오늘날 자동차 부품 제조산업은 저가차와 고급차의 비중이 확대되는 자동차 시장의 양극화, 전기자동차의 확대에 따른 저중량 제품 확대, 탑승자의 안전과 편의성을 중요시하는 고객의 변화와 석유 고갈에 따른 지속적 에너지 비용 상승으로 인한 제조비용 증가로 글로벌 경쟁력 확보를 위해서는 저중량, 고품질, 저비용의 신 제조기술 개발연구가 절실히 요구되고 있다.
본 연구에서는 자동차의 내외장재 부품에 가장 많이 사용되는 플라스틱 소재의 부품을 조립하는 융착기술 부분에 있어, 종래의 융착기술 한계로 융착공법 적용범위 제약과 융착품질 확보의 한계를 극복하고, 에너지 비용을 절감할 수 있는 할로겐램프를 기반 적외선 가열 융착시스템을 개발을 위해 디자인 형상이 복잡하여 융착기술이 가장 많이 적용되는 자동차 ...
오늘날 자동차 부품 제조산업은 저가차와 고급차의 비중이 확대되는 자동차 시장의 양극화, 전기자동차의 확대에 따른 저중량 제품 확대, 탑승자의 안전과 편의성을 중요시하는 고객의 변화와 석유 고갈에 따른 지속적 에너지 비용 상승으로 인한 제조비용 증가로 글로벌 경쟁력 확보를 위해서는 저중량, 고품질, 저비용의 신 제조기술 개발연구가 절실히 요구되고 있다.
본 연구에서는 자동차의 내외장재 부품에 가장 많이 사용되는 플라스틱 소재의 부품을 조립하는 융착기술 부분에 있어, 종래의 융착기술 한계로 융착공법 적용범위 제약과 융착품질 확보의 한계를 극복하고, 에너지 비용을 절감할 수 있는 할로겐램프를 기반 적외선 가열 융착시스템을 개발을 위해 디자인 형상이 복잡하여 융착기술이 가장 많이 적용되는 자동차 도어트림 제품을 기준으로 할로겐램프의 동작특성을 유한해석하고, 성형PUNCH 및 제어시스템 설계하여 성형해석을 통해 개발된 할로겐램프 기반 적외선 가열 융착시스템을 설계하였으며, 시제품을 만들어 실 도어트림 제조 양산라인에서 적용함으로써 제품 품질, 에너지 비용, 생산성 측면에서 종래의 융착공법 기술과 비교 하여 할로겐램프 기반 적외선 가열 융착기술의 우위성을 검증하였다.
오늘날 자동차 부품 제조산업은 저가차와 고급차의 비중이 확대되는 자동차 시장의 양극화, 전기자동차의 확대에 따른 저중량 제품 확대, 탑승자의 안전과 편의성을 중요시하는 고객의 변화와 석유 고갈에 따른 지속적 에너지 비용 상승으로 인한 제조비용 증가로 글로벌 경쟁력 확보를 위해서는 저중량, 고품질, 저비용의 신 제조기술 개발연구가 절실히 요구되고 있다.
본 연구에서는 자동차의 내외장재 부품에 가장 많이 사용되는 플라스틱 소재의 부품을 조립하는 융착기술 부분에 있어, 종래의 융착기술 한계로 융착공법 적용범위 제약과 융착품질 확보의 한계를 극복하고, 에너지 비용을 절감할 수 있는 할로겐램프를 기반 적외선 가열 융착시스템을 개발을 위해 디자인 형상이 복잡하여 융착기술이 가장 많이 적용되는 자동차 도어트림 제품을 기준으로 할로겐램프의 동작특성을 유한해석하고, 성형PUNCH 및 제어시스템 설계하여 성형해석을 통해 개발된 할로겐램프 기반 적외선 가열 융착시스템을 설계하였으며, 시제품을 만들어 실 도어트림 제조 양산라인에서 적용함으로써 제품 품질, 에너지 비용, 생산성 측면에서 종래의 융착공법 기술과 비교 하여 할로겐램프 기반 적외선 가열 융착기술의 우위성을 검증하였다.
The automobile parts manufacturing industry today faces increased manufacturing cost due to polarized focus of automobile market on low cost and premium automobiles, increased demand for lightweight automobile parts to meet growth of electric automobiles, change of customers' focus on safety and com...
The automobile parts manufacturing industry today faces increased manufacturing cost due to polarized focus of automobile market on low cost and premium automobiles, increased demand for lightweight automobile parts to meet growth of electric automobiles, change of customers' focus on safety and comfort of passengers and continually increasing energy cost due to exhaustion of oil. To secure competitiveness, a lightweight, high quality and low cost manufacturing technology R&D is necessary.
This research overcomes limitations of welding technology for assembling plastic materials commonly used in external and internal automobile parts, which arises from welding technology drawbacks that limit welding technology application scope and its quality. To develop halogen lamp based infrared heating and welding system, halogen lamp's dynamic characteristics were finitely analyzed based on automobile door trim products that often uses welding technology due to its complex design structure and halogen lamp based infrared heating and welding system developed by forming analysis was designed using forming PUNCH and control system design. Through application of prototype to actual production line, halogen lamp based infrared heating and welding technology has proven its superior performance over existing welding technology in terms of product quality, energy cost and productivity
The automobile parts manufacturing industry today faces increased manufacturing cost due to polarized focus of automobile market on low cost and premium automobiles, increased demand for lightweight automobile parts to meet growth of electric automobiles, change of customers' focus on safety and comfort of passengers and continually increasing energy cost due to exhaustion of oil. To secure competitiveness, a lightweight, high quality and low cost manufacturing technology R&D is necessary.
This research overcomes limitations of welding technology for assembling plastic materials commonly used in external and internal automobile parts, which arises from welding technology drawbacks that limit welding technology application scope and its quality. To develop halogen lamp based infrared heating and welding system, halogen lamp's dynamic characteristics were finitely analyzed based on automobile door trim products that often uses welding technology due to its complex design structure and halogen lamp based infrared heating and welding system developed by forming analysis was designed using forming PUNCH and control system design. Through application of prototype to actual production line, halogen lamp based infrared heating and welding technology has proven its superior performance over existing welding technology in terms of product quality, energy cost and productivity
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