문화와 기술이 발달하고 여성의 사회적 지휘가 상승하면서 미(美)에 대한 인간의 욕구가 커짐에 따라 화장품을 사용하는 계층이 늘어나고 있다. 화장품 시장 규모는 2005년 이후 지속적인 성장률을 보이며 현재는 세계 10위 시장 점유율을 보이고 있고, 2013년 기준 7조 9천억 원 2014년은 8조 원이 넘는 시장 규모를 보이고 있다. 이에 따라 다양한 종류의 원료를 다수의 업체로부터 공급받아 완제품을 제조하는 화장품 업계 특성상 원료시장 규모도 동반 상승하고 있으며, 2013년 화장품 원료시장은 4천 500억 규모를 나타내고 있고, 2004년 이후 지속적인 상승률을 보이고 있다. 여전히 해외원료 의존도가 높은 가운데 원료업체 개체수도 증가하면서 업체 간 경쟁이 심화되고 있다. 이에 화장품 제조기업이 국내외 원료 공급업체를 선정하는데 있어서 중요하게 여기는 요인이 무엇인지 파악하여 전략적으로 대응할 필요가 있으나, 화장품 업계의 주된 연구는 유효성분의 효능 및 바이오 메커니즘을 규명하는 ...
문화와 기술이 발달하고 여성의 사회적 지휘가 상승하면서 미(美)에 대한 인간의 욕구가 커짐에 따라 화장품을 사용하는 계층이 늘어나고 있다. 화장품 시장 규모는 2005년 이후 지속적인 성장률을 보이며 현재는 세계 10위 시장 점유율을 보이고 있고, 2013년 기준 7조 9천억 원 2014년은 8조 원이 넘는 시장 규모를 보이고 있다. 이에 따라 다양한 종류의 원료를 다수의 업체로부터 공급받아 완제품을 제조하는 화장품 업계 특성상 원료시장 규모도 동반 상승하고 있으며, 2013년 화장품 원료시장은 4천 500억 규모를 나타내고 있고, 2004년 이후 지속적인 상승률을 보이고 있다. 여전히 해외원료 의존도가 높은 가운데 원료업체 개체수도 증가하면서 업체 간 경쟁이 심화되고 있다. 이에 화장품 제조기업이 국내외 원료 공급업체를 선정하는데 있어서 중요하게 여기는 요인이 무엇인지 파악하여 전략적으로 대응할 필요가 있으나, 화장품 업계의 주된 연구는 유효성분의 효능 및 바이오 메커니즘을 규명하는 생명공학 분야이거나, 브랜드의 성공사례를 다루는 마케팅 분야가 대다수이다. 따라서 본 연구에서는 자동차, 식품, 조선, 의료용품 등 유사분야의 선행연구와 전문가 인터뷰를 통해 화장품 원료업체 평가 모델을 구축하여 화장품 제조 기업이 원료업체를 선정하기위한 주요 요인의 중요도와 가중치를 파악하여 원료 제조사가 갖추어야할 여건에 대해서 시사점을 제시하고자 한다. 분석방법은 AHP 기법을 사용하였으며 이는 특정분야의 설문은 불특정 다수를 통해서 이루어 질수 없고, 전문가를 대상으로 하여 다수 결정요인 간 우선순위를 파악하여 중장기 전략을 수립하는데 적합한 기법인 동시에 실무적 활용도가 높기 때문이다. 연구모형은 다음과 같은 과정을 통해서 구축되었다 우선 제조기업이 원재료 공급업체를 선정하는 요인에 관한 선행연구를 통하여 다빈도로 출현하는 품질요인, 납기요인, 가격요인을 2단계 선정속성으로 선택한 뒤, 유사분야 선행 연구 중 해당 선정속성에 대해서 다빈도로 나타난 세부요인을 3단계 구성요소로 선정하였다. 이후 전문가 인터뷰를 통해 화장품 원료업체의 특성을 반영한 추가 선정속성 및 구성요소를 포함하여 최종 모델을 수립하였다. 설문 및 결과분석은 브랜드업체, OEM/ODM 전문 업체, 학계 3개의 그룹으로 나누어 실시하고, 총 33부 중 일관성 0.1 이하의 설문 31부를 사용하였다. 분석결과, 전체 통합그룹의 중요도 순위는 제품의 독창성, 제품의 효능효과, 원료의 가격, Spec의 적합성 순으로 나타났으며, 화장품의 가장 본질이라고 할 수 있는 품질적인 측면을 중요하게 생각하고 있었다. 브랜드업체는 제품의 독창성을 가장 중요하게 여기고 있었으며 타사와 구별되는 독자적인 마케팅 포인트를 주기위해 특허나 독점 공급 가능한 원료위주로 제안할 필요가 있겠다. OEM/ODM 전문 업체 에서는 원료의 효능 부분을 가장 중요한 요인으로 생각하고 있으며, 기능성 인증 원료를 포함하여, 임상실험이나 세포실험을 통해 효능이 검증된 원료를 개발하여 대응할 필요가 있다고 할 수 있다. 학계 전문가들도 원료의 품질적인 부분을 강조하고 있었으며 그중 제품의 다양성이 가장 중요한 요인으로 나타났고, 기업체에서 강조되지 않은 R&D시설규모 요인이 상위요인에 나타났다. 이처럼 본 연구는 업계 전문가의 설문을 AHP를 통해 분석함으로써 실무에 적용 가능한 결과를 도출한 도출했다는 것이 가장 큰 의의라 할 수 있으며, 연구의 한계점은 설문대상이 국내기업으로 국한되었으며 학계 전문가그룹의 업계 대표성이 미비하다는 점이다. 향후 연구에는 연구모델의 계층화 과정에서 요인군집화의 타당성을 배가 할 수 있는 탐색적 요인분석을 활용하여 모델의 타당성을 높이고자 한다.
문화와 기술이 발달하고 여성의 사회적 지휘가 상승하면서 미(美)에 대한 인간의 욕구가 커짐에 따라 화장품을 사용하는 계층이 늘어나고 있다. 화장품 시장 규모는 2005년 이후 지속적인 성장률을 보이며 현재는 세계 10위 시장 점유율을 보이고 있고, 2013년 기준 7조 9천억 원 2014년은 8조 원이 넘는 시장 규모를 보이고 있다. 이에 따라 다양한 종류의 원료를 다수의 업체로부터 공급받아 완제품을 제조하는 화장품 업계 특성상 원료시장 규모도 동반 상승하고 있으며, 2013년 화장품 원료시장은 4천 500억 규모를 나타내고 있고, 2004년 이후 지속적인 상승률을 보이고 있다. 여전히 해외원료 의존도가 높은 가운데 원료업체 개체수도 증가하면서 업체 간 경쟁이 심화되고 있다. 이에 화장품 제조기업이 국내외 원료 공급업체를 선정하는데 있어서 중요하게 여기는 요인이 무엇인지 파악하여 전략적으로 대응할 필요가 있으나, 화장품 업계의 주된 연구는 유효성분의 효능 및 바이오 메커니즘을 규명하는 생명공학 분야이거나, 브랜드의 성공사례를 다루는 마케팅 분야가 대다수이다. 따라서 본 연구에서는 자동차, 식품, 조선, 의료용품 등 유사분야의 선행연구와 전문가 인터뷰를 통해 화장품 원료업체 평가 모델을 구축하여 화장품 제조 기업이 원료업체를 선정하기위한 주요 요인의 중요도와 가중치를 파악하여 원료 제조사가 갖추어야할 여건에 대해서 시사점을 제시하고자 한다. 분석방법은 AHP 기법을 사용하였으며 이는 특정분야의 설문은 불특정 다수를 통해서 이루어 질수 없고, 전문가를 대상으로 하여 다수 결정요인 간 우선순위를 파악하여 중장기 전략을 수립하는데 적합한 기법인 동시에 실무적 활용도가 높기 때문이다. 연구모형은 다음과 같은 과정을 통해서 구축되었다 우선 제조기업이 원재료 공급업체를 선정하는 요인에 관한 선행연구를 통하여 다빈도로 출현하는 품질요인, 납기요인, 가격요인을 2단계 선정속성으로 선택한 뒤, 유사분야 선행 연구 중 해당 선정속성에 대해서 다빈도로 나타난 세부요인을 3단계 구성요소로 선정하였다. 이후 전문가 인터뷰를 통해 화장품 원료업체의 특성을 반영한 추가 선정속성 및 구성요소를 포함하여 최종 모델을 수립하였다. 설문 및 결과분석은 브랜드업체, OEM/ODM 전문 업체, 학계 3개의 그룹으로 나누어 실시하고, 총 33부 중 일관성 0.1 이하의 설문 31부를 사용하였다. 분석결과, 전체 통합그룹의 중요도 순위는 제품의 독창성, 제품의 효능효과, 원료의 가격, Spec의 적합성 순으로 나타났으며, 화장품의 가장 본질이라고 할 수 있는 품질적인 측면을 중요하게 생각하고 있었다. 브랜드업체는 제품의 독창성을 가장 중요하게 여기고 있었으며 타사와 구별되는 독자적인 마케팅 포인트를 주기위해 특허나 독점 공급 가능한 원료위주로 제안할 필요가 있겠다. OEM/ODM 전문 업체 에서는 원료의 효능 부분을 가장 중요한 요인으로 생각하고 있으며, 기능성 인증 원료를 포함하여, 임상실험이나 세포실험을 통해 효능이 검증된 원료를 개발하여 대응할 필요가 있다고 할 수 있다. 학계 전문가들도 원료의 품질적인 부분을 강조하고 있었으며 그중 제품의 다양성이 가장 중요한 요인으로 나타났고, 기업체에서 강조되지 않은 R&D시설규모 요인이 상위요인에 나타났다. 이처럼 본 연구는 업계 전문가의 설문을 AHP를 통해 분석함으로써 실무에 적용 가능한 결과를 도출한 도출했다는 것이 가장 큰 의의라 할 수 있으며, 연구의 한계점은 설문대상이 국내기업으로 국한되었으며 학계 전문가그룹의 업계 대표성이 미비하다는 점이다. 향후 연구에는 연구모델의 계층화 과정에서 요인군집화의 타당성을 배가 할 수 있는 탐색적 요인분석을 활용하여 모델의 타당성을 높이고자 한다.
Increasing numbers of people are using cosmetic products as their desire for the beauty has intensified which is a phenomenon resulting from the development of culture, technology, and improvements in women’s status. Korean cosmetics market has newly developed since 2005 and the market size of Korea...
Increasing numbers of people are using cosmetic products as their desire for the beauty has intensified which is a phenomenon resulting from the development of culture, technology, and improvements in women’s status. Korean cosmetics market has newly developed since 2005 and the market size of Korean cosmetics is ranked 10th in the world. Experts say that the size of the cosmetics market has grown hugely as the market's total sales exceeded 8 billion dollars in 2014. Both cosmetics manufacturers and cosmetic raw material suppliers are growing together as they create synergies. Total sales revenue of the (cosmetic) raw materials market was four-hundred billion dollars in 2013 and it has increased ever since. Nevertheless, the high reliance on overseas raw materials and newly established companies lead intense competition among cosmetic ingredients suppliers. It is important to know the main decision making factors of cosmetic manufacturers when selecting domestic and international raw material suppliers. However, many of previous literatures on cosmetic market focused on bio-mechanism, bio-technology, and the case studies. Through intense literature reviews and in-depth interviews with industry experts, this study creates and suggests a model consists of factors and/or conditions that is necessary for the cosmetic raw material suppliers to have and provides implications through evaluation and analysis of the factors within the model. A method of Analytic Hierarchy Process (AHP) was used to conduct this study as it only allows to gather data through interviews or surveys with industry experts (as opposed to random survey) and ranks each factor within the model through the interviews with the experts. Thus, it has high practicality and useful in formulating mid/long-term strategy. The research model was established through following process: first, the author selected major decision making factors (i.e., quality factor, delivery factor, and pricing factor with two-staged selection attributes) in selecting cosmetic raw materials suppliers through literature review. Second, the study selected three-level factor elements from the previous research. Third, we finalized the model by adding possible selection attributes and component factors through in-depth interviews with industry experts. The data gathered from survey was divided into three groups of branded companies, OEM(Original Equipment Manufacturing) and ODM(Original Development Manufacturing) companies, and academics and the analysis was conducted accordingly. Then 31out of 33 questionnaires were used for the analysis. The result shows that the importance ranking was determined by product creativity, efficacy effect, raw material price, and suitability to specification. There was the tendency to think that the product quality was the most important factor due to cosmetic’s natural features. Branded companies regards creativity as the most important factor in marketing point thus, it is necessary to offer raw materials with patents and monopolistic supply. Raw material effectiveness is the most important factor for OEM and ODM companies, so those companies needed to develop and react with functionally certified materials or qualified materials through in-vitro or clinical experiment. Academia emphasized the importance of quality of raw materials especially, product diversity and the size of R&D facility were considered the most important factors. This study provides significant practical contribution as it analyzed opinions of industry experts through AHP and the result of the analysis is easily applicable to the practice. Future research can improve the reliability of the research by conducting exploratory factor analysis (EFA).
Increasing numbers of people are using cosmetic products as their desire for the beauty has intensified which is a phenomenon resulting from the development of culture, technology, and improvements in women’s status. Korean cosmetics market has newly developed since 2005 and the market size of Korean cosmetics is ranked 10th in the world. Experts say that the size of the cosmetics market has grown hugely as the market's total sales exceeded 8 billion dollars in 2014. Both cosmetics manufacturers and cosmetic raw material suppliers are growing together as they create synergies. Total sales revenue of the (cosmetic) raw materials market was four-hundred billion dollars in 2013 and it has increased ever since. Nevertheless, the high reliance on overseas raw materials and newly established companies lead intense competition among cosmetic ingredients suppliers. It is important to know the main decision making factors of cosmetic manufacturers when selecting domestic and international raw material suppliers. However, many of previous literatures on cosmetic market focused on bio-mechanism, bio-technology, and the case studies. Through intense literature reviews and in-depth interviews with industry experts, this study creates and suggests a model consists of factors and/or conditions that is necessary for the cosmetic raw material suppliers to have and provides implications through evaluation and analysis of the factors within the model. A method of Analytic Hierarchy Process (AHP) was used to conduct this study as it only allows to gather data through interviews or surveys with industry experts (as opposed to random survey) and ranks each factor within the model through the interviews with the experts. Thus, it has high practicality and useful in formulating mid/long-term strategy. The research model was established through following process: first, the author selected major decision making factors (i.e., quality factor, delivery factor, and pricing factor with two-staged selection attributes) in selecting cosmetic raw materials suppliers through literature review. Second, the study selected three-level factor elements from the previous research. Third, we finalized the model by adding possible selection attributes and component factors through in-depth interviews with industry experts. The data gathered from survey was divided into three groups of branded companies, OEM(Original Equipment Manufacturing) and ODM(Original Development Manufacturing) companies, and academics and the analysis was conducted accordingly. Then 31out of 33 questionnaires were used for the analysis. The result shows that the importance ranking was determined by product creativity, efficacy effect, raw material price, and suitability to specification. There was the tendency to think that the product quality was the most important factor due to cosmetic’s natural features. Branded companies regards creativity as the most important factor in marketing point thus, it is necessary to offer raw materials with patents and monopolistic supply. Raw material effectiveness is the most important factor for OEM and ODM companies, so those companies needed to develop and react with functionally certified materials or qualified materials through in-vitro or clinical experiment. Academia emphasized the importance of quality of raw materials especially, product diversity and the size of R&D facility were considered the most important factors. This study provides significant practical contribution as it analyzed opinions of industry experts through AHP and the result of the analysis is easily applicable to the practice. Future research can improve the reliability of the research by conducting exploratory factor analysis (EFA).
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