소비와 공간의 관계성은 인간의 보행현상을 통해 표출될 수 있다. 인간이 이동하면서 연속적으로 공간을 지각하는 행위가 공간경험으로 나타날 수 있기 때문이다. 테마파크는 방문객의 시공간적 이동을 본질적으로 내포하고 있다. 따라서 테마파크 방문객의 이동은 소비를 조절하는 중요한 요인이며, 공간의 활성화 정도를 파악하는 척도로 볼 수 있다. Gibson(1986)의 생태학적 지각이론에 따르면 인간은 지속적으로 환경을 지각하고 반응하는 존재로 볼 수 있다. 즉 테마파크에서 나타나는 현상을 이해하려면 방문객의 보행패턴을 규명하는 것이 선행되어야 한다. 이와 같이 테마파크에서 나타나는 보행패턴은 방문객이 지각하는 공간경험의 질을 향상시킬 수 있는 단서가 될 수 있기 때문이다. 인간이 정보탐색을 위한 능동적 주체임을 감안한다면 보행환경을 개선하는 방안은 방문객이 공간경험을 통해 만족을 느낄 수 있는 기회를 제공하는 것이라 볼 수 있다. 최근 국내 테마파크 산업은 수익성이 저하되면서 경쟁력 강화가 요구되는 실정이다. 테마파크는 막대한 비용이 투입되는 자본집약적 산업이기 때문에 수익성을 극대화하기 위한 공간 활용전략이 중요하다. 그럼에도 관광학 분야에서의 테마파크 연구는 주로 소비자 관점에만 초점이 맞추어져 있었으며, 방문객이 테마파크의 환경에 대해 인지하는 과정을 간과한 채 사후태도만을 통해 검증하였다는 점에서 한계가 있었다. 이러한 근본적인 원인은 테마파크를 정량적으로 분석하는 기법을 적용하는 연구가 미비하였기 때문이다. 따라서 이 연구는 테마파크의 보행환경과 방문객의 실제 보행패턴과의 관계를 객관적으로 분석하여 효율적인 공간 활용방안을 제시하기 위한 목적으로 시도되었다. 특히 방문객의 사후태도에 주목하고 있는 기존의 테마파크 연구에 대한 대안으로써 공간과 인간의 상호관계를 연구의 틀로 설정하고, 테마파크에서 나타나는 보행현상을 정량적 분석기법을 통해 분석하고자 하였다. 이를 위해 서울랜드를 연구대상지로 선정하고, 정량적 보행예측모델인 ...
소비와 공간의 관계성은 인간의 보행현상을 통해 표출될 수 있다. 인간이 이동하면서 연속적으로 공간을 지각하는 행위가 공간경험으로 나타날 수 있기 때문이다. 테마파크는 방문객의 시공간적 이동을 본질적으로 내포하고 있다. 따라서 테마파크 방문객의 이동은 소비를 조절하는 중요한 요인이며, 공간의 활성화 정도를 파악하는 척도로 볼 수 있다. Gibson(1986)의 생태학적 지각이론에 따르면 인간은 지속적으로 환경을 지각하고 반응하는 존재로 볼 수 있다. 즉 테마파크에서 나타나는 현상을 이해하려면 방문객의 보행패턴을 규명하는 것이 선행되어야 한다. 이와 같이 테마파크에서 나타나는 보행패턴은 방문객이 지각하는 공간경험의 질을 향상시킬 수 있는 단서가 될 수 있기 때문이다. 인간이 정보탐색을 위한 능동적 주체임을 감안한다면 보행환경을 개선하는 방안은 방문객이 공간경험을 통해 만족을 느낄 수 있는 기회를 제공하는 것이라 볼 수 있다. 최근 국내 테마파크 산업은 수익성이 저하되면서 경쟁력 강화가 요구되는 실정이다. 테마파크는 막대한 비용이 투입되는 자본집약적 산업이기 때문에 수익성을 극대화하기 위한 공간 활용전략이 중요하다. 그럼에도 관광학 분야에서의 테마파크 연구는 주로 소비자 관점에만 초점이 맞추어져 있었으며, 방문객이 테마파크의 환경에 대해 인지하는 과정을 간과한 채 사후태도만을 통해 검증하였다는 점에서 한계가 있었다. 이러한 근본적인 원인은 테마파크를 정량적으로 분석하는 기법을 적용하는 연구가 미비하였기 때문이다. 따라서 이 연구는 테마파크의 보행환경과 방문객의 실제 보행패턴과의 관계를 객관적으로 분석하여 효율적인 공간 활용방안을 제시하기 위한 목적으로 시도되었다. 특히 방문객의 사후태도에 주목하고 있는 기존의 테마파크 연구에 대한 대안으로써 공간과 인간의 상호관계를 연구의 틀로 설정하고, 테마파크에서 나타나는 보행현상을 정량적 분석기법을 통해 분석하고자 하였다. 이를 위해 서울랜드를 연구대상지로 선정하고, 정량적 보행예측모델인 공간구문론(Space Syntax), VGA(Visibility Graph Analysis)모델, EVA(Exosomatic Visual Architecture)모형을 적용하여 실제 보행빈도와 상관관계를 검증하였다. 또한 이 연구에서는 테마파크 방문객의 동적패턴을 고려하여 시간가중치가 부여된 시공간이동행태분석을 수행하였다. GPS어플리케이션을 활용한 추적조사를 통해 보행데이터를 수집하여 시공간적으로 보행이 집중되는 구간을 파악하였으며, 보행예측결과와 비교하여 시사점을 도출하였다. 분석결과, 테마파크 공간구조에 따라 시설배치전략이 다르게 나타날 수 있음을 검증하였다. 루프형 구조의 테마파크는 방사형 구조의 테마파크에 비해 상징광장의 중심성이 다소 낮게 나타났다. 이는 공간적 위계가 모호한 루프형 구조의 특성이 반영된 결과로 해석된다. 루프형 구조의 테마파크는 보행동선이 비교적 단순하기 때문에 원활한 보행순환이 이루어질 수 있는 환경을 구축하는 것이 중요하다. 또한 테마파크의 보행집중이 시설입지에 따라 긍정적 또는 부정적 현상으로 나타날 수 있음을 검증하였다. 전체 공간에서 접근성이 불리한 지점에 보행이 집중될 경우 긍정적인 현상으로 판단하였다. 반면 탑승시설 주변에 방문객이 집중될 경우 보행동선과 대기동선이 중첩되거나 충돌하여 혼잡도가 높아질 가능성이 높기 때문에 부정적인 현상으로 볼 수 있다. 즉 테마파크 공급자는 상황에 따라 방문객의 보행을 조절할 수 있는 구체적인 전략을 수립해야 할 필요성이 있다고 판단된다. 이 연구에서는 다음과 같이 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다. 학문적 시사점은 첫째, 도시차원에서 검증된 보행예측모델을 테마파크에 적용하여 보행환경에 대한 객관적 평가를 시도하였다. 이를 통해 관광공간을 정량적으로 분석할 수 있는 토대를 마련하였다. 둘째, 시공간이동행태분석을 통해 테마파크 방문객의 동적패턴을 파악하였다. GPS추적조사를 통해 수집한 보행데이터를 활용하여 보다 현실적인 보행현상을 해석할 수 있었다. 셋째, 테마파크 연구에 있어서 보행예측결과와 실제 보행패턴의 관계를 비교하는 통합적 접근방법을 제시하였다. 한편 이 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 보행예측모델의 분석결과는 관광공간계획에 있어서 실무적인 자료를 제공할 수 있다. 관광공간의 시설배치나 동선계획에 있어서 보행예측모델의 산출지표를 활용한다면 방문객을 효율적으로 관리할 수 있는 보행환경을 구축할 수 있을 것이라 판단된다. 둘째, 보행예측결과와 실제 보행패턴간의 차이점을 도출하여 원활한 보행순환을 저해하는 요소를 파악할 수 있다. 즉 공급자가 의도한 보행동선과 실제 보행현상을 비교함으로써 방문객이 이용하는 보행환경에 대해 객관적으로 평가할 수 있는 것이다. 테마파크 방문객의 활발한 보행활동이 테마파크의 수익성과 관련이 있다는 사실을 고려한다면 공급자는 보행문제가 발생하는 원인을 파악하고 방문객의 보행활동을 지원하는 대안을 마련해야 할 것이다.
소비와 공간의 관계성은 인간의 보행현상을 통해 표출될 수 있다. 인간이 이동하면서 연속적으로 공간을 지각하는 행위가 공간경험으로 나타날 수 있기 때문이다. 테마파크는 방문객의 시공간적 이동을 본질적으로 내포하고 있다. 따라서 테마파크 방문객의 이동은 소비를 조절하는 중요한 요인이며, 공간의 활성화 정도를 파악하는 척도로 볼 수 있다. Gibson(1986)의 생태학적 지각이론에 따르면 인간은 지속적으로 환경을 지각하고 반응하는 존재로 볼 수 있다. 즉 테마파크에서 나타나는 현상을 이해하려면 방문객의 보행패턴을 규명하는 것이 선행되어야 한다. 이와 같이 테마파크에서 나타나는 보행패턴은 방문객이 지각하는 공간경험의 질을 향상시킬 수 있는 단서가 될 수 있기 때문이다. 인간이 정보탐색을 위한 능동적 주체임을 감안한다면 보행환경을 개선하는 방안은 방문객이 공간경험을 통해 만족을 느낄 수 있는 기회를 제공하는 것이라 볼 수 있다. 최근 국내 테마파크 산업은 수익성이 저하되면서 경쟁력 강화가 요구되는 실정이다. 테마파크는 막대한 비용이 투입되는 자본집약적 산업이기 때문에 수익성을 극대화하기 위한 공간 활용전략이 중요하다. 그럼에도 관광학 분야에서의 테마파크 연구는 주로 소비자 관점에만 초점이 맞추어져 있었으며, 방문객이 테마파크의 환경에 대해 인지하는 과정을 간과한 채 사후태도만을 통해 검증하였다는 점에서 한계가 있었다. 이러한 근본적인 원인은 테마파크를 정량적으로 분석하는 기법을 적용하는 연구가 미비하였기 때문이다. 따라서 이 연구는 테마파크의 보행환경과 방문객의 실제 보행패턴과의 관계를 객관적으로 분석하여 효율적인 공간 활용방안을 제시하기 위한 목적으로 시도되었다. 특히 방문객의 사후태도에 주목하고 있는 기존의 테마파크 연구에 대한 대안으로써 공간과 인간의 상호관계를 연구의 틀로 설정하고, 테마파크에서 나타나는 보행현상을 정량적 분석기법을 통해 분석하고자 하였다. 이를 위해 서울랜드를 연구대상지로 선정하고, 정량적 보행예측모델인 공간구문론(Space Syntax), VGA(Visibility Graph Analysis)모델, EVA(Exosomatic Visual Architecture)모형을 적용하여 실제 보행빈도와 상관관계를 검증하였다. 또한 이 연구에서는 테마파크 방문객의 동적패턴을 고려하여 시간가중치가 부여된 시공간이동행태분석을 수행하였다. GPS어플리케이션을 활용한 추적조사를 통해 보행데이터를 수집하여 시공간적으로 보행이 집중되는 구간을 파악하였으며, 보행예측결과와 비교하여 시사점을 도출하였다. 분석결과, 테마파크 공간구조에 따라 시설배치전략이 다르게 나타날 수 있음을 검증하였다. 루프형 구조의 테마파크는 방사형 구조의 테마파크에 비해 상징광장의 중심성이 다소 낮게 나타났다. 이는 공간적 위계가 모호한 루프형 구조의 특성이 반영된 결과로 해석된다. 루프형 구조의 테마파크는 보행동선이 비교적 단순하기 때문에 원활한 보행순환이 이루어질 수 있는 환경을 구축하는 것이 중요하다. 또한 테마파크의 보행집중이 시설입지에 따라 긍정적 또는 부정적 현상으로 나타날 수 있음을 검증하였다. 전체 공간에서 접근성이 불리한 지점에 보행이 집중될 경우 긍정적인 현상으로 판단하였다. 반면 탑승시설 주변에 방문객이 집중될 경우 보행동선과 대기동선이 중첩되거나 충돌하여 혼잡도가 높아질 가능성이 높기 때문에 부정적인 현상으로 볼 수 있다. 즉 테마파크 공급자는 상황에 따라 방문객의 보행을 조절할 수 있는 구체적인 전략을 수립해야 할 필요성이 있다고 판단된다. 이 연구에서는 다음과 같이 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다. 학문적 시사점은 첫째, 도시차원에서 검증된 보행예측모델을 테마파크에 적용하여 보행환경에 대한 객관적 평가를 시도하였다. 이를 통해 관광공간을 정량적으로 분석할 수 있는 토대를 마련하였다. 둘째, 시공간이동행태분석을 통해 테마파크 방문객의 동적패턴을 파악하였다. GPS추적조사를 통해 수집한 보행데이터를 활용하여 보다 현실적인 보행현상을 해석할 수 있었다. 셋째, 테마파크 연구에 있어서 보행예측결과와 실제 보행패턴의 관계를 비교하는 통합적 접근방법을 제시하였다. 한편 이 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 보행예측모델의 분석결과는 관광공간계획에 있어서 실무적인 자료를 제공할 수 있다. 관광공간의 시설배치나 동선계획에 있어서 보행예측모델의 산출지표를 활용한다면 방문객을 효율적으로 관리할 수 있는 보행환경을 구축할 수 있을 것이라 판단된다. 둘째, 보행예측결과와 실제 보행패턴간의 차이점을 도출하여 원활한 보행순환을 저해하는 요소를 파악할 수 있다. 즉 공급자가 의도한 보행동선과 실제 보행현상을 비교함으로써 방문객이 이용하는 보행환경에 대해 객관적으로 평가할 수 있는 것이다. 테마파크 방문객의 활발한 보행활동이 테마파크의 수익성과 관련이 있다는 사실을 고려한다면 공급자는 보행문제가 발생하는 원인을 파악하고 방문객의 보행활동을 지원하는 대안을 마련해야 할 것이다.
The relationship between consumption and space is based on people's movement pattern. Actions that people sequentially perceive the space when they move, appear as spatial experience. Theme park is essentially influenced by visitors' spatial temporal moving. In this regard, visitors' ...
The relationship between consumption and space is based on people's movement pattern. Actions that people sequentially perceive the space when they move, appear as spatial experience. Theme park is essentially influenced by visitors' spatial temporal moving. In this regard, visitors' movement is an important factor affecting their consumption and used as a scale identifying space vitalization. According to the ecological perception theory by Gibson(1986), people tend to consistently perceive the environment and respond to it. In other words, movement pattern has to be identified first to understand pedestrian usage taking place in theme parks. Movement pattern can play a role as a critical factor improving the quality of spatial experience that visitors perceive. Improving movement environment is to provide visitors with an opportunity to feel satisfaction through spatial experience. The domestic theme park industry needs to enhance competitive power as its profits have recently continued to drop. Since the theme park industry is a capital-intensive industry that entails great expense, it is important for theme parks to build an effective strategy of space utilization. Because research on theme parks in the field of tourism have been mostly studied from the visitors' point of view, it has been overlooked how visitors recognize theme park's environment. In addition, there were only a few studies analyzing theme parks quantitatively. Therefore, this study aimed to examine the interactional relationship between visitors' actual movement pattern and movement environment of theme park objectively, and then propose effective strategies of space utilization. Also, regarding visitors' dynamic pattern, the study examined space time clustering analysis which is assigned time weighted clustering. For this, the current study selected "Seoul land" as a research site and verified interactional relationship between output indicators and actual movement patterns using Space Syntax, Visibility Grape Analysis (VGA) and Exosomatic Visual Architecture (EVA). Also, regarding visitors' dynamic pattern, the study examined space time clustering analysis which is assigned time weighted clustering. In order to investigate space where visitors' movement patterns were concentrated, movement data was collected and utilized by GPS follow-up study. As a result, it was verified that facility arrangement strategy can be established differently in accordance with spatial configuration in theme parks. The level of importance of symbol plaza was lower in a loop-type theme park than radial-type theme park. This result reflects the fact that loop-type theme park's spatial hierarchy is ambiguous. It is important for a loop-type theme park to build an environment which has a good movement circulation, since its movement patterns are relatively simple. In addition, it was verified that movement concentration of the theme park can have positive or negative effects according to where facilities are located. If movement patterns are centered on the spot having a poor accessibility, it has positive effects on movement circulation of the theme park. On the other hand, if visitors are centered on near rides, it could further congest movement patterns and waiting line. Therefore, it might have negative influences on movement circulation of the theme park. Suppliers or practitioners in theme parks need to develop efficient strategy considering visitors' movement pattern and circulation. This study suggested several academic and practical implications as follows. It was meaningful to analyze visitors' movement environment in a theme park objectively using the space syntax which is the pedestrian movement forecasting model. This laid the foundation for analyzing specific space of tourism sites such as theme parks and other attractions quantitatively. Next, visitors' movement patterns were examined using the space-time clustering analysis in this study. At the same time, it proposed a more actual movement pattern using movement data collected by GPS follow-up study. Also, this study suggested an integrative approach to compare relationship between movement forecasting results and actual movement patterns related to the study of theme park. When it comes to the practical implications, the current study provided a useful guideline for space planning of tourism sites. For the facility arrangement and circulation planning, output index of movement forecasting model may contribute to develop the efficient movement environment. Additionally, it will be helpful to find factors impeding movement circulation by identifying the differences between movement forecasting results and actual movement patterns. In short, movement environment can be objectively assessed by comparing movement patterns as the suppliers intended and actual movement. Finally, suppliers are required to understand that visitors' movement patterns are definitely involved with theme park's overall profits, and thus they need to propose alternative ways to improve visitors' movement environment. Key words: Theme Park, Pedestrian Movement Pattern, Space Syntax, Visibility Grape Analysis (VGA), Exosomatic Visual Architecture (EVA), Space-Time Clustering Analysis
The relationship between consumption and space is based on people's movement pattern. Actions that people sequentially perceive the space when they move, appear as spatial experience. Theme park is essentially influenced by visitors' spatial temporal moving. In this regard, visitors' movement is an important factor affecting their consumption and used as a scale identifying space vitalization. According to the ecological perception theory by Gibson(1986), people tend to consistently perceive the environment and respond to it. In other words, movement pattern has to be identified first to understand pedestrian usage taking place in theme parks. Movement pattern can play a role as a critical factor improving the quality of spatial experience that visitors perceive. Improving movement environment is to provide visitors with an opportunity to feel satisfaction through spatial experience. The domestic theme park industry needs to enhance competitive power as its profits have recently continued to drop. Since the theme park industry is a capital-intensive industry that entails great expense, it is important for theme parks to build an effective strategy of space utilization. Because research on theme parks in the field of tourism have been mostly studied from the visitors' point of view, it has been overlooked how visitors recognize theme park's environment. In addition, there were only a few studies analyzing theme parks quantitatively. Therefore, this study aimed to examine the interactional relationship between visitors' actual movement pattern and movement environment of theme park objectively, and then propose effective strategies of space utilization. Also, regarding visitors' dynamic pattern, the study examined space time clustering analysis which is assigned time weighted clustering. For this, the current study selected "Seoul land" as a research site and verified interactional relationship between output indicators and actual movement patterns using Space Syntax, Visibility Grape Analysis (VGA) and Exosomatic Visual Architecture (EVA). Also, regarding visitors' dynamic pattern, the study examined space time clustering analysis which is assigned time weighted clustering. In order to investigate space where visitors' movement patterns were concentrated, movement data was collected and utilized by GPS follow-up study. As a result, it was verified that facility arrangement strategy can be established differently in accordance with spatial configuration in theme parks. The level of importance of symbol plaza was lower in a loop-type theme park than radial-type theme park. This result reflects the fact that loop-type theme park's spatial hierarchy is ambiguous. It is important for a loop-type theme park to build an environment which has a good movement circulation, since its movement patterns are relatively simple. In addition, it was verified that movement concentration of the theme park can have positive or negative effects according to where facilities are located. If movement patterns are centered on the spot having a poor accessibility, it has positive effects on movement circulation of the theme park. On the other hand, if visitors are centered on near rides, it could further congest movement patterns and waiting line. Therefore, it might have negative influences on movement circulation of the theme park. Suppliers or practitioners in theme parks need to develop efficient strategy considering visitors' movement pattern and circulation. This study suggested several academic and practical implications as follows. It was meaningful to analyze visitors' movement environment in a theme park objectively using the space syntax which is the pedestrian movement forecasting model. This laid the foundation for analyzing specific space of tourism sites such as theme parks and other attractions quantitatively. Next, visitors' movement patterns were examined using the space-time clustering analysis in this study. At the same time, it proposed a more actual movement pattern using movement data collected by GPS follow-up study. Also, this study suggested an integrative approach to compare relationship between movement forecasting results and actual movement patterns related to the study of theme park. When it comes to the practical implications, the current study provided a useful guideline for space planning of tourism sites. For the facility arrangement and circulation planning, output index of movement forecasting model may contribute to develop the efficient movement environment. Additionally, it will be helpful to find factors impeding movement circulation by identifying the differences between movement forecasting results and actual movement patterns. In short, movement environment can be objectively assessed by comparing movement patterns as the suppliers intended and actual movement. Finally, suppliers are required to understand that visitors' movement patterns are definitely involved with theme park's overall profits, and thus they need to propose alternative ways to improve visitors' movement environment. Key words: Theme Park, Pedestrian Movement Pattern, Space Syntax, Visibility Grape Analysis (VGA), Exosomatic Visual Architecture (EVA), Space-Time Clustering Analysis
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