최근 교육 환경의 변화와 스마트·모바일 기술 발전에 따라 학습자의 학습 기기가 PC 위주에서 스마트폰, 태블릿PC 등 모바일 미디어 플랫폼으로 확장하고 있고, 학습자는 장소, 기기, 시간에 제약 없이 학습이 가능한 교육 환경을 요구하고 있다. 기존 대부분의 이러닝(e-learning) 콘텐츠는 플래시(...
최근 교육 환경의 변화와 스마트·모바일 기술 발전에 따라 학습자의 학습 기기가 PC 위주에서 스마트폰, 태블릿PC 등 모바일 미디어 플랫폼으로 확장하고 있고, 학습자는 장소, 기기, 시간에 제약 없이 학습이 가능한 교육 환경을 요구하고 있다. 기존 대부분의 이러닝(e-learning) 콘텐츠는 플래시(Flash) 기반 기술로 제작되어, 역동적인 화면 표현, 학습 진도율 관리, 이어보기와 같은 상호작용을 쉽게 구현할 수 있다는 장점이 있는 반면에 다양한 모바일 기기, 스마트 TV, 애플 TV, IPTV 등 멀티 플랫폼(Multi-Platform)에 적합한 콘텐츠를 개발해야 하는 문제점을 갖고 있다. 미래창조과학부는 2017년까지 모든 OS와 다양한 브라우저에서 자유로운 인터넷 접속이 가능하도록, 공공 행정, 민원처리 웹사이트에서 ActiveX를 배제하고 국제 표준을 준수하도록 HTML5 기반으로 전환 작업을 추진하고 있다. HTML5는 하이퍼링크와 텍스트로 단순한 웹을 표현하던 HTML을 멀티미디어와 다양한 애플리케이션까지 표현하도록 진화한 웹 프로그래밍 언어로 월드와이드웹컨소시엄(W3C)은 웹 마크업(Markup) 언어로 HTML5 표준안을 2014년 10월 최종 확정하였다. HTML5는 iOS, 안드로이드 등 모든 모바일 플랫폼과 다양한 브라우저에서 지원하고 있어, 개발자들은 HTML5기반 스마트 러닝을 개발하고 유지 관리 하는데 있어 생산성 향상과 비용 절감을 할 수 있고, 학습자는 언제 어디서나 기기에 상관없이 학습이 가능하다는 장점을 가지고 있다. 본 연구에서는 HTML5 서비스 품질이 스마트 러닝의 사용의도에 미치는 영향을 실증적인 연구를 통해 이에 대한 정책적 시사점을 제시하려고 한다. HTML5의 서비스 품질로 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성, 대응성을 독립변수로, 지각된 유용성, 지각된 사용 용이성을 매개변수로, 스마트 러닝 사용의도를 종속변수로 선정 하였고, 디바이스, 이용서비스, 학습장소, 이용서비스, 사용기간, 사용시간 이라는 조절변수로 구성하였다. 연구를 위해서 HTML5기반 스마트 러닝 경험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 800부를 배포하여 386부를 회수 하였으며, 설문항목의 불성실한 응답자와 미경험자의 설문지 154개를 제외한 232개를 유효한 설문지로 실증 분석에 사용 하였다. 구조방정식 모형을 적용하여 분석한 결과, 총 13개의 가설 중에서 11개가 채택되었고 2개의 가설이 기각되었다. HTML5 서비스 품질의 신뢰성, 유형성이 지각된 사용 용이성에 부정적인의 영향을 미치는 것으로 파악되었고, HTML5 서비스 품질의 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성, 대응성이 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치고, 확신성, 공감성, 대응성이 지각된 사용 용이성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 또한 지각된 사용 용이성이 지각된 유용성에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 검증되었고. 유용하거나 사용이 용이하면 이용자의 사용의도에 긍정적 영향이 있음을 검증하였다. 본 연구로 향후 HTML5 기반 스마트 러닝을 개발하는 공급자와 운영자, 교수자, 학습자를 대상으로 다양한 HTML5기반 스마트 러닝에 대한 실증연구가 이루어지길 기대한다.
최근 교육 환경의 변화와 스마트·모바일 기술 발전에 따라 학습자의 학습 기기가 PC 위주에서 스마트폰, 태블릿PC 등 모바일 미디어 플랫폼으로 확장하고 있고, 학습자는 장소, 기기, 시간에 제약 없이 학습이 가능한 교육 환경을 요구하고 있다. 기존 대부분의 이러닝(e-learning) 콘텐츠는 플래시(Flash) 기반 기술로 제작되어, 역동적인 화면 표현, 학습 진도율 관리, 이어보기와 같은 상호작용을 쉽게 구현할 수 있다는 장점이 있는 반면에 다양한 모바일 기기, 스마트 TV, 애플 TV, IPTV 등 멀티 플랫폼(Multi-Platform)에 적합한 콘텐츠를 개발해야 하는 문제점을 갖고 있다. 미래창조과학부는 2017년까지 모든 OS와 다양한 브라우저에서 자유로운 인터넷 접속이 가능하도록, 공공 행정, 민원처리 웹사이트에서 ActiveX를 배제하고 국제 표준을 준수하도록 HTML5 기반으로 전환 작업을 추진하고 있다. HTML5는 하이퍼링크와 텍스트로 단순한 웹을 표현하던 HTML을 멀티미디어와 다양한 애플리케이션까지 표현하도록 진화한 웹 프로그래밍 언어로 월드와이드웹컨소시엄(W3C)은 웹 마크업(Markup) 언어로 HTML5 표준안을 2014년 10월 최종 확정하였다. HTML5는 iOS, 안드로이드 등 모든 모바일 플랫폼과 다양한 브라우저에서 지원하고 있어, 개발자들은 HTML5기반 스마트 러닝을 개발하고 유지 관리 하는데 있어 생산성 향상과 비용 절감을 할 수 있고, 학습자는 언제 어디서나 기기에 상관없이 학습이 가능하다는 장점을 가지고 있다. 본 연구에서는 HTML5 서비스 품질이 스마트 러닝의 사용의도에 미치는 영향을 실증적인 연구를 통해 이에 대한 정책적 시사점을 제시하려고 한다. HTML5의 서비스 품질로 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성, 대응성을 독립변수로, 지각된 유용성, 지각된 사용 용이성을 매개변수로, 스마트 러닝 사용의도를 종속변수로 선정 하였고, 디바이스, 이용서비스, 학습장소, 이용서비스, 사용기간, 사용시간 이라는 조절변수로 구성하였다. 연구를 위해서 HTML5기반 스마트 러닝 경험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 800부를 배포하여 386부를 회수 하였으며, 설문항목의 불성실한 응답자와 미경험자의 설문지 154개를 제외한 232개를 유효한 설문지로 실증 분석에 사용 하였다. 구조방정식 모형을 적용하여 분석한 결과, 총 13개의 가설 중에서 11개가 채택되었고 2개의 가설이 기각되었다. HTML5 서비스 품질의 신뢰성, 유형성이 지각된 사용 용이성에 부정적인의 영향을 미치는 것으로 파악되었고, HTML5 서비스 품질의 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성, 대응성이 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치고, 확신성, 공감성, 대응성이 지각된 사용 용이성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 또한 지각된 사용 용이성이 지각된 유용성에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 검증되었고. 유용하거나 사용이 용이하면 이용자의 사용의도에 긍정적 영향이 있음을 검증하였다. 본 연구로 향후 HTML5 기반 스마트 러닝을 개발하는 공급자와 운영자, 교수자, 학습자를 대상으로 다양한 HTML5기반 스마트 러닝에 대한 실증연구가 이루어지길 기대한다.
Depending on the recent changes in educational environment and advances in smart and mobile technology, the learning devices of learners have been expanded from PC to mobile media platforms(smart phone, tablet PC, etc) and learners have demanded for educational environments without places, learning ...
Depending on the recent changes in educational environment and advances in smart and mobile technology, the learning devices of learners have been expanded from PC to mobile media platforms(smart phone, tablet PC, etc) and learners have demanded for educational environments without places, learning devices, and time constraints. But, most of the existing e-learning contents was built on Flash-based technology, so had advantages of easy interaction implementation such as dynamic representation, study progress ratio management, succeed study. But mobile devices do not support Flash in their browser, so learning contents creators have a problem to develop appropriate contents for a variety of multi platform mobile devices, smart TV, Apple TV, IPTV, etc. The Ministry of Science, ICT and Future Planning have promoted HTML5 to exclude ActiveX by 2017, so comply with international standards and allow free internet access to all OS and browsers in public administration, complaint handling web site domains. The digital textbook contents also have to be redeveloped by applying HTML5, EPUB, etc. standard techniques. HTML5, which represented simple web contents with hyperlink and text, has evolved to "web programming language" with a variety of multimedia, applications representation technology. World Wide Web Consortium(W3C) has finally standardized HTML5 in October 2014. Because HTML5 supports a variety of mobile platforms and browsers such as iOS, Android, etc. and HTML5-based learning contents can be used in a variety of smart devices(one-source, multi-use), developers can improve productivity and reduce cost of maintenance. Also learners have the advantages that are able to study in anytime, at anywhere, with any devices. This study identify effects of HTML5 service quality on the use intention of smart learning and present the policy implications through empirical studies. This study select reliability, assurance, tangibles, empathy, responsiveness as independent variables of HTML5 service quality and also select perceived usefulness, degree of perceived ease of use as parameters and select use intention of smart learning as dependent variables. The learning devices, service, learning place, use age, use times is chosen as control variables. This study conducted a survey among the HTML5-based smart learning experienced people(smart learning developers, operators, students, general public). A total of 800 survey questionnaire were distributed and 386 people responded. A total of 232 valid questionnaires was used in the empirical analysis, except for 154 survey questionnaire of the inexperienced and insincere person. As a result of analysis by applying the structural equation model, a total of 11 out of 13 hypotheses were adopted and two hypotheses. were rejected. In this study, it was estimated that reliability of HTML5 service quality, tangibles affect negatively on perceived ease of use, but reliability, assurance, tangibles, empathy, responsiveness of HTML5 service affect positive impacts on perceived usefulness, and also certainty, empathy, responsiveness was identified as positive impacts on the perceived ease of use. It was proven that perceived ease of use effect positive on the perceived usefulness and also usefulness or ease to use have positive effects on the use intention of users. It is expected that a variety of empirical studies targeted on HTML5-based smart learning suppliers and operators, teacher, learners have to be done through this study.
Depending on the recent changes in educational environment and advances in smart and mobile technology, the learning devices of learners have been expanded from PC to mobile media platforms(smart phone, tablet PC, etc) and learners have demanded for educational environments without places, learning devices, and time constraints. But, most of the existing e-learning contents was built on Flash-based technology, so had advantages of easy interaction implementation such as dynamic representation, study progress ratio management, succeed study. But mobile devices do not support Flash in their browser, so learning contents creators have a problem to develop appropriate contents for a variety of multi platform mobile devices, smart TV, Apple TV, IPTV, etc. The Ministry of Science, ICT and Future Planning have promoted HTML5 to exclude ActiveX by 2017, so comply with international standards and allow free internet access to all OS and browsers in public administration, complaint handling web site domains. The digital textbook contents also have to be redeveloped by applying HTML5, EPUB, etc. standard techniques. HTML5, which represented simple web contents with hyperlink and text, has evolved to "web programming language" with a variety of multimedia, applications representation technology. World Wide Web Consortium(W3C) has finally standardized HTML5 in October 2014. Because HTML5 supports a variety of mobile platforms and browsers such as iOS, Android, etc. and HTML5-based learning contents can be used in a variety of smart devices(one-source, multi-use), developers can improve productivity and reduce cost of maintenance. Also learners have the advantages that are able to study in anytime, at anywhere, with any devices. This study identify effects of HTML5 service quality on the use intention of smart learning and present the policy implications through empirical studies. This study select reliability, assurance, tangibles, empathy, responsiveness as independent variables of HTML5 service quality and also select perceived usefulness, degree of perceived ease of use as parameters and select use intention of smart learning as dependent variables. The learning devices, service, learning place, use age, use times is chosen as control variables. This study conducted a survey among the HTML5-based smart learning experienced people(smart learning developers, operators, students, general public). A total of 800 survey questionnaire were distributed and 386 people responded. A total of 232 valid questionnaires was used in the empirical analysis, except for 154 survey questionnaire of the inexperienced and insincere person. As a result of analysis by applying the structural equation model, a total of 11 out of 13 hypotheses were adopted and two hypotheses. were rejected. In this study, it was estimated that reliability of HTML5 service quality, tangibles affect negatively on perceived ease of use, but reliability, assurance, tangibles, empathy, responsiveness of HTML5 service affect positive impacts on perceived usefulness, and also certainty, empathy, responsiveness was identified as positive impacts on the perceived ease of use. It was proven that perceived ease of use effect positive on the perceived usefulness and also usefulness or ease to use have positive effects on the use intention of users. It is expected that a variety of empirical studies targeted on HTML5-based smart learning suppliers and operators, teacher, learners have to be done through this study.
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