본 연구는 교사와 학생 간의 갈등이 상황을 인식하는 차이에서 시작한다는 관점에서 시작하였다. 교사가 갈등으로 심각하게 인식하는 상황을 학생은 갈등을 유발하지 않는 즉, 문제될 것 없는 상황으로 인식하거나 또는 그 반대로도 상호 인식의 차이가 클수록 교사의 갈등관리가 어렵다는 전제이다. 교사가 학생과의 상황별 갈등 인식 차이를 정확하게 인지하고 학생의 선호와 상황의 적합성을 고려하여 관리전략을 수행하는 과정을 통해 서로가 긍정적인 관계를 형성하고 성장할 수 있다는 상황적합론의 기반에서 연구를 진행하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 2학년 학급 내에서 담임교사와 학생의 갈등 ...
본 연구는 교사와 학생 간의 갈등이 상황을 인식하는 차이에서 시작한다는 관점에서 시작하였다. 교사가 갈등으로 심각하게 인식하는 상황을 학생은 갈등을 유발하지 않는 즉, 문제될 것 없는 상황으로 인식하거나 또는 그 반대로도 상호 인식의 차이가 클수록 교사의 갈등관리가 어렵다는 전제이다. 교사가 학생과의 상황별 갈등 인식 차이를 정확하게 인지하고 학생의 선호와 상황의 적합성을 고려하여 관리전략을 수행하는 과정을 통해 서로가 긍정적인 관계를 형성하고 성장할 수 있다는 상황적합론의 기반에서 연구를 진행하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 2학년 학급 내에서 담임교사와 학생의 갈등 상황 인식의 차이에서는 같은 상황을 학생보다는 교사가 더 갈등으로 인식하고 있음을 알 수 있다.
둘째, 영역별로 학생은 학교생활 관심 및 목적의식 영역에 갈등 인식 수준이 제일 낮았고, 다음으로 학습활동 및 수업태도, 교권 인식, 가치관 및 생활태도 영역 순으로 높아졌다. 교사는 학교생활 관심 및 목적의식 영역, 교권 인식, 학습활동 및 수업태도, 가치관 및 생활태도 순으로 인식 수준이 높아졌다.
셋째, 학생이 교사에게 기대하는 갈등 관리 전략으로 통합과 타협이 전체 영역에서 모두 높게 나타났고 그 다음으로는 배려나 회피보다 지배를 더 선호하는 것으로 나타났다. 특히 학교생활 관심 및 목적의식과 학습활동 및 수업태도 영역에서는 지배 전략 선호율이 다른 영역에 비해 높게 나타났다.
넷째, 교사가 수행하는 갈등관리전략은 지배가 우세하며 영역별로는 교권인식 영역, 학습활동 및 수업태도 영역, 가치관 및 생활태도 영역에서는 지배와 통합을, 학교생활 관심 및 목적의식 영역에서 통합과 타협을 주로 수행하는 것으로 나타났다.
다섯째, 교사의 갈등인식 수준이 학생보다 높은 집단이 학생의 인식 수준이 높은 집단과 교사와 학생의 차이가 없는 집단보다 학생 만족도가 낮게 나타났다.
여섯째, 학생이 기대하는 갈등 관리 전략과 교사가 수행하는 전략의 차이가 학생 만족도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 통해 학급 내에서 발생하는 교사와 학생 간의 인식 차이와 갈등의 과정을 이해하고 이를 효과적으로 관리할 수 있는 행정적 지원과 함께 학생에게는 실천적인 도덕성 교육의 방안을, 교사에게는 학생을 이해하고 의사소통할 수 있는 방법론적인 연수를 지원하는 기초가 될 수 있을 것이다.
본 연구는 교사와 학생 간의 갈등이 상황을 인식하는 차이에서 시작한다는 관점에서 시작하였다. 교사가 갈등으로 심각하게 인식하는 상황을 학생은 갈등을 유발하지 않는 즉, 문제될 것 없는 상황으로 인식하거나 또는 그 반대로도 상호 인식의 차이가 클수록 교사의 갈등관리가 어렵다는 전제이다. 교사가 학생과의 상황별 갈등 인식 차이를 정확하게 인지하고 학생의 선호와 상황의 적합성을 고려하여 관리전략을 수행하는 과정을 통해 서로가 긍정적인 관계를 형성하고 성장할 수 있다는 상황적합론의 기반에서 연구를 진행하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 2학년 학급 내에서 담임교사와 학생의 갈등 상황 인식의 차이에서는 같은 상황을 학생보다는 교사가 더 갈등으로 인식하고 있음을 알 수 있다.
둘째, 영역별로 학생은 학교생활 관심 및 목적의식 영역에 갈등 인식 수준이 제일 낮았고, 다음으로 학습활동 및 수업태도, 교권 인식, 가치관 및 생활태도 영역 순으로 높아졌다. 교사는 학교생활 관심 및 목적의식 영역, 교권 인식, 학습활동 및 수업태도, 가치관 및 생활태도 순으로 인식 수준이 높아졌다.
셋째, 학생이 교사에게 기대하는 갈등 관리 전략으로 통합과 타협이 전체 영역에서 모두 높게 나타났고 그 다음으로는 배려나 회피보다 지배를 더 선호하는 것으로 나타났다. 특히 학교생활 관심 및 목적의식과 학습활동 및 수업태도 영역에서는 지배 전략 선호율이 다른 영역에 비해 높게 나타났다.
넷째, 교사가 수행하는 갈등관리전략은 지배가 우세하며 영역별로는 교권인식 영역, 학습활동 및 수업태도 영역, 가치관 및 생활태도 영역에서는 지배와 통합을, 학교생활 관심 및 목적의식 영역에서 통합과 타협을 주로 수행하는 것으로 나타났다.
다섯째, 교사의 갈등인식 수준이 학생보다 높은 집단이 학생의 인식 수준이 높은 집단과 교사와 학생의 차이가 없는 집단보다 학생 만족도가 낮게 나타났다.
여섯째, 학생이 기대하는 갈등 관리 전략과 교사가 수행하는 전략의 차이가 학생 만족도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 통해 학급 내에서 발생하는 교사와 학생 간의 인식 차이와 갈등의 과정을 이해하고 이를 효과적으로 관리할 수 있는 행정적 지원과 함께 학생에게는 실천적인 도덕성 교육의 방안을, 교사에게는 학생을 이해하고 의사소통할 수 있는 방법론적인 연수를 지원하는 기초가 될 수 있을 것이다.
This study was performed from the perspective that the conflict between the teachers and students started from the difference in the perception of situation. The premise was that the situation which the teachers recognized as conflict seriously was recognized without problem, not induce conflict, by...
This study was performed from the perspective that the conflict between the teachers and students started from the difference in the perception of situation. The premise was that the situation which the teachers recognized as conflict seriously was recognized without problem, not induce conflict, by the students. On the contrary, the larger the difference in the mutual recognition was, the more difficult the conflict management by the teachers was. This study was to execute it based on the contingency theory that the teachers and students were able to grow in establishing the mutual positive relationship through the process of performing the management strategies by recognizing the difference in the recognition of conflict between the teachers and students in each situation and by considering the students' preference and relevance of situation.
From the result of this research above, it may be summed up as follows.
First, this study has found out that the teachers recognized the same situation as conflict more than the students in the perception of conflict situation between the teachers and students in the second grade of middle school.
Second, the students had the lowest level of conflict recognition in the areas of interest in the school lives and purpose consciousness. It was followed by the areas of learning activities, class attitudes, values, and lifestyles in order. The teachers had higher recognition level of interest in the school lives, area of purpose consciousness, perception of teacher's rights, learning activities and class attitudes, values, and lifestyles in order.
Third, this study has found out that Integrating and Compromising had high level in the whole area as management strategies of conflict that the students expected the teachers. It was followed by Dominating more preferable than Obliging or Avoiding. In particular, the Dominating strategy preference in the areas of interest in the school lives, purpose consciousness, learning activities, and class attitudes were higher than those of other areas.
Fourth, the management strategies of conflict that the teachers performed were superior in Dominating, and they performed Dominating and Integrating mainly in the areas of perception of teacher's rights, learning activities and class attitudes, and values and lifestyles. Furthermore, this study has found that they performed Integrating and Compromising mainly in the areas of interest in the school lives and purpose consciousness.
Fifth, there was low relationship satisfaction in the group with the high recognition level of conflict by the teachers compared with those by the students rather than the group with the high recognition level by the students and the group which there was no difference between the teachers and students.
Sixth, this study has shown that the difference between the management strategies of conflict which the students expected and the strategies which the teachers performed had not significant effect on the relationship satisfaction.
Through the research findings above, this researcher can understand the perception differences between the teachers and students happened within the class. In addition, it is considered as foundation to supply the method of practical moral education for the students and methodological training to understand and communicate the students for the teachers together with the administrative support which can be managed effectively.
This study was performed from the perspective that the conflict between the teachers and students started from the difference in the perception of situation. The premise was that the situation which the teachers recognized as conflict seriously was recognized without problem, not induce conflict, by the students. On the contrary, the larger the difference in the mutual recognition was, the more difficult the conflict management by the teachers was. This study was to execute it based on the contingency theory that the teachers and students were able to grow in establishing the mutual positive relationship through the process of performing the management strategies by recognizing the difference in the recognition of conflict between the teachers and students in each situation and by considering the students' preference and relevance of situation.
From the result of this research above, it may be summed up as follows.
First, this study has found out that the teachers recognized the same situation as conflict more than the students in the perception of conflict situation between the teachers and students in the second grade of middle school.
Second, the students had the lowest level of conflict recognition in the areas of interest in the school lives and purpose consciousness. It was followed by the areas of learning activities, class attitudes, values, and lifestyles in order. The teachers had higher recognition level of interest in the school lives, area of purpose consciousness, perception of teacher's rights, learning activities and class attitudes, values, and lifestyles in order.
Third, this study has found out that Integrating and Compromising had high level in the whole area as management strategies of conflict that the students expected the teachers. It was followed by Dominating more preferable than Obliging or Avoiding. In particular, the Dominating strategy preference in the areas of interest in the school lives, purpose consciousness, learning activities, and class attitudes were higher than those of other areas.
Fourth, the management strategies of conflict that the teachers performed were superior in Dominating, and they performed Dominating and Integrating mainly in the areas of perception of teacher's rights, learning activities and class attitudes, and values and lifestyles. Furthermore, this study has found that they performed Integrating and Compromising mainly in the areas of interest in the school lives and purpose consciousness.
Fifth, there was low relationship satisfaction in the group with the high recognition level of conflict by the teachers compared with those by the students rather than the group with the high recognition level by the students and the group which there was no difference between the teachers and students.
Sixth, this study has shown that the difference between the management strategies of conflict which the students expected and the strategies which the teachers performed had not significant effect on the relationship satisfaction.
Through the research findings above, this researcher can understand the perception differences between the teachers and students happened within the class. In addition, it is considered as foundation to supply the method of practical moral education for the students and methodological training to understand and communicate the students for the teachers together with the administrative support which can be managed effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.