들은 재원시간이 길수록, 재원기간이 긴 유아들은 재원시간이 짧을수록 감성이 높게 나타났다. 그러나 장기간의 재원과 과도한 시간의 재원은 유아의 감성을 급격히 떨어뜨리는 것으로 나타났다.
둘째, 재원기간에 따른 주의집중력을 살펴본 결과, 주의집중력에 차이가 있으며 하위범주인 집중력과 감성에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 재원기간이 길수록 집중력과 감성이 낮게 나타났다.
셋째, 재원시간에 따른 주의집중력을 살펴본 결과, 주의집중력에 차이가 있으며 하위범주인 집중력과 안정성, 감성에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 재원시간이 길수록 집중력과 안정성, 감성이 낮게 나타났다.
본 연구를 통해 어린이집에 재원하는 만 5세 유아의 주의집중력은 어린이집 재원 변인에 따라 차이가 있음을 알 수 있었다. 주의집중력 하위 구성요소인 감성에서 재원기간과 재원시간의 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타났다. 주의집중력 하위 구성요소인 집중력과 감성은 유아의 재원시간, 재원기간에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면 주의집중력 하위 구성요소인 적응성은 변인에 따라 큰 차이가 없는 것으로 나타났다.
이는 유아 주의집중력 프로그램 개발에 있어 유아들의 재원 변인을 반영해야 할 필요성을 제시한다. 또한 교사는 유아에게 양육과 물리적 환경을 통해 정서적 안정감을 제공하여 유아의 감성을 발달시켜야 한다. 학부모는 유아들의 사회정서 발달을 위해 적절한 시간 어린이집에 보내며, 어린 연령부터 어린이집에 보낼 경우 같은 유아교육기관에 보내며 유아와 교사가 안정적인 관계를 형성할 수 있도록 해야 한다.
본 연구의 목적은 어린이집에 재원하는 만 5세 유아의 재원기간과 재원시간에 따른 주의집중력의 구체적인 양상을 조사하는 데 있다. 어린이집 재원 변인에 따라 주의집중력에 어떠한 차이가 있으며, 유아 주의집중력에 대한 기초 자료를 제시하는데 목적을 둔다. 이와 같은 연구를 위해 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
어린이집 재원기간과 재원시간에 따라 만 5세 유아의 주의집중력에 차이가 있는가?
1-1. 유아 주의집중력에 있어 재원기간과 재원시간간의 상호작용 효과가 있는가?
1-2. 재원기간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
1-3. 재원시간에 따라 유아 주의집중력에 차이가 있는가?
본 연구는 서울, 경기 소재 중류층의 지역사회에 위치하였으며 생활환경과 교육환경이 유사한 어린이집 7곳의 만 5세 9반 유아 208명을 대상으로 교사 9명에게 설문지를 배포하였다. 연구도구는 홍성훈(2013)이 개발한 교사용 유아 주의집중력 척도(Child Attention Scale for Teachers: CAST)를 사용하였다. 설문지는 학습장면 영역의 집중력(7문항), 충동성(4문항)과 사회생활 적응 영역의 적응성(4문항), 감성(5문항)을 측정하는 4요인 20문항으로 구성되어 있다.
수집된 자료는 분석을 위해 SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였고, 변인에 따른 유아 주의집중력을 알아보기 위해 다원분량분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 아래와 같다.
첫째, 재원기간과 재원시간에 따라 주의집중력에 차이가 있는지 알아본 결과, 주의집중력 하위 구성요소인 감성에서 재원기간과 재원시간의 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타났다. 재원기간이 짧은 유아들은 재원시간이 길수록, 재원기간이 긴 유아들은 재원시간이 짧을수록 감성이 높게 나타났다. 그러나 장기간의 재원과 과도한 시간의 재원은 유아의 감성을 급격히 떨어뜨리는 것으로 나타났다.
둘째, 재원기간에 따른 주의집중력을 살펴본 결과, 주의집중력에 차이가 있으며 하위범주인 집중력과 감성에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 재원기간이 길수록 집중력과 감성이 낮게 나타났다.
셋째, 재원시간에 따른 주의집중력을 살펴본 결과, 주의집중력에 차이가 있으며 하위범주인 집중력과 안정성, 감성에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 재원시간이 길수록 집중력과 안정성, 감성이 낮게 나타났다.
본 연구를 통해 어린이집에 재원하는 만 5세 유아의 주의집중력은 어린이집 재원 변인에 따라 차이가 있음을 알 수 있었다. 주의집중력 하위 구성요소인 감성에서 재원기간과 재원시간의 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타났다. 주의집중력 하위 구성요소인 집중력과 감성은 유아의 재원시간, 재원기간에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면 주의집중력 하위 구성요소인 적응성은 변인에 따라 큰 차이가 없는 것으로 나타났다.
이는 유아 주의집중력 프로그램 개발에 있어 유아들의 재원 변인을 반영해야 할 필요성을 제시한다. 또한 교사는 유아에게 양육과 물리적 환경을 통해 정서적 안정감을 제공하여 유아의 감성을 발달시켜야 한다. 학부모는 유아들의 사회정서 발달을 위해 적절한 시간 어린이집에 보내며, 어린 연령부터 어린이집에 보낼 경우 같은 유아교육기관에 보내며 유아와 교사가 안정적인 관계를 형성할 수 있도록 해야 한다.
This study researched young children's concentration according to the period and time spent in daycare center. The subjects in this study were 208 5-year-old children in 7 different daycare center in Seoul, Gyeonggi. The instruments used in this study were Child Attention Scale for Teachers(CAST) de...
This study researched young children's concentration according to the period and time spent in daycare center. The subjects in this study were 208 5-year-old children in 7 different daycare center in Seoul, Gyeonggi. The instruments used in this study were Child Attention Scale for Teachers(CAST) developed by Hong, Sung-Hoon(2013). The teachers rated each child's concentration using CAST. The collected data were analyzed by UNIANOVA using SPSS.
The research for this study were as follows:
Is there any difference in 5 year-old children's concentration according to the period and time spent in kindergarten?
1-1. What is the effect of the period and the time spent in daycare center on children's concentration?
1-2. Is there any difference in children's concentration according to the period in daycare center?
1-3. Is there any difference in children concentration according to the time spent in daycare center?
The finding of the study were as follows:
First, First, as a result of examining whether there is a difference in young children’s concentration according to the period and time spent in daycare center, the interaction effects of the period and time spent in daycare center are meaningful in sensitivity, a subcomponent of young children’s concentration. The longer the time spent in daycare center of children with a short period spent in daycare center is, the higher sensitivity is. The shorter the time spent in daycare center of children with a long period spent in daycare center is, the higher sensitivity is. However, long-term spending in daycare center and excessive time of spending in daycare center reduce sensitivity of children rapidly.
Second, as a result of examining young children’s concentration according to the period spent in daycare center, there is a difference in young children’s concentration, and there is a meaningful difference in concentration and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration. The longer the period spent in daycare center is, the lower concentration and sensitivity are.
Third, as a result of examining young children’s concentration according to the time spent in daycare center, there is a difference in young children’s concentration, and there is a meaningful difference in concentration, stability, and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration. The longer the time spent in daycare center is, the lower concentration, stability, and sensitivity are.
This study shows that 5-year-old children’s concentration in daycare center has difference according to variables in daycare center. The interactions effects of the period and time spent in daycare center are meaningful in sensitivity, a subcomponent of young children’s concentration. Concentration and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration, have difference according to young children’s period and time spent in daycare center. However, adaptability, a subcomponent of young children’s concentration, makes no odds according to variables.
It suggests that development of concentration program should reflect young children’s attendance variables. In addition, teachers should develop sensitivity of children by offering emotional stability to children through nurture and physical environment. Parents should spend their children to daycare center during proper time for children’s socio-emotional development, and in case of spending to daycare center from an infant, they should spend their children to same educational institution to make child and teacher form stable relationship.
This study researched young children's concentration according to the period and time spent in daycare center. The subjects in this study were 208 5-year-old children in 7 different daycare center in Seoul, Gyeonggi. The instruments used in this study were Child Attention Scale for Teachers(CAST) developed by Hong, Sung-Hoon(2013). The teachers rated each child's concentration using CAST. The collected data were analyzed by UNIANOVA using SPSS.
The research for this study were as follows:
Is there any difference in 5 year-old children's concentration according to the period and time spent in kindergarten?
1-1. What is the effect of the period and the time spent in daycare center on children's concentration?
1-2. Is there any difference in children's concentration according to the period in daycare center?
1-3. Is there any difference in children concentration according to the time spent in daycare center?
The finding of the study were as follows:
First, First, as a result of examining whether there is a difference in young children’s concentration according to the period and time spent in daycare center, the interaction effects of the period and time spent in daycare center are meaningful in sensitivity, a subcomponent of young children’s concentration. The longer the time spent in daycare center of children with a short period spent in daycare center is, the higher sensitivity is. The shorter the time spent in daycare center of children with a long period spent in daycare center is, the higher sensitivity is. However, long-term spending in daycare center and excessive time of spending in daycare center reduce sensitivity of children rapidly.
Second, as a result of examining young children’s concentration according to the period spent in daycare center, there is a difference in young children’s concentration, and there is a meaningful difference in concentration and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration. The longer the period spent in daycare center is, the lower concentration and sensitivity are.
Third, as a result of examining young children’s concentration according to the time spent in daycare center, there is a difference in young children’s concentration, and there is a meaningful difference in concentration, stability, and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration. The longer the time spent in daycare center is, the lower concentration, stability, and sensitivity are.
This study shows that 5-year-old children’s concentration in daycare center has difference according to variables in daycare center. The interactions effects of the period and time spent in daycare center are meaningful in sensitivity, a subcomponent of young children’s concentration. Concentration and sensitivity, subcomponents of young children’s concentration, have difference according to young children’s period and time spent in daycare center. However, adaptability, a subcomponent of young children’s concentration, makes no odds according to variables.
It suggests that development of concentration program should reflect young children’s attendance variables. In addition, teachers should develop sensitivity of children by offering emotional stability to children through nurture and physical environment. Parents should spend their children to daycare center during proper time for children’s socio-emotional development, and in case of spending to daycare center from an infant, they should spend their children to same educational institution to make child and teacher form stable relationship.
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