오늘날 이슬람 다와활동을 통한 이슬람의 빠른 성장과 확장은 전세계적인 흐름이다. 이러한 흐름은 한국의 이슬람도 예외일 수 없다. 따라서 한국 무슬림을 향한 기독교의 선교 정책에도 절실한 변화가 요구된다. 본 논문에서는 비 무슬림지역에서 이슬람다와의 의미와 그 영향력이 무엇인지를 알아보고, 이슬람다와가 오늘날 이슬람의 전 세계적 확장에 어떠한 기여를 하였는가를 검토하고자 한다. 더 나아가 한국이슬람의 형성과 성장과정에서 이슬람다와활동의 전개방식과...
오늘날 이슬람 다와활동을 통한 이슬람의 빠른 성장과 확장은 전세계적인 흐름이다. 이러한 흐름은 한국의 이슬람도 예외일 수 없다. 따라서 한국 무슬림을 향한 기독교의 선교 정책에도 절실한 변화가 요구된다. 본 논문에서는 비 무슬림지역에서 이슬람다와의 의미와 그 영향력이 무엇인지를 알아보고, 이슬람다와가 오늘날 이슬람의 전 세계적 확장에 어떠한 기여를 하였는가를 검토하고자 한다. 더 나아가 한국이슬람의 형성과 성장과정에서 이슬람다와활동의 전개방식과 그 영향력을 분석함으로써, 한국이슬람의 성장에 대한 한국교회의 대응과 접근방법과 관련한 적합한 선교정책을 찾고자 한다.
제1장은 이슬람다와의 의미와 형태에 관한 연구로, 비 무슬림지역을 향한 이슬람의 확장에서 이슬람다와가 가지는 이슬람신학적, 선교전략적 의미가 무엇인지에 대하여 집중적으로 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 이슬람역사 안에서 이슬람다와가 신학적으로, 방법론적으로 변화해오면서 그 본래의 의미와 원칙이 손상되거나 사라지지 않고, 이슬람확장에 기여했다는 것을 밝혀내는 연구를 하였다.
제2장은 오늘날 한국이슬람의 성장에 기여할 수 있었던 이슬람다와의 구체적이고 특별한 방법론이 무엇인지를 찾는데 주력하였다. 특별히 이러한 방법론을 찾기 위해서, 한국이슬람의 역사, 한국에서의 무슬림공동체 형성과 적응과정을 분석하였으며, 이러한 분석은 한국무슬림공동체의 다와의 전개방식과 그 활동이 한국사회에 미치는 영향력에 대한 연구를 바탕으로 이루어졌다.
제3장에서는 한국이슬람에 대한 효과적인 선교방법에 대해 연구하였다. 우리 안의 미전도 종족으로서 한국무슬림공동체에 대한 적절한 선교신학화를 위해서, 한국교회는 과거지향적 선교방법론에서 벗어나, 미래지향적 선교방법론을 택해야 하는 중요한 시점에 서있음이 드러났다. 특히, 한국교회가 지리적 경계를 넘는 선교에만 더 이상 집중하지 말고, 우리 안에서 소리 없이 성장하고 있는 한국무슬림공동체를 선교적 대상으로 받아들여야 함을 발견하였고, 이를 위해 실천해야 하는 방법들을 분석하여 궁극적인 선교적 접근방법으로 제시하였다.
오늘날 이슬람 다와활동을 통한 이슬람의 빠른 성장과 확장은 전세계적인 흐름이다. 이러한 흐름은 한국의 이슬람도 예외일 수 없다. 따라서 한국 무슬림을 향한 기독교의 선교 정책에도 절실한 변화가 요구된다. 본 논문에서는 비 무슬림지역에서 이슬람다와의 의미와 그 영향력이 무엇인지를 알아보고, 이슬람다와가 오늘날 이슬람의 전 세계적 확장에 어떠한 기여를 하였는가를 검토하고자 한다. 더 나아가 한국이슬람의 형성과 성장과정에서 이슬람다와활동의 전개방식과 그 영향력을 분석함으로써, 한국이슬람의 성장에 대한 한국교회의 대응과 접근방법과 관련한 적합한 선교정책을 찾고자 한다.
제1장은 이슬람다와의 의미와 형태에 관한 연구로, 비 무슬림지역을 향한 이슬람의 확장에서 이슬람다와가 가지는 이슬람신학적, 선교전략적 의미가 무엇인지에 대하여 집중적으로 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 이슬람역사 안에서 이슬람다와가 신학적으로, 방법론적으로 변화해오면서 그 본래의 의미와 원칙이 손상되거나 사라지지 않고, 이슬람확장에 기여했다는 것을 밝혀내는 연구를 하였다.
제2장은 오늘날 한국이슬람의 성장에 기여할 수 있었던 이슬람다와의 구체적이고 특별한 방법론이 무엇인지를 찾는데 주력하였다. 특별히 이러한 방법론을 찾기 위해서, 한국이슬람의 역사, 한국에서의 무슬림공동체 형성과 적응과정을 분석하였으며, 이러한 분석은 한국무슬림공동체의 다와의 전개방식과 그 활동이 한국사회에 미치는 영향력에 대한 연구를 바탕으로 이루어졌다.
제3장에서는 한국이슬람에 대한 효과적인 선교방법에 대해 연구하였다. 우리 안의 미전도 종족으로서 한국무슬림공동체에 대한 적절한 선교신학화를 위해서, 한국교회는 과거지향적 선교방법론에서 벗어나, 미래지향적 선교방법론을 택해야 하는 중요한 시점에 서있음이 드러났다. 특히, 한국교회가 지리적 경계를 넘는 선교에만 더 이상 집중하지 말고, 우리 안에서 소리 없이 성장하고 있는 한국무슬림공동체를 선교적 대상으로 받아들여야 함을 발견하였고, 이를 위해 실천해야 하는 방법들을 분석하여 궁극적인 선교적 접근방법으로 제시하였다.
This dissertation explores the role of da’wah, or proselytizing, as a central pillar in the propagation of Islam. It examines the historical origins and contemporary development of da’wah to understand its role in the growth of Islam around the world today. The dissertation explores how da’wah str...
This dissertation explores the role of da’wah, or proselytizing, as a central pillar in the propagation of Islam. It examines the historical origins and contemporary development of da’wah to understand its role in the growth of Islam around the world today. The dissertation explores how da’wah strengthens internal cohesion among Muslims and is used to further spread the Islamic faith. It applies this research to the Korean context and outlines how Korean Christians have responded to the phenomenal growth in the Korean Muslim community. It concludes by offering recommendations for how the Korean Christian mission paradigm must change to better engage the Korean Muslim community.
The first part of the study deals with the specific forms and meanings of da’wah in the non-Muslim world as it has developed in a historical framework. It finds that da’wah has developed methodologically and theologically throughout Islamic history without serious erosion or distortion of its fundamental principles. Moreover, it finds that da’wah is an essential motivation for the global expansion of Islam.
The second section emphasizes the specific and specialized methodologies of da’wah which has contributed the growth of the Muslim population in Korea. It focuses on the history of Korean Islam, as well as the formation and adaptation process of the Korean Muslim community. It finds that different sub-sections within the Korean Muslim community approach da’wah in different ways, namely the ethnic Korean Muslim community and the immigrant Muslim community. The emergence of new groups such as second generation Muslims, recent migrants, converts and others further emphasizes the diverse nature of the Korean Muslim community and its relationship to da’wah.
The final section examines how Korean Christian groups have responded to the rise of Korean Islam, particularly in terms of mission efforts. There has been a failure to recognize the significance of Korean Muslims as important targets for mission. The existing mission paradigm favors a geographic interpretation of mission that looks internationally, rather than at ‘unreached peoples’ within Korea. Furthermore, existing prejudices towards Islam have hindered recognition of Korean Islam’s unique elements and characteristics. It therefore finds a need for a future-oriented mission paradigm which is positive, proactive, and sophisticated in its understanding of da’wah and its role within the Korean Muslim community. The development of relevant theological and missiological responses is essential to redefining the mission paradigm to accommodate the Korean Muslim community.
This dissertation explores the role of da’wah, or proselytizing, as a central pillar in the propagation of Islam. It examines the historical origins and contemporary development of da’wah to understand its role in the growth of Islam around the world today. The dissertation explores how da’wah strengthens internal cohesion among Muslims and is used to further spread the Islamic faith. It applies this research to the Korean context and outlines how Korean Christians have responded to the phenomenal growth in the Korean Muslim community. It concludes by offering recommendations for how the Korean Christian mission paradigm must change to better engage the Korean Muslim community.
The first part of the study deals with the specific forms and meanings of da’wah in the non-Muslim world as it has developed in a historical framework. It finds that da’wah has developed methodologically and theologically throughout Islamic history without serious erosion or distortion of its fundamental principles. Moreover, it finds that da’wah is an essential motivation for the global expansion of Islam.
The second section emphasizes the specific and specialized methodologies of da’wah which has contributed the growth of the Muslim population in Korea. It focuses on the history of Korean Islam, as well as the formation and adaptation process of the Korean Muslim community. It finds that different sub-sections within the Korean Muslim community approach da’wah in different ways, namely the ethnic Korean Muslim community and the immigrant Muslim community. The emergence of new groups such as second generation Muslims, recent migrants, converts and others further emphasizes the diverse nature of the Korean Muslim community and its relationship to da’wah.
The final section examines how Korean Christian groups have responded to the rise of Korean Islam, particularly in terms of mission efforts. There has been a failure to recognize the significance of Korean Muslims as important targets for mission. The existing mission paradigm favors a geographic interpretation of mission that looks internationally, rather than at ‘unreached peoples’ within Korea. Furthermore, existing prejudices towards Islam have hindered recognition of Korean Islam’s unique elements and characteristics. It therefore finds a need for a future-oriented mission paradigm which is positive, proactive, and sophisticated in its understanding of da’wah and its role within the Korean Muslim community. The development of relevant theological and missiological responses is essential to redefining the mission paradigm to accommodate the Korean Muslim community.
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