본 연구는 전라남도 지역경제 활성화를 위한 스포츠관광 마케팅전략을 제시하여 지역경제 발전을 이루는 마케팅 전략을 제시 하고자한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 준거 틀을 작성하였으며 본 연구의 방법으로 질적 연구를 선정하였다. 자료 수집은 1차 자료수집으로 심층면접을 수행하기 위해 연구 대상자를 선정하여 자료를 수집하였고 2차 자료인 문헌자료를 수집한 후 항시비교법과 ...
본 연구는 전라남도 지역경제 활성화를 위한 스포츠관광 마케팅전략을 제시하여 지역경제 발전을 이루는 마케팅 전략을 제시 하고자한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 준거 틀을 작성하였으며 본 연구의 방법으로 질적 연구를 선정하였다. 자료 수집은 1차 자료수집으로 심층면접을 수행하기 위해 연구 대상자를 선정하여 자료를 수집하였고 2차 자료인 문헌자료를 수집한 후 항시비교법과 귀납적 방법을 통하여 자료의 영역과 개념을 범주화 하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해서 얻어진 결과를 토대로 전라남도의 지역경제 활성화를 위한 스포츠관광 마케팅전략에 관한 세부 내용은 다음과 같다. 전남지역의 스포츠관광활성화는 절대적으로 필요하며 지역경제 활성화를 위해 개발과 개선해야할 제도들이 있음이 나타났고 지역경제 활성화가 이루어지면 소비가증가하고 경제적으로 여유로워지거나 인구가 유입되는 등의 긍정적인 영향과 부정적인 요인도 나타났으며 활성화를 위해서 지방 자치단체가 개선해야 할 서비스 제도가 많이 있으며 정책적으로 시행 되어져야 할 과제들이 많이 있음이 나타났다. 마케팅믹스 제품으로는 전남지역의 스포츠관광 상품은 자연경관이 좋고 해양자원이 풍부하며 청정 지역이라는 장점이 많이 있음이 나타났고 자연환경을 이용한 스포츠관광 상품을 개발해야할 필요성을 느끼게 되었다. 스포츠관광 상품을 개발하는데 투자 수익을 고려한 개발이 이루어져야한다고 나타났으며 다른 지역과 차별화되고 지역 여건에 맞는 상품을 개발해야 한다는 결과가 나타났다. 가격 전략으로는 수도권에서 가장 거리가 먼 지역에 있기에 스포츠관광의 제약요인으로 인해 스포츠관광 상품의 가격책정에 어려움이 있으며 거의 관광 상품의 가격 책정이 이루어지지 않고 있음이 나타났으며 다른 지역에 비해 시간비용과 비용부담이 많다는 이유로 가격 책정에 어려움이 있으나 장기적으로 내다보는 가격 책정이 이루어져야 하며 시대상황에 맞는 합리적인 가격이 이루어져야함도 나타났다. 장소 전략으로는 접근성이 좋지 않다는 결과가 도출 되었으며 접근성은 상대적인 특징을 가지고 있음이 나타났고 접근성의 문제를 극복할 만한 매력적인 상품의 요소도 개발해야함을 나타내고 있다. 홍보 전략으로는 홍보가 잘 이루어지지 않다고 나타났으며 홍보의 미흡한 원인이 예산부족과 지원의 부족으로 나타나 홍보에 대한 예산을 확보할 방법이 필요하며 이러한 것을 극복하기 위해 협력이 이루어져야함도 나타나고 있다. 인적 전략으로는 전문가를 양성해야 하며 스포츠관광지에 부족한 인적자원을 양성하여 서비스인원을 투입할 수 있는 시스템을 갖추어야한다고 나타나고 있다. 지역경제 활성화를 위해서 인적자원이 마련되어야함을 나타내고 있다. 물리적 증거 전략으로는 지역 개발을 하려면 국가의 정책이나 법제도가 개선되어져야 한다고 나타났으며 개발 주체가 누구이냐가 중요하지 않고 서로 협력하는 자세가 필요함이 나타났다. 스포츠관광 상품을 개발 하는 데에는 법적인 제약요인이 많아서 법적 완화와 지리적 여건을 잘 살리고 지역의 장점인 자연환경을 부각시키는 개발이 이루어져야함도 나타나고 있다. 공중관계 전략으로는 협력관계가 잘 이루어져야 하는데 협력관계의 중요성은 인식하지만 이루어지지 않고 있는 점에 대해서 보완해야할 요인으로 나타나고 있으며 지자체와 지자체, 정부와 지자체, 지자체와 다양한 협력관계가 이루어져야 한다고 나타났다.
본 연구는 전라남도 지역경제 활성화를 위한 스포츠관광 마케팅전략을 제시하여 지역경제 발전을 이루는 마케팅 전략을 제시 하고자한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 준거 틀을 작성하였으며 본 연구의 방법으로 질적 연구를 선정하였다. 자료 수집은 1차 자료수집으로 심층면접을 수행하기 위해 연구 대상자를 선정하여 자료를 수집하였고 2차 자료인 문헌자료를 수집한 후 항시비교법과 귀납적 방법을 통하여 자료의 영역과 개념을 범주화 하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해서 얻어진 결과를 토대로 전라남도의 지역경제 활성화를 위한 스포츠관광 마케팅전략에 관한 세부 내용은 다음과 같다. 전남지역의 스포츠관광활성화는 절대적으로 필요하며 지역경제 활성화를 위해 개발과 개선해야할 제도들이 있음이 나타났고 지역경제 활성화가 이루어지면 소비가증가하고 경제적으로 여유로워지거나 인구가 유입되는 등의 긍정적인 영향과 부정적인 요인도 나타났으며 활성화를 위해서 지방 자치단체가 개선해야 할 서비스 제도가 많이 있으며 정책적으로 시행 되어져야 할 과제들이 많이 있음이 나타났다. 마케팅믹스 제품으로는 전남지역의 스포츠관광 상품은 자연경관이 좋고 해양자원이 풍부하며 청정 지역이라는 장점이 많이 있음이 나타났고 자연환경을 이용한 스포츠관광 상품을 개발해야할 필요성을 느끼게 되었다. 스포츠관광 상품을 개발하는데 투자 수익을 고려한 개발이 이루어져야한다고 나타났으며 다른 지역과 차별화되고 지역 여건에 맞는 상품을 개발해야 한다는 결과가 나타났다. 가격 전략으로는 수도권에서 가장 거리가 먼 지역에 있기에 스포츠관광의 제약요인으로 인해 스포츠관광 상품의 가격책정에 어려움이 있으며 거의 관광 상품의 가격 책정이 이루어지지 않고 있음이 나타났으며 다른 지역에 비해 시간비용과 비용부담이 많다는 이유로 가격 책정에 어려움이 있으나 장기적으로 내다보는 가격 책정이 이루어져야 하며 시대상황에 맞는 합리적인 가격이 이루어져야함도 나타났다. 장소 전략으로는 접근성이 좋지 않다는 결과가 도출 되었으며 접근성은 상대적인 특징을 가지고 있음이 나타났고 접근성의 문제를 극복할 만한 매력적인 상품의 요소도 개발해야함을 나타내고 있다. 홍보 전략으로는 홍보가 잘 이루어지지 않다고 나타났으며 홍보의 미흡한 원인이 예산부족과 지원의 부족으로 나타나 홍보에 대한 예산을 확보할 방법이 필요하며 이러한 것을 극복하기 위해 협력이 이루어져야함도 나타나고 있다. 인적 전략으로는 전문가를 양성해야 하며 스포츠관광지에 부족한 인적자원을 양성하여 서비스인원을 투입할 수 있는 시스템을 갖추어야한다고 나타나고 있다. 지역경제 활성화를 위해서 인적자원이 마련되어야함을 나타내고 있다. 물리적 증거 전략으로는 지역 개발을 하려면 국가의 정책이나 법제도가 개선되어져야 한다고 나타났으며 개발 주체가 누구이냐가 중요하지 않고 서로 협력하는 자세가 필요함이 나타났다. 스포츠관광 상품을 개발 하는 데에는 법적인 제약요인이 많아서 법적 완화와 지리적 여건을 잘 살리고 지역의 장점인 자연환경을 부각시키는 개발이 이루어져야함도 나타나고 있다. 공중관계 전략으로는 협력관계가 잘 이루어져야 하는데 협력관계의 중요성은 인식하지만 이루어지지 않고 있는 점에 대해서 보완해야할 요인으로 나타나고 있으며 지자체와 지자체, 정부와 지자체, 지자체와 다양한 협력관계가 이루어져야 한다고 나타났다.
This research presents Marketing strategy of Sports Tourism to activate and develop the local economy. To achieve the goal of this research, theoretical evidences were written and qualitative research was chosen as the method of this research paper. In the process of data collection, primary data co...
This research presents Marketing strategy of Sports Tourism to activate and develop the local economy. To achieve the goal of this research, theoretical evidences were written and qualitative research was chosen as the method of this research paper. In the process of data collection, primary data collection was performing in-depth interviews through selecting the participants. Secondary data collection was literary data and through triangular testimony, region and concept of the data were categorized. With data achieved through this research method and procedure, detail informations on marketing strategies for sports tourism for activating local economy are as followed. Activation of Sports Tourism in Jeonnam Province is essential in developing and improving of schemes to revitalize the local economy. Positive and negative influence affected by the activation of local economy, such as the increase of consumption, economically stable and inflow of local population, have also emerged. There are many service schemes needed to be improved by the local autonomy organization and many obstacles that need to be implemented by the policy have emerged. As the marketing mix product, the sports tourism products of Jeonnam province has many advantages such as the products being raised in clean area with rich marine resources and wonderful natural scenery. Thus, natural surrounding must be used and take in consideration when developing sports tourism products. It has shown results that in the process of developing sports tourism products the investment profits must be considered, it must be different from other region's products and it must the product that matches the local conditions. As pricing strategy, there are many difficulties on pricing the sports tourism products due to the fact that the province is far away from the capital, thus pricing of the tourism product isn't clear yet. The pricing of the product is difficult due to the fact that the time cost and the initial charge is higher than other provinces, but pricing policy that is reasonable for different situations must be set. For the place strategy, the result shows that the accessibility to the province is not good. But due to the fact that accessibility has relative characteristic, products that will attract the tourists must be developed to overcome the problems of accessibility. For promotion strategy, it has shown that promotion of the province is not very active. The reason for such result is due to lack of funds and resources. so the province needs to find a way of obtaining funds for promotion and needs to cooperate in order to overcome the economical issues. In people strategy, professionals must be raised to fill in the lack of human resources at the sports tourism and must set up a system that allows service department resources to be filled up at request. As physical evidence strategy, policy and legislation of the nation must be reformed for the development of the province. People should understand that cooperating with each other is more important than knowing the development corporation. There are many political restraints in developing new sports tourism products, so developing legal mitigation and highlighting the natural environment, the province's advantage, is found to be crucial to this subject. For public relations, well formed partnership is very important. People understand the importance of partnership but it's not happening at the moment due to lack of trust and cooperation. Various partnership must be formed between municipalities and governments for solid public relations.
This research presents Marketing strategy of Sports Tourism to activate and develop the local economy. To achieve the goal of this research, theoretical evidences were written and qualitative research was chosen as the method of this research paper. In the process of data collection, primary data collection was performing in-depth interviews through selecting the participants. Secondary data collection was literary data and through triangular testimony, region and concept of the data were categorized. With data achieved through this research method and procedure, detail informations on marketing strategies for sports tourism for activating local economy are as followed. Activation of Sports Tourism in Jeonnam Province is essential in developing and improving of schemes to revitalize the local economy. Positive and negative influence affected by the activation of local economy, such as the increase of consumption, economically stable and inflow of local population, have also emerged. There are many service schemes needed to be improved by the local autonomy organization and many obstacles that need to be implemented by the policy have emerged. As the marketing mix product, the sports tourism products of Jeonnam province has many advantages such as the products being raised in clean area with rich marine resources and wonderful natural scenery. Thus, natural surrounding must be used and take in consideration when developing sports tourism products. It has shown results that in the process of developing sports tourism products the investment profits must be considered, it must be different from other region's products and it must the product that matches the local conditions. As pricing strategy, there are many difficulties on pricing the sports tourism products due to the fact that the province is far away from the capital, thus pricing of the tourism product isn't clear yet. The pricing of the product is difficult due to the fact that the time cost and the initial charge is higher than other provinces, but pricing policy that is reasonable for different situations must be set. For the place strategy, the result shows that the accessibility to the province is not good. But due to the fact that accessibility has relative characteristic, products that will attract the tourists must be developed to overcome the problems of accessibility. For promotion strategy, it has shown that promotion of the province is not very active. The reason for such result is due to lack of funds and resources. so the province needs to find a way of obtaining funds for promotion and needs to cooperate in order to overcome the economical issues. In people strategy, professionals must be raised to fill in the lack of human resources at the sports tourism and must set up a system that allows service department resources to be filled up at request. As physical evidence strategy, policy and legislation of the nation must be reformed for the development of the province. People should understand that cooperating with each other is more important than knowing the development corporation. There are many political restraints in developing new sports tourism products, so developing legal mitigation and highlighting the natural environment, the province's advantage, is found to be crucial to this subject. For public relations, well formed partnership is very important. People understand the importance of partnership but it's not happening at the moment due to lack of trust and cooperation. Various partnership must be formed between municipalities and governments for solid public relations.
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