교량설계단계에서 적절한 교량상부형식을 선정하기 위해서는 관련법규, 지형조건, 환경조건, 경제조건 등의 여러 조건을 충분히 검토하여야 한다. 그러나 교량의 상부구조형식을 결정할 수 있는 관련 지침이나 기준이 미흡한 관계로 설계자들은 기존의 유사한 교량을 참고하거나 일부 전문 기술자의 경험과 지식에 의존하고 있는 경향이 많다. 또한, 최근에는 유지관리성, 경관조화성, 환경성 등 사회적 요구에 따라 교량상부형식이 다양해지고 있으며, 고려해야할 조건들이 많아짐에 따라 의사결정과정도 더욱 복잡화되고 있다. 본 연구에서는 국도공사 등에 빈번히 시공되는 경간장 50m 내외의 중․소교량의 상부형식 선정을 위해 기존의 통상적인 현장에 적용가능한 공법의 ...
교량설계단계에서 적절한 교량상부형식을 선정하기 위해서는 관련법규, 지형조건, 환경조건, 경제조건 등의 여러 조건을 충분히 검토하여야 한다. 그러나 교량의 상부구조형식을 결정할 수 있는 관련 지침이나 기준이 미흡한 관계로 설계자들은 기존의 유사한 교량을 참고하거나 일부 전문 기술자의 경험과 지식에 의존하고 있는 경향이 많다. 또한, 최근에는 유지관리성, 경관조화성, 환경성 등 사회적 요구에 따라 교량상부형식이 다양해지고 있으며, 고려해야할 조건들이 많아짐에 따라 의사결정과정도 더욱 복잡화되고 있다. 본 연구에서는 국도공사 등에 빈번히 시공되는 경간장 50m 내외의 중․소교량의 상부형식 선정을 위해 기존의 통상적인 현장에 적용가능한 공법의 비교방식 및 경험과 직관에 의존한 방법이 아닌 보다 체계적인 방법으로 교량상부형식을 선정하고자 한다. 이를 위해 사례수집 및 분석, 설계지침분석, 교량상부형식별 검토, 전문가 면담 등을 통해 교량상부형식 선정 시 고려해야할 영향요인을 도출하고, 이를 기반으로 SVM기법을 이용한 중‧소교량 상부형식 선정 모형을 구축한다. 또한, 실제사례검증을 통해 모형의 적용가능성을 평가하고자 한다. 본 연구에서 제시한 SVM모형은 기존의 경험적 방법이 아닌 공사현장의 다양한 제반조건들을 기반으로 보다 체계적인 방법으로 교량상부형식을 선정할 수 있을 것이라 사료되며, 교량상부형식 선정과 같이 고려해야할 변수가 많은 복잡한 의사결정 과정에서 유용하게 활용될 수 있을 것이라 판단된다.
교량설계단계에서 적절한 교량상부형식을 선정하기 위해서는 관련법규, 지형조건, 환경조건, 경제조건 등의 여러 조건을 충분히 검토하여야 한다. 그러나 교량의 상부구조형식을 결정할 수 있는 관련 지침이나 기준이 미흡한 관계로 설계자들은 기존의 유사한 교량을 참고하거나 일부 전문 기술자의 경험과 지식에 의존하고 있는 경향이 많다. 또한, 최근에는 유지관리성, 경관조화성, 환경성 등 사회적 요구에 따라 교량상부형식이 다양해지고 있으며, 고려해야할 조건들이 많아짐에 따라 의사결정과정도 더욱 복잡화되고 있다. 본 연구에서는 국도공사 등에 빈번히 시공되는 경간장 50m 내외의 중․소교량의 상부형식 선정을 위해 기존의 통상적인 현장에 적용가능한 공법의 비교방식 및 경험과 직관에 의존한 방법이 아닌 보다 체계적인 방법으로 교량상부형식을 선정하고자 한다. 이를 위해 사례수집 및 분석, 설계지침분석, 교량상부형식별 검토, 전문가 면담 등을 통해 교량상부형식 선정 시 고려해야할 영향요인을 도출하고, 이를 기반으로 SVM기법을 이용한 중‧소교량 상부형식 선정 모형을 구축한다. 또한, 실제사례검증을 통해 모형의 적용가능성을 평가하고자 한다. 본 연구에서 제시한 SVM모형은 기존의 경험적 방법이 아닌 공사현장의 다양한 제반조건들을 기반으로 보다 체계적인 방법으로 교량상부형식을 선정할 수 있을 것이라 사료되며, 교량상부형식 선정과 같이 고려해야할 변수가 많은 복잡한 의사결정 과정에서 유용하게 활용될 수 있을 것이라 판단된다.
For the selection of a proper type of bridge superstructure when designing a bridge, diverse conditions including relevant laws and geographical, environmental and economic situation must be considered carefully. However, owing to the lack of related guidelines or standards to determine a superstruc...
For the selection of a proper type of bridge superstructure when designing a bridge, diverse conditions including relevant laws and geographical, environmental and economic situation must be considered carefully. However, owing to the lack of related guidelines or standards to determine a superstructure type of bridge, designers tend to refer to existing similar bridges or reply on some technical experts' experiences and knowledge. Moreover, as types of bridge superstructure have recently become various following social demands for maintenance and management, harmony with surrounding sceneries, environmental-friendliness, and etc., and more conditions need to be considered, the decision making process has also become complex. This research aims at, for the selection of a superstructure type of a middle- or small-sized bridge with span length of about 50m, which is frequently built for national highway and so on, selecting a type of bridge superstructure in a more systematic way rather than the existing ways to compare construction methods applicable to the field or to depend on experiences and intuition. To accomplish this purpose, the influence factors to be considered when selecting a bridge superstructure type were deducted through case collection and analysis, analysis into design guidelines, examination into each type of bridge superstructure, interviews with experts, etc., and based on which, the model to choose a superstructure type of a middle- or small-sized bridge was developed using a SVM method. This study also aims at assessing the applicability of the model by verifying actual cases. The SVM model proposed in this research is expected to help select a bridge superstructure type based on a more systematic way considering diverse conditions of construction field rather than on existing experiential methods, and to be applied usefully in a complex decision making process with many variables to be considered, such as in the case of selecting a type of bridge superstructure.
For the selection of a proper type of bridge superstructure when designing a bridge, diverse conditions including relevant laws and geographical, environmental and economic situation must be considered carefully. However, owing to the lack of related guidelines or standards to determine a superstructure type of bridge, designers tend to refer to existing similar bridges or reply on some technical experts' experiences and knowledge. Moreover, as types of bridge superstructure have recently become various following social demands for maintenance and management, harmony with surrounding sceneries, environmental-friendliness, and etc., and more conditions need to be considered, the decision making process has also become complex. This research aims at, for the selection of a superstructure type of a middle- or small-sized bridge with span length of about 50m, which is frequently built for national highway and so on, selecting a type of bridge superstructure in a more systematic way rather than the existing ways to compare construction methods applicable to the field or to depend on experiences and intuition. To accomplish this purpose, the influence factors to be considered when selecting a bridge superstructure type were deducted through case collection and analysis, analysis into design guidelines, examination into each type of bridge superstructure, interviews with experts, etc., and based on which, the model to choose a superstructure type of a middle- or small-sized bridge was developed using a SVM method. This study also aims at assessing the applicability of the model by verifying actual cases. The SVM model proposed in this research is expected to help select a bridge superstructure type based on a more systematic way considering diverse conditions of construction field rather than on existing experiential methods, and to be applied usefully in a complex decision making process with many variables to be considered, such as in the case of selecting a type of bridge superstructure.
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