철도를 대상으로 효율성 및 비용구조를 분석하는 목적은 비효율성의 원인을 파악하여 궁극적으로 영업수지 개선을 위한 정책방안을 제시하는 데 있다. 이러한 영업수지 개선은 수입 최대화와 비용 최소화에 근접할 때 이루어질 수 있는데, 정책방안의 이론적 근거로 제시할 수 있는 실질적인 수송을 담당하는 도시철도 노선을 대상으로 한 연구 자료는 거의 전무한 실정이다. 선행연구 검토결과 도시철도는 1974년 서울 1호선이 개통된 이후 오랜 시간이 지났...
철도를 대상으로 효율성 및 비용구조를 분석하는 목적은 비효율성의 원인을 파악하여 궁극적으로 영업수지 개선을 위한 정책방안을 제시하는 데 있다. 이러한 영업수지 개선은 수입 최대화와 비용 최소화에 근접할 때 이루어질 수 있는데, 정책방안의 이론적 근거로 제시할 수 있는 실질적인 수송을 담당하는 도시철도 노선을 대상으로 한 연구 자료는 거의 전무한 실정이다. 선행연구 검토결과 도시철도는 1974년 서울 1호선이 개통된 이후 오랜 시간이 지났지만 노선을 대상으로 효율성을 분석한 연구는 소수에 불과하였으며, 비용구조를 분석한 연구는 자료 취득의 한계 및 노선별 비용자료 구축의 어려움으로 인하여 전무하였다. 최근 노선별 평가에 대한 중요성이 부각되고 있는데, 이는 운영수입의 대부분을 차지하는 운수수입을 이끌어내는 것은 수송을 담당하는 노선이기 때문이다. 이에 본 연구에서는 운영기관 전체의 효율성을 향상시키기 위해서는 실질적인 수송을 담당하는 노선에 대한 세부적인 파악이 우선되어져야 한다는 판단 하에, 도시철도 운수수입에 있어서의 노선별 효율성 실태를 점검하고 비효율의 주요 원인을 파악하고자 하였다. 또한 단기적 관점에서의 가변 비용에 한해 도시철도 노선의 비용구조를 분석하고 효율성 향상을 위해 도입하고자 하는 구분회계 제도의 적절성 여부를 검토하고자 하였다. 검토결과 도시철도 비효율성의 주요 원인 및 구분회계제도 도입의 적절성을 확보할 수 있었으며, 향후 효율성 개선 대책을 위한 근거 자료를 마련할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자료 포락 분석기법을 활용한 수입 효율성 분석결과, 차량수, 운행횟수 등의 투입에 대한 운수수입이 대부분의 노선에서 상당히 부족한 것으로 분석되었다. 이러한 비효율의 원인은 주로 규모보다는 운영상의 문제에서 비롯되었으며, 운영상에 있어서 투입 최소화가 이루어졌는지에 대한 검토가 요구되었다. 둘째, 무임 손실비용에 대한 국비보전을 가정한 수입 효율성 분석결과, 수요확보에 있어 상대적으로 열악한 지역에 위치한 노선이 무임 손실비용으로 인한 영향이 크게 작용하였으며, 국비보전으로 인한 평균적인 효율성 증가폭은 미미한 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 무임 손실에 대한 국비 보전이 이루어진다고 하더라도 효율성의 급격한 개선은 없으며 수입 효율성을 증대하기에는 한계가 있음을 증명하였다. 셋째, 수입 효율성 분석에서 비효율의 원인으로 제시된 운영상의 투입비용에 대한 적절성 여부를 판단하기 위하여 확률적 비용변경 접근법을 이용한 초월대수 함수형태의 가변비용함수모형을 구축하였다. 분석결과, 열차-km 산출을 위한 노동, 동력, 유지보수요소의 투입이 전 노선에서 과다투입 되고 있는 것으로 분석되었으며, 노선 전체의 6년간 절감가능 비용은 약 6,672억원으로 추정되었다. 이러한 비효율성의 주된 원인은 노동과 유지 보수 비용의 비효율적인 투입 비율이며, 유지보수비용에 대한 노동의 탄력성 결과로 볼 때 효율성을 향상시키기 위해서는 인건비 절감정책이 우선시 되어야 함을 시사하였다. 넷째, 구분회계제도 도입 전 노선별 비용구조에 대한 분석은 각 노선이 안고 있는 문제점에 대한 세부적인 파악을 가능하게 하였고, 공공기관 효율성 향상을 위해 도입하고자 하는 구분회계제도의 적절성을 확보할 수 있었다.
철도를 대상으로 효율성 및 비용구조를 분석하는 목적은 비효율성의 원인을 파악하여 궁극적으로 영업수지 개선을 위한 정책방안을 제시하는 데 있다. 이러한 영업수지 개선은 수입 최대화와 비용 최소화에 근접할 때 이루어질 수 있는데, 정책방안의 이론적 근거로 제시할 수 있는 실질적인 수송을 담당하는 도시철도 노선을 대상으로 한 연구 자료는 거의 전무한 실정이다. 선행연구 검토결과 도시철도는 1974년 서울 1호선이 개통된 이후 오랜 시간이 지났지만 노선을 대상으로 효율성을 분석한 연구는 소수에 불과하였으며, 비용구조를 분석한 연구는 자료 취득의 한계 및 노선별 비용자료 구축의 어려움으로 인하여 전무하였다. 최근 노선별 평가에 대한 중요성이 부각되고 있는데, 이는 운영수입의 대부분을 차지하는 운수수입을 이끌어내는 것은 수송을 담당하는 노선이기 때문이다. 이에 본 연구에서는 운영기관 전체의 효율성을 향상시키기 위해서는 실질적인 수송을 담당하는 노선에 대한 세부적인 파악이 우선되어져야 한다는 판단 하에, 도시철도 운수수입에 있어서의 노선별 효율성 실태를 점검하고 비효율의 주요 원인을 파악하고자 하였다. 또한 단기적 관점에서의 가변 비용에 한해 도시철도 노선의 비용구조를 분석하고 효율성 향상을 위해 도입하고자 하는 구분회계 제도의 적절성 여부를 검토하고자 하였다. 검토결과 도시철도 비효율성의 주요 원인 및 구분회계제도 도입의 적절성을 확보할 수 있었으며, 향후 효율성 개선 대책을 위한 근거 자료를 마련할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자료 포락 분석기법을 활용한 수입 효율성 분석결과, 차량수, 운행횟수 등의 투입에 대한 운수수입이 대부분의 노선에서 상당히 부족한 것으로 분석되었다. 이러한 비효율의 원인은 주로 규모보다는 운영상의 문제에서 비롯되었으며, 운영상에 있어서 투입 최소화가 이루어졌는지에 대한 검토가 요구되었다. 둘째, 무임 손실비용에 대한 국비보전을 가정한 수입 효율성 분석결과, 수요확보에 있어 상대적으로 열악한 지역에 위치한 노선이 무임 손실비용으로 인한 영향이 크게 작용하였으며, 국비보전으로 인한 평균적인 효율성 증가폭은 미미한 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 무임 손실에 대한 국비 보전이 이루어진다고 하더라도 효율성의 급격한 개선은 없으며 수입 효율성을 증대하기에는 한계가 있음을 증명하였다. 셋째, 수입 효율성 분석에서 비효율의 원인으로 제시된 운영상의 투입비용에 대한 적절성 여부를 판단하기 위하여 확률적 비용변경 접근법을 이용한 초월대수 함수형태의 가변비용함수모형을 구축하였다. 분석결과, 열차-km 산출을 위한 노동, 동력, 유지보수요소의 투입이 전 노선에서 과다투입 되고 있는 것으로 분석되었으며, 노선 전체의 6년간 절감가능 비용은 약 6,672억원으로 추정되었다. 이러한 비효율성의 주된 원인은 노동과 유지 보수 비용의 비효율적인 투입 비율이며, 유지보수비용에 대한 노동의 탄력성 결과로 볼 때 효율성을 향상시키기 위해서는 인건비 절감정책이 우선시 되어야 함을 시사하였다. 넷째, 구분회계제도 도입 전 노선별 비용구조에 대한 분석은 각 노선이 안고 있는 문제점에 대한 세부적인 파악을 가능하게 하였고, 공공기관 효율성 향상을 위해 도입하고자 하는 구분회계제도의 적절성을 확보할 수 있었다.
The purpose of analyzing the efficiency and cost structure of lines of urban railway is to figure out the reasons of inefficiency and eventually to suggest ways to improve an operating balance. Both revenue maximization and operating cost minimization are necessary conditions for improving an operat...
The purpose of analyzing the efficiency and cost structure of lines of urban railway is to figure out the reasons of inefficiency and eventually to suggest ways to improve an operating balance. Both revenue maximization and operating cost minimization are necessary conditions for improving an operating balance and lines of urban railway which are an dominant means of transportation can provide a theoretical rationale. However, studies on them are virtually nonexistent. The review of previous studies showed that although it’s a long time since Seoul Subway Line 1 was opened in 1974, there is a paucity of studies on the analysis of the efficiency of urban railway lines and those on the analysis of their cost structure are virtually nonexistent due to limitations on data collection and the difficulty in cost database construction. The importance of evaluating each line is becoming a controversial issue because generating the transportation revenue which makes up the majority of the operating revenue is possible through those lines. Therefore, the present study investigates the current efficiency condition for each line in terms of the urban railway transportation revenue and attempts to figure out major reasons for inefficiency on the basis that to improve the overall efficiency of operating agencies, a grasp of every detail of each line which makes up actual transportation is needed. In addition, the cost structure of urban railway lines are analyzed in terms of variable costs from a short-term point of view and the relevance of adopting the separate account system to improve efficiency is examined. Based on the results of the examination, major reasons for inefficiency were found, the relevance of adopting the separate account system was retained, and base data for improving efficiency in the future were obtained. The study results mentioned above are summarized as follows: Firstly, the analysis of revenue efficiency using a Data Envelopment Analysis(DEA) showed that the transportation revenue considering the number of vehicles and their operation frequency was quite low. The reason for this inefficiency was mainly due to operational problems rather than the scale and an examination of whether input minimization in operation occurred was required. Secondly, the analysis of revenue efficiency was conducted assuming costs of loss due to free rides are paid at government expenses. The result of the analysis showed that the lines which cover poor areas were more influenced by costs of loss due to free rides. This result proved the fact that there won’t be rapid improvement and there are restrictions on increasing revenue efficiency although costs of loss due to free rides are paid at government expenses. Thirdly, a variable cost function model in the form of a Translog variable cost function was constructed by employing the Stochastic Cost Frontier Analysis(SCFA) to check the relevance of the operational input cost because the analysis of revenue efficiency suggested that it was the reason for inefficiency. The result of the analysis showed that inputs to labor, power, and maintenance for a train-km calculation were excessive in all lines and the possible amount of cost savings in all lines for six years was presumed to be 667.2 billion won. The main reason for this inefficiency was an inefficient input ratio of labor to maintenance expenses and the result of labor flexibility to maintenance expenses suggested that labor costs need to be reduced first to improve efficiency. Fourthly, before the separate accounting system was adopted, the analysis of the cost structure of each line revealed details of its problems and allowed to retain the relevance of the separate accounting system which needs to be adopted to improve the efficiency of public institutions.
The purpose of analyzing the efficiency and cost structure of lines of urban railway is to figure out the reasons of inefficiency and eventually to suggest ways to improve an operating balance. Both revenue maximization and operating cost minimization are necessary conditions for improving an operating balance and lines of urban railway which are an dominant means of transportation can provide a theoretical rationale. However, studies on them are virtually nonexistent. The review of previous studies showed that although it’s a long time since Seoul Subway Line 1 was opened in 1974, there is a paucity of studies on the analysis of the efficiency of urban railway lines and those on the analysis of their cost structure are virtually nonexistent due to limitations on data collection and the difficulty in cost database construction. The importance of evaluating each line is becoming a controversial issue because generating the transportation revenue which makes up the majority of the operating revenue is possible through those lines. Therefore, the present study investigates the current efficiency condition for each line in terms of the urban railway transportation revenue and attempts to figure out major reasons for inefficiency on the basis that to improve the overall efficiency of operating agencies, a grasp of every detail of each line which makes up actual transportation is needed. In addition, the cost structure of urban railway lines are analyzed in terms of variable costs from a short-term point of view and the relevance of adopting the separate account system to improve efficiency is examined. Based on the results of the examination, major reasons for inefficiency were found, the relevance of adopting the separate account system was retained, and base data for improving efficiency in the future were obtained. The study results mentioned above are summarized as follows: Firstly, the analysis of revenue efficiency using a Data Envelopment Analysis(DEA) showed that the transportation revenue considering the number of vehicles and their operation frequency was quite low. The reason for this inefficiency was mainly due to operational problems rather than the scale and an examination of whether input minimization in operation occurred was required. Secondly, the analysis of revenue efficiency was conducted assuming costs of loss due to free rides are paid at government expenses. The result of the analysis showed that the lines which cover poor areas were more influenced by costs of loss due to free rides. This result proved the fact that there won’t be rapid improvement and there are restrictions on increasing revenue efficiency although costs of loss due to free rides are paid at government expenses. Thirdly, a variable cost function model in the form of a Translog variable cost function was constructed by employing the Stochastic Cost Frontier Analysis(SCFA) to check the relevance of the operational input cost because the analysis of revenue efficiency suggested that it was the reason for inefficiency. The result of the analysis showed that inputs to labor, power, and maintenance for a train-km calculation were excessive in all lines and the possible amount of cost savings in all lines for six years was presumed to be 667.2 billion won. The main reason for this inefficiency was an inefficient input ratio of labor to maintenance expenses and the result of labor flexibility to maintenance expenses suggested that labor costs need to be reduced first to improve efficiency. Fourthly, before the separate accounting system was adopted, the analysis of the cost structure of each line revealed details of its problems and allowed to retain the relevance of the separate accounting system which needs to be adopted to improve the efficiency of public institutions.
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