ADHD경향성 아동의 문제행동 완화를 위한 동화활용 미술치료 사례연구 Art Therapy Using Fairy Tales for Easing Behavioral Problems and Improving Communication in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Tendencies: A Case Study원문보기
ADHD 경향성 아동의 문제행동과 의사소통 완화를 위한 동화활용 미술치료 사례연구
Lee, Hong Bo
본 연구는 ADHD 경향이 있는 아동에게 동화를 활용한 미술치료를 실시하여 아동의 문제행동 완화와 의사소통 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상 아동은 만 7세의 초등학교 1학년 남자아동으로 한국판 한국아동인성검사에서 발달과 관련된 언어발달영역과 행동과 관련된 두 영역(비행, 과잉행동)이 65T이상이며, 단축형 코너스 부모용, 교사용 평정척도의 점수가 20점 이상인 ADHD 경향이 있는 아동이다. 프로그램은 2014년 3월부터 8월까지 주 1회기, 회기당 50∼60분씩 총 20회기를 실시하였다. ...
ADHD 경향성 아동의 문제행동과 의사소통 완화를 위한 동화활용 미술치료 사례연구
Lee, Hong Bo
본 연구는 ADHD 경향이 있는 아동에게 동화를 활용한 미술치료를 실시하여 아동의 문제행동 완화와 의사소통 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상 아동은 만 7세의 초등학교 1학년 남자아동으로 한국판 한국아동인성검사에서 발달과 관련된 언어발달영역과 행동과 관련된 두 영역(비행, 과잉행동)이 65T이상이며, 단축형 코너스 부모용, 교사용 평정척도의 점수가 20점 이상인 ADHD 경향이 있는 아동이다. 프로그램은 2014년 3월부터 8월까지 주 1회기, 회기당 50∼60분씩 총 20회기를 실시하였다. 자료분석은 한국판 아동인성검사(K-PIC)검사를 미술치료실시 전(pre), 사후(post), 추후(follow-up)에 실시하여 그 변화를 제시하였고, 연구자가 아동의 특성에 맞게 구성한 아동의 문제행동관찰목록표를 기준으로 매 회기 행동 특성을 관찰하여 그 빈도 수를 제시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 미술치료를 실시한 결과 K-PIC 검사에서 과잉, 비행영역의 점수가 감소되었으며, 행동관찰결과 입술빨기, 엎드리기, 몸 뒤집기, 발로 차기, 자리이탈 등의 문제행동이 감소되었다. 둘째, 동화를 활용한 미술치료를 실시한 결과 K-PIC 검사에서 언어발달영역의 점수가 감소되었으며, 회기과정의 초기단계에서는 자신의 의사표현을 하지 못했으나, 점차 아동의 감정이나 생각 등을 표현할 수 있게 변화되었다. 따라서 동화를 활용한 미술치료는 ADHD 경향성 아동의 문제행동을 완화하고 의사소통을 향상시키는데 긍정적으로 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러나 본 연구는 단일사례이기 때문에 그 결과를 일반화하는 데는 제한점이 있다.
ADHD 경향성 아동의 문제행동과 의사소통 완화를 위한 동화활용 미술치료 사례연구
Lee, Hong Bo
본 연구는 ADHD 경향이 있는 아동에게 동화를 활용한 미술치료를 실시하여 아동의 문제행동 완화와 의사소통 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상 아동은 만 7세의 초등학교 1학년 남자아동으로 한국판 한국아동인성검사에서 발달과 관련된 언어발달영역과 행동과 관련된 두 영역(비행, 과잉행동)이 65T이상이며, 단축형 코너스 부모용, 교사용 평정척도의 점수가 20점 이상인 ADHD 경향이 있는 아동이다. 프로그램은 2014년 3월부터 8월까지 주 1회기, 회기당 50∼60분씩 총 20회기를 실시하였다. 자료분석은 한국판 아동인성검사(K-PIC)검사를 미술치료실시 전(pre), 사후(post), 추후(follow-up)에 실시하여 그 변화를 제시하였고, 연구자가 아동의 특성에 맞게 구성한 아동의 문제행동관찰목록표를 기준으로 매 회기 행동 특성을 관찰하여 그 빈도 수를 제시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 미술치료를 실시한 결과 K-PIC 검사에서 과잉, 비행영역의 점수가 감소되었으며, 행동관찰결과 입술빨기, 엎드리기, 몸 뒤집기, 발로 차기, 자리이탈 등의 문제행동이 감소되었다. 둘째, 동화를 활용한 미술치료를 실시한 결과 K-PIC 검사에서 언어발달영역의 점수가 감소되었으며, 회기과정의 초기단계에서는 자신의 의사표현을 하지 못했으나, 점차 아동의 감정이나 생각 등을 표현할 수 있게 변화되었다. 따라서 동화를 활용한 미술치료는 ADHD 경향성 아동의 문제행동을 완화하고 의사소통을 향상시키는데 긍정적으로 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러나 본 연구는 단일사례이기 때문에 그 결과를 일반화하는 데는 제한점이 있다.
M.A. Thesis
Art Therapy Using Fairy Tales for Easing Behavioral Problems and Improving Communication in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Tendencies: A Case Study
Lee, Hong Bo
Department of Art Therapy
Graduate School of Environment & Public Health Studies
Yeungna...
M.A. Thesis
Art Therapy Using Fairy Tales for Easing Behavioral Problems and Improving Communication in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Tendencies: A Case Study
Lee, Hong Bo
Department of Art Therapy
Graduate School of Environment & Public Health Studies
Yeungnam University
Supervised by Professor Kim, Gab Sook
Abstract
The present study aimed to implement art treatment using fairy tales for children and thus to investigate what influence such therapy has on the easement of behavioural problems and the improvement of communication in children. The subjects of this study were male elementary school students who were seven years old and in the first grade. They were children with ADHD tendencies who scored 65T or higher points in the language development area related to development and in the two areas (misdeed and hyperactivity) related to behaviour and 20 or higher points in the Short Form Conners' Parent Rating Scale (ACPRS) for parents and teachers, at the Korean Personality Inventory for Children (K-PIC) test. A total of 20 sessions (one session a week and 50-60 minutes a session) were held from March through August 2014. The K-PIC test was performed in the stages of pre-, post- and follow-up art therapy, thus presenting stage-specific changes. Session-specific behavioural characteristics were observed on the basis of the list of behavioral problems.
The results are as follows: First, the art therapy using fairy tales decreased points in the areas of superfluity and misdeed at the K-PIC test, and reduced behavioural problems, such as licking lips, lying face down, overturning a body, kicking with a foot and deviating from place. Second, the art therapy using fairy tales decreased points in the area of language development at the K-PIC test, and enabled children to gradually express their feelings, thoughts etc., though they could not express themselves at the beginning of sessions. Therefore, the art therapy using fairy tales has a positive influence on easing the behavioural problems of children with ADHD tendencies and improving their communication. However, this study has a limitation in generalizing its results as it is a single case.
M.A. Thesis
Art Therapy Using Fairy Tales for Easing Behavioral Problems and Improving Communication in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Tendencies: A Case Study
Lee, Hong Bo
Department of Art Therapy
Graduate School of Environment & Public Health Studies
Yeungnam University
Supervised by Professor Kim, Gab Sook
Abstract
The present study aimed to implement art treatment using fairy tales for children and thus to investigate what influence such therapy has on the easement of behavioural problems and the improvement of communication in children. The subjects of this study were male elementary school students who were seven years old and in the first grade. They were children with ADHD tendencies who scored 65T or higher points in the language development area related to development and in the two areas (misdeed and hyperactivity) related to behaviour and 20 or higher points in the Short Form Conners' Parent Rating Scale (ACPRS) for parents and teachers, at the Korean Personality Inventory for Children (K-PIC) test. A total of 20 sessions (one session a week and 50-60 minutes a session) were held from March through August 2014. The K-PIC test was performed in the stages of pre-, post- and follow-up art therapy, thus presenting stage-specific changes. Session-specific behavioural characteristics were observed on the basis of the list of behavioral problems.
The results are as follows: First, the art therapy using fairy tales decreased points in the areas of superfluity and misdeed at the K-PIC test, and reduced behavioural problems, such as licking lips, lying face down, overturning a body, kicking with a foot and deviating from place. Second, the art therapy using fairy tales decreased points in the area of language development at the K-PIC test, and enabled children to gradually express their feelings, thoughts etc., though they could not express themselves at the beginning of sessions. Therefore, the art therapy using fairy tales has a positive influence on easing the behavioural problems of children with ADHD tendencies and improving their communication. However, this study has a limitation in generalizing its results as it is a single case.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.