본 연구의 목적은 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 두 개의 연구(연구 1과 연구 2)가 수행되었다. 연구 1의 목적인 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』의 개발을 위해 이루어진 주요한 절차는 다음과 같다. 첫째, 기존 자아성장프로그램을 조사하고 분석하였다. 둘째 Erikson의 심리사회발달이론에 근거하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였다. 셋째, 자아성장프로그램 『...
본 연구의 목적은 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 두 개의 연구(연구 1과 연구 2)가 수행되었다. 연구 1의 목적인 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』의 개발을 위해 이루어진 주요한 절차는 다음과 같다. 첫째, 기존 자아성장프로그램을 조사하고 분석하였다. 둘째 Erikson의 심리사회발달이론에 근거하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였다. 셋째, 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 도출된 구성요소들과 Erikson의 심리사회발달이론의 개념에 근거해서 개발되었고, 개발된 프로그램은 상담전문가들에 의해 1차 검증되었으나, 본 연구를 위해 수정․보완 작업을 거친 후 지도교수의 자문 및 상담전문가들에 의해 2차 검증되었다. 넷째, 개발된 프로그램의 주요한 5가지 주제는 다음과 같다; 영․유아기 투영(投映), 아동기 투영(投映), 청소년기 투영(投映), 성인기 투영(投映), 노인기 투영(投映) 연구 2의 목적인 개발된 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』의 효과를 검증하기 위해 중학생 16명(실험집단 8명, 통제집단 8명)이 참여하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 두 가지 종속 변인은 자아정체성 및 사회성이다. 주요 밝혀진 결과는 다음과 같다. 개발된 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 자아정체성의 하위 변인인 자기수용성, 미래확신성, 주도성, 친밀성에 영향을 미치는 것으로 나타나, 중학생의 자아정체성 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 자아성장프로그램 『투영(投映)』이 사회성에 미치는 영향에서는 사회성의 하위 변인인 사교성과 지도성 그리고 사회성 전반에 영향을 미치는 것으로 나타나, 중학생의 사회성 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 처음으로 Erikson의 심리사회발달이론에 근거하여 청소년 대상 자아성장프로그램 『투영(投映)』을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 개발된 프로그램은 영아기부터 노인기에 이르기까지 전 생애를 들여다봄으로써 자기 이해 및 타인 이해, 더 나아가 인간의 본질 자체를 이해한다는 주제로 단계별 접근을 통해 Erikson의 인간발달단계 및 발달 과업을 적용시킨 프로그램을 구성했다는 측면에서 기존 자아성장프로그램과 차별성 및 창의성을 갖는다. 또한 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 중학생의 자아정체성 및 사회성 향상에 도움이 된다는 결론은, 자아정체성의 위기와 다양한 인간관계 속에서 갈등을 겪고 있는 청소년에게, 학교현장을 비롯한 다양한 기관에서 적극 활용하여 당면한 위기를 극복할 수 있도록 돕길 바란다. 또한 청소년 개개인의 특성에 맞춘 다양한 프로그램의 개발과 후속 연구는, 청소년뿐만 아니라 그들의 가정과 학교, 더 나아가 사회적으로 위안과 행복을 줄 수 있으리라 기대된다.
본 연구의 목적은 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 두 개의 연구(연구 1과 연구 2)가 수행되었다. 연구 1의 목적인 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』의 개발을 위해 이루어진 주요한 절차는 다음과 같다. 첫째, 기존 자아성장프로그램을 조사하고 분석하였다. 둘째 Erikson의 심리사회발달이론에 근거하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였다. 셋째, 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 도출된 구성요소들과 Erikson의 심리사회발달이론의 개념에 근거해서 개발되었고, 개발된 프로그램은 상담전문가들에 의해 1차 검증되었으나, 본 연구를 위해 수정․보완 작업을 거친 후 지도교수의 자문 및 상담전문가들에 의해 2차 검증되었다. 넷째, 개발된 프로그램의 주요한 5가지 주제는 다음과 같다; 영․유아기 투영(投映), 아동기 투영(投映), 청소년기 투영(投映), 성인기 투영(投映), 노인기 투영(投映) 연구 2의 목적인 개발된 Erikson의 심리사회발달이론에 근거한 자아성장프로그램 『투영(投映)』의 효과를 검증하기 위해 중학생 16명(실험집단 8명, 통제집단 8명)이 참여하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 두 가지 종속 변인은 자아정체성 및 사회성이다. 주요 밝혀진 결과는 다음과 같다. 개발된 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 자아정체성의 하위 변인인 자기수용성, 미래확신성, 주도성, 친밀성에 영향을 미치는 것으로 나타나, 중학생의 자아정체성 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 자아성장프로그램 『투영(投映)』이 사회성에 미치는 영향에서는 사회성의 하위 변인인 사교성과 지도성 그리고 사회성 전반에 영향을 미치는 것으로 나타나, 중학생의 사회성 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 처음으로 Erikson의 심리사회발달이론에 근거하여 청소년 대상 자아성장프로그램 『투영(投映)』을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 개발된 프로그램은 영아기부터 노인기에 이르기까지 전 생애를 들여다봄으로써 자기 이해 및 타인 이해, 더 나아가 인간의 본질 자체를 이해한다는 주제로 단계별 접근을 통해 Erikson의 인간발달단계 및 발달 과업을 적용시킨 프로그램을 구성했다는 측면에서 기존 자아성장프로그램과 차별성 및 창의성을 갖는다. 또한 자아성장프로그램 『투영(投映)』은 중학생의 자아정체성 및 사회성 향상에 도움이 된다는 결론은, 자아정체성의 위기와 다양한 인간관계 속에서 갈등을 겪고 있는 청소년에게, 학교현장을 비롯한 다양한 기관에서 적극 활용하여 당면한 위기를 극복할 수 있도록 돕길 바란다. 또한 청소년 개개인의 특성에 맞춘 다양한 프로그램의 개발과 후속 연구는, 청소년뿐만 아니라 그들의 가정과 학교, 더 나아가 사회적으로 위안과 행복을 줄 수 있으리라 기대된다.
The purpose of this study is developing the self-development program “projective technique” based on Erikson’s psychosocial developmental theory and examining the effective. To achieve these purposes, two researches: Research1 and research 2 are performed. The major procedure of research1 follows th...
The purpose of this study is developing the self-development program “projective technique” based on Erikson’s psychosocial developmental theory and examining the effective. To achieve these purposes, two researches: Research1 and research 2 are performed. The major procedure of research1 follows these steps. First, existing self-development programs are surveyed and analyzed. Second, the elements followed Erikson theory to form the program are derived. Third, the self-development program “projective technique-To Young” is developed by derivational elements and Erikson’s psychosocial developmental theory. The program is primary examined by professional counselors. For this research, however, the program is secondary qualified by a thesis director and professional counselors through evaluation and revision. fourth, the main five thesis of the program: projection of infants and preschool children; projection of childhood; the projection of an adolescent period; projection of adult; senior projection The purpose of research 2 is examined by 16 middle school students(8 experimental group, 8 control). Self-identity and sociality use two dependent variables for verification of effect the developing program. The main result is that developing self-development program “projective technique-To Young” affects lower factor of self-identity: proprioceptive sensation, future conviction, individual initiative, and intimacy. These requisites stimulate to improve middle school students’ self-identity. Furthermore, the program“projective technique-To Young” affects lower factors of a social nature: sociability, leadership, and whole range of a social nature. These results shows improving middle school students’ sociability. This research is important to develop self-development program “projective technique-To Young” based on Erikson’s psychosocial developmental theory for the first time. Also, the developmental program has discrimination and creation because it accesses different-level of topic to understand self-understanding, others understanding, and a further understanding human beings for composing to adapt Erikson’s human development stage and developmental tasks as observed the entire life from infant to elderly. In conclusion, self-development program “projective technique-To Young” helps to improve middle school students’ self-identity and sociability. These results would be supported the kids who has conflicts between crisis of self-identity and various human relations in diverse organizations as a school. Also, a follow-up study which is developing the various program setting each students’ personality fully expects to give comforts and happiness not only the students but also family and school.
The purpose of this study is developing the self-development program “projective technique” based on Erikson’s psychosocial developmental theory and examining the effective. To achieve these purposes, two researches: Research1 and research 2 are performed. The major procedure of research1 follows these steps. First, existing self-development programs are surveyed and analyzed. Second, the elements followed Erikson theory to form the program are derived. Third, the self-development program “projective technique-To Young” is developed by derivational elements and Erikson’s psychosocial developmental theory. The program is primary examined by professional counselors. For this research, however, the program is secondary qualified by a thesis director and professional counselors through evaluation and revision. fourth, the main five thesis of the program: projection of infants and preschool children; projection of childhood; the projection of an adolescent period; projection of adult; senior projection The purpose of research 2 is examined by 16 middle school students(8 experimental group, 8 control). Self-identity and sociality use two dependent variables for verification of effect the developing program. The main result is that developing self-development program “projective technique-To Young” affects lower factor of self-identity: proprioceptive sensation, future conviction, individual initiative, and intimacy. These requisites stimulate to improve middle school students’ self-identity. Furthermore, the program“projective technique-To Young” affects lower factors of a social nature: sociability, leadership, and whole range of a social nature. These results shows improving middle school students’ sociability. This research is important to develop self-development program “projective technique-To Young” based on Erikson’s psychosocial developmental theory for the first time. Also, the developmental program has discrimination and creation because it accesses different-level of topic to understand self-understanding, others understanding, and a further understanding human beings for composing to adapt Erikson’s human development stage and developmental tasks as observed the entire life from infant to elderly. In conclusion, self-development program “projective technique-To Young” helps to improve middle school students’ self-identity and sociability. These results would be supported the kids who has conflicts between crisis of self-identity and various human relations in diverse organizations as a school. Also, a follow-up study which is developing the various program setting each students’ personality fully expects to give comforts and happiness not only the students but also family and school.
Keyword
#Erikson 자아성장 자아정체성 사회성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.