2008년 국제금융위기 이후 협동조합은 새로운 경제주체로서 대안적 경제모델로 주목받고 있다. 이는 협동조합이 이용자 소유 기업으로서 단기적인 이윤추구보다는 장기적인 이익에 관심을 두어 안정적인 경영이 가능하고, 인적자원을 중심으로 운영되므로 일자리 확충과 고용안정에 기여할 수 있다는 점에서 비롯된 것이다. 또한, 사회 양극화와 빈부격차 등 사회갈등 요인을 치유하는 공생발전의 포용적인 시장경제 발전을 모색할 필요가 있는데, 협동조합은 이 같은 새로운 경제사회 발전의 대안으로 인식되었다.
이러한 시대적 추세에 대응하여 협동조합을 활성화함으로써 새로운 사회통합적 경제모델을 우리 사회에 구축할 필요성이 생기자 우리나라 정부에서도 ‘협동조합 기본법’ 을 제정하고 2012년 1월 공포하기에 이르렀다. ‘협동조합 기본법’ 시행 이후 협동조합이 양적으로 증가한 만큼 우리사회가 겪고 있는 양극화 문제, 고용 불안정, 경기 침체, 비정규직 양성 등 많은 사회문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 기대되나 협동조합의 급격한 증가만큼 부작용 또한 우려하지 않을 수 없는 것이 현실이다.
이에 본 연구에서는 ‘협동조합 기본법’에 의해 설립된 전라남도 협동조합의 현황에 대한 조사를 통하여 나타난 문제점을 분석하고 전라남도 협동조합의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 해외 협동조합의 현황을 비교하여 그에 대한 시사점을 도출하였다. 그 다음으로 국내 및 전라남도 협동조합의 현황을 살펴 본 후 전라남도의 협동조합이 안고 있는 과제를 도출하여 그 과제를 해결할 수 있는 방안을 다음과 같이 제시 하였다.
먼저 제도적 측면으로 협동조합 기금조성, 정부지원체제 확립, 협동조합연합회 구성, 협동조합지도자 양성의 방안을 제시하였다.
두 번째로 비제도적 측면으로는 협동의 가치와 ...
2008년 국제금융위기 이후 협동조합은 새로운 경제주체로서 대안적 경제모델로 주목받고 있다. 이는 협동조합이 이용자 소유 기업으로서 단기적인 이윤추구보다는 장기적인 이익에 관심을 두어 안정적인 경영이 가능하고, 인적자원을 중심으로 운영되므로 일자리 확충과 고용안정에 기여할 수 있다는 점에서 비롯된 것이다. 또한, 사회 양극화와 빈부격차 등 사회갈등 요인을 치유하는 공생발전의 포용적인 시장경제 발전을 모색할 필요가 있는데, 협동조합은 이 같은 새로운 경제사회 발전의 대안으로 인식되었다.
이러한 시대적 추세에 대응하여 협동조합을 활성화함으로써 새로운 사회통합적 경제모델을 우리 사회에 구축할 필요성이 생기자 우리나라 정부에서도 ‘협동조합 기본법’ 을 제정하고 2012년 1월 공포하기에 이르렀다. ‘협동조합 기본법’ 시행 이후 협동조합이 양적으로 증가한 만큼 우리사회가 겪고 있는 양극화 문제, 고용 불안정, 경기 침체, 비정규직 양성 등 많은 사회문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 기대되나 협동조합의 급격한 증가만큼 부작용 또한 우려하지 않을 수 없는 것이 현실이다.
이에 본 연구에서는 ‘협동조합 기본법’에 의해 설립된 전라남도 협동조합의 현황에 대한 조사를 통하여 나타난 문제점을 분석하고 전라남도 협동조합의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 해외 협동조합의 현황을 비교하여 그에 대한 시사점을 도출하였다. 그 다음으로 국내 및 전라남도 협동조합의 현황을 살펴 본 후 전라남도의 협동조합이 안고 있는 과제를 도출하여 그 과제를 해결할 수 있는 방안을 다음과 같이 제시 하였다.
먼저 제도적 측면으로 협동조합 기금조성, 정부지원체제 확립, 협동조합연합회 구성, 협동조합지도자 양성의 방안을 제시하였다.
두 번째로 비제도적 측면으로는 협동의 가치와 사회적가치 확산 운동, 자발적인 협동조합 모델 발굴 필요성의 방안을 제시하였다. 본 연구는 전라남도 협동조합이 활성화 되고 지역 경제에 이바지 할 수 있도록 하기 위해 연구되었으므로 전남지역만을 중심으로 과제를 도출하고 방안을 제시 하였다는 점과, 제시한 방안이 구체적이지 못하다는 한계점을 가지고 있다. 따라서 추후 연구에서는 위 방안을 실현 시킬 수 있도록 조금 더 구체화시킴과 동시에 전라남도에 국한하지 않고 국내 협동조합의 발전을 위한 연구를 함으로써, 국가 경제발전에 도움이 될 수 있도록 해야 할 것이다.
2008년 국제금융위기 이후 협동조합은 새로운 경제주체로서 대안적 경제모델로 주목받고 있다. 이는 협동조합이 이용자 소유 기업으로서 단기적인 이윤추구보다는 장기적인 이익에 관심을 두어 안정적인 경영이 가능하고, 인적자원을 중심으로 운영되므로 일자리 확충과 고용안정에 기여할 수 있다는 점에서 비롯된 것이다. 또한, 사회 양극화와 빈부격차 등 사회갈등 요인을 치유하는 공생발전의 포용적인 시장경제 발전을 모색할 필요가 있는데, 협동조합은 이 같은 새로운 경제사회 발전의 대안으로 인식되었다.
이러한 시대적 추세에 대응하여 협동조합을 활성화함으로써 새로운 사회통합적 경제모델을 우리 사회에 구축할 필요성이 생기자 우리나라 정부에서도 ‘협동조합 기본법’ 을 제정하고 2012년 1월 공포하기에 이르렀다. ‘협동조합 기본법’ 시행 이후 협동조합이 양적으로 증가한 만큼 우리사회가 겪고 있는 양극화 문제, 고용 불안정, 경기 침체, 비정규직 양성 등 많은 사회문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 기대되나 협동조합의 급격한 증가만큼 부작용 또한 우려하지 않을 수 없는 것이 현실이다.
이에 본 연구에서는 ‘협동조합 기본법’에 의해 설립된 전라남도 협동조합의 현황에 대한 조사를 통하여 나타난 문제점을 분석하고 전라남도 협동조합의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 해외 협동조합의 현황을 비교하여 그에 대한 시사점을 도출하였다. 그 다음으로 국내 및 전라남도 협동조합의 현황을 살펴 본 후 전라남도의 협동조합이 안고 있는 과제를 도출하여 그 과제를 해결할 수 있는 방안을 다음과 같이 제시 하였다.
먼저 제도적 측면으로 협동조합 기금조성, 정부지원체제 확립, 협동조합연합회 구성, 협동조합지도자 양성의 방안을 제시하였다.
두 번째로 비제도적 측면으로는 협동의 가치와 사회적가치 확산 운동, 자발적인 협동조합 모델 발굴 필요성의 방안을 제시하였다. 본 연구는 전라남도 협동조합이 활성화 되고 지역 경제에 이바지 할 수 있도록 하기 위해 연구되었으므로 전남지역만을 중심으로 과제를 도출하고 방안을 제시 하였다는 점과, 제시한 방안이 구체적이지 못하다는 한계점을 가지고 있다. 따라서 추후 연구에서는 위 방안을 실현 시킬 수 있도록 조금 더 구체화시킴과 동시에 전라남도에 국한하지 않고 국내 협동조합의 발전을 위한 연구를 함으로써, 국가 경제발전에 도움이 될 수 있도록 해야 할 것이다.
Since the worldwide financial crisis in 2008, a cooperative is standing out as a main agent of economy in an alternative economic model. This is due to the fact that a cooperative allows a stable management with interests in a long-term benefits than pursuits for short-term interest as a corporate o...
Since the worldwide financial crisis in 2008, a cooperative is standing out as a main agent of economy in an alternative economic model. This is due to the fact that a cooperative allows a stable management with interests in a long-term benefits than pursuits for short-term interest as a corporate owned by its users, and that it is operated centered on labor resources so that it contributes to creating new jobs and stabilizing employment. Also, it is necessary to seek for co-existing and embracing development of market economy that heals social conflict factors such as the social polarization and the gap between the rich and poor; a cooperative is perceived to be an alternative in such new economic society.
As there came a need to build a new social embracing economy model in our society by vitalizing cooperatives accordance to such trend of the era, the Korean government finally enacted a 'General Law on Cooperative', announced in January, 2012. Since cooperatives increased in number after execution of the 'General Law on Cooperative', it is expected that they may help in solving many social problems such as polarization issue, employment unstability, economic depression, and temporary jobs; however, in reality, side effects from rapid growth of cooperatives cannot be ignored.
Hence, this study intends to analyze issues investigated by researches on the status of Jeollanam-do Cooperatives established by the 'General Law on Cooperative', and to propose measures for vitalizing Jeollanam-do Cooperatives.
To attain the purposes of this study, I first compared status of overseas cooperatives and arrived at implications. As a next step, I examined status of domestic cooperatives, including Jeollanam-do, derived issues of Jeollanam-do cooperatives, and proposed problem solving measures as follows.
First, I recommended measures of fund-raising for cooperatives, establishing government support system, constructing a cooperative federation, and training cooperative leaders. Second, from aspect of perception, I proposed measures for cooperation and social value expansion movement and a necessity for developing a voluntary cooperative model.
This study has its limits in 1) analyzing issues and proposing measures only for Jeollanam-do region because it was targeting on Jeollanam-do cooperatives to be vitalized and serve local economy; and 2) not being specific in its proposed measures. Therefore, future studies should be conducted in a specific manner to realize the above measures and target for whole Korean cooperatives outside Jeollanam-do, so that they may serve economic development of Korea.
Since the worldwide financial crisis in 2008, a cooperative is standing out as a main agent of economy in an alternative economic model. This is due to the fact that a cooperative allows a stable management with interests in a long-term benefits than pursuits for short-term interest as a corporate owned by its users, and that it is operated centered on labor resources so that it contributes to creating new jobs and stabilizing employment. Also, it is necessary to seek for co-existing and embracing development of market economy that heals social conflict factors such as the social polarization and the gap between the rich and poor; a cooperative is perceived to be an alternative in such new economic society.
As there came a need to build a new social embracing economy model in our society by vitalizing cooperatives accordance to such trend of the era, the Korean government finally enacted a 'General Law on Cooperative', announced in January, 2012. Since cooperatives increased in number after execution of the 'General Law on Cooperative', it is expected that they may help in solving many social problems such as polarization issue, employment unstability, economic depression, and temporary jobs; however, in reality, side effects from rapid growth of cooperatives cannot be ignored.
Hence, this study intends to analyze issues investigated by researches on the status of Jeollanam-do Cooperatives established by the 'General Law on Cooperative', and to propose measures for vitalizing Jeollanam-do Cooperatives.
To attain the purposes of this study, I first compared status of overseas cooperatives and arrived at implications. As a next step, I examined status of domestic cooperatives, including Jeollanam-do, derived issues of Jeollanam-do cooperatives, and proposed problem solving measures as follows.
First, I recommended measures of fund-raising for cooperatives, establishing government support system, constructing a cooperative federation, and training cooperative leaders. Second, from aspect of perception, I proposed measures for cooperation and social value expansion movement and a necessity for developing a voluntary cooperative model.
This study has its limits in 1) analyzing issues and proposing measures only for Jeollanam-do region because it was targeting on Jeollanam-do cooperatives to be vitalized and serve local economy; and 2) not being specific in its proposed measures. Therefore, future studies should be conducted in a specific manner to realize the above measures and target for whole Korean cooperatives outside Jeollanam-do, so that they may serve economic development of Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.