교육연극을 통한 지적 장애인의 직업적응훈련 프로그램 개발에 대한 연구 : 장애인 복지관 활용을 중심으로 A Study on Developing Job Orientation Training for Intellectual Disables through Education Drama원문보기
현대를 살아가는 성인에게 직업이란 한 개인의 경제적인 생활을 가능케 할 뿐 아니라 자아를 실현하고 성취감을 통해 좀 더 높은 목표의식을 갖도록 도움을 주는 근원이 된다. 이와 같은 직업의 의미를 살펴 볼 때, 직업의 중요성이 건강한 일반 성인 뿐 아니라 장애를 가지고 살아가는 성인 장애인에게도 그 의미가 다르지 않다는 점이다. 이에 정부에서 장애인의 취업률과 직업부적응을 해결하고자 장애인 등에 대한 특수교육법을 규정하여 장애인 복지기관에서 직업인이 되기 위한 직업적응훈련을 실시하도록 하였다.
따라서, 본 연구는 1990년대 이후 본격적으로 교육현장에 도입되어 다양한 계층과 연령에 맞게 운용, 변형, 제시되고 있는 교육연극을 통해 지적장애인의 직업적응훈련 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 현장에서 수용되고 응용될 목적으로 이루어졌다.
본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성되었으며 본론의 내용은 다음과 같다.
1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 지적 장애인의 개념 및 특성, 직업적응훈련의 개념과 목표, 직업적응훈련 영역별 내용 및 과정을 고찰하였으며 ...
현대를 살아가는 성인에게 직업이란 한 개인의 경제적인 생활을 가능케 할 뿐 아니라 자아를 실현하고 성취감을 통해 좀 더 높은 목표의식을 갖도록 도움을 주는 근원이 된다. 이와 같은 직업의 의미를 살펴 볼 때, 직업의 중요성이 건강한 일반 성인 뿐 아니라 장애를 가지고 살아가는 성인 장애인에게도 그 의미가 다르지 않다는 점이다. 이에 정부에서 장애인의 취업률과 직업부적응을 해결하고자 장애인 등에 대한 특수교육법을 규정하여 장애인 복지기관에서 직업인이 되기 위한 직업적응훈련을 실시하도록 하였다.
따라서, 본 연구는 1990년대 이후 본격적으로 교육현장에 도입되어 다양한 계층과 연령에 맞게 운용, 변형, 제시되고 있는 교육연극을 통해 지적장애인의 직업적응훈련 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 현장에서 수용되고 응용될 목적으로 이루어졌다.
본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성되었으며 본론의 내용은 다음과 같다.
1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 지적 장애인의 개념 및 특성, 직업적응훈련의 개념과 목표, 직업적응훈련 영역별 내용 및 과정을 고찰하였으며 구성주의학습이론에 기반을 둔 교수-학습모형을 제시하였다.
2절에서는 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램을 설계, 실행, 평가하였다. 연구대상은 인천 남동(南洞) 장애인 종합복지관 직업반 훈련생 중 그 중증(重症)의 정도가 경도(輕度)에 해당하는 남녀 9인을 대상으로 한 단일 집단이며 연구기간은 주 2회를 기준으로 회당 2시간씩 24회를 실시하였다.
수업설계는 직업적응훈련 영역을 세 가지 영역으로 구분하여 이중 각 영역별로 교육연극의 활용이 가능한 영역을 추출하여 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램으로 개발하였으며 변화과정을 관찰일지로 기록하였다.
3절에서는 연구의 결과 및 분석에 대한 것으로 직업과 관련 있는 대인관계 및 사회성, 직업인성(人性), 자기표현에 관한 검사 도구를 프로그램 적용 전과 후로 분석하였고 그 결과는 세 가지 검사도구 모두에서 사전과 사후에 평균치의 변화를 보였으며 유의(有意) 수준 p<0.05 으로 분석되어 프로그램이 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
이와 같은 실험수업을 통하여 본 연구자는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램은 현실에서 발생 할 수 있는 문제 상황을 가상의 상황으로 재현해 봄으로써 보다 실질적인 훈련과정을 제공한다.
둘째, 문제 중심 학습모형에 따른 문제 해결과정은 대상자 스스로 자신의 문제를 인식하게 하고 적절한 대안을 찾아 수행할 수 있는 훈련과정을 제공한다.
셋째, 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램은 직업과 관련 있는 대인관계 및 사회성, 직업인성(人性), 자기표현의 향상에 있어서 긍정적인 효과성이 있는 것으로 검증되었다.
따라서, 앞으로 장애 정도와 특성에 따른 교육연극을 통한 수준별 프로그램을 적용할 경우 지적 장애인의 직업적응훈련에 큰 효과가 있음을 보여주고 있다.
주제어 : 교육연극, 지적 장애인, 직업적응훈련, 문제 중심 학습 모형
현대를 살아가는 성인에게 직업이란 한 개인의 경제적인 생활을 가능케 할 뿐 아니라 자아를 실현하고 성취감을 통해 좀 더 높은 목표의식을 갖도록 도움을 주는 근원이 된다. 이와 같은 직업의 의미를 살펴 볼 때, 직업의 중요성이 건강한 일반 성인 뿐 아니라 장애를 가지고 살아가는 성인 장애인에게도 그 의미가 다르지 않다는 점이다. 이에 정부에서 장애인의 취업률과 직업부적응을 해결하고자 장애인 등에 대한 특수교육법을 규정하여 장애인 복지기관에서 직업인이 되기 위한 직업적응훈련을 실시하도록 하였다.
따라서, 본 연구는 1990년대 이후 본격적으로 교육현장에 도입되어 다양한 계층과 연령에 맞게 운용, 변형, 제시되고 있는 교육연극을 통해 지적장애인의 직업적응훈련 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 현장에서 수용되고 응용될 목적으로 이루어졌다.
본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성되었으며 본론의 내용은 다음과 같다.
1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 지적 장애인의 개념 및 특성, 직업적응훈련의 개념과 목표, 직업적응훈련 영역별 내용 및 과정을 고찰하였으며 구성주의 학습이론에 기반을 둔 교수-학습모형을 제시하였다.
2절에서는 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램을 설계, 실행, 평가하였다. 연구대상은 인천 남동(南洞) 장애인 종합복지관 직업반 훈련생 중 그 중증(重症)의 정도가 경도(輕度)에 해당하는 남녀 9인을 대상으로 한 단일 집단이며 연구기간은 주 2회를 기준으로 회당 2시간씩 24회를 실시하였다.
수업설계는 직업적응훈련 영역을 세 가지 영역으로 구분하여 이중 각 영역별로 교육연극의 활용이 가능한 영역을 추출하여 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램으로 개발하였으며 변화과정을 관찰일지로 기록하였다.
3절에서는 연구의 결과 및 분석에 대한 것으로 직업과 관련 있는 대인관계 및 사회성, 직업인성(人性), 자기표현에 관한 검사 도구를 프로그램 적용 전과 후로 분석하였고 그 결과는 세 가지 검사도구 모두에서 사전과 사후에 평균치의 변화를 보였으며 유의(有意) 수준 p<0.05 으로 분석되어 프로그램이 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
이와 같은 실험수업을 통하여 본 연구자는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램은 현실에서 발생 할 수 있는 문제 상황을 가상의 상황으로 재현해 봄으로써 보다 실질적인 훈련과정을 제공한다.
둘째, 문제 중심 학습모형에 따른 문제 해결과정은 대상자 스스로 자신의 문제를 인식하게 하고 적절한 대안을 찾아 수행할 수 있는 훈련과정을 제공한다.
셋째, 교육연극을 통한 직업적응훈련 프로그램은 직업과 관련 있는 대인관계 및 사회성, 직업인성(人性), 자기표현의 향상에 있어서 긍정적인 효과성이 있는 것으로 검증되었다.
따라서, 앞으로 장애 정도와 특성에 따른 교육연극을 통한 수준별 프로그램을 적용할 경우 지적 장애인의 직업적응훈련에 큰 효과가 있음을 보여주고 있다.
주제어 : 교육연극, 지적 장애인, 직업적응훈련, 문제 중심 학습 모형
The job, for adults living in modern society, is a source of assistance for the higher sense of purpose by self-realization and sense of accomplishment as well as making personal economic life possible.
Considering this meaning of job, the importance of vocation has meanings not only to healthy ...
The job, for adults living in modern society, is a source of assistance for the higher sense of purpose by self-realization and sense of accomplishment as well as making personal economic life possible.
Considering this meaning of job, the importance of vocation has meanings not only to healthy adults but also to disabled adults. So Government enacted Special Education Law for disables to solve job maladjustment and improve employment rate of disables and let disables take job orientation training at disability welfare center.
Thus, this study has been carried out to develop job orientation training program for intellectual disables, to verify its effectiveness, to accept and to apply it in the actual education field through education drama which has been introduced since 1990s and practiced, changed and presented to the various classes and ages.
This thesis consists of introduction, main subject and conclusion, and the main subject is as follows.
In chapter 1, as the theoretical background of this study, the concept and characteristics of intellectual disables, the concept and goal of job orientation training and the areal content and process of job orientation training were described, and teaching-learning model based on the constructivism learning theory was presented.
In chapter 2, the job orientation training program through education drama was designed, carried out and assessed. The object of this study was a group of trainees of job training class of Namdong disabled welfare center in Incheon, who are 8 male and female trainees with light disability level.
The study period was 2 times a week and 2 hours per every time and totally 24 times.
The area of job orientation training was divided into 3 regions, and the field that could be used for education drama from each region was extracted.
The job orientation training program through education drama has been developed, and the process of change has been recorded by daily log of observation.
Chapter 3 is referred to the conclusion and analysis of this study and 3 assessment tools; interpersonal relations and sociality related to job, work personality and self-expressiveness were analyzed before and after the program. The result showed the change of the average value before and after the program application in the assessment tools.
Its significant level was p<0.05 according to the analysis result. The result of the program showed the affirmative effect.
By this experimental class the following conclusions could be achieved.
First, the job training orientation program through education drama provides more practical training process by reproducing the actual problemetic situation as hypothetical situation.
Second, the problem solving process by problem-base learning model provides training process for trainees themselves to perceive their problems and to find out proper alternatives to carry out.
Third, the job training orientation program through education drama verified that the program caused the enhancement of the interpersonal relations and sociality, work personality and self-expressiveness needed in self-reliant life.
Thus, in case the level program through education drama in accordance with the level and characteristics of disability is applied in the future, it will give great effect to job orientation training of intellectual disables .
This is the implication point of this study.
Key-Word : Education Drama, Intellectual Disables, Job Orientation Training, Problem-base Learning Model
The job, for adults living in modern society, is a source of assistance for the higher sense of purpose by self-realization and sense of accomplishment as well as making personal economic life possible.
Considering this meaning of job, the importance of vocation has meanings not only to healthy adults but also to disabled adults. So Government enacted Special Education Law for disables to solve job maladjustment and improve employment rate of disables and let disables take job orientation training at disability welfare center.
Thus, this study has been carried out to develop job orientation training program for intellectual disables, to verify its effectiveness, to accept and to apply it in the actual education field through education drama which has been introduced since 1990s and practiced, changed and presented to the various classes and ages.
This thesis consists of introduction, main subject and conclusion, and the main subject is as follows.
In chapter 1, as the theoretical background of this study, the concept and characteristics of intellectual disables, the concept and goal of job orientation training and the areal content and process of job orientation training were described, and teaching-learning model based on the constructivism learning theory was presented.
In chapter 2, the job orientation training program through education drama was designed, carried out and assessed. The object of this study was a group of trainees of job training class of Namdong disabled welfare center in Incheon, who are 8 male and female trainees with light disability level.
The study period was 2 times a week and 2 hours per every time and totally 24 times.
The area of job orientation training was divided into 3 regions, and the field that could be used for education drama from each region was extracted.
The job orientation training program through education drama has been developed, and the process of change has been recorded by daily log of observation.
Chapter 3 is referred to the conclusion and analysis of this study and 3 assessment tools; interpersonal relations and sociality related to job, work personality and self-expressiveness were analyzed before and after the program. The result showed the change of the average value before and after the program application in the assessment tools.
Its significant level was p<0.05 according to the analysis result. The result of the program showed the affirmative effect.
By this experimental class the following conclusions could be achieved.
First, the job training orientation program through education drama provides more practical training process by reproducing the actual problemetic situation as hypothetical situation.
Second, the problem solving process by problem-base learning model provides training process for trainees themselves to perceive their problems and to find out proper alternatives to carry out.
Third, the job training orientation program through education drama verified that the program caused the enhancement of the interpersonal relations and sociality, work personality and self-expressiveness needed in self-reliant life.
Thus, in case the level program through education drama in accordance with the level and characteristics of disability is applied in the future, it will give great effect to job orientation training of intellectual disables .
This is the implication point of this study.
Key-Word : Education Drama, Intellectual Disables, Job Orientation Training, Problem-base Learning Model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.