평생학습관 프로그램 운영실태 조사 : 경기도 내 기초자치단체를 중심으로 Study on the Program Management in Lifelong Learning Center : Based on the Local Communities in Gyeonggi-do원문보기
본 연구는 지역사회 평생교육의 중요성이 증대되고, 역할이 확대되어감에 따라 평생교육 활성화의 열쇠는 지역의 평생교육에 성패가 달려있다고 보고, 지역주민들의 삶의 질 향상 및 능력개발과 사회참여 확대의 기회를 지원하는 평생학습관의 프로그램 현황을 분석하고, 현재 운영 중인 평생학습관의 실태를 진단하고자 추진하였다. 연구방법은 문헌연구인데, 연구를 추진하기에 앞서 본 연구와 관련되는 질문 3가지를 선정하였다. 첫 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램의 내용별 분류의 특징은 무엇인가?’이다. 두 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램 구성의 문제점은 무엇인가?’이다. 세 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체를 경기북부와 경기남부로 구분했을 때 평생교육 프로그램 구성의 주요 차이점은 무엇인가?’이다. 연구대상은 경기도 내 31개 기초자치단체에서 운영하는 평생학습 관련 기관으로 하였다. 프로그램 현황조사는 해당기관에서 직접 운영하면서 2회 이상 연속 학습이 이루어지는 것에 한정하였는데, 개별 지자체 평생교육기관의 홈페이지에 게시되어 있는 내용을 중심으로 조사하였다. 조사결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 경기도 내 31개 지자체 중에서 3개 시 에서는 평생학습관, 26개 시ㆍ군에서는 평생학습센터라는 기관명으로 프로그램이 운영되고 있었으며, 2개 시에서는 평생학습 관련 기관을 운영하지 않고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 평생학습 프로그램의 6대 영역 중 상위 3개 영역 프로그램 수가 328개(97.3%)에 달하고 있어서 개설 프로그램이 영역에 따라서는 지나치게 편중되어 있었다. 경기도 내 전체 평생학습기관의 자체운영 프로그램 337개 중 직업능력교육이 거의 절반에 가까운 155개(46.0%)로 가장 많았고, 인문교양교육은 93개(27.6%), 문화예술교육은 80개(23.7%)로 나타났다. 그 다음으로는 시민참여교육 6개(1.8%), 기초문해교육 3개(0.9%)로 나타난 반면에, 초․중․고등학교의 학력보완교육 프로그램은 전혀 개설되지 않고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 경기 북부지역에서 운영하는 평생교육 프로그램은 총 154개, 경기 남부지역은 98개로 나타나서, 남부지역 평생학습센터의 운영 프로그램이 북부지역에 비해 적었다. 또한 북부와 남부 모두 지역별로 운영하고 있는 프로그램 수에서도 ...
본 연구는 지역사회 평생교육의 중요성이 증대되고, 역할이 확대되어감에 따라 평생교육 활성화의 열쇠는 지역의 평생교육에 성패가 달려있다고 보고, 지역주민들의 삶의 질 향상 및 능력개발과 사회참여 확대의 기회를 지원하는 평생학습관의 프로그램 현황을 분석하고, 현재 운영 중인 평생학습관의 실태를 진단하고자 추진하였다. 연구방법은 문헌연구인데, 연구를 추진하기에 앞서 본 연구와 관련되는 질문 3가지를 선정하였다. 첫 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램의 내용별 분류의 특징은 무엇인가?’이다. 두 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램 구성의 문제점은 무엇인가?’이다. 세 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체를 경기북부와 경기남부로 구분했을 때 평생교육 프로그램 구성의 주요 차이점은 무엇인가?’이다. 연구대상은 경기도 내 31개 기초자치단체에서 운영하는 평생학습 관련 기관으로 하였다. 프로그램 현황조사는 해당기관에서 직접 운영하면서 2회 이상 연속 학습이 이루어지는 것에 한정하였는데, 개별 지자체 평생교육기관의 홈페이지에 게시되어 있는 내용을 중심으로 조사하였다. 조사결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 경기도 내 31개 지자체 중에서 3개 시 에서는 평생학습관, 26개 시ㆍ군에서는 평생학습센터라는 기관명으로 프로그램이 운영되고 있었으며, 2개 시에서는 평생학습 관련 기관을 운영하지 않고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 평생학습 프로그램의 6대 영역 중 상위 3개 영역 프로그램 수가 328개(97.3%)에 달하고 있어서 개설 프로그램이 영역에 따라서는 지나치게 편중되어 있었다. 경기도 내 전체 평생학습기관의 자체운영 프로그램 337개 중 직업능력교육이 거의 절반에 가까운 155개(46.0%)로 가장 많았고, 인문교양교육은 93개(27.6%), 문화예술교육은 80개(23.7%)로 나타났다. 그 다음으로는 시민참여교육 6개(1.8%), 기초문해교육 3개(0.9%)로 나타난 반면에, 초․중․고등학교의 학력보완교육 프로그램은 전혀 개설되지 않고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 경기 북부지역에서 운영하는 평생교육 프로그램은 총 154개, 경기 남부지역은 98개로 나타나서, 남부지역 평생학습센터의 운영 프로그램이 북부지역에 비해 적었다. 또한 북부와 남부 모두 지역별로 운영하고 있는 프로그램 수에서도 편차가 큰 것으로 확인되었다. 따라서 각 지자체별로 평생교육법에 명시되어 있는 평생교육관의 설치 의무를 준수하고, 기관에서 자체적으로 운영하는 프로그램 또한 다양해야 할 것이다. 뿐만 아니라, 평생학습 프로그램의 영역별․지역별 편중현상을 해소하여 다양성이 제고되어야 함은 물론, 평생학습 참여자들의 프로그램에 대한 만족도 역시 심층적으로 연구될 필요성을 느낀다.
본 연구는 지역사회 평생교육의 중요성이 증대되고, 역할이 확대되어감에 따라 평생교육 활성화의 열쇠는 지역의 평생교육에 성패가 달려있다고 보고, 지역주민들의 삶의 질 향상 및 능력개발과 사회참여 확대의 기회를 지원하는 평생학습관의 프로그램 현황을 분석하고, 현재 운영 중인 평생학습관의 실태를 진단하고자 추진하였다. 연구방법은 문헌연구인데, 연구를 추진하기에 앞서 본 연구와 관련되는 질문 3가지를 선정하였다. 첫 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램의 내용별 분류의 특징은 무엇인가?’이다. 두 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체에서 실시하고 있는 평생교육 프로그램 구성의 문제점은 무엇인가?’이다. 세 번째 질문은 ‘경기도 내 기초자치단체를 경기북부와 경기남부로 구분했을 때 평생교육 프로그램 구성의 주요 차이점은 무엇인가?’이다. 연구대상은 경기도 내 31개 기초자치단체에서 운영하는 평생학습 관련 기관으로 하였다. 프로그램 현황조사는 해당기관에서 직접 운영하면서 2회 이상 연속 학습이 이루어지는 것에 한정하였는데, 개별 지자체 평생교육기관의 홈페이지에 게시되어 있는 내용을 중심으로 조사하였다. 조사결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 경기도 내 31개 지자체 중에서 3개 시 에서는 평생학습관, 26개 시ㆍ군에서는 평생학습센터라는 기관명으로 프로그램이 운영되고 있었으며, 2개 시에서는 평생학습 관련 기관을 운영하지 않고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 평생학습 프로그램의 6대 영역 중 상위 3개 영역 프로그램 수가 328개(97.3%)에 달하고 있어서 개설 프로그램이 영역에 따라서는 지나치게 편중되어 있었다. 경기도 내 전체 평생학습기관의 자체운영 프로그램 337개 중 직업능력교육이 거의 절반에 가까운 155개(46.0%)로 가장 많았고, 인문교양교육은 93개(27.6%), 문화예술교육은 80개(23.7%)로 나타났다. 그 다음으로는 시민참여교육 6개(1.8%), 기초문해교육 3개(0.9%)로 나타난 반면에, 초․중․고등학교의 학력보완교육 프로그램은 전혀 개설되지 않고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 경기 북부지역에서 운영하는 평생교육 프로그램은 총 154개, 경기 남부지역은 98개로 나타나서, 남부지역 평생학습센터의 운영 프로그램이 북부지역에 비해 적었다. 또한 북부와 남부 모두 지역별로 운영하고 있는 프로그램 수에서도 편차가 큰 것으로 확인되었다. 따라서 각 지자체별로 평생교육법에 명시되어 있는 평생교육관의 설치 의무를 준수하고, 기관에서 자체적으로 운영하는 프로그램 또한 다양해야 할 것이다. 뿐만 아니라, 평생학습 프로그램의 영역별․지역별 편중현상을 해소하여 다양성이 제고되어야 함은 물론, 평생학습 참여자들의 프로그램에 대한 만족도 역시 심층적으로 연구될 필요성을 느낀다.
This study is done to evaluate the reality of present lifelong educational organizations which support the local residents with the opportunities to develop their abilities and expand social activities, analyzing the programs of lifelong educational organizations. This study is based on the presumpt...
This study is done to evaluate the reality of present lifelong educational organizations which support the local residents with the opportunities to develop their abilities and expand social activities, analyzing the programs of lifelong educational organizations. This study is based on the presumption that the key to the activation of life-long education depends on the success of the local lifelong education, because the significance of local education and its role is getting enlarged. The research method is through bibliography. Regarding this study, three questions are selected. The first question is ‘What is the characteristic of content classification about the lifelong educational programs by local self-governing organizations in Kyung-gi province?’ The second question is ‘What are the problems in the constitution of life-long educational programs by local self-governing organizations in Kyung-gi province?’ The third question is ‘What is the major difference of the constitution of life-long educational programs between southern part and northern part of Kyung-gi province?’ The subjects of this study are lifelong educational institutions managed by 31 local self-governing organizations in Kyung-gi province. The examination of the state of programs is confined to the programs that are directly run by the concerned organizations and done with more than two successive learning, centering around the content on the home pages of individual local self-governing educational organizations in Kyung-gi province. The conclusion is as follows. First, among the 31 local self-governing organizations, 3 Si run governing programs in the name of lifelong learning institution, 26 Si and Gun run them in the name of lifelong learning center, 2 Si do not run them at all. Second, the programs are preponderate in accordance with the aspects, the major 3 aspects out of 6 in the programs being crowded in 328(97.3%). Third, The life-long educational programs of the southern part in Kyung-gi were fewer then those of northern part; 154 life-long educational programs are run in the northern Kyung-gi while 98 programs are run in the southern Kyung-gi. In addition, the programs in each southern and northern part are quite different in numbers. Therefore, each local self-governing organization needs to observe the regulations of establishment, clarified in the lifelong educational law. The programs also need to be provided diversely. Additionally, it goes without saying that the programs' preponderance in the specific aspects and region needs to be settled. And it is necessary to study the degree of satisfaction among the learners in life-long education.
This study is done to evaluate the reality of present lifelong educational organizations which support the local residents with the opportunities to develop their abilities and expand social activities, analyzing the programs of lifelong educational organizations. This study is based on the presumption that the key to the activation of life-long education depends on the success of the local lifelong education, because the significance of local education and its role is getting enlarged. The research method is through bibliography. Regarding this study, three questions are selected. The first question is ‘What is the characteristic of content classification about the lifelong educational programs by local self-governing organizations in Kyung-gi province?’ The second question is ‘What are the problems in the constitution of life-long educational programs by local self-governing organizations in Kyung-gi province?’ The third question is ‘What is the major difference of the constitution of life-long educational programs between southern part and northern part of Kyung-gi province?’ The subjects of this study are lifelong educational institutions managed by 31 local self-governing organizations in Kyung-gi province. The examination of the state of programs is confined to the programs that are directly run by the concerned organizations and done with more than two successive learning, centering around the content on the home pages of individual local self-governing educational organizations in Kyung-gi province. The conclusion is as follows. First, among the 31 local self-governing organizations, 3 Si run governing programs in the name of lifelong learning institution, 26 Si and Gun run them in the name of lifelong learning center, 2 Si do not run them at all. Second, the programs are preponderate in accordance with the aspects, the major 3 aspects out of 6 in the programs being crowded in 328(97.3%). Third, The life-long educational programs of the southern part in Kyung-gi were fewer then those of northern part; 154 life-long educational programs are run in the northern Kyung-gi while 98 programs are run in the southern Kyung-gi. In addition, the programs in each southern and northern part are quite different in numbers. Therefore, each local self-governing organization needs to observe the regulations of establishment, clarified in the lifelong educational law. The programs also need to be provided diversely. Additionally, it goes without saying that the programs' preponderance in the specific aspects and region needs to be settled. And it is necessary to study the degree of satisfaction among the learners in life-long education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.