지반앵커는 지중응력이나 상재하중의 증가, 지반의 이완 등으로 인해서 전단파괴의 우려가 있는 지반에 프리스트레스를 도입하여 지반의 유해한 변형을 사전에 억제하기 위한 것으로 그 사용이 날로 증가되고 있다. 그러나 정착 구조체와 자유장에 대한 역학적 상호거동은 비교적 명확하게 규명되어 있으나 지중에서 거동하는 앵커의 정착장에 대한 거동은 앵커공법의 다양성에 비해 연구가 다소 미흡하다. 현재 앵커체로 많이 사용되고 있는 형태는 강연선 타입으로 최근 들어 강연선을 별개로 지반 내 정착장 부분에 설치하여 시공됨에 따라서 기존 앵커보다 상대적으로 인접지반에 영향을 덜 미치기 때문에 안정적으로 지반 내에 정착이 되고 지반변위가 덜 발생하지만 기존 압축형 앵커와 동일하게 내하체 간의 설치간격을 이론적 근거 없이 일반적으로 0.5m~1.5m를 적용하고 있어 내하체가 앵커 전 정착장에 고르게 설치되지 않고 앵커 정착부의 안정성에도 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 강연선에 내하체가 독립적으로 설치되는 하중분산 압축형 앵커에 대하여 다음과 같은 2가지 경우에 대하여 목표를 두고 연구를 진행하였다. 첫 번째는 지반내 설치된 각각의 앵커체를 긴장시키는 경우에 어떠한 앵커체를 먼저 긴장시켜야 인접지반에 가장 합리적인 마찰 특성을 발휘할 수 있을 것인가이다. 두 번째는 앵커의 정착장내 설치된 내하체의 설치간격을 어느 정도 이격 시켜야 앵커체가 가장 경제적이면서 충분한 마찰특성을 발휘하느냐이다. 이와 같은 두 가지 특성에 대한 연구를 진행하기 위하여 실내모형실험을 실시하고 다음으로 이를 검증하기 위하여 ...
지반앵커는 지중응력이나 상재하중의 증가, 지반의 이완 등으로 인해서 전단파괴의 우려가 있는 지반에 프리스트레스를 도입하여 지반의 유해한 변형을 사전에 억제하기 위한 것으로 그 사용이 날로 증가되고 있다. 그러나 정착 구조체와 자유장에 대한 역학적 상호거동은 비교적 명확하게 규명되어 있으나 지중에서 거동하는 앵커의 정착장에 대한 거동은 앵커공법의 다양성에 비해 연구가 다소 미흡하다. 현재 앵커체로 많이 사용되고 있는 형태는 강연선 타입으로 최근 들어 강연선을 별개로 지반 내 정착장 부분에 설치하여 시공됨에 따라서 기존 앵커보다 상대적으로 인접지반에 영향을 덜 미치기 때문에 안정적으로 지반 내에 정착이 되고 지반변위가 덜 발생하지만 기존 압축형 앵커와 동일하게 내하체 간의 설치간격을 이론적 근거 없이 일반적으로 0.5m~1.5m를 적용하고 있어 내하체가 앵커 전 정착장에 고르게 설치되지 않고 앵커 정착부의 안정성에도 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 강연선에 내하체가 독립적으로 설치되는 하중분산 압축형 앵커에 대하여 다음과 같은 2가지 경우에 대하여 목표를 두고 연구를 진행하였다. 첫 번째는 지반내 설치된 각각의 앵커체를 긴장시키는 경우에 어떠한 앵커체를 먼저 긴장시켜야 인접지반에 가장 합리적인 마찰 특성을 발휘할 수 있을 것인가이다. 두 번째는 앵커의 정착장내 설치된 내하체의 설치간격을 어느 정도 이격 시켜야 앵커체가 가장 경제적이면서 충분한 마찰특성을 발휘하느냐이다. 이와 같은 두 가지 특성에 대한 연구를 진행하기 위하여 실내모형실험을 실시하고 다음으로 이를 검증하기 위하여 수치해석을 실시하였다. 이때 실시한 시험조건은 각각의 내하체 간격별로 먼저 긴 앵커체와 짧은 앵커체를 동시에 긴장시킨 경우와 다음으로 긴 앵커체를 긴장시킨 후 짧은 앵커체를 긴장시킨 경우 마지막으로 짧은 앵커체를 긴장시킨 후 긴 앵커체를 긴장시킨 경우로 나누어 모형실험과 수치해석을 동시에 실시하였으며 최종적으로 이를 검증하기 위한 현장지반에 대한 수치해석의 적용성도 함께 평가하였다. 따라서 본 연구는 연구목적에 부합되도록 모형시험 및 수치해석을 수행하였으며, 이를 통해 하중분산 압축형 앵커를 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제안하였다. 하중분산 압축형 앵커는 동시 또는 단독 앵커체 긴장시키는 방법과 앵커 정착부에 설치된 내하체의 간격에 따라 지반과 앵커의 상호거동 및 긴장시 발생된 앵커의 인장변위가 달라지며, 앵커체를 효과적으로 지반에 적용하기 위해서는 내하체의 간격을 반드시 고려해 설치해야 한다. 앵커체 긴장순서는 앵커체를 동시 긴장시키는 경우보다 단독으로 긴장한 경우가 그리고 단독 앵커체 긴장시는 긴 앵커체를 우선 긴장시킨 경우가 짧은 앵커체를 우선 긴장시킨 경우보다 더 합리적인 것으로 평가되었다. 또한 동일한 하중조건 적용시 내하체의 설치간격은 내하체 길이의 2~3배일 때가 앵커에 발생된 인장변위가 가장 최소로 발생되어 하중분산 압축형 앵커를 효과적으로 활용하기 위해서는 앵커체의 내하체 설치간격은 내하체 길이의 2~3배를 적용하는 것이 합리적일 것으로 판단된다. 그러나 상기의 결과는 모형 및 수치해석 결과에 준하는 수준이므로 현장시험을 통한 추후 연구통한 검증 등이 요망된다.
지반앵커는 지중응력이나 상재하중의 증가, 지반의 이완 등으로 인해서 전단파괴의 우려가 있는 지반에 프리스트레스를 도입하여 지반의 유해한 변형을 사전에 억제하기 위한 것으로 그 사용이 날로 증가되고 있다. 그러나 정착 구조체와 자유장에 대한 역학적 상호거동은 비교적 명확하게 규명되어 있으나 지중에서 거동하는 앵커의 정착장에 대한 거동은 앵커공법의 다양성에 비해 연구가 다소 미흡하다. 현재 앵커체로 많이 사용되고 있는 형태는 강연선 타입으로 최근 들어 강연선을 별개로 지반 내 정착장 부분에 설치하여 시공됨에 따라서 기존 앵커보다 상대적으로 인접지반에 영향을 덜 미치기 때문에 안정적으로 지반 내에 정착이 되고 지반변위가 덜 발생하지만 기존 압축형 앵커와 동일하게 내하체 간의 설치간격을 이론적 근거 없이 일반적으로 0.5m~1.5m를 적용하고 있어 내하체가 앵커 전 정착장에 고르게 설치되지 않고 앵커 정착부의 안정성에도 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 강연선에 내하체가 독립적으로 설치되는 하중분산 압축형 앵커에 대하여 다음과 같은 2가지 경우에 대하여 목표를 두고 연구를 진행하였다. 첫 번째는 지반내 설치된 각각의 앵커체를 긴장시키는 경우에 어떠한 앵커체를 먼저 긴장시켜야 인접지반에 가장 합리적인 마찰 특성을 발휘할 수 있을 것인가이다. 두 번째는 앵커의 정착장내 설치된 내하체의 설치간격을 어느 정도 이격 시켜야 앵커체가 가장 경제적이면서 충분한 마찰특성을 발휘하느냐이다. 이와 같은 두 가지 특성에 대한 연구를 진행하기 위하여 실내모형실험을 실시하고 다음으로 이를 검증하기 위하여 수치해석을 실시하였다. 이때 실시한 시험조건은 각각의 내하체 간격별로 먼저 긴 앵커체와 짧은 앵커체를 동시에 긴장시킨 경우와 다음으로 긴 앵커체를 긴장시킨 후 짧은 앵커체를 긴장시킨 경우 마지막으로 짧은 앵커체를 긴장시킨 후 긴 앵커체를 긴장시킨 경우로 나누어 모형실험과 수치해석을 동시에 실시하였으며 최종적으로 이를 검증하기 위한 현장지반에 대한 수치해석의 적용성도 함께 평가하였다. 따라서 본 연구는 연구목적에 부합되도록 모형시험 및 수치해석을 수행하였으며, 이를 통해 하중분산 압축형 앵커를 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제안하였다. 하중분산 압축형 앵커는 동시 또는 단독 앵커체 긴장시키는 방법과 앵커 정착부에 설치된 내하체의 간격에 따라 지반과 앵커의 상호거동 및 긴장시 발생된 앵커의 인장변위가 달라지며, 앵커체를 효과적으로 지반에 적용하기 위해서는 내하체의 간격을 반드시 고려해 설치해야 한다. 앵커체 긴장순서는 앵커체를 동시 긴장시키는 경우보다 단독으로 긴장한 경우가 그리고 단독 앵커체 긴장시는 긴 앵커체를 우선 긴장시킨 경우가 짧은 앵커체를 우선 긴장시킨 경우보다 더 합리적인 것으로 평가되었다. 또한 동일한 하중조건 적용시 내하체의 설치간격은 내하체 길이의 2~3배일 때가 앵커에 발생된 인장변위가 가장 최소로 발생되어 하중분산 압축형 앵커를 효과적으로 활용하기 위해서는 앵커체의 내하체 설치간격은 내하체 길이의 2~3배를 적용하는 것이 합리적일 것으로 판단된다. 그러나 상기의 결과는 모형 및 수치해석 결과에 준하는 수준이므로 현장시험을 통한 추후 연구통한 검증 등이 요망된다.
Ground anchor is widely used for preventing the ground with potential danger of shear failure from causing a harmful strain which is incurred by increasing underground stress, overburden load, ground relaxation by adopting the prestress into the ground. However, the study on the bonded length of anc...
Ground anchor is widely used for preventing the ground with potential danger of shear failure from causing a harmful strain which is incurred by increasing underground stress, overburden load, ground relaxation by adopting the prestress into the ground. However, the study on the bonded length of anchor in underground is insufficient, until a recent date while mechanical behaviour on compression tube and free length of anchor has been identified by study. Currently, the structure generally used for anchor body is a strand type. it could be fixed into the underground stably and occur less ground deformation because strand is separately constructed on bonded length in the underground. But, it is a shortcoming of this type that it is roughly constructed on the bonded length and have unstability of anchorage because installation space of compression tube is applied 0.5 ~ 1.5m without theoretical basis with existing Multi-compression type anchor. In this study, we investigated two issues on multi-compression type anchor which installed separately in the strand. the first issue is to investigate which anchor body to be tensioned for demonstrating the reasonable frictional property near ground each anchor body installed in the underground is tensioned. the second issue is to investigate installation space of compression tube installed in bonded length of anchor for demonstrating the economical and sufficient friction property. To fulfill these two properties, we conducted an indoor experiment with a model and numerical analysis for its validation. The conditions carried out that long and short anchor body are tensioned at the same time then, short anchor body is tensioned after long anchor body tensioned, and long anchor body is tensioned after short anchor body tensioned. Lastly, short anchor body is tensioned after long anchor body tensioned. The applicability of the numerical analysis on field ground was estimated. In this study, we conducted the experiment with a model and numerical analysis for filling up the purpose of the study. On this, we suggested a way to use the Multi-compression type anchor effectively. A stretch deformation of Multi-compression type anchor change according as tensioning the anchor body at once, tensioning the single anchor body and interval of compression tube. So, It is essential that compression tube should be installed by considering the interval for applying this into the ground effectively. As a result, tensioning the anchor body separately is more pertinent than tensioning the anchor body at the same time. And, in case of tensioning the single anchor body, tensioning the long anchor body first is more pertinent than tensioning the short anchor body first. When applying under the same condition, it is proper that installation space of compression tube is 2~3 times of compression tube length because stretch deformation in anchor is the least when installation space of compression tube is 2~3 times of compression tube length. Thus to use Multi-compression type anchor, it is more reasonable to apply the installation space of compression tube 2~3times of its length. However, this result we mentioned is in accordance with results of model study and numerical analysis. On this account, validation of this study is needed using site test.
Ground anchor is widely used for preventing the ground with potential danger of shear failure from causing a harmful strain which is incurred by increasing underground stress, overburden load, ground relaxation by adopting the prestress into the ground. However, the study on the bonded length of anchor in underground is insufficient, until a recent date while mechanical behaviour on compression tube and free length of anchor has been identified by study. Currently, the structure generally used for anchor body is a strand type. it could be fixed into the underground stably and occur less ground deformation because strand is separately constructed on bonded length in the underground. But, it is a shortcoming of this type that it is roughly constructed on the bonded length and have unstability of anchorage because installation space of compression tube is applied 0.5 ~ 1.5m without theoretical basis with existing Multi-compression type anchor. In this study, we investigated two issues on multi-compression type anchor which installed separately in the strand. the first issue is to investigate which anchor body to be tensioned for demonstrating the reasonable frictional property near ground each anchor body installed in the underground is tensioned. the second issue is to investigate installation space of compression tube installed in bonded length of anchor for demonstrating the economical and sufficient friction property. To fulfill these two properties, we conducted an indoor experiment with a model and numerical analysis for its validation. The conditions carried out that long and short anchor body are tensioned at the same time then, short anchor body is tensioned after long anchor body tensioned, and long anchor body is tensioned after short anchor body tensioned. Lastly, short anchor body is tensioned after long anchor body tensioned. The applicability of the numerical analysis on field ground was estimated. In this study, we conducted the experiment with a model and numerical analysis for filling up the purpose of the study. On this, we suggested a way to use the Multi-compression type anchor effectively. A stretch deformation of Multi-compression type anchor change according as tensioning the anchor body at once, tensioning the single anchor body and interval of compression tube. So, It is essential that compression tube should be installed by considering the interval for applying this into the ground effectively. As a result, tensioning the anchor body separately is more pertinent than tensioning the anchor body at the same time. And, in case of tensioning the single anchor body, tensioning the long anchor body first is more pertinent than tensioning the short anchor body first. When applying under the same condition, it is proper that installation space of compression tube is 2~3 times of compression tube length because stretch deformation in anchor is the least when installation space of compression tube is 2~3 times of compression tube length. Thus to use Multi-compression type anchor, it is more reasonable to apply the installation space of compression tube 2~3times of its length. However, this result we mentioned is in accordance with results of model study and numerical analysis. On this account, validation of this study is needed using site test.
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