본 연구는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통한 홀리스틱 리더십 개발과정을 밝혀 실제적 이론을 생성하는 것을 목적으로 진행하였다. 이에 본 연구에서는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통하여 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정은 어떠한지, 태권도 수련체험을 통해 개발된 성인학습인의 홀리스틱 리더십은 어떠한 특성을 가지고 있는지에 대한 연구문제를 설정하였다.
연구방법은 근거이론 방법으로 진행하였고, 연구 참여자는 태권도 수련을 10년 이상 체험하고, 국기원 공인자격 4단 이상의 경험자를 대상자로 선정하였다. 눈덩이 표집을 통해 9명의 연구 참여자를 심층인터뷰 방법으로 자료를 수집하였고, ...
본 연구는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통한 홀리스틱 리더십 개발과정을 밝혀 실제적 이론을 생성하는 것을 목적으로 진행하였다. 이에 본 연구에서는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통하여 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정은 어떠한지, 태권도 수련체험을 통해 개발된 성인학습인의 홀리스틱 리더십은 어떠한 특성을 가지고 있는지에 대한 연구문제를 설정하였다.
연구방법은 근거이론 방법으로 진행하였고, 연구 참여자는 태권도 수련을 10년 이상 체험하고, 국기원 공인자격 4단 이상의 경험자를 대상자로 선정하였다. 눈덩이 표집을 통해 9명의 연구 참여자를 심층인터뷰 방법으로 자료를 수집하였고, 개방 코딩, 축 코딩, 선택 코딩 방법을 통해 자료를 분석하였다. 연구의 타당성을 확보하기 위해 삼각검증법(triangulation), 연구참여자 확인법(member check), 동료 검토법(peer examination), 감사추적(audit trail)기법의 전략을 사용하였고, 연구 윤리성을 확보하기 위해 비밀보장, 연구 참가에 대한 동의, 자료의 누락과 왜곡 방지를 위한 줄단위 코딩의 원칙을 준수하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 성인학습인의 태권도 수련체험을 통하여 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정은 남과 싸워 이기는 수련이 한계에 부딪히면서 점차 무도적 가치에 대한 깨달음을 얻어 ‘체(體)·덕(德)·지(智)의 통합인격체 완성을 향한 도전’을 출발하면서 시작된다. 그 다음 전략적 행동의 반복적인 순환과정을 통해 변환 과정을 거쳐 가면서 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정을 체험하게 된다.
우선적으로, 삶의 목적이 생기면서 긍정적인 삶의 태도로 변화되어 감을 체험하고, 정확한 동작의 반복된 수련으로 몸과 마음, 정신이 하나 됨을 체험하게 된다. 또한 자기 내면과의 성찰, 타 무술에 관한 탐구를 통하여 점차 감정조절 능력이 강화되고, 지식과 정보에 대한 비교분석능력이 향상됨을 체험하게 된다. 그리고 타인과의 수련과정에서의 소통을 통하여 수련생과 학부모들을 대상으로 하는 지도자 역할을 수행하면서 주변인들과의 관계를 새롭게 인식하고 올바른 가치관을 본보이며 정진하는 과정에서 리더십을 체득하게 된다.
이와 같이 전략적 행동을 순환적으로 반복하면서 체험하게 되는 경험들을 생활 속에 반영하여 실천하면서 비판적 성찰을 통해 깨달음의 초기 단계를 거친다. 이어서 체험기, 변환기, 형성기의 과정을 반복하게 됨으로써 홀리스틱 리더십 개발로 이어짐을 알 수 있다.
둘째, 태권도 수련체험을 통해 개발된 성인학습인의 홀리스틱 리더십의 특성은 ‘홀리스틱 지혜인으로 거듭나기’의 과정이었다. 개발된 홀리스틱 리더십은 전체적인 관점에서 관계성을 인식하고 체(體)·덕(德)·지(智)의 통합 인격체를 바탕으로 개인의 삶의 질을 높이고, 어느 한쪽으로 치우침이 없이 균형과 화합을 통해 조직 및 사회 전반에 창조적 영향력을 발휘하는 리더십으로 정의 되었다. 여기서 체(體)·덕(德)·지(智)의 통합 인격이란 건강한 몸 관리를 통해 건전한 정신을 갖추고(體), 그로부터 긍정적인 삶의 목적과 의미를 만들어 갈 수 있는 능력을 갖게 됨으로써, 사회적으로 윤리적·도덕적 가치를 실천하는 능력(德), 그리고 다양한 영역의 지식을 통합하여 새로운 지식으로 변용시키는 능력(智)을 발휘하게 되는 인간 됨의 수준을 의미한다.
이처럼 연구문제를 해결하는 과정에서 홀리스틱 리더십이 어떻게 개발되는지에 관한 이론 모형을 도출하였다.
본 연구에서 연구 참여자들은 태권도 수련체험을 통해 체·덕·지 통합인격체를 완성해가는 과정에서 평생교육의 목적에 부합되어 개인의 삶의 질도 높여가게 되었다. 그리고 홀리스틱접근을 위한 교육적 패러다임을 통하여 학교교육 및 평생교육 기관의 교육프로그램에 대한 쇄신의 계기를 마련하였다. 또한 기업 환경의 리더십 개발 영역에서 홀리스틱 리더십에 대한 관심을 키우는 계기를 마련하였고, 태권도 수련의 교육적 가치를 확산시켜 국민적 관심을 높일 수 있는 계기를 마련하였다.
본 연구는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통한 홀리스틱 리더십 개발과정을 밝혀 실제적 이론을 생성하는 것을 목적으로 진행하였다. 이에 본 연구에서는 성인학습인의 태권도 수련체험을 통하여 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정은 어떠한지, 태권도 수련체험을 통해 개발된 성인학습인의 홀리스틱 리더십은 어떠한 특성을 가지고 있는지에 대한 연구문제를 설정하였다.
연구방법은 근거이론 방법으로 진행하였고, 연구 참여자는 태권도 수련을 10년 이상 체험하고, 국기원 공인자격 4단 이상의 경험자를 대상자로 선정하였다. 눈덩이 표집을 통해 9명의 연구 참여자를 심층인터뷰 방법으로 자료를 수집하였고, 개방 코딩, 축 코딩, 선택 코딩 방법을 통해 자료를 분석하였다. 연구의 타당성을 확보하기 위해 삼각검증법(triangulation), 연구참여자 확인법(member check), 동료 검토법(peer examination), 감사추적(audit trail)기법의 전략을 사용하였고, 연구 윤리성을 확보하기 위해 비밀보장, 연구 참가에 대한 동의, 자료의 누락과 왜곡 방지를 위한 줄단위 코딩의 원칙을 준수하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 성인학습인의 태권도 수련체험을 통하여 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정은 남과 싸워 이기는 수련이 한계에 부딪히면서 점차 무도적 가치에 대한 깨달음을 얻어 ‘체(體)·덕(德)·지(智)의 통합인격체 완성을 향한 도전’을 출발하면서 시작된다. 그 다음 전략적 행동의 반복적인 순환과정을 통해 변환 과정을 거쳐 가면서 홀리스틱 리더십이 개발되는 과정을 체험하게 된다.
우선적으로, 삶의 목적이 생기면서 긍정적인 삶의 태도로 변화되어 감을 체험하고, 정확한 동작의 반복된 수련으로 몸과 마음, 정신이 하나 됨을 체험하게 된다. 또한 자기 내면과의 성찰, 타 무술에 관한 탐구를 통하여 점차 감정조절 능력이 강화되고, 지식과 정보에 대한 비교분석능력이 향상됨을 체험하게 된다. 그리고 타인과의 수련과정에서의 소통을 통하여 수련생과 학부모들을 대상으로 하는 지도자 역할을 수행하면서 주변인들과의 관계를 새롭게 인식하고 올바른 가치관을 본보이며 정진하는 과정에서 리더십을 체득하게 된다.
이와 같이 전략적 행동을 순환적으로 반복하면서 체험하게 되는 경험들을 생활 속에 반영하여 실천하면서 비판적 성찰을 통해 깨달음의 초기 단계를 거친다. 이어서 체험기, 변환기, 형성기의 과정을 반복하게 됨으로써 홀리스틱 리더십 개발로 이어짐을 알 수 있다.
둘째, 태권도 수련체험을 통해 개발된 성인학습인의 홀리스틱 리더십의 특성은 ‘홀리스틱 지혜인으로 거듭나기’의 과정이었다. 개발된 홀리스틱 리더십은 전체적인 관점에서 관계성을 인식하고 체(體)·덕(德)·지(智)의 통합 인격체를 바탕으로 개인의 삶의 질을 높이고, 어느 한쪽으로 치우침이 없이 균형과 화합을 통해 조직 및 사회 전반에 창조적 영향력을 발휘하는 리더십으로 정의 되었다. 여기서 체(體)·덕(德)·지(智)의 통합 인격이란 건강한 몸 관리를 통해 건전한 정신을 갖추고(體), 그로부터 긍정적인 삶의 목적과 의미를 만들어 갈 수 있는 능력을 갖게 됨으로써, 사회적으로 윤리적·도덕적 가치를 실천하는 능력(德), 그리고 다양한 영역의 지식을 통합하여 새로운 지식으로 변용시키는 능력(智)을 발휘하게 되는 인간 됨의 수준을 의미한다.
이처럼 연구문제를 해결하는 과정에서 홀리스틱 리더십이 어떻게 개발되는지에 관한 이론 모형을 도출하였다.
본 연구에서 연구 참여자들은 태권도 수련체험을 통해 체·덕·지 통합인격체를 완성해가는 과정에서 평생교육의 목적에 부합되어 개인의 삶의 질도 높여가게 되었다. 그리고 홀리스틱접근을 위한 교육적 패러다임을 통하여 학교교육 및 평생교육 기관의 교육프로그램에 대한 쇄신의 계기를 마련하였다. 또한 기업 환경의 리더십 개발 영역에서 홀리스틱 리더십에 대한 관심을 키우는 계기를 마련하였고, 태권도 수련의 교육적 가치를 확산시켜 국민적 관심을 높일 수 있는 계기를 마련하였다.
This study aimed at building a theory on holistic leadership development process through adult learners' Taekwondo training experiences. In this study, the following research questions were set. First, how to develop the process of adult learners' holistic leadership based on Taekwondo training expe...
This study aimed at building a theory on holistic leadership development process through adult learners' Taekwondo training experiences. In this study, the following research questions were set. First, how to develop the process of adult learners' holistic leadership based on Taekwondo training experiences? Second, what are the characteristics of holistic leadership through Taekwondo training experiences?
As a research methodology, the grounded theory was used. Participants were chosen among the people with whom experienced Taekwondo training for at least ten years, and had a Kukkiwon license higher than a four grade black belt. Nine participants were selected by snowball sampling. Data were collected from in-depth interviews and analysed by open coding, axial coding, and selective coding.
In order to get the trustworthiness of research, several means were used, such as triangulation, member checking, peer examination, audit trail, protecting interviewees' privacy by using pseudonyms, participation consent, and following principle of line-by-line coding to prevent intentional omission of data.
The research findings were as follows: First, the process of holistic leadership development through adult learners' Taekwondo training experiences began with realizing the chivalry value from the limits of training trying to win against others, and challenging the completion of whole personality integrating 'body·mind·spirit', And then, through a repeated cycle of strategic actions and a transformation process, the holistic leadership development processes were revealed.
First of all, the right reasons of life led participants' behaviors to change positively, and let them experience a meaning of life. Further, repeating exact behaviors brought them to integration of training the body, mind, and spirit. In addition, self-reflection and studying other martial arts skills enhanced the ability of controling feelings, and comparative analysis. And while performing leadership roles through taking active effort with others, such as trainees, parents, participants recognized the relationship between groups and became models with righteous values. They embodied leadership in this process.
Thus, by practicing lessons gained from repeating strategic actions in their lives, they proceeded initial step of enlightenment through critical reflection. This progress with repeating step of experiencing, converting, and forming brought them to holistic leadership development .
Second, the characteristics of holistic leadership development through Taekwondo training experience were defined as ‘to be the one who has holistic wisdom’. The holistic leadership developed in the whole personality integrating body·mind·spirit recognized the relationships in holistic perspectives, and increased the quality of life of individuals. Thus the holistic leadership was defined as an leadership to exert creative influence on organization and society very widely based on the balance and harmony without any deflection.
The integrated whole personality of body·mind·spirit included a healthy mind and spirit through managing a healthy body. And a healthy mind and spirit brought men to having the ability to set up positive purposes and meanings of life, which permitted the ability of practicing ethical and moral values socially, and the level of becoming human to demonstrate the capability of creating new knowledge through integrating the knowledge of various areas.
Like this, proceeding to solve research problems, a theoretical model how to develop holistic leadership was derived.
In this study, because the process integrating body-mind-spirit matched the objective of lifelong education, participants could improve the quality of their lives through the Taekwondo training experience. And emphasizing holistic approaching to the educational paradigm was expected to offer another momentum of innovation in the educational programs for schooling and lifelong education institution. In addition, this study included expectations of offering the opportunity to raise concerns in holistic leadership in the area of corporate environment, and spreading the educational value of Taekwondo, increasing people's interests for that.
This study aimed at building a theory on holistic leadership development process through adult learners' Taekwondo training experiences. In this study, the following research questions were set. First, how to develop the process of adult learners' holistic leadership based on Taekwondo training experiences? Second, what are the characteristics of holistic leadership through Taekwondo training experiences?
As a research methodology, the grounded theory was used. Participants were chosen among the people with whom experienced Taekwondo training for at least ten years, and had a Kukkiwon license higher than a four grade black belt. Nine participants were selected by snowball sampling. Data were collected from in-depth interviews and analysed by open coding, axial coding, and selective coding.
In order to get the trustworthiness of research, several means were used, such as triangulation, member checking, peer examination, audit trail, protecting interviewees' privacy by using pseudonyms, participation consent, and following principle of line-by-line coding to prevent intentional omission of data.
The research findings were as follows: First, the process of holistic leadership development through adult learners' Taekwondo training experiences began with realizing the chivalry value from the limits of training trying to win against others, and challenging the completion of whole personality integrating 'body·mind·spirit', And then, through a repeated cycle of strategic actions and a transformation process, the holistic leadership development processes were revealed.
First of all, the right reasons of life led participants' behaviors to change positively, and let them experience a meaning of life. Further, repeating exact behaviors brought them to integration of training the body, mind, and spirit. In addition, self-reflection and studying other martial arts skills enhanced the ability of controling feelings, and comparative analysis. And while performing leadership roles through taking active effort with others, such as trainees, parents, participants recognized the relationship between groups and became models with righteous values. They embodied leadership in this process.
Thus, by practicing lessons gained from repeating strategic actions in their lives, they proceeded initial step of enlightenment through critical reflection. This progress with repeating step of experiencing, converting, and forming brought them to holistic leadership development .
Second, the characteristics of holistic leadership development through Taekwondo training experience were defined as ‘to be the one who has holistic wisdom’. The holistic leadership developed in the whole personality integrating body·mind·spirit recognized the relationships in holistic perspectives, and increased the quality of life of individuals. Thus the holistic leadership was defined as an leadership to exert creative influence on organization and society very widely based on the balance and harmony without any deflection.
The integrated whole personality of body·mind·spirit included a healthy mind and spirit through managing a healthy body. And a healthy mind and spirit brought men to having the ability to set up positive purposes and meanings of life, which permitted the ability of practicing ethical and moral values socially, and the level of becoming human to demonstrate the capability of creating new knowledge through integrating the knowledge of various areas.
Like this, proceeding to solve research problems, a theoretical model how to develop holistic leadership was derived.
In this study, because the process integrating body-mind-spirit matched the objective of lifelong education, participants could improve the quality of their lives through the Taekwondo training experience. And emphasizing holistic approaching to the educational paradigm was expected to offer another momentum of innovation in the educational programs for schooling and lifelong education institution. In addition, this study included expectations of offering the opportunity to raise concerns in holistic leadership in the area of corporate environment, and spreading the educational value of Taekwondo, increasing people's interests for that.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.