교실에서의 수업이 효과적이기 위해서는 학습자들의 참여도가 중요하다. 수업 참여도를 높이기 위한 방법으로 의사소통활동 중의 하나인 역할극을 본 논문에서 활용해 본다. 이 역할극은 겨울왕국 대본을 가지고 형태초점 교수법을 사용하여 구체적으로 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법은 언어 습득에 있어 의사소통의 유창성뿐만 아니라 문법의 정확성도 중요시 하는 교수법이다. 본인은 영어 습득에 있어서 유창성과 정확성을 함께 향상시키는 것이 중요하다고 보고 형태초점 교수법의 수업모형을 가지고 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법의 수업모형은 네 단계의 절차가 있다. 이를 두 단계씩 1차시에 수업하도록 계획하여 2차시씩 현재완료, 수동태, 사역동사를 지도한다. 첫째, 교사가 언어 형태 즉 문법에 대해 명시적인 규칙을 설명한다. 둘째, 학습자가 배운 문법을 학습지를 풀며 내재화한다. 위의 둘을 합쳐 1차시에서 수업한다. 셋째, 학습자가 내재된 지식을 ...
교실에서의 수업이 효과적이기 위해서는 학습자들의 참여도가 중요하다. 수업 참여도를 높이기 위한 방법으로 의사소통활동 중의 하나인 역할극을 본 논문에서 활용해 본다. 이 역할극은 겨울왕국 대본을 가지고 형태초점 교수법을 사용하여 구체적으로 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법은 언어 습득에 있어 의사소통의 유창성뿐만 아니라 문법의 정확성도 중요시 하는 교수법이다. 본인은 영어 습득에 있어서 유창성과 정확성을 함께 향상시키는 것이 중요하다고 보고 형태초점 교수법의 수업모형을 가지고 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법의 수업모형은 네 단계의 절차가 있다. 이를 두 단계씩 1차시에 수업하도록 계획하여 2차시씩 현재완료, 수동태, 사역동사를 지도한다. 첫째, 교사가 언어 형태 즉 문법에 대해 명시적인 규칙을 설명한다. 둘째, 학습자가 배운 문법을 학습지를 풀며 내재화한다. 위의 둘을 합쳐 1차시에서 수업한다. 셋째, 학습자가 내재된 지식을 절차적 지식으로 전환하도록 통제 활동을 수행하는데 이때에 학습자들이 흥미를 가지고 할 수 있는 학습 활동을 한다. 넷째, 절차적 지식을 활용하여 의사소통활동을 하면서 자동화를 촉진시키기 위해 역할극을 한다. 이 마지막 두 단계를 2차시에서 수업한다.
교실에서의 수업이 효과적이기 위해서는 학습자들의 참여도가 중요하다. 수업 참여도를 높이기 위한 방법으로 의사소통활동 중의 하나인 역할극을 본 논문에서 활용해 본다. 이 역할극은 겨울왕국 대본을 가지고 형태초점 교수법을 사용하여 구체적으로 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법은 언어 습득에 있어 의사소통의 유창성뿐만 아니라 문법의 정확성도 중요시 하는 교수법이다. 본인은 영어 습득에 있어서 유창성과 정확성을 함께 향상시키는 것이 중요하다고 보고 형태초점 교수법의 수업모형을 가지고 수업지도안을 제시한다. 형태초점 교수법의 수업모형은 네 단계의 절차가 있다. 이를 두 단계씩 1차시에 수업하도록 계획하여 2차시씩 현재완료, 수동태, 사역동사를 지도한다. 첫째, 교사가 언어 형태 즉 문법에 대해 명시적인 규칙을 설명한다. 둘째, 학습자가 배운 문법을 학습지를 풀며 내재화한다. 위의 둘을 합쳐 1차시에서 수업한다. 셋째, 학습자가 내재된 지식을 절차적 지식으로 전환하도록 통제 활동을 수행하는데 이때에 학습자들이 흥미를 가지고 할 수 있는 학습 활동을 한다. 넷째, 절차적 지식을 활용하여 의사소통활동을 하면서 자동화를 촉진시키기 위해 역할극을 한다. 이 마지막 두 단계를 2차시에서 수업한다.
It is important for students to participate in class so a lesson plan should be effective for them. For their active participation, I use a role-play from ‘Frozen’ as communicative activities. The teaching method that I use is Focus on Form. The focus on form is a useful teaching method for middle s...
It is important for students to participate in class so a lesson plan should be effective for them. For their active participation, I use a role-play from ‘Frozen’ as communicative activities. The teaching method that I use is Focus on Form. The focus on form is a useful teaching method for middle school students because it focuses on not only fluency of communication but also accuracy of grammar. There are class models made by Doughty and Williams(1998). In reference to them, I suggest 4 steps in this thesis. First, a teacher provides the understanding of grammar by a variety of means (including explicit explanation in the L1, pointing out differences between the L1 and the L2). Second, students exercise grammar with worksheet examples. Third, students are encouraged to find ways of communication through an activity, using the grammar that they learn at the first and second steps. Fourth, a teacher provides frequent opportunities for communicative use of the grammar with a role-play. Students perform a role-play with ‘Frozen’ script as the last activity. Through the role-play, I intend to give them chances to practice grammar frequently and accurately in a communicative way. With these 4 steps, I suggest lesson plans that teach the present perfect, the passive voice and the causative verbs. Each grammar has 2 lesson plans. The first lesson includes 1st and 2nd steps of the class model. The second lesson includes 3rd and 4th steps of the class model.
It is important for students to participate in class so a lesson plan should be effective for them. For their active participation, I use a role-play from ‘Frozen’ as communicative activities. The teaching method that I use is Focus on Form. The focus on form is a useful teaching method for middle school students because it focuses on not only fluency of communication but also accuracy of grammar. There are class models made by Doughty and Williams(1998). In reference to them, I suggest 4 steps in this thesis. First, a teacher provides the understanding of grammar by a variety of means (including explicit explanation in the L1, pointing out differences between the L1 and the L2). Second, students exercise grammar with worksheet examples. Third, students are encouraged to find ways of communication through an activity, using the grammar that they learn at the first and second steps. Fourth, a teacher provides frequent opportunities for communicative use of the grammar with a role-play. Students perform a role-play with ‘Frozen’ script as the last activity. Through the role-play, I intend to give them chances to practice grammar frequently and accurately in a communicative way. With these 4 steps, I suggest lesson plans that teach the present perfect, the passive voice and the causative verbs. Each grammar has 2 lesson plans. The first lesson includes 1st and 2nd steps of the class model. The second lesson includes 3rd and 4th steps of the class model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.