본 논문은 미국과 한국의 현대찬양을 비교하여 상호 간의 어떤 영향 관계가 있는지를 밝
히고, 양자 간의 공통점과 차이점을 통해 비교분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 헤
럴드 베스트의 ‘음악적 문화 다원주의’의 입장에서 미국의 현대찬양이 한국의 현대찬양 형성과
발전에 영향을 주었고, 그러한 영향들을 수동적인 자세로 수용하는 것이 아니라 주체성을 가지
고 능동적으로 수용하며 더욱 발전시켜 나가기 위한 방법을 모색하는 것을 목적으로 하고...
본 논문은 미국과 한국의 현대찬양을 비교하여 상호 간의 어떤 영향 관계가 있는지를 밝
히고, 양자 간의 공통점과 차이점을 통해 비교분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 헤
럴드 베스트의 ‘음악적 문화 다원주의’의 입장에서 미국의 현대찬양이 한국의 현대찬양 형성과
발전에 영향을 주었고, 그러한 영향들을 수동적인 자세로 수용하는 것이 아니라 주체성을 가지
고 능동적으로 수용하며 더욱 발전시켜 나가기 위한 방법을 모색하는 것을 목적으로 하고 있다.
이를 위하여 먼저 구약시대와 신약시대를 거쳐 오늘의 현대시대에 이르기까지 예배 속의
찬양은 어떤 변천 과정을 겪어 왔으며, 이러한 과정들을 현대찬양에 접목시킬 수 있는 접촉점을
찾아보고자 하였다. 또한 역사적인 관점에서 미국과 한국의 현대찬양이 형성된 배경과 지금의
상황을 살펴보았다. 그것을 통하여 현대찬양, 보다 정확히 표현한다면 현대예배찬양이 무엇인지
정의를 내렸다.
그리고 비교 분석을 위한 대상으로 미국과 한국의 예배인도자와 찬양사역팀을 각각 선정
하였는데, 미국의 크리스 탐린(Chris Tomlin)과 한국의 강명식, 그리고 미국의 패션(Passion
Conference)과 한국의 마커스(Markers)를 선정하여 그들의 사역목적과 방향, 사역내용과 특징,
음악적 구성에 대하여 자료를 토대로 분석하였고, 각각의 비교점을 찾고자 하였다.
결론적으로 한국의 현대찬양이 형성되기까지는 미국의 현대찬양이 갖고 있는 음악과 문
화적인 요소들이 많은 영향을 끼쳤다는 사실을 발견할 수 있었다. 모던 록(Modern Rock)이라는
장르를 중심으로 한 모던 워십(Modern Worship)의 활성화는 한국 현대예배찬양에도 큰 영향을
주었다고 할 수 있는 것이다. 하지만 한국의 현대찬양은 우리만이 가진 독창성과 주체성의 바탕
위에서 다른 문화의 현대예배찬양을 수용해야 할 것이다. 그것을 위해서 예배찬양의 개인화를
지양하고 공동체화를 이루어 나가야 할 것이고, 성경을 토대로 한 찬양과 음악을 발전시켜 나가
야 하며, ‘가장 한국적인 것이 가장 세계적이다’라는 이해의 폭을 더욱 넓혀서 세계적이고 서구
적이며 개방적인 것들이 어떻게 하면 한국의 가치 있는 문화와 숭고한 역사와 어우러져 미래
지향적인 새로움을 창출해 내고, 다시금 세상에 영향을 끼치며 변화를 주도할 수 있을 것인가를
함께 고민하기를 제안한다.
본 논문은 미국과 한국의 현대찬양을 비교하여 상호 간의 어떤 영향 관계가 있는지를 밝
히고, 양자 간의 공통점과 차이점을 통해 비교분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 헤
럴드 베스트의 ‘음악적 문화 다원주의’의 입장에서 미국의 현대찬양이 한국의 현대찬양 형성과
발전에 영향을 주었고, 그러한 영향들을 수동적인 자세로 수용하는 것이 아니라 주체성을 가지
고 능동적으로 수용하며 더욱 발전시켜 나가기 위한 방법을 모색하는 것을 목적으로 하고 있다.
이를 위하여 먼저 구약시대와 신약시대를 거쳐 오늘의 현대시대에 이르기까지 예배 속의
찬양은 어떤 변천 과정을 겪어 왔으며, 이러한 과정들을 현대찬양에 접목시킬 수 있는 접촉점을
찾아보고자 하였다. 또한 역사적인 관점에서 미국과 한국의 현대찬양이 형성된 배경과 지금의
상황을 살펴보았다. 그것을 통하여 현대찬양, 보다 정확히 표현한다면 현대예배찬양이 무엇인지
정의를 내렸다.
그리고 비교 분석을 위한 대상으로 미국과 한국의 예배인도자와 찬양사역팀을 각각 선정
하였는데, 미국의 크리스 탐린(Chris Tomlin)과 한국의 강명식, 그리고 미국의 패션(Passion
Conference)과 한국의 마커스(Markers)를 선정하여 그들의 사역목적과 방향, 사역내용과 특징,
음악적 구성에 대하여 자료를 토대로 분석하였고, 각각의 비교점을 찾고자 하였다.
결론적으로 한국의 현대찬양이 형성되기까지는 미국의 현대찬양이 갖고 있는 음악과 문
화적인 요소들이 많은 영향을 끼쳤다는 사실을 발견할 수 있었다. 모던 록(Modern Rock)이라는
장르를 중심으로 한 모던 워십(Modern Worship)의 활성화는 한국 현대예배찬양에도 큰 영향을
주었다고 할 수 있는 것이다. 하지만 한국의 현대찬양은 우리만이 가진 독창성과 주체성의 바탕
위에서 다른 문화의 현대예배찬양을 수용해야 할 것이다. 그것을 위해서 예배찬양의 개인화를
지양하고 공동체화를 이루어 나가야 할 것이고, 성경을 토대로 한 찬양과 음악을 발전시켜 나가
야 하며, ‘가장 한국적인 것이 가장 세계적이다’라는 이해의 폭을 더욱 넓혀서 세계적이고 서구
적이며 개방적인 것들이 어떻게 하면 한국의 가치 있는 문화와 숭고한 역사와 어우러져 미래
지향적인 새로움을 창출해 내고, 다시금 세상에 영향을 끼치며 변화를 주도할 수 있을 것인가를
함께 고민하기를 제안한다.
This study identifies the mutual effect between modern worship hymn of
the U.S. and Korea by comparing them, and it aims at comparing and
analysing the differences and similarities between them. For this study, from
Herold Best's musical cultural pluralism perspective, modern worship hymn of
the U.S...
This study identifies the mutual effect between modern worship hymn of
the U.S. and Korea by comparing them, and it aims at comparing and
analysing the differences and similarities between them. For this study, from
Herold Best's musical cultural pluralism perspective, modern worship hymn of
the U.S. affected formation and development of Korean modern worship hymn,
and it aims at seeking for ways to accept and develop worship hymn actively
with independence, instead of accepting such influences with passive attitudes.
For this, first, it examines process of developments of worship in
services throughout the times of Old and New Testament until the modern
time and attempts to find the point of combination where such processes can
be combined to modern worship. In addition, from historical perspective, it
investigates the background of modern worship hymn of Korean and the U.S.
and their condition now. Through this investigation, it defines modern worship
hymn, more correctly speaking modern praise and worship hymn.
Moreover, it selected worship leaders and ministry teams in Korea and the U.S. for the subjects of comparison and analysis, and worship leaders
include Chris Tomlin from the U.S. and Kang Myeong Sik from Korea and
Passion Conference from the U.S. and Markers from Korea were selected for
ministry teams. This study analyzes their ministry purposes and directions,
ministry contents and features, musical composition based on data and
attempts to find points of comparison.
In conclusion, in order to form modern worship hymn, it was found that
musical and cultural elements that modern worship hymn of the U.S. has
significantly influenced Korean worship hymn. Activation of modern worship
centering on the genre Modern Rock had largely affected Korean modern
praise and worship hymn. However, modern worship hymn of Korea should
accept modern praise and worship hymn from different cultures based on the
creativity and identity as Korean. For this acceptance, we should avoid
Individualization of worship hymn but should build community. In addition,
praise and music should be based on the Bible and I propose to think about
how we can create future oriented newness as Western and international open
style is harmonized with valuable Korean cultures and long history and how
we can lead changes as we influence the world again by widening
understanding of the statement that the most Korean like is the most
international.
This study identifies the mutual effect between modern worship hymn of
the U.S. and Korea by comparing them, and it aims at comparing and
analysing the differences and similarities between them. For this study, from
Herold Best's musical cultural pluralism perspective, modern worship hymn of
the U.S. affected formation and development of Korean modern worship hymn,
and it aims at seeking for ways to accept and develop worship hymn actively
with independence, instead of accepting such influences with passive attitudes.
For this, first, it examines process of developments of worship in
services throughout the times of Old and New Testament until the modern
time and attempts to find the point of combination where such processes can
be combined to modern worship. In addition, from historical perspective, it
investigates the background of modern worship hymn of Korean and the U.S.
and their condition now. Through this investigation, it defines modern worship
hymn, more correctly speaking modern praise and worship hymn.
Moreover, it selected worship leaders and ministry teams in Korea and the U.S. for the subjects of comparison and analysis, and worship leaders
include Chris Tomlin from the U.S. and Kang Myeong Sik from Korea and
Passion Conference from the U.S. and Markers from Korea were selected for
ministry teams. This study analyzes their ministry purposes and directions,
ministry contents and features, musical composition based on data and
attempts to find points of comparison.
In conclusion, in order to form modern worship hymn, it was found that
musical and cultural elements that modern worship hymn of the U.S. has
significantly influenced Korean worship hymn. Activation of modern worship
centering on the genre Modern Rock had largely affected Korean modern
praise and worship hymn. However, modern worship hymn of Korea should
accept modern praise and worship hymn from different cultures based on the
creativity and identity as Korean. For this acceptance, we should avoid
Individualization of worship hymn but should build community. In addition,
praise and music should be based on the Bible and I propose to think about
how we can create future oriented newness as Western and international open
style is harmonized with valuable Korean cultures and long history and how
we can lead changes as we influence the world again by widening
understanding of the statement that the most Korean like is the most
international.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.