자신의 감정을 자유롭고 원만하게 표현하지 못하는 어른들과 아이들이 늘어나고 있다. 그동안 우리는 지식 위주의 교육에만 몰두했을 뿐 감정이나 감성을 교육해야한다는 것조차 생각하지 못했다. 이러한 이유에서인지 오늘날 학교에서는 작은 일에도 쉽게 화를 내고 흥분하며 다른 사람을 이해하고 배려, 존중하기 보다는 원망하고 무시하는 학생들을 쉽게 만날 수 있다.
자신의 감정을 인식, 조절하고 올바르게 표현하며 다른 사람의 감정에 공감하는 감성능력을 기르는 감성교육은 인격적이고 도덕적인 성품을 기르는 도덕과 교육에서도 필수적으로 지도해야할 교육내용이라고 할 수 있다. 왜냐하면 감성능력은 인격적이고 도덕적인 성품을 가진 사람이라면 반드시 지니고 있어야 할 기본적인 성품 중에 하나이며 감성능력은 통합적인 도덕성을 지닌 도덕적 인간의 기본 성향이라고 할 수 있기 때문이다. 이에 본 논문에서는 감성을 기르기 위한 여러 가지 방법 중 영상매체를 활용한 감성교육이 초등 도덕과 교육에 어떻게 적용될 수 있는지에 대해서 연구하였다.
감성은 자신이 어떠한 감정을 느꼈을 때, 그러한 감정을 왜 느끼는지 깨닫고 그 감정을 인식하고 조절하는 것을 포함하는 것으로 행위의 동기로서 행동을 이끌어 내고, 감성 능력은 다른 사람과의 관계를 원만하게 해주고 도덕적 행동의 동기로 작용한다고 볼 수 있다. 특히, 영상매체를 활용한 감성교육은 인간이 직접 경험을 하지 않았더라도 다른 사람의 경험을 관찰만 ...
자신의 감정을 자유롭고 원만하게 표현하지 못하는 어른들과 아이들이 늘어나고 있다. 그동안 우리는 지식 위주의 교육에만 몰두했을 뿐 감정이나 감성을 교육해야한다는 것조차 생각하지 못했다. 이러한 이유에서인지 오늘날 학교에서는 작은 일에도 쉽게 화를 내고 흥분하며 다른 사람을 이해하고 배려, 존중하기 보다는 원망하고 무시하는 학생들을 쉽게 만날 수 있다.
자신의 감정을 인식, 조절하고 올바르게 표현하며 다른 사람의 감정에 공감하는 감성능력을 기르는 감성교육은 인격적이고 도덕적인 성품을 기르는 도덕과 교육에서도 필수적으로 지도해야할 교육내용이라고 할 수 있다. 왜냐하면 감성능력은 인격적이고 도덕적인 성품을 가진 사람이라면 반드시 지니고 있어야 할 기본적인 성품 중에 하나이며 감성능력은 통합적인 도덕성을 지닌 도덕적 인간의 기본 성향이라고 할 수 있기 때문이다. 이에 본 논문에서는 감성을 기르기 위한 여러 가지 방법 중 영상매체를 활용한 감성교육이 초등 도덕과 교육에 어떻게 적용될 수 있는지에 대해서 연구하였다.
감성은 자신이 어떠한 감정을 느꼈을 때, 그러한 감정을 왜 느끼는지 깨닫고 그 감정을 인식하고 조절하는 것을 포함하는 것으로 행위의 동기로서 행동을 이끌어 내고, 감성 능력은 다른 사람과의 관계를 원만하게 해주고 도덕적 행동의 동기로 작용한다고 볼 수 있다. 특히, 영상매체를 활용한 감성교육은 인간이 직접 경험을 하지 않았더라도 다른 사람의 경험을 관찰만 해도 같은 감정적 경험을 할 수 있으며, 관찰을 통한 이러한 경험은 실제 상황에서 모방 행동으로 나타날 수 있다는 거울뉴런의 이론을 바탕으로 도덕교육적 효과를 밝혔다.
초등 도덕과 교육에서 감성교육의 실제에서는 지도 원리로 통합의 원리, 공감의 원리, 모방의 원리, 환경구성의 원리, 개별화의 원리, 습관화의 원리를 제시하였다. 4학년 도덕과 교과서의 단원별 중심 가치·덕목과 관련 가치·덕목에 해당하는 영상매체를 분류하였으며, 감성교육 단계별 목표·단계·내용을 제시하였고, 참고 문헌에서 추출한 세부 활동을 감성교육의 각 단계에 따라 단계별로 제시한 후 관련 영상매체, 학생 반응, 세부 활동을 서술하였다.
초등 도덕과 교육에서 감성교육을 위한 교사의 역할로는 감성교육의 단계에 맞는 영상매체를 선별하여 제공해야 하며, 수업뿐만 아니라 평소 말과 행동을 통해서도 감성교육을 꾸준히 실천해야 하고, 교사 자신도 평소 자신의 감정을 적절하게 표현하고 학생들의 감정에 공감해주는 감성 능력을 꾸준히 실천해야 하며, 교사와 학생 사이에 존중과 사랑이 넘치는 인간관계 및 교실 공동체를 만들도록 노력해야 한다는 것이다.
초등 도덕과 교육에서의 감성교육 적용 시 유의점으로는 감성능력이 도덕적 행동으로 이어질 수 있도록 학생들에게 구체적인 실천 계획을 세워보도록 하는 것이 필요하며, 학생들이 자신의 감정을 지나치게 표현하지 않도록 학생들의 감정을 조절할 필요가 있고, 영상매체 감상 후 소감문 쓰기를 강요하거나 영상매체에 지나치게 의존하지 않아야 한다는 것이다.
이와 같은 초등 도덕과 교육에서 영상매체를 활용한 감성교육을 통해 학생들은 감성 능력이 향상될 것이며, 감성 능력의 향상은 다른 사람과의 원만한 관계를 형성하고 도덕적 행동의 동기로 작용하여 통합적이며 바람직한 인격을 형성하는데 밑거름이 될 것이다.
자신의 감정을 자유롭고 원만하게 표현하지 못하는 어른들과 아이들이 늘어나고 있다. 그동안 우리는 지식 위주의 교육에만 몰두했을 뿐 감정이나 감성을 교육해야한다는 것조차 생각하지 못했다. 이러한 이유에서인지 오늘날 학교에서는 작은 일에도 쉽게 화를 내고 흥분하며 다른 사람을 이해하고 배려, 존중하기 보다는 원망하고 무시하는 학생들을 쉽게 만날 수 있다.
자신의 감정을 인식, 조절하고 올바르게 표현하며 다른 사람의 감정에 공감하는 감성능력을 기르는 감성교육은 인격적이고 도덕적인 성품을 기르는 도덕과 교육에서도 필수적으로 지도해야할 교육내용이라고 할 수 있다. 왜냐하면 감성능력은 인격적이고 도덕적인 성품을 가진 사람이라면 반드시 지니고 있어야 할 기본적인 성품 중에 하나이며 감성능력은 통합적인 도덕성을 지닌 도덕적 인간의 기본 성향이라고 할 수 있기 때문이다. 이에 본 논문에서는 감성을 기르기 위한 여러 가지 방법 중 영상매체를 활용한 감성교육이 초등 도덕과 교육에 어떻게 적용될 수 있는지에 대해서 연구하였다.
감성은 자신이 어떠한 감정을 느꼈을 때, 그러한 감정을 왜 느끼는지 깨닫고 그 감정을 인식하고 조절하는 것을 포함하는 것으로 행위의 동기로서 행동을 이끌어 내고, 감성 능력은 다른 사람과의 관계를 원만하게 해주고 도덕적 행동의 동기로 작용한다고 볼 수 있다. 특히, 영상매체를 활용한 감성교육은 인간이 직접 경험을 하지 않았더라도 다른 사람의 경험을 관찰만 해도 같은 감정적 경험을 할 수 있으며, 관찰을 통한 이러한 경험은 실제 상황에서 모방 행동으로 나타날 수 있다는 거울뉴런의 이론을 바탕으로 도덕교육적 효과를 밝혔다.
초등 도덕과 교육에서 감성교육의 실제에서는 지도 원리로 통합의 원리, 공감의 원리, 모방의 원리, 환경구성의 원리, 개별화의 원리, 습관화의 원리를 제시하였다. 4학년 도덕과 교과서의 단원별 중심 가치·덕목과 관련 가치·덕목에 해당하는 영상매체를 분류하였으며, 감성교육 단계별 목표·단계·내용을 제시하였고, 참고 문헌에서 추출한 세부 활동을 감성교육의 각 단계에 따라 단계별로 제시한 후 관련 영상매체, 학생 반응, 세부 활동을 서술하였다.
초등 도덕과 교육에서 감성교육을 위한 교사의 역할로는 감성교육의 단계에 맞는 영상매체를 선별하여 제공해야 하며, 수업뿐만 아니라 평소 말과 행동을 통해서도 감성교육을 꾸준히 실천해야 하고, 교사 자신도 평소 자신의 감정을 적절하게 표현하고 학생들의 감정에 공감해주는 감성 능력을 꾸준히 실천해야 하며, 교사와 학생 사이에 존중과 사랑이 넘치는 인간관계 및 교실 공동체를 만들도록 노력해야 한다는 것이다.
초등 도덕과 교육에서의 감성교육 적용 시 유의점으로는 감성능력이 도덕적 행동으로 이어질 수 있도록 학생들에게 구체적인 실천 계획을 세워보도록 하는 것이 필요하며, 학생들이 자신의 감정을 지나치게 표현하지 않도록 학생들의 감정을 조절할 필요가 있고, 영상매체 감상 후 소감문 쓰기를 강요하거나 영상매체에 지나치게 의존하지 않아야 한다는 것이다.
이와 같은 초등 도덕과 교육에서 영상매체를 활용한 감성교육을 통해 학생들은 감성 능력이 향상될 것이며, 감성 능력의 향상은 다른 사람과의 원만한 관계를 형성하고 도덕적 행동의 동기로 작용하여 통합적이며 바람직한 인격을 형성하는데 밑거름이 될 것이다.
There is an increasing number of adults and children incapable of expressing their emotions in a free and smooth fashion. We have been engrossed only in knowledge-centric education and have failed to recognize the need for emotion and sensibility in education. Thus, it is not difficult to come acros...
There is an increasing number of adults and children incapable of expressing their emotions in a free and smooth fashion. We have been engrossed only in knowledge-centric education and have failed to recognize the need for emotion and sensibility in education. Thus, it is not difficult to come across students that get mad easily, get excited over small things, and tend to blame and ignore others instead of understanding, considering, and respecting them in today's school environment.
Designed to help students cultivate emotional abilities in order to recognize and regulate their emotions, express them correctly, and sympathize with those of others, emotional education is essential in a moral education system whose purpose is to promote respect and moral character. Emotional abilities are part of both the basic qualities required from individuals who are respectful and have moral character and the basic tendencies of moral human beings with total morality. This study thus sets out to investigate how to apply emotional education based around image media, one visual medium used to cultivate emotions, to elementary moral education.
For this purpose, the study set the following specific research tasks: examining the significance of emotional education in elementary moral education, analyzing the discussions about emotions and emotional education by different scholars, and proposing plans for emotional education in elementary moral education including the instructional principles of emotional education and specific activities for each stage of emotional education in elementary moral education.
When he felt any emotion, emotion leads to action as a motive of action that involves realizing why they feel those feelings to recognize and control the emotions. Emotional abilities help to not only make relationships with others smooth, but also serve as a motive for moral conduct. Emotional education using visual media especially allows for people to experience the emotions of others by letting them observe them instead of having first-hand experiences. Such experiences through observation turned out to have effects for moral education in line with the Theory of Mirror Neurons, which states that one can engage in a mimetic activity during an actual situation.
The practice of emotional education in elementary moral education provided instructional principles such as integration, sympathy, mimicking, environmental organization, individualization, and habituation.
The investigator classified the visual media corresponding to values and virtues in units related to them in forth-grade morality textbooks, proposed objectives, stages, and content both for each stage of emotional education and also the specific activities extracted from references by the stages of emotional education; furthermore, he described the related visual media, students' responses, and specific activities together.
For emotional education in elementary moral education, teachers are required to select and offer visual media fit for the stages of emotional education, consistently provide emotional education in their daily words and actions as well as in their classes, make constant efforts to express their usual feelings properly in order to sympathize with the emotions of their students, and try to build both interpersonal relationships and a classroom community filled with respect and love between their students and them.
When applying emotional education in elementary moral education, teachers should be mindful to ask students to make concrete practice plans in order to translate their emotional abilities into their moral conducts, help them regulate their emotions in order to not excessively display emotional expressions. However, teachers should not force students to write essays after watching visual media or let students depend on visual media too much.
Emotional education using visual media in elementary moral education will help students increase their emotional abilities. Improved emotional abilities will allow them to form smooth relationships with others and establish a foundation for them to form a desirable total character which motives their moral conduct.
There is an increasing number of adults and children incapable of expressing their emotions in a free and smooth fashion. We have been engrossed only in knowledge-centric education and have failed to recognize the need for emotion and sensibility in education. Thus, it is not difficult to come across students that get mad easily, get excited over small things, and tend to blame and ignore others instead of understanding, considering, and respecting them in today's school environment.
Designed to help students cultivate emotional abilities in order to recognize and regulate their emotions, express them correctly, and sympathize with those of others, emotional education is essential in a moral education system whose purpose is to promote respect and moral character. Emotional abilities are part of both the basic qualities required from individuals who are respectful and have moral character and the basic tendencies of moral human beings with total morality. This study thus sets out to investigate how to apply emotional education based around image media, one visual medium used to cultivate emotions, to elementary moral education.
For this purpose, the study set the following specific research tasks: examining the significance of emotional education in elementary moral education, analyzing the discussions about emotions and emotional education by different scholars, and proposing plans for emotional education in elementary moral education including the instructional principles of emotional education and specific activities for each stage of emotional education in elementary moral education.
When he felt any emotion, emotion leads to action as a motive of action that involves realizing why they feel those feelings to recognize and control the emotions. Emotional abilities help to not only make relationships with others smooth, but also serve as a motive for moral conduct. Emotional education using visual media especially allows for people to experience the emotions of others by letting them observe them instead of having first-hand experiences. Such experiences through observation turned out to have effects for moral education in line with the Theory of Mirror Neurons, which states that one can engage in a mimetic activity during an actual situation.
The practice of emotional education in elementary moral education provided instructional principles such as integration, sympathy, mimicking, environmental organization, individualization, and habituation.
The investigator classified the visual media corresponding to values and virtues in units related to them in forth-grade morality textbooks, proposed objectives, stages, and content both for each stage of emotional education and also the specific activities extracted from references by the stages of emotional education; furthermore, he described the related visual media, students' responses, and specific activities together.
For emotional education in elementary moral education, teachers are required to select and offer visual media fit for the stages of emotional education, consistently provide emotional education in their daily words and actions as well as in their classes, make constant efforts to express their usual feelings properly in order to sympathize with the emotions of their students, and try to build both interpersonal relationships and a classroom community filled with respect and love between their students and them.
When applying emotional education in elementary moral education, teachers should be mindful to ask students to make concrete practice plans in order to translate their emotional abilities into their moral conducts, help them regulate their emotions in order to not excessively display emotional expressions. However, teachers should not force students to write essays after watching visual media or let students depend on visual media too much.
Emotional education using visual media in elementary moral education will help students increase their emotional abilities. Improved emotional abilities will allow them to form smooth relationships with others and establish a foundation for them to form a desirable total character which motives their moral conduct.
주제어
#감성교육
#대인관계 능력
#도덕교육
#동기부여
#영상매체
#자기 인식
#자기 조절
#타인이해
학위논문 정보
저자
유재희
학위수여기관
서울교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
초등윤리교육
지도교수
유병열
발행연도
2015
총페이지
77 p.
키워드
감성교육,
대인관계 능력,
도덕교육,
동기부여,
영상매체,
자기 인식,
자기 조절,
타인이해
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.