20세기 후반부터 생명에 대한 연구는 분자생물학의 방법을 사용한 연구가 주를 이루고 있다. 또한 게놈 프로젝트 (GenomeProject)를 시작으로 생명체의 복제, 줄기세포, 신약개발 등 ...
20세기 후반부터 생명에 대한 연구는 분자생물학의 방법을 사용한 연구가 주를 이루고 있다. 또한 게놈 프로젝트 (GenomeProject)를 시작으로 생명체의 복제, 줄기세포, 신약개발 등 생명과학 중심의 과학기반사회로 사회가 변화하며, 이에 따라 생명과학에 대한 이해가 필요하게 되었다. 본 연구는 고교-대학 연계를 통하여 생명과학 실험수업의 가능성에 대한 연구로 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고교-대학 연계를 통한 심화과정 운영에서 이공계열에 대한 과목이 60%이상 차지하고 있지만 생명과학에 과목은 전체과목의 4%로 많은 비중을 차지하고 있지 못하였다. 실제 고등학교에서 배우는 교과내용은 분자생물학적인 내용을 많이 포함하고 있으며, 대학의 전공기초과목과 비교해보아도 반복, 발전되는 부분이 많이 차지하고 있었다. 대학의 실험 수업과 일정 부분 일맥상통한 부분이 존재하기에 고등학생들에게 실험 수업의 강좌를 수강할 기회를 제공한다면 이러한 실험 수업을 통하여 학생들에게 높은 학업 성취와 이해를 제공할 수 있게 될 것이다. 둘째, 본 연구에서 소개한 실험 수업 모듈은 실제 고등학교 실험실에서 진행하기에는 현실적인 제약이 존재한다. 그러나 고교와 인근의 대학 실험실과 연계를 통하여 진행된다면 보다 효과적인 실험 수업의 진행이 가능하다. 한, 두 학기에 걸친 수업진행을 통해 학생들에게 심화 교육이 가능하며, 실험 참여의 기록과 결과는 포트폴리오로 대입시 관련 전공으로의 진학에 도움이 될 수 있다. 그리고 대학에서는 사전에 고교생들의 활동을 통하여 교수 및 조교, 교사진의 평가를 활용하여 보다 전공에 적합하고 우수한 학생을 선별, 선발 할 수 있는 기회로 활용할 수 있다. 고등교육이 보편화된 현재의 상황에서 고등교육기관이라 할 수 있는 고등학교와 대학의 연계는 충분히 고려되어야하는 사항이다. 다양한 연계를 통하여 교육적 차이를 줄일 수 있으며, 학생에게는 자신의 진로에 대한 결정에 도움이 되며, 대학에서는 연계를 통하여 우수한 학생을 선발할 수 있는 기회를 제공한다. 고등학교, 대학, 교육을 받는 학생 모두에게 이로운 방향을 줄 수 있다. 생명과학 교육에서도 고등학교에서 제반적 지식을 쌓고 대학과의 연계를 통하여 심화 내용 및 실험을 해 봄으로써 학생에게는 양질의 교육 기회를 제공할 수 있으며, 대학에서는 생명과학에 뜻이 있는 학생을 선발할 수 있다. 이에 본 연구에서는 고등학교에서 부족한 실험 수업을 고교-대학 연계를 통하여 극복하고자, 생명과학 교과의 유전자 관련 연계 실험 수업 모듈 프로그램을 제안 하였다. 창의적 체험활동 또는 방과 후 교실의 시간을 이용하여 대학에서 실험 수업을 하는 것, 심화 생물 교과 수업과 대학 실험 수업과의 연계를 통하여 고등학교에서 보다 나은 실험 수업이 될 수 있도록 고교-대학 연계를 제안한다.
20세기 후반부터 생명에 대한 연구는 분자생물학의 방법을 사용한 연구가 주를 이루고 있다. 또한 게놈 프로젝트 (Genome Project)를 시작으로 생명체의 복제, 줄기세포, 신약개발 등 생명과학 중심의 과학기반사회로 사회가 변화하며, 이에 따라 생명과학에 대한 이해가 필요하게 되었다. 본 연구는 고교-대학 연계를 통하여 생명과학 실험수업의 가능성에 대한 연구로 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고교-대학 연계를 통한 심화과정 운영에서 이공계열에 대한 과목이 60%이상 차지하고 있지만 생명과학에 과목은 전체과목의 4%로 많은 비중을 차지하고 있지 못하였다. 실제 고등학교에서 배우는 교과내용은 분자생물학적인 내용을 많이 포함하고 있으며, 대학의 전공기초과목과 비교해보아도 반복, 발전되는 부분이 많이 차지하고 있었다. 대학의 실험 수업과 일정 부분 일맥상통한 부분이 존재하기에 고등학생들에게 실험 수업의 강좌를 수강할 기회를 제공한다면 이러한 실험 수업을 통하여 학생들에게 높은 학업 성취와 이해를 제공할 수 있게 될 것이다. 둘째, 본 연구에서 소개한 실험 수업 모듈은 실제 고등학교 실험실에서 진행하기에는 현실적인 제약이 존재한다. 그러나 고교와 인근의 대학 실험실과 연계를 통하여 진행된다면 보다 효과적인 실험 수업의 진행이 가능하다. 한, 두 학기에 걸친 수업진행을 통해 학생들에게 심화 교육이 가능하며, 실험 참여의 기록과 결과는 포트폴리오로 대입시 관련 전공으로의 진학에 도움이 될 수 있다. 그리고 대학에서는 사전에 고교생들의 활동을 통하여 교수 및 조교, 교사진의 평가를 활용하여 보다 전공에 적합하고 우수한 학생을 선별, 선발 할 수 있는 기회로 활용할 수 있다. 고등교육이 보편화된 현재의 상황에서 고등교육기관이라 할 수 있는 고등학교와 대학의 연계는 충분히 고려되어야하는 사항이다. 다양한 연계를 통하여 교육적 차이를 줄일 수 있으며, 학생에게는 자신의 진로에 대한 결정에 도움이 되며, 대학에서는 연계를 통하여 우수한 학생을 선발할 수 있는 기회를 제공한다. 고등학교, 대학, 교육을 받는 학생 모두에게 이로운 방향을 줄 수 있다. 생명과학 교육에서도 고등학교에서 제반적 지식을 쌓고 대학과의 연계를 통하여 심화 내용 및 실험을 해 봄으로써 학생에게는 양질의 교육 기회를 제공할 수 있으며, 대학에서는 생명과학에 뜻이 있는 학생을 선발할 수 있다. 이에 본 연구에서는 고등학교에서 부족한 실험 수업을 고교-대학 연계를 통하여 극복하고자, 생명과학 교과의 유전자 관련 연계 실험 수업 모듈 프로그램을 제안 하였다. 창의적 체험활동 또는 방과 후 교실의 시간을 이용하여 대학에서 실험 수업을 하는 것, 심화 생물 교과 수업과 대학 실험 수업과의 연계를 통하여 고등학교에서 보다 나은 실험 수업이 될 수 있도록 고교-대학 연계를 제안한다.
The molecular biology is the mainstream in biological research since late 20th century. The Genome project has triggered the transition to the biological science-oriented science-based society accompanied by the biological clone, stem cell, new medicine development. This research is about the po...
The molecular biology is the mainstream in biological research since late 20th century. The Genome project has triggered the transition to the biological science-oriented science-based society accompanied by the biological clone, stem cell, new medicine development. This research is about the possibility of a lab course of the biological science through collaboration between high school and university, and the results are following. First, in the operation of advanced course through collaboration between high school and university, a biological course accounts for just 4% of all courses which is small portion compared to science and technology courses that account for 60%. The course in high school, however, includes contents about molecular biology, and even in university, the same contents are repeated or advanced in introductory course. If high school students have a chance to take the lab course of university, they could achieve deep understanding because it relates to the contents that they study in high school. Second, a module for lab course introduced in this research has limitation to apply to lab of high school. The collaboration, however, with a nearby university allows effective lab course. Advanced education is possible through one or two semesters, and record and result from that advanced lab course are useful for an entrance examination to related major of university. The university can utilize the evaluation from professors, teaching assistants and teachers to enroll brilliant students. As higher education becomes universal, the collaboration between high school and university should be considered. Variety collaborations make the gap of education narrow, and help students decided the course in university. The university is also provided the chance to enroll brilliant students through this collaborations. In biological science education, the students can learn various knowledge in high school, and be provided high quality education by performing experiment and studying advanced contents. The university enroll the students who are interested in biological science. Therefore, the module program for lab course about a gene in biological science course was suggested to overcome the limitation of lab course in high school. We suggest the collaboration between high school and university to make the lab course in high school better through the creative activity, lab course after school in university and synergy between advanced biological course and lab course in university.
The molecular biology is the mainstream in biological research since late 20th century. The Genome project has triggered the transition to the biological science-oriented science-based society accompanied by the biological clone, stem cell, new medicine development. This research is about the possibility of a lab course of the biological science through collaboration between high school and university, and the results are following. First, in the operation of advanced course through collaboration between high school and university, a biological course accounts for just 4% of all courses which is small portion compared to science and technology courses that account for 60%. The course in high school, however, includes contents about molecular biology, and even in university, the same contents are repeated or advanced in introductory course. If high school students have a chance to take the lab course of university, they could achieve deep understanding because it relates to the contents that they study in high school. Second, a module for lab course introduced in this research has limitation to apply to lab of high school. The collaboration, however, with a nearby university allows effective lab course. Advanced education is possible through one or two semesters, and record and result from that advanced lab course are useful for an entrance examination to related major of university. The university can utilize the evaluation from professors, teaching assistants and teachers to enroll brilliant students. As higher education becomes universal, the collaboration between high school and university should be considered. Variety collaborations make the gap of education narrow, and help students decided the course in university. The university is also provided the chance to enroll brilliant students through this collaborations. In biological science education, the students can learn various knowledge in high school, and be provided high quality education by performing experiment and studying advanced contents. The university enroll the students who are interested in biological science. Therefore, the module program for lab course about a gene in biological science course was suggested to overcome the limitation of lab course in high school. We suggest the collaboration between high school and university to make the lab course in high school better through the creative activity, lab course after school in university and synergy between advanced biological course and lab course in university.
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