청소년동반자 프로그램은 위기청소년 증가로 인해 국가차원에서 위기청소년들의 건강한 삶을 조력하기 위한 사업으로 출발하였으며, 현재 청소년상담의 한 유형으로 자리매김하고 있다. 청소년동반자는 찾아가는 상담서비스를 제공하면서 적극적이면서 능동적으로 내담자를 이끌거나, 구체적 조언이나 지지, 연계 등의 개입이 효과적인 경우가 많은 특징을 가지고 있다. 청소년동반자 선행연구들을 살펴보면, 청소년동반자 프로그램 효과성 연구와 청소년동반자의 직무환경, 직무스트레스, 직무만족 등과 심리적 소진과의 관계에 대한 연구가 많았다. 반면, 상담을 통해 위기청소년의 변화를 촉진하는 청소년동반자들의 상담과 관련된 연구가 없어 청소년동반자가 상담현장에서 참조할 만한 자료가 부족하여 아쉬운 실정이었다. 청소년상담에서는 청소년내담자와 긍정적인 관계를 맺는 것을 통해 상담에 보다 적극적으로 참여하도록 동기화시키는 것이 매우 중요하다. 청소년동반자가 상담과정에서 일어나는 다양한 현상에 대해 민감하게 알아차리는 것은 청소년내담자를 위한 상담에서 효과적인 개입의 전제가 된다.
본 연구의 목적은 청소년동반자가 상담과정에서 방해받는 알아차림 요소들에 대해 지각하고 있는 경험적 현상을 확인하고자 하였다.
이를 위해 연구 참여자들이 직접 의미 있게 분류하는 과정을 통해 특정 현상에 대한 인식을 시각적으로 보여주는 개념도(Concept ...
청소년동반자 프로그램은 위기청소년 증가로 인해 국가차원에서 위기청소년들의 건강한 삶을 조력하기 위한 사업으로 출발하였으며, 현재 청소년상담의 한 유형으로 자리매김하고 있다. 청소년동반자는 찾아가는 상담서비스를 제공하면서 적극적이면서 능동적으로 내담자를 이끌거나, 구체적 조언이나 지지, 연계 등의 개입이 효과적인 경우가 많은 특징을 가지고 있다. 청소년동반자 선행연구들을 살펴보면, 청소년동반자 프로그램 효과성 연구와 청소년동반자의 직무환경, 직무스트레스, 직무만족 등과 심리적 소진과의 관계에 대한 연구가 많았다. 반면, 상담을 통해 위기청소년의 변화를 촉진하는 청소년동반자들의 상담과 관련된 연구가 없어 청소년동반자가 상담현장에서 참조할 만한 자료가 부족하여 아쉬운 실정이었다. 청소년상담에서는 청소년내담자와 긍정적인 관계를 맺는 것을 통해 상담에 보다 적극적으로 참여하도록 동기화시키는 것이 매우 중요하다. 청소년동반자가 상담과정에서 일어나는 다양한 현상에 대해 민감하게 알아차리는 것은 청소년내담자를 위한 상담에서 효과적인 개입의 전제가 된다.
본 연구의 목적은 청소년동반자가 상담과정에서 방해받는 알아차림 요소들에 대해 지각하고 있는 경험적 현상을 확인하고자 하였다.
이를 위해 연구 참여자들이 직접 의미 있게 분류하는 과정을 통해 특정 현상에 대한 인식을 시각적으로 보여주는 개념도(Concept Mapping) 방법을 사용하였다. 현재 청소년동반자로 활동하고 있는 서울, 경기 지역의 전일제와 시간제 청소년동반자 30명을 대상으로 개별 인터뷰를 실시하여 이들이 지각하는 상담과정의 알아차림 방해요소를 추출하였다. 총 661개의 자료를 수집하여 종합, 편집, 축약 과정을 거쳐 최종적으로 63개의 방해요소 목록을 추출하였다. 이후 인터뷰대상자였던 연구 참여자들 중 28명이 추출된 방해요소목록을 첫째, 유사성에 따라 분류하고, 분류된 범주에 명명하는 구조화 작업을 한 후에 둘째, 각 방해요소목록에 대한 공감의 정도와 각자가 상담과정에서 자주 경험하고 있는 알아차림을 방해받는 빈도를 평가하였다. 각 참여자가 분류하고 평정한 결과가 다차원분석 단계의 기초자료가 되었다. 이 자료를 다차원척도법(ALSCAL)과 위계적 군집분석(Ward방법)으로 분석하여 2차원 7개의 군집으로 이루어진 개념도를 도출하였다.
이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 청소년동반자들은 상담외적-상담과정의 차원과 상담자-내담자 차원과 같이 2개의 차원으로 상담과정에서 자주 경험하는 알아차림 방해요소를 인식하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 청소년동반자가 지각하는 상담과정에서의 알아차림 방해요소들이 7개의 군집으로 구분되었다. 군집1은 ‘상담자 전문성 부족(13문항)’, 군집2는 ‘상담자 내적 갈등(5문항)’, 군집3은 ‘상담자 역전이(16문항)’, 군집4는 ‘위기청소년 특성(7문항)’, 군집5는 ‘의뢰인 요인(3문항)’, 군집6은 ‘상담외적 요인(11문항)’, 군집 7은 ‘상담자 스트레스(8문항)’으로 군집화 되었다.
본 연구는 청소년동반자가 상담과정에서 알아차림 능력을 발휘하는데 방해받는 요소들에 대해 실제로 어떻게 인식하고 있는지 확인하였다. 이러한 결과는 첫째, 청소년동반자의 상담과정의 알아차림 영역에 대한 경험적 연구라는 점 둘째, 청소년동반자들이 실제 상담 장면에서 보다 수월하게 알아차림 방해요소를 발견하여 관리하거나 조절할 수 있다는 점 셋째, 알아차림 능력이 부족한 청소년동반자에게 자신이 상담과정에서 어떤 것들을 의식해야 하는지 검토할 수 있는 목록을 제공하여 민감성 향상에 기여했다는 점에서 그 의의가 있다. 또한 연구결과는 추후 청소년동반자를 대상으로 하는 상담관련 연구나 교육에 활용됨으로써 실제 청소년동반자 상담현장의 필요에 맞는 대처방안을 제공할 수 있을 것이다.
청소년동반자 프로그램은 위기청소년 증가로 인해 국가차원에서 위기청소년들의 건강한 삶을 조력하기 위한 사업으로 출발하였으며, 현재 청소년상담의 한 유형으로 자리매김하고 있다. 청소년동반자는 찾아가는 상담서비스를 제공하면서 적극적이면서 능동적으로 내담자를 이끌거나, 구체적 조언이나 지지, 연계 등의 개입이 효과적인 경우가 많은 특징을 가지고 있다. 청소년동반자 선행연구들을 살펴보면, 청소년동반자 프로그램 효과성 연구와 청소년동반자의 직무환경, 직무스트레스, 직무만족 등과 심리적 소진과의 관계에 대한 연구가 많았다. 반면, 상담을 통해 위기청소년의 변화를 촉진하는 청소년동반자들의 상담과 관련된 연구가 없어 청소년동반자가 상담현장에서 참조할 만한 자료가 부족하여 아쉬운 실정이었다. 청소년상담에서는 청소년내담자와 긍정적인 관계를 맺는 것을 통해 상담에 보다 적극적으로 참여하도록 동기화시키는 것이 매우 중요하다. 청소년동반자가 상담과정에서 일어나는 다양한 현상에 대해 민감하게 알아차리는 것은 청소년내담자를 위한 상담에서 효과적인 개입의 전제가 된다.
본 연구의 목적은 청소년동반자가 상담과정에서 방해받는 알아차림 요소들에 대해 지각하고 있는 경험적 현상을 확인하고자 하였다.
이를 위해 연구 참여자들이 직접 의미 있게 분류하는 과정을 통해 특정 현상에 대한 인식을 시각적으로 보여주는 개념도(Concept Mapping) 방법을 사용하였다. 현재 청소년동반자로 활동하고 있는 서울, 경기 지역의 전일제와 시간제 청소년동반자 30명을 대상으로 개별 인터뷰를 실시하여 이들이 지각하는 상담과정의 알아차림 방해요소를 추출하였다. 총 661개의 자료를 수집하여 종합, 편집, 축약 과정을 거쳐 최종적으로 63개의 방해요소 목록을 추출하였다. 이후 인터뷰대상자였던 연구 참여자들 중 28명이 추출된 방해요소목록을 첫째, 유사성에 따라 분류하고, 분류된 범주에 명명하는 구조화 작업을 한 후에 둘째, 각 방해요소목록에 대한 공감의 정도와 각자가 상담과정에서 자주 경험하고 있는 알아차림을 방해받는 빈도를 평가하였다. 각 참여자가 분류하고 평정한 결과가 다차원분석 단계의 기초자료가 되었다. 이 자료를 다차원척도법(ALSCAL)과 위계적 군집분석(Ward방법)으로 분석하여 2차원 7개의 군집으로 이루어진 개념도를 도출하였다.
이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 청소년동반자들은 상담외적-상담과정의 차원과 상담자-내담자 차원과 같이 2개의 차원으로 상담과정에서 자주 경험하는 알아차림 방해요소를 인식하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 청소년동반자가 지각하는 상담과정에서의 알아차림 방해요소들이 7개의 군집으로 구분되었다. 군집1은 ‘상담자 전문성 부족(13문항)’, 군집2는 ‘상담자 내적 갈등(5문항)’, 군집3은 ‘상담자 역전이(16문항)’, 군집4는 ‘위기청소년 특성(7문항)’, 군집5는 ‘의뢰인 요인(3문항)’, 군집6은 ‘상담외적 요인(11문항)’, 군집 7은 ‘상담자 스트레스(8문항)’으로 군집화 되었다.
본 연구는 청소년동반자가 상담과정에서 알아차림 능력을 발휘하는데 방해받는 요소들에 대해 실제로 어떻게 인식하고 있는지 확인하였다. 이러한 결과는 첫째, 청소년동반자의 상담과정의 알아차림 영역에 대한 경험적 연구라는 점 둘째, 청소년동반자들이 실제 상담 장면에서 보다 수월하게 알아차림 방해요소를 발견하여 관리하거나 조절할 수 있다는 점 셋째, 알아차림 능력이 부족한 청소년동반자에게 자신이 상담과정에서 어떤 것들을 의식해야 하는지 검토할 수 있는 목록을 제공하여 민감성 향상에 기여했다는 점에서 그 의의가 있다. 또한 연구결과는 추후 청소년동반자를 대상으로 하는 상담관련 연구나 교육에 활용됨으로써 실제 청소년동반자 상담현장의 필요에 맞는 대처방안을 제공할 수 있을 것이다.
Youth Companion Program has started at the national level to help adolescents at risk live a healthier life since the number of them has increased. Currently this program has become a type of youth counseling. Youth Companion Program guides youth clients actively and positively by provides them with...
Youth Companion Program has started at the national level to help adolescents at risk live a healthier life since the number of them has increased. Currently this program has become a type of youth counseling. Youth Companion Program guides youth clients actively and positively by provides them with the visiting counseling service and shows effectiveness of interventions like the detailed advice, supporting, referring etc. Looking into the precedent researches, many of them have studied on the areas of the effectiveness of Youth Companion Program and the relationship between working environment, job stress, job satisfaction and psychological exhaustion of Youth Companion counselors, On the other hand, since there are few studies related to Youth Companion counseling itself which could facilitate the changes of adolescents at risk, counselors feel the lack of references. It is very important to motivate youth clients to participate actively in the counseling through building up the positive relationship between counselors and them. It is highly required for Youth Companion counselors to be aware of the diverse phenomenon sensitively for the effective intervention in counseling.
In this sense, this study aims to explore the obstructive factors to awareness in counseling which Youth Companion counselors empirically perceive. The method of Concept Mapping was used to visualize the preception for a phenomenon through the sorting and grouping process by the participants. The obstructive factors to awareness have been drawn through the interviews with 30 full-time and part-time Youth Companion counselors in Seoul and Gyunggi province. Initially 661 ideas were extracted and they were condensed, edited and integrated into sixty-three(63) obstructive factors finally. Thereafter 28 counselors among the interview participants were asked (1) to sort them into groups according to the similarity of meaning and give a name to each group, and (2) to evaluate the level of their agreement to and the frequency of each obstructive factor in counselling. The results of grouping and evaluation processes became the basic data for the statistical analysis. Through the multi-scale dimensional analysis(ALSCAL) and the hierarchical cluster analysis(Ward method) a concept mapping with 2 dimensions and 7 clusters was drawn.
The followings are the results of this study. First, Youth Companion counselors perceive the obstructive factors to awareness in two dimensions; one is the dimension of 'external factors in counseling - internal factors in counseling' and the other is the dimension of 'counselor - client'. Secondly, the obstructive factors to awareness are classified into 7 clusters. The cluster 1 is 'the lack of professionalism of counselors'; the cluster 2 is 'the inner conflicts of counselors'; the cluster 3 is 'the counselors' countertransference'; the cluster 4 is 'the characteristics of adolescences at risk'; the cluster 5 is 'the referring factors'; the cluster 6 is 'the external factors to counseling'; the cluster 7 is 'the counselors' stress'.
This study has explored the obstructive factors to awareness Young Companion counselors perceived in counseling. This study may be meaningful in some aspects. Frist, it is an empirical study in the area of awareness in Youth Companion counseling. Secondly, it may help Youth Companion counselors to find the obstructive factors at ease, and to control and manage them. Thirdly, it may contribute to improve the sensitivity of Youth Companion counselors with a lack of an awareness ability by providing them with a list to review for their counseling. In addition, the results of this study may be utilized later in the research or in the education related to the counseling of Youth Companion, and then may provide a corresponding and coping strategy applicable to the Youth Companion counseling.
Youth Companion Program has started at the national level to help adolescents at risk live a healthier life since the number of them has increased. Currently this program has become a type of youth counseling. Youth Companion Program guides youth clients actively and positively by provides them with the visiting counseling service and shows effectiveness of interventions like the detailed advice, supporting, referring etc. Looking into the precedent researches, many of them have studied on the areas of the effectiveness of Youth Companion Program and the relationship between working environment, job stress, job satisfaction and psychological exhaustion of Youth Companion counselors, On the other hand, since there are few studies related to Youth Companion counseling itself which could facilitate the changes of adolescents at risk, counselors feel the lack of references. It is very important to motivate youth clients to participate actively in the counseling through building up the positive relationship between counselors and them. It is highly required for Youth Companion counselors to be aware of the diverse phenomenon sensitively for the effective intervention in counseling.
In this sense, this study aims to explore the obstructive factors to awareness in counseling which Youth Companion counselors empirically perceive. The method of Concept Mapping was used to visualize the preception for a phenomenon through the sorting and grouping process by the participants. The obstructive factors to awareness have been drawn through the interviews with 30 full-time and part-time Youth Companion counselors in Seoul and Gyunggi province. Initially 661 ideas were extracted and they were condensed, edited and integrated into sixty-three(63) obstructive factors finally. Thereafter 28 counselors among the interview participants were asked (1) to sort them into groups according to the similarity of meaning and give a name to each group, and (2) to evaluate the level of their agreement to and the frequency of each obstructive factor in counselling. The results of grouping and evaluation processes became the basic data for the statistical analysis. Through the multi-scale dimensional analysis(ALSCAL) and the hierarchical cluster analysis(Ward method) a concept mapping with 2 dimensions and 7 clusters was drawn.
The followings are the results of this study. First, Youth Companion counselors perceive the obstructive factors to awareness in two dimensions; one is the dimension of 'external factors in counseling - internal factors in counseling' and the other is the dimension of 'counselor - client'. Secondly, the obstructive factors to awareness are classified into 7 clusters. The cluster 1 is 'the lack of professionalism of counselors'; the cluster 2 is 'the inner conflicts of counselors'; the cluster 3 is 'the counselors' countertransference'; the cluster 4 is 'the characteristics of adolescences at risk'; the cluster 5 is 'the referring factors'; the cluster 6 is 'the external factors to counseling'; the cluster 7 is 'the counselors' stress'.
This study has explored the obstructive factors to awareness Young Companion counselors perceived in counseling. This study may be meaningful in some aspects. Frist, it is an empirical study in the area of awareness in Youth Companion counseling. Secondly, it may help Youth Companion counselors to find the obstructive factors at ease, and to control and manage them. Thirdly, it may contribute to improve the sensitivity of Youth Companion counselors with a lack of an awareness ability by providing them with a list to review for their counseling. In addition, the results of this study may be utilized later in the research or in the education related to the counseling of Youth Companion, and then may provide a corresponding and coping strategy applicable to the Youth Companion counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.